لیست کامل مکان ها و جاهای دیدنی آنکارا

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در دوشنبه 26 فوریه 2024
Loading...

شهر آنکارا به عنوان پایتخت ترکیه در سایه استانبول و دیگر شهرهای ساحلی قرار گرفته و تقریبا از برنامه‌های سفر گردشگران کنار گذاشته شده است. ابن قضاوت اما در مورد آنکارا کمی غیر منصنفانه است چرا که این شهر بیش از آنچه که فکر کنید جاهای دیدنی برای ارائه دارد. بهترین موزه ترکیه، مقبره آتاتورک، منطقه ارگ و مکان‌های باستان شناسی تنها بخشی از جاهای دیدنی آنکارا هستند. این شهر با قرار گرفتن در مرکز ترکیه دسترسی گردشگران به آناتولی، قونیه و کاپادوکیه را به راحتی امکان پذیر می‌کند. برای کشف جاذبه های کمتر شناخته شده آنکارا با ما همراه شوید.

موزه تمدن آناتولی | Museum of Anatolian Civilizations

موزه تمدن آناتولی دلایل کافی برای قرارگرفتن در لیست جاهای دیدنی آنکارا را دارد. این موزه تنها جایی در ترکیه است که می‌توانید دامنه کامل تاریخ بشری آناتولی را در دوران پیش از کلاسیک از نزدیک ببینید.

مهم‌ترین یافته‌های روستای نوسنگی چاتالهویوک در نزدیکی قونیه، از جمله نقاشی دیواری که برخی باستان‌شناسان تصور می‌کنند اولین نقشه شهر جهان است و مجسمه مشهور الهه باروری در اینجا به نمایش گذاشته شده است.

قسمتی از تالارها به نمایش آثار کشف شده از امپراتوری هیتی در عصر برنز به پایتختی هاتوشا و امپراتوری فریژی و اورارتویی اختصاص داده شده است که در عصر آهن در آناتولی ساکن بودند.

تالار سنگی مرکزی مهمترین نقش برجسته‌ها و مجسمه‌های سنگی را از سراسر دوران به نمایش می‌گذارد.

در اینجا، نقش برجسته‌های ارتوستات بسیار دقیقی را از سایت هیتی‌ها کارکمیش خواهید دید که مدت‌ها قبل از کشف کاربرد واقعی آن، به‌عنوان مکان نبرد کرکمیش بین مصر و بابل که به عهد عتیق  برمی‌گردد مشهور بوده است.

برجسته ترین آثار موزه آناتولی: نقاشی‌های دیواری نوسنگی، سنگ کاری عصر برنز، لوح های میخی سفالی هیتی، و طلای فریگی

آدرس: Address: 2 Gözcü Sokak, Ulus, Ankara

برای مشاهده قیمت و خرید تور ترکیه از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور ترکیه

مقبره آتاتورک از مهمترین جاهای دیدنی آنکارا

آرامگاه آتاتورک (مصطفی کمال)، بنیانگذار دولت ترکیه، از پربازدیدترین جاهای دیدنی آنکارا و همچنین مهمترین آرامگاه مدرن در کشور است. این مقبره بر بالای تپه ای، درست در غرب مرکز آنکارا قرار دارد.

بن با سنگ مرمر ساخته شده و نمایی بسیار مجلل دارد. همچنین خود مقبره با کتیبه‌های طلاکاری شده سخنانی از آتاتورک تزئین شده است.علاوه بر ساختمان اصلی بنا، یک موزه بسیار بزرگ نیز در حاشیه آن دیده می‌شود.

موزه شامل آثاری از جنگ استقلال به رهبری آتاتورک، که منجر به تولد ترکیه به عنوان یک ملت مدرن شد و نمایش‌هایی با تمرکز بر زندگی آتاتورک می‌باشد.

یک سنوتاف بالای مقبره آتاتورک قرار دارد. بازدیدکنندگانی که وارد مقبره می‌شوند باید به فضای داخل آن احترام بگذارند، زیرا ترک‌ها برای موسس و اولین رئیس جمهور کشور مدرن خود احترام ویژه‌ای قائل هستند.

نکات برجسته مقبره آتاتورک: دیدن مناظر وسیع شهر از میدان و یک مقبره تاریخی

آدرس: Yücetepe, 31 Akdeniz Caddesi, Çankaya, Ankara

محله ارگ از جذابترین جاهای دیدنی آنکارا

قدم زدن و گشت و گذار در این محله یکی از جذاب‌ترین کارهایی ست که در آنکارا می‌توان انجام داد. منطقه ارگ (کاله) مربوط به دوران بیزانس است و توسط بناهای مستحکمی که در قرن نهم ایجاد شده اند، احاطه شده است.

با ورود به کوچه‌های سنگ‌فرش‌شده باریک می‌توان خانه‌های به جا مانده از دوران عثمانی را دید که برخی از آنها در سال‌های اخیر به زحمت بازسازی شده‌اند و برخی دیگر در حال فرسوده شدن هستند.

جاذبه اصلی محله اما در دیوارهای داخلی برج شرقی (Sark Kulesi)  قرار دارد که چشم اندازی خارق العاده را از آنکارا ی مدرن و باروهای تاج‌دار آن ارائه می‌دهد.

از دروازه اصلی منطقه ارگ داخلی، معروف به Parmak Kapısı که به سمت پایین حرکت کنید، مسیرهای پرپیچ و خم مملو از کارگاه های صنایع دستی سنتی، عتیقه فروشی‌ها، و کافه ها را می‌بینید. اینجا مکانی عالی برای خرید سوغاتی به شمار می‌رود.

هنگام قدم زدن در منطقه سیتادل به عنوان یکی ار جاهای دیدنی آنکارا حتما از Aslanhane Cami، یکی از جالب ترین مساجد شهر، دیدن کنید. فضای داخلی مسجد با نمازخانه‌ای که با ستون‌های چوبی پوشانده شده و  سرستون‌های سنگی رومی و محراب کاشی‌کاری سرامیکی تزئین شده، ارزش بازدید را دارد.

نکات برجسته محله ارگ: منطقه‌ای تاریخی از کوچه‌های سنگ‌فرش‌شده و محصور در دیوارهای باستانی

آدرس: Gözcü Sokak, Kale, Altindag, Ankara

موزه باستان شناسی و هنر اریمتان

مجموعه آثار موزه اریمتان بیشتر بر دوران کلاسیک تمرکز دارد، بنابراین به عنوان یک مکمل عالی برای موزه اصلی تمدن های آناتولی شهر به شمار می‌رود‌. از آنجایی که هر دو موزه در جاده منتهی به محله ارگ قرار دارند، در یک صبح یا بعد از ظهر به راحتی می‌توان برای بازدید از هر دو برنامه ریزی کرد.

نمایش‌هایی که به صورت داستان سرایی در اریمتان اجرا می‌شوند، به آثار این مجموعه جان بخشیده و به شما امکان می‌دهد درباره زندگی روزمره در دوره‌های یونان و روم بیشتر بدانید.

اریمتان علاوه بر مجموعه دائمی، میزبان نمایشگاه‌های موقتی منظم در قسمت سالن پایینی خود نیز می‌باشد که اغلب بر مکان‌های باستان‌شناسی خاص یا فرهنگ ترک تمرکز دارند. محوطه موزه همچنین میزبان برنامه دوره ای کنسرت های موسیقی کلاسیک در شب است.

نکات برجسته موزه اریمتان: نگه داری از آثار به جا مانده از دوران یونانی-رومی که از سراسر ترکیه جمع آوری شده‌اند.

آدرس: ۱۰ Gözcü Sokak, Kale, Altindag, Ankara

بقایای رومی اولوس یکی از تاریخی ترین جاهای دیدنی آنکارا

آنکارا اغلب به عنوان یک شهر مدرن شناخته می‌شود. با این آثار تاریخی اصلی‌ترین جاهای دیدنی آنکارا را تشکیل می‌دهند.

اگرچه طبق شواهد کشف شده نشانه‌هایی از سکوت از عصر برنز در آنکارا دیده می‌شود اما در دوره روم، این سکونتگاه زمانی که به آنکیرا معروف شد، شهرت یافت و امپراتور آگوستوس آن را پایتخت استان روم گالاتیا قرار داد. ویرانه‌های رومی باقی مانده از این دوران را در ناحیه مرکز شهر اولوس می‌توان دید.

برای درک اهمیت آنکیرای باستانی، یک بازدید از بقایای کمیاب معبد آگوستوس و روم در Haci Bayram Veli Caddesi داشته باشید.

گسترده‌ترین مجموعه ویرانه‌های به جا مانده از آنکیرا باستان، حمام‌های رومی در چانکیری کادسی هستند. پایه‌ها، همراه با نقش برجسته‌های سنگی فراوان و برخی خرابه‌های قوسی دست‌نخورده باقی‌مانده و مجموعه گسترده حمام‌های امپراتوری را می‌توان به راحتی  در این مکان مشاهده کرد.

مجموعه در حال حاضر در حال بازسازی است، بنابراین شما می توانید بقایای ساختمان تئاتر را که زمانی بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تماشاگر را در خود جای می داد، از بالا مشاهده کنید.

نکات برجسته مجموعه اولوس: کاوش در دوره رومی آنکارا در میان ویرانه های اولوس

مسجد حاجی بایرام ولی

این مسجد قرن پانزدهمی که به افتخار مرد مقدس مسلمان و بنیانگذار درویش بایرامیه، “حاجی بایرام ولی” ساخته شده است، یک مرکز زیارتی مهم و از جاهای دیدنی آنکارا به شمار می‌رود.

منطقه اطراف مسجد، با باغ‌ها و عمارت‌های بازسازی‌شده مربوط به دوره عثمانی، بسیار زیبا تزیین شده است. بیشتر محلی‌های آنکارا تعطیلات آخر هفته خود را در فضای سبز اطراف مسجد می‌گذرانند.

مجموعه اطراف مسجد شامل میدانی با حوض، فواره‌ها و مغازه‌هایی ست که لوازم مذهبی را برای زائران می‌فروشند.

نکات برجسته مسجد حاجی بایرام: از اماکن زیارتی در آنکارا و مسجد تاریخی در میان باغی زیبا

آدرس: Haci Bayram Veli Caddesi, Ulus, Ankara

گالری های هنری آنکارا

آنکارا ممکن است از نظر معماری و هنر به پای استانبول نرسد اما دو گالری معروف که هر دو در مرکز شهر قرار گرفته‌اند ارزش دیدن را دارند.

مهمترین موزه نقاشی و مجسمه سازی آنکارا ( Türkocagi Sokak, Hacettepe) است که دارای مجموعه دائمی بزرگی از هنر ترکی از قرن ۱۹ و ۲۰ می‌باشد. تمام نام‌های اصلی هنر ترکیه در اینجا به نمایش گذاشته شده‌اند.

برای هنر کاملاً معاصر، CerModern (3 Altinsoy Caddesi، Sihhiye)  از بهترین جاهای دیدنی آنکارا هستند. این گالری، مستقر در ساختمان انبار قطار قدیمی، در نزدیکی ایستگاه قطار آنکارا می‌باشد که میزبان یک برنامه منظم از نمایشگاه های موقت با تمرکز بر هنرمندان داخلی و بین المللی است.

نکات برجسته گالری های هنری آنکارا: مجموعه کامل از آثار هنر مدرن ترکیه

مجموعه تاریخی هاتوشا از معروفترین جاهای دیدنی آنکارا

ویرانه‌های هاتوشا، پایتخت امپراتوری هیتی‌های عصر برنز آناتولی، در لبه روستای آرام Boğazkale، در ۱۹۲ کیلومتری شرق آنکارا قرار دارد. اگر نمی‌خواهید شب را در خود بوغازکاله بمانید، آنکارا بهترین مکان برای سفر یک روزه به این مجموعه تاریخی است.

در طول عصر برنز، پادشاهی هیتی‌ها بخش زیادی از ترکیه امروزی و سوریه را در بر می‌گرفت. امروزه دامنه تپه ناهمواری که بر فراز Boğazkale قرار دارد، بقایای مهم ترین شهر این پادشاهی را در خود جای داده است.

مشخص ترین ویرانه‌هایی که باقی مانده است، استحکامات هاتوشا هستند که دور دامنه تپه حلقه زده‌اند. به ویژه، تپه خاکی یر کاپی (دروازه زمین)، با ورودی تونل ۷۰ متری، دروازه ابوالهول و Aslanlı Kapı (دروازه شیر) با شیرهای سنگی که بقایای چشمگیر ساختارهای دفاعی وسیع شهر را تشکیل می‌دهند.

تنها در دو کیلومتری ویرانه‌های اصلی، یکی از تاریخی ترین جاهای دیدنی آنکارا به نام مکان یازیلیکایا قرار دارد که پناهگاه مذهبی هاتوشا بوده است. صخره‌های اینجا دارای نقش برجسته‌های حکاکی شده هستند که به خوبی حفظ شده‌ و تصاویری از پادشاهان اصلی هیتی را نشان می‌دهد که به خدایان خود هدایایی می‌دهند.

نکات برجسته مجموعه تاریخی هاتوشا: دروازه های شهر هاتوشا و نقش برجسته‌های صخره‌ای یازیلیکایا

سایت باستان شناسی Alacahöyük

قدمت این مکان باستان‌شناسی به دوران کالکولیتیک بازمی‌گردد و در اوایل عصر برنز به مرکز فرهنگ هتی آناتولی تبدیل شد و بعداها به امپراتوری هیتی‌ها پیوست.

Alacahöyük بیشتر  به خاطر گورهای سلطنتی اش معروف است که باستان شناسان از گورها انبار خیره کننده ای از اشیاء طلایی تزئینی و جواهرات را کشف کردند. بیشتر آثار کشف شده از قبرها اکنون در موزه تمدن‌های آناتولی آنکارا به نمایش گذاشته شده است اما خود اسکلت‌ها و مجموعه‌ای از اشیای قبر در محل نگاه داری می‌شوند.

سازه‌های این سایت همراهبا ورودی دروازه‌ای به یاد ماندنی که با نقش برجسته‌ها تزئین شده  و ورودی تونل‌دار در پشت محوطه که هر دو مربوط به دوره هیتی آلاکاهویوک هستند به عنوان تاریخی ترین جاهای دیدنی آنکارا ارزش بازدید را دارند.

نکات برجسته سایت باستان شناسی Alacahöyük: قدم زدن در مسیر بارو  و در اطراف مهم‌‌ترین مکان فرهنگ هتی.

آدرس: Alacahöyük is 28 kilometers north of Hattuşa and 196 kilometers east of Ankara.

خانه اپرای دولتی آنکارا

اگر می‌خواهید بعد از گشت و گذار، روز خود را با یک عصر فرهنگی به پایان برسانید بازدید از خانه اپرا،  یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی آنکارا را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این تئاتر مرکز اصلی تماشای نمایش‌های اپرای دولتی ترکیه، باله دولتی یا شرکت‌های تئاتر دولتی ترکیه است.

این سایت میزبان یک برنامه منظم و متنوع از کنسرت‌ها و رویدادها از سپتامبر تا ژوئن است که از تئاتر معاصر تا باله کلاسیک را شامل می شود.

خانه اپرای دولتی علاوه بر اینکه پایگاه اصلی تمام شرکت‌های ملی تئاتر و هنر است، برای میزبانی نمایش‌های موسیقی کلاسیک بین‌المللی معروف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک مکان اصلی برای برگزاری جشنواره‌های محلی است.

نکات برجسته خانه اپرای دولتی آنکارا: مهمترین مکان ترکیه برای اجرای باله، اپرا و تئاتر

آدرس: ۲۰ Atatürk Bulvari, Ankara

منطقه تاریخیگوردیون

آنکارا بهترین مکان برای سفر یک روزه به گوردیون، پایتخت عصر آهن است. این مکان زمانی محل زندگی شاه افسانه‌ای میداس و مکانی بود که اسکندر مقدونی گره گوردیون را باز کرد.

دو مکان اصلی در روستا وجود دارد. معروف ترین آنها Midas Tumulus است تپه خاکی مصنوعی به ارتفاع بیش از ۵۰ متر که مقبره یک پادشاه فریژی را در خود جای داده است.

می‌توانید از طریق یک تونل در تومول تا مقبره قدم بزنید، البته اشیا کشف شده موجود در اینجا در موزه تمدن‌های آناتولی نگه داری می‌شوند.

یک موزه کوچک روبه‌روی تونل توموس وجود دارد که برخی از یافته‌های کشف‌شده از کارهای باستان‌شناسی را در اینجا نیز در خود جای داده است.

در انتهای دیگر روستا، تپه ارگ قرار دارد که ویرانه‌هایی از خانه‌های دوره‌های مختلف را به نمایش می‌گذارد.

نکات برجسته منطقه تاریخی گوردیون: قدم زدن در اعماق تومولوس میداس و سپس کاوش در خانه‌های به جا مانده در قسمت بالای تپه

آدرس: Yassihöyük, Polatli

ضیافت طعم های محلی در بیپازاری

شهر بیپازاری، در ۱۰۲ کیلومتری غرب آنکارا، به عنوان مقصدی برای سفرهای یک روزه در آخر هفته های آفتابی، بین مردم محلی آنکارا بسیار محبوب است. قرار گرفتن نام شهر بیپازاری به عنوان یکی از جاهای دیدنی آنکارا به دلیل وجود ساختمان‌های دوره عثمانی در مرکز کوچک تاریخی آن و همچنین  شهرت آشپزی است.

این شهر در قلب منطقه پرورش هویج ترکیه واقع شده و مردم به اینجا می آیند تا باقلوای هویج وآب هویج محلی را بنوشند.

غذاهای غیر هویج این شهر شامل از غذاهای سایر مناطق است که در اینجا هم تولید می‌شوند بنابراین کافه‌ها و رستوران‌های بیپازاری در ماه‌های گرم‌تر مملو از گردشگرانی هستند که صرفاً برای خوردن طعم‌های بی‌پازاری به اینجا آمده‌اند.

پس از صرف ناهار، می‌توانید گشتی در شهر زده و از کوچه‌ها قدیمی شهر تا عمارت‌هایی با سقف قرمز و قاب چوبی دیدن کنید.

نکات برجسته شهر بیپازاری: معماری حفظ ‌شده دوران عثمانی، کوچه‌های سنگفرش و خوراکی‌های محلی

پارک جنچلیک از زیباترین جاهای دیدنی آنکارا

اینجا از زیباترین جاهای دیدنی آنکارا و سبزترین فضای این شهر به شمار می‌رود. پارک Gençlik که در بین خانواده‌های محلی برای قدم زدن عصرانه و پیک‌نیک‌های آخر هفته بسیار محبوب است، مکانی مناسب برای فرار از شلوغی پایتخت می‌باشد.

این پارک دارای یک دریاچه بزرگ و تفرجگاه‌های مختلف است که در کنار فواره‌ها و باغ‌های بسیار زیبا قرار گرفته اند.

گوشه جنوب شرقی جنچلیک، پارک لونا آنکارا قرار دارد که دارای تعدادی تفریحگاه تفریحی از جمله چرخ و فلک، دو ترن هوایی و ماشین‌های جذاب مخصوص کودکان است.

نکات برجسته پارک جنچلیک: فضای سبز محبوب در مرکز با مسیرهای پیاده روی زیبا در کنار باغ‌های سرسبز برای قدم زدن

آدرس: ۵۰ Atatürk Bulvari

سخن پایانی

مرکز اداری و پایتخت ترکیه، آنکارا، ترکیبی منحصر به فرد از عناصر تاریخی و مدرن را به جهان ارائه می‌دهد. این شهر مملو از مکان‌های فرهنگی و تاریخی بی‌پایان مانند موزه‌ها و بناهای تاریخی است   و گردشگران را به کشف جاذبه های منحصر به فرد دعوت می‌کند. جاهای دیدنی آنکارا بی شمارند.  اما در این میان مقبره آتاتورک، پارک‌های تفریحی Genclik Parki و موزه قوم‌نگاری آنکارا دارای زیبایی و شکوه بی‌نظیری هستند که  علاقه‌مندان به تاریخ، دوستداران معماری و کاوشگران فرهنگ را از سراسر جهان به سوی خود فرا می‌خوانند.

سوالات متداول

آنکارا به چه دلیل معروف شده است؟

آنکارا را می‌توان شهر تضادها نامید. در این شهر می‌توان از محله‌های قدیمی به جا مانده از عصر آهن تا سازه‌هایی با معماری مدرن را دید.

آنکارا بهتر است یا استانبول؟

در مقایسه با استانبول، آنکارا ممکن است جاهای دیدنی کمتری داشته باشد. اما این شهر دارای مکان‌های تاریخی و موزه‌های بسیاری است. در مجموع استانبول از نظر تنوع فرهنگی، خرید و گزینه‌های سرگرمی متنوع‌تر از آنکارا می‌باشد.

چرا از آنکارا دیدن کنیم؟

پایتخت جوان ترکیه با گالری ها و موزه ها، تعداد زیادی رستوران ترکی عالی، سایت های باستان شناسی و برگزاری جشنواره‌ها، کنسرت‌ها و تئاترها یک مقصد هیجان انگیز خواهد بود.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید