معرفی جاهای دیدنی بودروم + بازدید از یکی از عجایب هفت گانه

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در پنج‌شنبه 21 مارس 2024
Loading...

شبه‌جزیره بودروم کوچک، اما شهرت آن بسیار زیاد و در حال رشد است. اینجا منحصربه‌فردترین بخش ریویرای ترکیه است، جایی که افراد فوق ثروتمند هر تابستان قایق‌های تفریحی خود را می‌آورند و سلبریتی ها در خلیج‌های پنهان آن آفتاب می‌گیرند. همچنین بسیاری از زندگی روستایی سنتی ترکیه را نیز در بودروم خواهید دید. اگر پول هنگفتی دارید، مکان‌های مجلل زیادی پیدا خواهید کرد، اما قیمت‌های مناسب‌تر نیز وجود دارد، از پانسیون‌های خانوادگی گرفته تا رستوران‌های کم‌تر شناخته شده که غذای آن‌ها فراموش نشدنی است. در این مطلب از ستاره ونک، بهترین جاهای دیدنی بودروم را معرفی می‌کنیم.

جزیره خرگوش (Rabbit Island)

همین اول کاری بیایید سراغ شبه‌جزیره جذابی برویم که در گوموشلوک شهر بودروم قرار دارد. اگر در بودروم باشید، به‌راحتی حتی با پیاده‌روی هم می‌توانید به این جزیره برسید. این جزیره با کلی دیدنی‌های طبیعی و هوای تازه، به اسم جزیره آسار هم شناخته می‌شود. شاید برایتان جالب باشد بدانید چرا اسم این جزیره، خرگوش است؛ این اسم به دلیل وجود تعداد زیادی خرگوش، روی این شهر گذاشته شده است.

پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن غروب آفتاب به جزیره خرگوش بروید؛ روی ساحل شنی لم بدهید و به دریای فیروزه‌ای رنگ نگاه کنید. موقع غروب، یکی از زیباترین صحنه‌های غروب آفتاب را به چشم می‌بینید. صدای موج دریا، انعکاس نور طلایی رنگ خورشید روی آب، هوای تازه و باد خنکی که می‌وزد، همگی شما را برای چند ثانیه هم که شده از دنیای دغدغه‌ها و نگرانی‌ها دور می‌کند.

برای مشاهده قیمت و خرید تور ترکیه از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور ترکیه

قلعه بودروم (قلعه سنت پیتر)(bodrum castle)

قلعه سنت پیتر که به قلعه بودروم نیز معروف است، نمادی از این شهر به شمار می‌آید. شوالیه‌های هاسپیتالر این قلعه را در آغاز قرن پانزدهم ساختند و تا ۱۲۰ سال بعد، از آن به عنوان پناهگاه مسیحیان آسیای صغیر استفاده کرده‌اند. همچنین از این سازه به عنوان قلعه‌ای برای محافظت در برابر تهاجمات امپراتوری عثمانی استفاده می‌شد. جدا از تاریخ پرتلاطم آن، جذاب‌ترین جنبه‌های قلعه در معماری آن نهفته است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد، برخی از مصالحی که در ساخت این قلعه استفاده شده، از مقبره هالیکارناسوس استخراج شده است. امروزه، این قلعه خانه موزه باستان‌شناسی زیر آب بودروم و از جذاب‌ترین جاهای دیدنی بودروم است.

آمفی تئاتر باستانی بودروم (Ancient Theater)

یکی از جاهای دیدنی بودروم که بی‌نظیر است و در سه کیلومتری این شهر واقع شده، آمفی تئاتر باستانی بدروم (Ancient Theater) نام دارد. این شاهکار هنری با معماری سبک کلاسیک یونانی، در زمان خود محلی برای مبارزات گلادیاتورها بوده و در دوره‌های بعد به عنوان مکانی برای نمایش تئاتر از آن استفاده می‌شد.

امروزه این آمفی تئاتر تبدیل به موزه‌ای رو باز شده و مکانی برای برگزاری جشنواره و کنسرت و فعالیت‌های فرهنگی از این قبیل است. از داخل این آمفی تئاتر می‌توان منظره پانورامیک کل شبه‌جزیره بودروم را مشاهده کرد. گنجایش این آمفی تئاتر بزرگ حدود ۱۳۰۰۰ نفر است.

بیشتر بخوانید

هر آنچه باید راجع به جاهای دیدنی ترکیه بدانید

آرامگاه هالیکارناسوس (bodrum halikarnas shrine)

جالب است بدانید یکی از عجایب هفتگانه دنیا در بودروم قرار گرفته است این اثر تاریخی با نام آرامگاه هالیکارناسوس شناخته می‌شود و قدمتش مربوط به هزار و هفتصد سال پیش است.

این آرامگاه مربوط به پادشاه این منطقه بود که پس از مرگ وی برای او توسط همسر و خواهرش ساخته شد. در آن زمان به فرماندهان و حاکمان هر بخش ساتراپ می‌گفتند و ماسولوس ساتراپ این منطقه بود که شامل بودروم امروزی می‌شد. ماسولوس از فرماندهانی بود که بیش از بیست سال در این منطقه تلاش‌های بسیاری برای کشورگشایی و رشد و توسعه مناطق زیردست خود انجام داد و برای زبان یونانی و فرهنگ یونانی ارزش زیادی قائل بود ازاین‌رو بعد از مرگ او همسر و خواهرش برای او مقبره‌ای ساختند که به شکل معماری یونانی بود و به‌گونه‌ای بنا شد که امروزه آن را جزو عجایب هفتگانه دنیا به حساب می‌آورند.

این آرامگاه را بر فراز یکی از بلندی‌های شهر برایش ساختند تا یادش همواره زنده بماند. این بنا به خاطر حوادث طبیعی چند قرن بعد دچار آسیب‌دیدگی شد و ستون‌های آن فرو ریخت و چند بار هم مورد حمله دشمنان قرار گرفت و آسیب دید و امروزه می‌توان از ستون‌های فروریخته و مقبره اصلی آن دیدن نمود.

موزه‌ باستان‌شناسی زیر آب (bodrum museum of underwater archaeology)

این موزه که درواقع بخشی از قلعه‌ سنت پیتر است، یکی از جاهای دیدنی بودروم محسوب می‌شود. از آنجا که ترکیه کشوری باستانی است، یافته‌های باستان‌شناسی در خشکی و دریا نیز در آن بسیارند. در این موزه می‌توانید نمونه‌هایی شگفت‌انگیز از تمدنی کهن را که از اعماق آب‌ها استخراج شده‌اند، تماشا کنید. حتی اگر علاقه‌ای به آثار باستانی ندارید، باز هم دیدن این موزه را از دست ندهید.

پس از گذر از ورودی که خمره‌های یونانی غول‌پیکری در آن ردیف شده‌اند، وارد کارگاه شیشه‌گری می‌شوید. پس از آن وارد محوطه‌ای می‌شوید که در آن یک کشتی ۱۶ متریِ متعلق به قرن دوم میلادی انتظارتان را می‌کشد. در دالان‌های برج فرانسوی، یک کشتی یونانی متعلق به قرن چهارم پیش از میلاد به نمایش گذاشته‌ شده است. در اتاق گنج که گل‌ سرسبد موزه است می‌توانید یافته‌های مربوط به کشتی‌های غرق‌شده‌ عصر برنز را تماشا کنید.

بیشتر بخوانید

سفر به ۵ شهر ساحلی رویایی در ترکیه

بازار تورگوتریس (turgutreis bazaar)

یکی دیگر از جاهای دیدنی بودروم که ما قصد صحبت در مورد آن را داریم مربوط به بازار تورگوتریس می‌شود. به صورت کلی، این بازار را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای شهر بودروم در نظر گرفت. گشت‌وگذار در این بازار برای گردشگران خارجی به شدت سرگرم‌کننده خواهد بود. به خاطر داشته باشید که این بازار محصولات مختلفی را در خود جای داده است. از مواد خوراکی همچون سبزیجات و لبنیات گرفته تا محصولات خاصی همچون انواع لباس، کفش، پارچه و غیره ازجمله مواردی به حساب می‌آیند که در این بازار به فروش می‌رسند. فعالیت‌های صورت گرفته در این بازار بدون نیاز به پرداخت مالیات بوده و همین مسئله هم قیمت نهایی آن‌ها را کاهش داده است.

موزه هنرهای زکی مورن (ZEKI MÜREN SANAT MÜZESI)

زکی مورن، خواننده و بازیگر محبوب (۱۹۳۱-۱۹۹۶) چهره‌ای عظیم در فرهنگ عامه ترکیه است و بیشتر زندگی خود را، به‌ویژه چند سال آخر از عمر خود را، در بودروم گذراند.

مورن در ده‌ها فیلم بازی کرد و بیش از ۳۰ آلبوم ضبط کرد و به‌سختی می‌توان تأثیر او را در فرهنگ موسیقی ترکیه ارزیابی کرد. پس از مرگ وی، خانه وی در خیابان همنام وی در بودروم به موزه تبدیل شد.

مورن ذوق و سلیقه آزادانه‌ای را در انتخاب لباس و جواهرات پرزرق‌وبرق دار داشت و گرچه لباس‌های صحنه‌ای و عکس‌های زیادی برای اثبات از این موضوع وجود دارد، اما وقتی از خانه‌اش بازدید کنید روح مردی هوشمند را در آن خواهید یافت که به دنبال زندگی آرامی دور از هیاهو است.

در مورد یادگاری‌ها، بسیاری از جواهرات، تجهیزات‌ های فای و نقاشی‌هایی که وی کشیده است وجود دارد، البته مقدمه‌ای انگلیسی در ورودی خانه وجود دارد که شما را به‌سرعت در مورد حرفه مورن آگاه می‌سازد.

ساحل بیتز (BITEZ PLAJI)

با اینکه ساحل عمومی در بودروم کاملاً مناسب و زیبا است، اما اگر دوست دارید کمی سفر کنید و اهل اکتشاف هستید، چند کیلومتر سفر کنید تا با سواحل برجسته‌ای روبرو شوید.

اگر مایلید در معرفی جاهای دیدنی بودروم، ساحل دنج و آرامی را بشناسید، ساحل بیتز را توصیه می‌کنیم که حتما برای گردش انتخاب کنید زیرا راهی کوتاه به سمت غرب است و برای خانواده‌های دارای فرزند کوچک یکی از بهترین گزینه‌ها در کل شبه‌جزیره محسوب می‌شود.

ساحل بیتز که توسط یک حصار سرتاسری طولانی محافظت شده است، خلیجی به شکل گوش‌ماهی است و دارای شن و ماسه‌سنگی است و مساحت زیادی از آب کم‌عمق، گرم و شفاف را به خود اختصاص داده است و مانند تمام سواحل توریستی اطراف بدروم، این خلیج نیز مملو از رستوران است، بسیاری از آن‌ها صندلی‌های آفتاب‌گیری را به همراه قیمت یک یا دو نوشیدنی، یا به‌صورت رایگان با قیمت یک وعده نهار اجاره می‌دهند؛ اما علی‌رغم همه این‌ها، استراحتگاه بسیار آرام‌تر و دنج‌تری از گومبت و سایر جاهای بودروم است.

بیشتر بخوانید

معرفی ۵ ساحل بی‌نظیر و مهیج در آنتالیا

ساحل شتر (Camel Beach)

ساحل شتر (Camel Beach) در فاصله ۱۴ کیلومتری بودروم قرار دارد و یکی از مقاصد محبوب میان گردشگران و اهالی شهر است. همان‌طور که از نام ساحل می‌توان فهمید، تعدادی شتر در این منطقه ساکن هستند. علاوه بر شتر سواری، می‌توانید از شنا یا حمام آفتاب در بخش جداگانه‌ای از ساحل لذت ببرید. تعدادی کافه و رستوران نیز در نزدیکی ساحل شتر قرار گرفته‌اند.

دروازه میندوس (myndos gate)

یکی دیگر از جاهای دیدنی بودروم در ترکیه، دروازه میندوس است. این دروازه به دست ماسولوس یا ماسول و همسرش آرتمیس برای بالا بردن استحکامات نظامی شهر در قرن چهارم قبل از میلاد مسیح ساخته شد. برای دیدن این دروازه باید به غرب بودروم بروید. در حال حاضر از این جاذبه تاریخی تنها یک عدد دیوار ۷ کیلومتری باقی مانده است.

فستیوال موسیقی کلاسیک در گوموشلوک (gumusluk festival)

از دیگر جاهای دیدنی بودروم فستیوال شهر گوموشلوک است که هر سال در این شهر برگزار می‌شود. این برنامه هر سال علاوه بر گردشگران میزبان موزیسین‌های زیادی است که برای اجرا یا تماشای برنامه‌ها به آن سفر می‌کنند. برای نخستین بار در سال ۲۰۰۴ با حضور موزیسین‌های مشهور فستیوال برگزار شد که به طور میانگین دو ماه به طول می‌انجامید. فستیوال بین‌المللی موسیقی گوموشلوک یکی از طولانی‌ترین جشنواره‌هایی است که در ترکیه برگزار می‌شود و شامل برگزاری اجراهایی در حدود نوزده کنسرت در هر دوره می‌شود که توسط موزیسین‌های مشهور سراسر دنیا اجرا می‌گردد.

در هر دوره حدود ۱۵۰۰۰ نفر به تماشای این برنامه می‌نشینند که از بیش از ۲۰ کشور مختلف به این شهر رویایی سفر کرده‌اند و جالب است بدانید که اکثر آن‌ها جوان هستند. اجراهای برنامه شامل پیانو، ویولون، ویولون سل، فلوت، چنگ، گیتار، ارکستر، آواز خواندن و غیره می‌باشد.

ساحل یاهسی (yahsi beach)

این ساحل از پهناورترین و بهترین سواحل بودروم است که کافه‌ها، رستوران‌های متنوع و اسکله‌ای برای گشت‌وگذار در قایق دارد. قدم زدن در شن‌های طلایی این ساحل و تماشای غروب آفتاب و آب زلال دریا بسیار لذت‌بخش بوده و شما را غرق آرامش می‌کند.

اگر در فصل‌های شلوغ برای دیدن این ساحل بیایید، در تمامی قسمت‌های آن، چترهای آفتاب و صندلی‌های آفتاب‌گیر نیز مشاهده خواهید کرد.

سخن پایانی

بودروم با مناظر طبیعی چشم‌نواز و سواحل زیبا و رویایی‌اش مقصد گردشگری مسافران بسیاری است. در این مطلب سعی کردیم معروف‌ترین جاهای دیدنی بودروم را معرفی کنیم تا قبل از سفر به این شهر، بتوانید برای دیدن جاذبه‌های آن برنامه‌ریزی کنید.

سوالات متداول

.

بودروم کجاست؟

بودروم شهری در استان موغله و کنار دریای اژه است که در جنوب ترکیه قرار دارد.

بهترین تفریحات بودروم چیست؟

کروزسواری، غواصی، ماهی‌گیری و تفریحات آبی، بهترین تفریحات بودروم هستند.

بهترین جاهای تاریخی و دیدنی بودروم کدام است؟

آرامگاه هالیکارناسوس، تئاتر هالیکارناسوس و قلعه بودروم از بهترین جاهای تاریخی بودروم هستند.

معروف‌ترین پارک و مرکز تفریحی بودروم کدام است؟

معروف‌ترین پارک آبی بودروم، پارک آبی ددمان است.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید