چشیدن طعم جدید غذاهای محلی برای بسیاری از گردشگران یکی از بایدهای سفر است. به ویژه در سفر به مقاصدی که از قدمت دیرینه‌ای برخوردار باشند. سفر به ارمنستان پر از هیاهو و رمز و راز برای گردشگران است که یکی از هیجانات سفر به این کشور تست کردن غذاهای محلی و دسرهای ارمنی است زیرا شهرت فراوانی دارند.

دسرهای ارمنی
معرفی دسرهای ارمنی

حتماً شما هم قبل از خواندن این مقاله بارها درباره تاریخچه غذاهای محلی ارمنستان و دسرهای ارمنی مطالب زیادی را خوانده‌اید که عنوان می‌کند که خوشمزه‌های این کشور تا چه اندازه لذیذ هستند. دسرهای ارمنی قدمتی به طول چندین هزار سال دارند که بی‌شک دستور پخت آن‌ها نسل به نسل چرخیده و به دست آشپزان امروزی این سرزمین رسیده است تا همچون گذشته دسرهای لذیذی را درست کنند. همراه این مطلب باشید تا به معروف‌ترین دسرهای این کشور نگاهی بی اندازیم و در سفر به ارمنستان بتوانید آن‌ها را بچشید.

معرفی دسرهای ارمنی

اگر شما تور ارمنستان را جهت گشت‌وگذار خریده باشید شما نیاز دارید در طول اقامتتان غذاهای محلی این کشور را امتحان کنید که دسرهای ارمنی یکی از مهم‌ترین خوراکی‌هایی است که باید طعم آن را بچشید.

نازوک شیرینی محبوب گردشگران

نازوک یک نوع شیرینی بسیار محبوب در کشور ارمنستان است که علاوه بر مردم ارامنه، مورد علاقه گردشگران زیادی نیز می‌باشد و اکثریت آن را به عنوان سوغاتی به خانه می‌برند. این شیرینی به صورت رول و از ترکیبات آرد، مخمر، کره، شکر، خامه ترش، تخم‌مرغ درست می‌شود که اغلب شیرینی‌ها دارای مغز فندق و گردو هستند و برای تزئین روی آن از پودر پسته معطر، وانیل یا قهوه استفاده می‌شود.

مردم ارامنه نازوک را بیشتر هنگام اعیاد یا مناسبت‌های ویژه می‌پزند که طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد و توصیه می‌شود در سفر به ارمنستان حتماً این شیرینی لذیذ را تست کنید.

شیرینی نازوک
شیرینی نازوک ظاهری شبیه به رولت دارد

غاپاما یکی از دسرهای ارمنی

غاپاما یکی از محبوب‌ترین دسرهای ارمنی است که درگذشته تنها در روزهای تعطیل و اعیاد پخت می‌شد اما امروزه در هر زمان از سال این دسر مقوی طبخ و خورده می‌شود. این دسر ترکیبی از کدو حلوایی و انواع مغز و خشکبارهای گوناگون است که در روزهای خنک پاییزی همراه با چای معطر سرو می‌شود.

همان‌طور که گفته شد غاپاما با کدو تنبل درست می‌شود که برای درست کردن آن لازم است یک کدو تنبل را از قسمت بالای آن برش داده و داخل آن را خالی کرد. سپس درون کدو تنبل را با میوه‌های خشک شده مانند سیب، زغال اخته، آلو، زردآلو، کشمش، برنج، دارچین و زنجبیل پر شده که درنهایت درون فر قرار می‌گیرد تا کدو پخته شود و هنگام سرو روی آن عسل ریخته می‌شود.

آلانی یک دسر خوش عطر ارمنی

آلانی یکی از دسرهای ارمنی است که تقریباً در هیچ کجا جز کشور ارمنستان پیدا نمی‌شود و اگر دوست دارید یک دسر طبیعی با عطر وسوسه‌برانگیز را بخورید در سفر به ارمنستان آلانی را فراموش نکنید. این دسر خوشمزه و طبیعی از ترکیب هلو خشک شده زیر نور مستقیم آفتاب درست می‌شود که بعد از خشک شدن، هسته درون آن را بیرون کشیده و سپس داخل آن را با مخلوط شگفت‌انگیز گردو آسیاب شده با شکر، دارچین و هل پر می‌کنند.

بی‌شک آلانی یکی از معطرترین و خوشمزه‌ترین دسرهای ارمنی است که تنها می‌توان طعم آن را که فراتر از کلمات است در سفر به ارمنستان چشید. برای خرید این دسر می‌توانید به بازارهای سنتی ایروان سری بزنید که البته برخی آلانی را به جای هلو با انجیر یا زردآلو اما با همان ترکیبات به فروش می‌رسانند.

دسرهای ارمنی
آلانی هلوی پر شده با گردو

آشور یکی از دسرهای ارمنی در کریسمس

آشور یکی از دسرهای محبوب کریسمسی در ارمنستان است که به صورت سنتی در شب کریسمس و شب سال نو تهیه می‌شود و این دسر به خاطر ترکیبات و ظاهر جذاب خود، به نوعی تزئین کننده میزهای جشن ارامنه محسوب می‌شود. با وجود آنکه آشور دسر ویژه شب عید است اما قنادی‌های ارمنستان همیشه این دسر خوشمزه را برای گردشگران آماده دارند تا آن‌ها هم بتوانند طعم فراموش‌نشدنی این شیرینی فوق‌العاده را بچشند.

آشور یک خوراکی شیرین معطر تهیه شده از غلات است که داخل آن میوه‌های خشک، مغز، شیرین‌کننده‌های طبیعی، جوز هندی، فلفل، میخک، دارچین، هل و پوست لیمو ترش دارد و دارای طعمی ادویه‌ای و خاص است.

گاتا معروف‌ترین شیرینی ارمنی

گاتا از معروف‌ترین و سنتی‌ترین دسرهای ارمنی است که تقریباً در تمامی قنادی‌های این کشور فروخته می‌شود و تمامی گردشگران در طول سفر به ارمنستان طعم لذیذ و طرد آن را چشیده‌اند. گاتا بیشتر در شب کریسمس و اعیاد ویژه ارمنی‌ها پخته می‌شود اما امروزه پخت آن تنها برای مناسبت‌های ویژه نیست و در تمامی طول سال بوی طبخ آن از قنادی‌های شهر به مشام می‌رسد.

این شیرینی ظاهری شبیه به نان شیرمال ایرانی دارد و از ترکیبات آرد، کره و شکر درست می‌شود اما بسته به منطقه پخت ممکن است که ترکیبات آن متفاوت باشد و همچنین به علت ترکیبات به کار رفته در شیرینی امکان نگهداری آن در طولانی مدت میسر است.

سوجوک بمب انرژی

سوجوک یکی از شیرینی‌های محبوب و سنتی ارمنی است که بسیار مورد علاقه مردم این کشور است و از آن به عنوان یک خوراکی مغذی و سالم استفاده می‌کنند. سوجوک در واقع آب‌نبات‌های سوسیسی شکل است که از گردو تهیه می‌شود و گردوها را روی یک نخ بلند می‌بندند و سپس در شهد میوه قرار می‌دهند تا گردو با شهد پوشانده شود. ترکیبات شهد غلیظ شامل انگور، زردآلو، انار، آجیل و آرد است که این خوراکی را بسیار مغذی و قوی می‌کند.

شیرینی‌های ارمنی
سوجوک گردوی پوشانده با شهد انگور است

باروریک شیرینی حلزونی پر مغز

باروریک یکی دیگر از شیرینی‌های ارمنی است که به صورت حلزونی شکل و با مقدار بسیار زیادی از مغز و آجیل‌های خورد شده درست می‌شود که در برخی از باروریک‌ها خامه نیز وجود دارد.

مرباهای ارمنی، امضای دسرهای ارمنی

تقریباً در همه جای دنیا مربا پیدا می‌شود و نمی‌توان مربا را مختص به یک سرزمین خاص دانست اما هر کشور با توجه به نوع محصولات کشاورزی خود مرباهایی را طبخ می‌کند که شاید در هیچ کجای دنیا پیدا نشود.

ارمنی‌ها نیز تقریباً هر چیزی را که از خاکشان بیرون بزند را تبدیل به مربا می‌کنند و در وعده‌های غذایی آن را میل می‌نمایند مانند زردآلو، آلو، ذرت، انجیر، به و حتی گردو را با افزودن دارچین و هل تبدیل به مربا می‌کنند.

لواشک‌های میوه‌ای محصول ارمنستان

اسم لواشک که به میان بیاید همه ایرانی‌ها حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند و دیگر نیازی ندارند تا یک لواشک میوه‌ای را در کشور دیگری امتحان کنند حتی اگر لواشک میوه‌ای از محبوب‌ترین دسرهای ارمنی باشد. اما توصیه می‌کنیم اگر در سفر به ارمنستان به بازارهای محلی سری زدید مقداری لواشک بخرید و طعم جدید این خوراکی عجیب را بچشید و با نمونه داخلی مقایسه کنید.

دسرهای ارمنی را از کجا بخریم؟

در سفر به ارمنستان و برای خوردن دسرهای ارمنی می‌توانید اول به بازارهای سنتی شهر ایروان سری بزنید و از مغازه‌داران سنتی این بازارچه‌ها بخواهید که شیرینی مورد نظر شما را برایتان آماده کنند که بی‌شک در این مکان‌ها شما به خوشمزه‌ترین نوع این دسرها و شیرینی‌ها می‌رسید. همچنین قنادی‌ها و شیرینی فروشان سطح شهر حتماً این دسرهای ارمنی و سنتی را طبخ می‌کنند که شما می‌توانید به یکی از آن‌ها مراجعه کرده و شیرینی دلخواه خود را سفارش دهید.

بیشتر بخوانید:

غذاهایی با طعم بی‌نظیر که در سفر به ارمنستان نباید از دستشان داد

معرفی رستوران‌های ایروان، ارمنستان

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
پونه مولایی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید