معرفی بازار مرشد دبی

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در چهارشنبه 2 آگوست 2023
Loading...

دبی با داشتن مراکز خرید فوق لوکس نه فقط آسیایی‌ها بلکه طرفداران خرید از اروپا و امریکا را نیز به سوی خود می‌کشاند. فروشگاه‌های شیک و رنگارنگ این شیخ نشین چشم‌ها را به خود خیره کرده و به پاتوقی برای لوکس پسندان تبدیل شده‌اند اما در این میان بازار مرشد دبی با داشتن حال و هوایی کاملا متفاوت از لوکس بودن فاصله گرفته و تجربه خرید به سبک سنتی عرب‌ها را برایتان رقم می‌زند. این بازار در بین مسافران ایرانی نیز جایگاهی ویژه دارد، میدانید چرا؟ در ادامه می‌خوانیم.

بازار مرشد دبی: ترکیبی از تاریخ و فرهنگ

تقریبا تمامی گردشگران نام دبی را با بهترین و لوکس‌ترین تفریحات به یاد می‌آورند. البته این شیخ نشین مناطق تاریخی نیز دارد که بازار مرشد دبی یکی از آن‌هاست. این بازار در منطقه دیره قرار گرفته و توسط تاجری کویتی اصل به نام “مرشد العصیمی”  بنیان گذاشته شد. نام بازار نیز از موسس آن گرفته شده است.

حضور چندین بازار و بازارچه و فروش کالاهای عمده دلیلی شده تا بازار مرشد چهره‌ای کاملا متفاوت نسبت به سایر مراکز خرید در دبی داشته باشد. این بازار ظاهری قدیمی داشته و تاریخ و فرهنگ خرید و فروش اعراب را به نمایش می‌گذارد.

قسمت بزرگی از بازار را ایرانیان مقیم دبی در دست دارند از این رو سوق یا بازار مرشد را می‌توان پاتوق مسافران ایرانی که به دنبال خرید اجناس عمده هستند دانست. این بازار از میدان جمال شروع و تا خیابان سبخه ادامه دارد.

با ورود به بازار مرشد دبی متوجه خواهید شد که همه نوع کالا از کیف، کفش و پوشاک گرفته تا طلا و حتی ادویه جات را می‌توان در آن پیدا کرد. بیشتر اجناس بازار قیمت‌های  بسیار مناسب داشته و به صورت عمده و تکی به فروش می‌رسند. بنابراین بازار مرشد بهترین مکان برای خرید سوغاتی‌های جذاب و ارزان در دبی نیز به شمار می‌رود.

حتی اگر قصد خرید نیز نداشته باشید می‌توانید در تور دبی از بازار مرشد به عنوان یک جاذبه گردشگری متفاوت دیدن کنید.

معماری و طراحی بازار مرشد: زیبایی در جزئیات

طراحی سوق مرشد با سایر مراکز خرید در دبی کاملا متفاوت است. این بازار معماری سنتی عربی داشته و از تزیینات بسیار زیبا در دیوارهایش استفاده شده است. در مجموع بازار مرشد از چندین خیابان تشکیل شده است که هر یک اجناس مختلف را به صورت عمده و تکی ارائه می‌دهند.

الفهیدی یکی از خیابان‌های معروف بازار مرشد است که در آن می‌توان وسایل ال کتریکی، صوتی و تصویری را با قیمت بسیار مناسب خریداری کنید. کمی آن طرفتر از الفهمیدی می‌توانید بورس پارچه را ببینید.

از دیگر خیابان‌های معروف سوق مرشد می‌توان به خیابان ۲۷ اشاره کرد. خیابانی که کمی مدرن‌تر بوده ود طرف آن مغازه‌های موبایل و لوازم ماشین قرار دارند. اما بخشی از بازار که معماری سنتی‌تری دارد به فروش طلا و جواهرات آنتیک عربی اختصاص پیدا کرده است. همانطور که می‌دانید عرب‌ها عاشق طلا و هر چیز تجملاتی هستند پس در اینجا می‌توانید انواع طلاهای سنگین با تزیینات عجیب و غریب را ببینید.

منطقه دیره جایی ست که بازار مرشد دبی در آن قرار گرفته، از آنجا که این محله جز مناطق قدیمی این شیخ نشین است بناهای نسبتا قدیمی با معماری‌های عربی را در آن می‌توان  دید. بیشتر فروشگاه‌های سوق مرشد و دیره معماری سنتی داشته و سر در آن‌ها برخلاف فروشگاه‌های لوکس حجره مانند است. تزیینات اصیل عربی به وضوح در این حجره‌ها دیده می‌شوند. پس اگر اهل عکاسی هستید در اینجا تصاویر جذاب و متفاوتی از دبی را می‌توانید به ثبت رسانید.

بیشتر بخوانید …

آشنایی با چرخ و فلک عین در دبی

کالاهای متنوع بازار مرشد: از صنایع دستی تا زیورآلات

در پاسخ به این پرسش که چه کالاهایی می‌توان از بازار مرشد دبی خریداری کرد؟ می‌توان گفت همه چیز یا به قول معروف از شیر مرغ تا جان آدمیزاد! خبر بهتر اینکه بیشتر این کالاها زیر ۵۰ درهم قیمت دارند و سوق مرشد را به مکانی جذاب برای خرید تبدیل کرده‌اند. در این بازار رنگارنگ می‌توانید کالاهای زیر را خریداری کنید:

طلاهای زیبای عربی

طلا فروشی‌های بازار مرشد جذاب‌ترین قسمت این بازار برای خانم‌هاست. دراین بخش که بازار زرگرها نیز معروف است انواع طلاهای کوچک و بزرگ عربی با تزیینات زیبا را می‌توان دید.

پارچه‌های رنگارنگ و کمیاب

حجره‌های پارچه فروشی بازار مرشد دیگر قسمت محبوب این بازار هستند. دراین حجره‌ها انواع پارچه‌های رنگارنگ و البته کمیاب ارائه می‌شوند. قیمت این پارچه‌ها در بازار مرشد بسیار ارزان‌تر از دیگر مراکز خرید دبی است.

وسایل صوتی و تصویری

سوق مرشد یک بخش جذاب برای آقایان نیز دارد. خیابان الفهیدی بازار مرکز فروش کالاهای صوتی و تصویری‌ست. انواع برندهای لوازم صوتی در این بازار با قیمت‌های پایین‌تر از سایر مراکز به فروش می‌رسند.

مرکز فروش موبایل و وسایل اتومبیل

موبایل و لوازم تزیینات خودرو در خیابان ۲۷ از دیگر بخش‌های مورد علاقه بازار مرشد دبی برای آقایان است. هر نوع برند موبایل و لوازم داخلی خودرو با قیمت‌های باورنکردنی در مغازه‌های بازار سوق دیده می‌شوند.

ادویه جات عربی

گوشه‌ای از بازار نیز به فروش ادویه جات خوش عطر عربی اختصاص دارد. اگر به غذاهای عربی علاقه دارید می‌توانید این ادویه جات را به عنوان سوغات با خود به خانه ببرید.

تجربه خرید در بازار مرشد: راهنمایی برای خریداران

تنوع اجناس و ارزان بودن اجناس دو ویژگی هستند که بازار مرشد دبی را با مرکز خریدی متفاوت و البته پرطرفدار در این شیخ نشین تبدیل کرده‌اند. گردشگران می‌توانند برای خرید وسایل عمده و حتی کالاهای تکی با قیمت پایین به این بازار مراجعه کنند.

دو خیابان ۲۷ و الفهیدی شلوغ‌ترین بخش‌های سوق مرشد هستند. در اینجا خبری از فروشگاه‌های لوکس نیست و چهره سنتی دبی را خواهید دید. همانطور که می‌دانید واحد پول دبی درهم است اما فروشندگان این بازار دلار را نیز از خریداران قبول می‌کنند.

قیمت‌های پارچه، طلا، موبایل و لوازم الکترونیکی در بازار مرشد ارزان‌تر از سایر مراکز خرید می‌باشد. اجناس بازار برند نیستند اما همه درجه یک و باکیفیت می‌باشند.

از آنجا که بازار مرشد در ساعات میانی روز بسیار شلوغ است اگر می‌خواهید درآرامش از کالاهای بازار دیدن کنید پیشنهاد می‌کنیم ساعات قبل از ظهر را برای خرید انتخاب کنید. البته با انتخاب ساعات صبح هوا نیز خنک‌تر است. مغازه‌های بازار مرشد از صبح تا زمان غروب آفتاب باز هستند. نکته قابل توجه اینکه بیشترمغازه‌های بازار هنگان اذان ظهر برای نماز بسته می‌شوند.

آدرس بازار مرشد: منطقه دیره، بعد از میدان جمال عبدالناظر، خیابان های موازی (سبخه، الفهیم و ۲۷)

در صورتی که در دیره اقامت داشته باشید که به راحتی با بازار دسترسی خواهید داشت. اگر هم هتل شما در مناطق دیگر قرار گرفته با مترو و تاکسی به راحتی می‌توانید به بازار سوق دسترسی داشته باشید.

بیشتر بخوانید …

معرفی برج العرب دبی

رستوران‌ها و غذاهای محلی بازار مرشد

رستوران‌های بازار مرشد دبی انواع غذاهای محلی عربی را ارائه می‌دهند. البته از آنجا که بخشی از بازار را ایرانیان مقیم دبی اداره می‌کنند رستوران‌‌های ایرانی نیز در بازار فعالیت می‌کنند. بنابراین اگر در سفر جز به غذاهای ایرانی راضی نمی‌شوید می‌توانید بهترین کباب‌ها و خورشت‌های ایرانی در در بازار مرشد نوش جان کنید.

چندین فست فود از جمله کینگ برگر در سوق مرشد شعبه دارند. پس اگز طرفدار غذاهای فست فودی هستید پس از یک خرید عالی می‌توانند با برگرهای لذیذ خستگی خود را به در کنند. غذاهای محلی عربی نیز بیشتر در قالب دستفروشی ارائه می‌شوند.

شاورما از لذیذترین غذاهای خیابانی در دبی است که با تکه‌های نازک مرغ و گوشت و سبزیجات تازه، از جمله پیاز پیچیده شده در نان نرم تهیه شده و سس مخصوص سرو می‌شود. ساندویچ شیش تاووک دیگر غذای محبوب خیابانی ست که در غرفه‌های غذای مرشد ارائه می‌شود. این غذا ساندویچی ست که با تکه‌های مرغ طعم دار شده تهیه می‌شود.

علاوه بر رستوران‌های بازار مرشد می‌توانید رستوران‌های منطقه دیره را نیز برای صرف نهار یا شام انتخاب کنید. در ادامه با تعدادی از رستوران‌های این منطقه را معرفی می‌کنیم:

  • رستوران Miyako
  • رستوران Ashiana
  • رستوران The China Club
  • رستوران Glasshouse Brasserie
  • رستوران The Boardwalk
  • رستوران Cucina
  • رستوران Hofbräuhaus
  • رستوران Spice Island

امکانات رفاهی در بازار مرشد

همانطور که در پاراگراف‌های قبل گفتیم در بازار مرشد دبی خبری از برندهای معروف جهانی نیست اما این بازار امکانات و خدمات ویژه‌ای را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. داشتن زمین بازی مخصوص کودکان یکی از این امکانات ویژه است. چنانچه با کودک دلبندتان به دبی سفر کرده و قصد خرید از بازار شلوغ مرشد را دارید می‌توانید با خیال راحت فرزندتان را به قسمت زمین بازی بسپارید. بدین ترتیب می‌توانید بدون دغدغه خرید خود را انجام داده و فرزندتان نیز با هم سن و سالانش حسابی خوش بگذراند.

بعد از یک خرید عالی می‌توانید به رستوران‌های بازار مرشد رفته و با انواع غذاهای ایرانی و عربی از خودتان پذیرایی کنید. این رستوران‌ها انواع غذاها را با کیفیت بالا ارائه می‌دهند.

غرفه‌های خرید بازار بسیار متنوع بوده و امکان خرید برای هر سلیقه‌ای را فراهم می‌کنند. بنابراین می‌توانید کالاهای مورد نیاز خود را با قیمت‌های بسیار مقرون به صرفه خریداری کنید.

حضور غرفه‌های غذاهای خیابانی که انواع غذاهای محلی عربی را ارائه می‌دهند از دیگر امکانات رفاهی بازار مرشد دبی هستند. در این غرفه‌ها می‌توانید با هزینه کم غذاهایی مانند شاورما، سمبوسه، منا کیش، چای کاراک، لگیمات و فلافل را سفارش دهید. بدین ترتیب هم در وقت و هم در زمان صرفه جویی کرده‌اید.

بیشتر بخوانید …

ارزان ترین اماکن تفریحی در دبی

جاذبه های گردشگری نزدیک به بازار مرشد

در کنار گشت و گذار در بازار مرشد دبی می‌توانید از دیگر جاذبه‌های تاریخی منطقه دیره نیز دیدن کنید. این جاذبه‌ها فرهنگ و تاریخ دبی را معرفی می‌کنند. مسجد جامع یکی از آن دسته جاذبه‌هایی ست که با گلدسته‌های خاص و معماری عربی نظر گردشگران را به سوی خود جلب می‌کند.

معبد هندوها دیگر جاذبه‌ای ست که در نزدیکی بازار مرشد و منطقه دیره قرار دارد. در این معبد می‌توانید مراسمات و عبادت آیین هندو را از نزدیک ببینید. پس از آن می‌توانید سری به موزه دبی بزنید. اگر هم اهل ورزش و شنا هستید می‌توانید با استخر بازار بروید. این استخر امکان شنا برای خانم‌ها و آقایان را به صورت جدا فراهم کرده است.

در کنار جاذبه‌های تاریخی بهتر است اطلاعاتی نیز درباره هتل‌های نزدیک به بازار سوقر داشته باشید. این هتل‌ها در منطقه دیره قرار داشته و دسترسی شما به بازار را به راحتی امکان‌پذیر می‌کنند. با داشتن لیستی از این هتل‌ها می‌توانید درسفر به دبی یکی از آن‌ها را برای اقامت انتخاب کنید.

هتل‌های نزدیک به بازار مرشد دبی

  • هتل البراق دبی
  • هتل بست وسترن پریل کریک دیره دبی
  • هتل سامایا دیره دبی

جهت رزرو تور دبی و اقامت در هتل‌های دیره می‌توانید با همکاران ما در واحد تورهای خارجی در ارتباط باشید.

نکات مهم برای بازدید از بازار مرشد دبی

  • سوق بازار یا بازار مرشد دبی در منطقه دیره و بخش تاریخی این شیخ نشبن قرار گرفته است.
  • گردشگران می‌توانند با مترو و تاکسی به بازار دسترسی داشته باشند.
  • با توجه به شلوغی و ازدهام جمعیت در ساعات غروب بهتراست صبح را برای خرید و گشت و گذار در بازار انتخاب کنید.
  • شما می‌توانید طلا، پارچه و حتی لوازم الکترونیکی را در بازار مرشد با قیمت بسیار ارزان‌تر از سایر مراکز خرید دبی خریداری کنید.
  • اجناس در بازار مرشد به صورت تکی و عمده به فروش می‌رسند.
  • در بازار رستوران‌های متنوعی وجود دارند که انواع غذاهای عربی، ایرانی و بین‌المللی را در منو خود دارند.
  • اکثر مغازه‌های بازار مرشد می‌توانند به زبان فارسی صحبت کنند.
  • تاریخ ساخت بازار به اوایل سال ۱۹۴۹ میلادی بر می گردد ونام آن از بنیان گذارش ” مرشد العصیمی” گرفته شده است.
  • فضای سنتی و غیر لوکس بازار مرشد دلیلی بر آن شده تا که کالاها قیمت‌های ارزان‌تر داشته باشند.
  • برای خرید می‌تواند دلار یا درهم همراه داشته باشید. البته همراه داشتن درهم در بازار بسیار به صرفه‌تر است.

سخن پایانی: چرا بازدید از بازار مرشد دبی باید در لیست شما باشد

در دل شیخ نشین لوکس دبی بناهای تاریخ هستند که بازدید و گشت و گذار در آن‌ها سفرتان را متفاوت‌تر خواهد کرد. اگر به این مکان‌ها علاقه دارید حتما بازدید و خرید از بازار مرشد دبی را در بین برنامه سفرتان قرار دهید. قبل از برنامه ریزی برا سفر به دبی نیاز هست برای ویزای توریستی دبی نیز اقدام فرمایید. 

این بازار با داشتن فضای سنتی حجره‌های متنوعی را در خود داشته و اجناس را با قیمت بسیار پایین‌تر از سایر فروشگاه‌ها ارائه می‌دهد. در این مطلب با اجناس و کالاهایی که در بازار ارائه می‌شوند آشنا شدید. بازار مرشد در منطقه دیره دبی قرار گرفته و دسترسی به آن بسیار راحت است.

برای مشاهده قیمت و خرید تور دبی از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور دبی
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید