معرفی جاهای دیدنی قونیه (عکس + آدرس)

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در پنج‌شنبه 18 آوریل 2024
Loading...

قونیه شهری در ترکیه است که طرفداران زیادی دارد، زیرا فراوانی جاهای دیدنی قونیه مردم را از سراسر جهان به این  شهر جذب می‌کند. همچنین شهر شمس و مولانا، با آغوش گرم تاریخ و عرفان، پذیرای گردشگران از سراسر جهان است. گویی هر قدم در این شهر، نغمه‌ای از مثنوی معنوی را در گوش زمزمه می‌کند و هر نگاه، به عظمت تاریخ سلجوقیان گواهی می‌دهد. در ادامه به معرفی جاذبه‌های دیدنی این شهر برای بیشتر در تور ترکیه پرداخته می‌شود.

جاذبه های دیدنی قونیه که نباید از دست دهید

قونیه قدمتی بیش از ۳۰۰۰ سال دارد و ازجمله قدیمی‌ترین شهرهای جهان است. همچنین به‌دلیل تاریخ غنی و جاذبه‌های فرهنگی‌اش مشهور است. برخی از جاذبه‌های دیدنی قونیه که نباید از دست بدهید عبارت‌اند از:

موزه مولانا

موزه مولانا یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی قونیه در کشور ترکیه است. این موزه در واقع آرامگاه مولانا جلال‌الدین رومی، شاعر و عارف نامدار ایرانی و تعدادی دیگر از بزرگان تصوف ازجمله پدر و پسر مولانا است. این آرامگاه در سال ۲۰۰۷ به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

موزه مولانا هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر جهان است. اگر به قونیه سفر می‌کنید، بازدید از این موزه را از دست ندهید.

باغ کیوتوی ژاپن

باغ کیوتوی ژاپن یک پارک عمومی در قونیه است. این پارک در سال ۲۰۱۰ به‌عنوان نمادی از دوستی بین قونیه و کیوتو، ژاپن ساخته شد. این پارک ۳۶۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و دارای تعدادی ویژگی سنتی ژاپنی ازجمله یک باغ چای، یک برکه کپور و یک دروازه توری است.

باغ کیوتوی ژاپن یک مکان محبوب برای تفریح ​​و آرامش است. بازدیدکنندگان می‌توانند در میان باغ‌های زیبا قدم بزنند، از چای سنتی ژاپنی در باغ چای لذت ببرند یا به سادگی از زیبایی آرام محیط لذت ببرند. این پارک همچنین میزبان تعدادی رویداد در طول سال ازجمله جشنواره شکوفه‌های گیلاس و جشنواره چای ژاپن است.

این جاذبه یک مقصد توریستی محبوب در قونیه است. این پارک مکانی عالی برای یادگیری در مورد فرهنگ ژاپنی و لذت بردن از زیبایی طبیعت است.

تپه و مسجد علاء الدین

تپه علاءالدین یکی از جاهای دیدنی قونیه است که به‌دایل مختلفی مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. از بالای این تپه می‌توان منظره‌ای پانوراما از شهر قونیه، ازجمله گنبد سبز آرامگاه مولانا را مشاهده کرد.

این تپه در دوره سلجوقیان ساخته شده و به‌عنوان محل استقرار اشراف زادگان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در بالای تپه، مسجد علاءالدین که یکی از قدیمی‌ترین مساجد شهر قونیه است و همچنین آرامگاه یکی از شاهان سلجوقی قرار دارد.

امروزه تپه علاءالدین به یک پارک توریستی تبدیل شده است و امکاناتی مانند آبنما، کافه و فضای سبز برای رفاه گردشگران در آن تعبیه شده است.

از دیگر جاذبه‌های این تپه می‌توان به موزه کاروانسرای علاءالدین و موزه قونیه اشاره کرد.

برای مشاهده قیمت و خرید تور ترکیه از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور ترکیه

مسجد شمس تبریزی

مسجد شمس تبریزی یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب در شهر قونیه ترکیه است. این مسجد در قرن سیزدهم میلادی ساخته شده و به نام شمس تبریزی، عارف و شاعر نامدار ایرانی، نامگذاری شده است.

نکاتی جالب درباره مسجد شمس تبریزی:

  • موقعیت: این مسجد در داخل پارک شمس قونیه و در ضلع شمالی مسجد شرف الدین قرار دارد.
  • معماری: مسجد شمس تبریزی از نظر معماری، ترکیبی از سبک‌های ایرانی و سلجوقی است.
  • مزار شمس تبریزی: در داخل مسجد، تربتی وجود دارد که به شمس تبریزی نسبت داده می‌شود.
  • بازسازی: این مسجد در طول تاریخ چندین بار بازسازی شده است. آخرین بازسازی آن در سال ۱۹۷۷ انجام شده است.
  • جاذبه‌های اطراف: علاوه بر مسجد شمس تبریزی، جاذبه‌های دیگری مانند موزه مولانا و آرامگاه مولانا جلال‌الدین محمد بلخی در این پارک قرار دارند.

مسجد شمس تبریزی با معماری زیبا و منحصر‌به‌فرد خود، توجه بسیاری از گردشگران را جلب می‌کند. همچنین فضایی آرام و معنوی دارد و مکانی مناسب برای دعا و نیایش است.

تپه های چاتال هویوک

تپه‌های چاتال‌هویوک یکی از جاهای دیدنی قونیه است. این تپه‌ها محل یک شهر باستانی نوسنگی است که قدمت آن به حدود ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد. چاتال‌هویوک یکی از بزرگترین و پیچیده‌ترین محوطه‌های باستانی نوسنگی است که تاکنون کشف شده است و به‌دلیل معماری و فرهنگ منحصر به فردش مشهور است.

این شهر در دو تپه مجزا ساخته شده است که توسط یک دره از هم جدا شده‌اند. خانه‌ها در چاتال‌هویوک به‌صورت متراکم به هم چسبیده ساخته شده‌اند و هیچ خیابانی در بین آنها وجود ندارد. برای ورود به خانه‌ها از طریق سقف، از نردبان استفاده می‌شد.

دیوارهای خانه‌ها با نقاشی‌های دیواری و مجسمه‌های تزئین شده‌اند که صحنه‌هایی از زندگی روزمره، حیوانات و الهه‌ها را به تصویر می‌کشند. چاتال‌هویوک همچنین محل تعدادی معبد و مقبره است.

چاتال‌هویوک در سال ۲۰۱۲ به‌عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این محوطه یک مقصد گردشگری محبوب است و هر ساله بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند.

بیشنر بخوانید

آشنایی با جاهای دیدنی شهر ازمیر در ترکیه (آدرس + عکس)

موزه باستان شناسی قونیه

موزه باستان شناسی یکی از جاهای دیدنی قونیه محسوب می‌شود. این موزه در سال ۱۹۰۱ تأسیس شد و پس از دو بار جابجایی، در سال ۱۹۶۲ به مکان فعلی خود در جنوب تپه علاءالدین و غرب مسجد صاحب عطا منتقل شد.

این موزه با دارا بودن مجموعه‌ای غنی از آثار باستانی مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی، ازجمله نوسنگی، عصر مفرغ، عصر آهن، دوره کلاسیک، روم، یونان و بیزانس، مکانی جذاب برای علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ است.

بازار سرپوشیده قونیه

بازار سرپوشیده قونیه که به نام‌های بازار کاپالی کارسی یا بازار بزرگ نیز شناخته می‌شود، یکی از جاذبه‌های دیدنی قونیه است که قدمت آن به سال ۱۴۶۱ میلادی بازمی‌گردد. این بازار با مساحتی حدود ۳۰ هزار متر مربع و ۵۰۰ مغازه، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده دنیا محسوب می‌شود.

جدول معرفی جاهای دیدنی قونیه

در جدول زیر می‌توانید جاذبه‌های دیدنی شهر قونیه را مشاهده کنید. علاوه‌بر جاذبه‌های ذکر شده در جدول، قونیه دارای جاذبه‌های دیدنی دیگری نیز هست که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

نام جاذبه

توضیحات

آدرس

موزه مولانا

آرامگاه مولانا جلال‌الدین رومی و موزه‌ای از آثار مربوط به او

محله عزیزیه، خیابان مولانا

موزه باستان‌شناسی

نمایش آثار باستانی از دوران نوسنگی تا روم باستان

خیابان آتاتورک

تپه علاءالدین

تپه‌ای باستانی با بقایای قصر سلجوقیان

بلوار جمهوری

تپه‌های چاتال هویوک

یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های انسان در جهان

۳۰ کیلومتری جنوب قونیه

باغ کیوتوی ژاپن

باغی زیبا به سبک ژاپنی

بلوار جمهوری

بازار سرپوشیده قونیه

بازاری سنتی با انواع سوغات و صنایع دستی

خیابان آتاتورک

بیشتر بخوانید

معرفی جاذبه های گردشگری استانبول – ترکیه

پر بازدید ترین جاذبه شهر قونیه کدام است؟

پربازدیدترین جاهای دیدنی قونیه موزه مولانا است. این موزه محل آرامگاه مولانا جلال الدین رومی، شاعر و عارف صوفی پارسی قرن سیزدهم است. این موزه همچنین شامل موزه‌ای است که به زندگی و کار مولانا و همچنین نمایشگاه‌هایی در مورد تصوف و فرهنگ اسلامی می‌‌پردازد.

موزه مولانا یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در ترکیه است و سالانه بیش از ۲ میلیون بازدیدکننده دارد. این مکان مهمی برای زیارت مسلمانان و صوفیان است و همچنین یک مقصد گردشگری محبوب برای علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ است.

موزه مولانا هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر باز است. هزینه ورودی برای بزرگسالان ۴۰ لیر ترکیه و برای کودکان ۲۰ لیر ترکیه است.

تجربه من از سفر به قونیه

من همیشه به مولانا و فلسفه عمیق او علاقه داشتم، به همین دلیل سفر به قونیه، شهر مولانا، آرزوی دیرینه من بود. بالاخره این آرزو در بهار سال ۱۴۰۲ به حقیقت پیوست و من به همراه خانواده راهی سفری معنوی به قونیه شدیم.

اولین مقصد ما موزه مولانا بود. با ورود به محوطه موزه، حس معنوی عمیقی وجودمان را فرا گرفت. گویی در گذر زمان به قرن‌ها قبل سفر کرده بودیم و در کنار مولانا و یارانش قرار گرفته بودیم. دیدن آرامگاه مولانا، سماع دراویش و تماشای اشیاء و دست‌نوشته‌های مربوط به او، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی بود.

پس از موزه مولانا، از دیگر جاهای دیدنی قونیه مانند مسجد علاءالدین، بازار سرپوشیده و موزه باستان‌شناسی دیدن کردیم. هر کدام از این بناها، داستان‌ها و رازهای تاریخی را در خود داشتند و ما را به سفری در اعماق تاریخ بردند.

مردم قونیه بسیار مهمان‌نواز و خون‌گرم بودند. در طول سفر، بارها با لبخند و خوش‌رویی آ‌ها روبرو شدیم. طعم غذاهای محلی قونیه، به‌خصوص کباب ترکی و باقلوا، هنوز هم زیر زبانمان است.

سخن پایانی

آشنایی با جاهای دیدنی قونیه قبل از سفر، به شما کمک می‌کند تا از زمان خود به بهترین نحو استفاده کنید و از سفر خود نهایت لذت را ببرید. قونیه، شهر صوفیان و درویشان، با جاذبه‌های تاریخی و معنوی متعدد، مقصدی جذاب برای گردشگران است. از گشت‌وگذار در موزه مولانا و تماشای رقص سماع درویشان گرفته تا کاوش در تپه‌های باستانی چاتال هویوک و قدم زدن در بازار سنتی، قونیه برای هر سلیقه‌ای، چیزی برای ارائه دارد.

سوالات متداول

.

بهترین زمان سفر به قونیه چه زمانی است؟

قونیه در فصول بهار و پاییز آب و هوایی دلپذیر دارد و بهترین زمان سفر به این شهر محسوب می‌شود.

چه جاهایی را در قونیه ببینیم؟

موزه مولانا، آرامگاه مولانا، مسجد علاءالدین، برج علاءالدین و موزه قرنیه ازجمله جاذبه‌های گردشگری قونیه هستند.

چه نکاتی را در سفر به قونیه باید رعایت کنیم؟

در قونیه مانند سایر کشورهای مسلمان، حجاب برای خانم‌ها الزامی است. بهتر است قبل از سفر، اطلاعاتی در مورد فرهنگ و آداب و رسوم مردم ترکیه کسب کنید.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید