قوانین حمل بار در هواپیمایی ماهان

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در یکشنبه 19 فوریه 2023
Loading...

حمل بار و قوانین مربوط به آن از نکات مهمی است که هنگام بستن چمدان بایستی به آن توجه کرد. شرکت‌های هواپیمایی قوانین مشخص شده‌ای در این خصوص دارند که مسافران ملزم به رعایت آن‌ها می‌باشند. هواپیمایی ماهان نیز به عنوان یکی از ایرلاین‌های برتر ایرانی قوانین حمل بار مخصوص خود را دارد. در اینجا درباره قوانین حمل بار هواپیمایی ماهان می‌خوانیم.

هواپیمایی ماهان از ایرلاین‌های معتبر ایرانی است که روزانه بیش از ۵۰ پرواز در مسیرهای داخلی و بین‌المللی دارد. این هواپیمایی با در اختیار داشتن کادری مجرب، خدمات بسیار عالی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. هواپیمایی ماهان همانند سایر ایرلاین‌های معتبر دنیا قوانینی برای حمل وسایل در پرواز دارد که مسافران در پروازهای داخلی و خارجی ملزم به رعایت آن‌ها می‌باشند.

میزان بار مجاز در هواپیمایی ماهان

  • بلیط ماهان در دو کلاس پروازی اکونومی و بیزینس به فروش می‌رسد که هر کدام از کلاس‌های پروازی قوانین مشخصی برای وزن بار مجاز دارند. مسافران کلاس بیزینس می‌توانند بار بیشتری را نسبت به مسافران کلاس اکونومی حمل کنند.
  • میزان بار مجاز در کلاس اکونومی: مسافران کلاس اکونومی در پروازهای داخلی مجاز هستند یک کیف کوچک ۵ کیلوگرمی را با خود به داخل کابین برده و ۲۰ کیلوگرم بار را با خود حمل کنند. در پروازهای خارجی نیز بردن یک کیف کوچک ۵ کیلوگرمی به داخل کابین و همراه داشتن ۳۰ کیلوگرم بار مجاز است.
  • میزان بار مجاز در کلاس بیزینس: میزان بار مجاز مسافران بیزینس کلاس در پرواز داخلی، ۷ کیلوگرم در داخل کابین و ۲۵ کیلوگرم بار است. مسافران این کلاس پروازی در پروازهای خارجی مجاز هستند یک کیف ۷ کیلوگرمی را با خود به داخل کابین برده و تا ۴۰ کیلوگرم بار را با خود حمل کنند.

وسایل مجاز در کابین هواپیمایی ماهان

طبق قوانین هواپیمایی ماهان همراه داشتن برخی از وسایل هنگام پرواز ممنوع بوده یا برای حمل آن‌ها قوانین خاصی وجود دارد. بر همین اساس بردن برخی از کالا به داخلی کابین غیرمجاز بوده و مسافران بایستی آن‌ها را به قسمت باربری تحویل دهند، این وسایل موارد زیر را شامل می‌شوند:

  • بردن ساک دستی بیش از ابعاد ۵۵*۴۰*۲۳ به داخل کابین ممنوع می‌باشد. محتوای ساک بایستی وسایل کوچک و ضروری را شامل شود.
  • حمل اسلحه سرد و گرم، تفنگ شکاری، شمشیر، چاقو و هرگونه وسایل نوک تیز و برنده در داخل کابین ممنوع می‌باشد.
  • همراه داشتن وسایل بزرگ با حجم زیاد در داخل کابین هواپیما ممنوع می‌باشد.
  • اگر موادی مانند شامپو، خمیردندان، لوسیون، عطر و یا مربا، عسل، شربت و … را همراه دارید آن‌ها را به صورت مرتب و ایمن بسته‌بندی کرده و سپس به داخل کابین ببرید.
  • مسافران می‌توانند وسایلی مانند کتاب، مجله، چتر، عصا، دوربین، ملحفه و غذای نوزاد را با خود به داخل کابین ببرند.

بیشتر بخوانید: چرا در هواپیما باید گوشی موبایل را خاموش کنیم؟

وسایل مجاز در قسمت بار هواپیما ماهان

همراه داشت هرگونه کالای خطرناک که در صورت حمل هوایی، ایمنی، جان و اموال مسافر یا خدمه يا هواپیما را به خطر اندازد چه در قسمت بار و چه در کابین ممنوع است. اما مسافران می‌توانند وسایل زیر را به قسمت بار هواپیمایی ماهان تحویل دهند:

  • حمل سیگار و پیپ الکترونیک تنها در صورت استفاده از محافظ جداگانه و اطمینان از عدم فعالسازی تصادفی، همراه مسافر به عنوان بار همراه به داخل کابین هواپیما مجاز می‌باشد.
  • یک دست تجهیزات غواصی(شامل: لباس، جلیقه، جوراب، کفش، چراغ قوه، دوربین، چاق، مخزن اکسیژن خالی با درپوش باز ضمن بسته بندی ایمن) تا حداکثر وزن ۱۵ کیلوگرم به اندازه ۶ کیلو اضافه بار محاسبه می گردد. 
  • وسایل الکترونیکی سیار دارای باتری لیتیوم همانند موبایل, لپ تاپ, تبلت با باتری لیتیومی فلزی تا ۲ گرم یا باتری لیتیومی یونی تا ۱۰۰W/H قابل حمل به صورت همراه در کابین یا به صورت خاموش در جامه دان قابل پذیرش می باشد.
  • بر اساس قوانین و مقررات بین المللی IATA در خصوص کالای خطرناک و رعایت اصول ایمنی، هواپیمایی ماهان از پذیرش هرگونه وسایل نقیله موتوردار با باتری لیتیوم( با باتری یا باتری جدا شده) همانند: هاوربرد، اسکوتر، مینی سگوی و موارد مشابه، به عنوان بار کابین یا جامه دان پذیرش شده معذور می باشد.
  • لوازم گلف فقط یک دست تا وزن ۱۵ کیلوگرم برای هر مسافر، به اندازه ۶ کیلوگرم اضافه بار مسیر اخذ می گردد.
  • لوازم اسکی یک دست(یک جفت چوب اسکی، کفش اسکی و دیرک اسکی) تا وزن ۱۵ کیلوگرم برای هر مسافر به اندازه ۳ کیلوگرم اضافه بار مسیر اخذ می گردد. هر مسافر مجاز به حمل یک دست است.
  • لوازم اسکی یک دست(یک جفت چوب اسکی، کفش اسکی و دیرک اسکی) تا وزن ۱۵ کیلوگرم برای هر مسافر  به اندازه ۳ کیلوگرم اضافه بار مسیر اخذ می گردد. هر مسافر مجاز به حمل یک دست است.

قوانین حمل بار در هواپیمایی ماهان

حمل وسایل ورزشی مانند تجهیزات گلف، تجهیزات اسکی، غواصی، تخته اسکی روی آب، موج‌سواری، کالسکه‌ تاشو نوزاد و دوچرخه با رعایت قوانین مجاز می‎باشد.

کالاهایی مانند یخ خشک، مهمات ورزشی (فشنگ، سلاح‌ دارای مجوز)، انواع ویلچرها، باتری خشک فقط با تائید کارمند مسئول هواپیمایی ماهان می‌توانند در قسمت بار پذیرش شود.

  • کالاهایی از قبیل اسپری‌ها، لوسیون بدن، شامپو، دارو با نسخه پزشک، انواع دماسنج جیوه‌ای، وسایل الکترونیکی (ساعت، ماشین حساب، دوربین، لپ‌تاپ، تلفن همراه) بایستی با دقت بسته‌بندی شده و سپس به قسمت بار تحویل داده شود.
  • حمل حیوانات خانگی در پرواز ماهان با رعایت قوانین ممکن می‌باشد. حیوانات خانگی مشمول اضافه‌بار می‌شوند و قبل از پرواز بایستی گواهی سلامت از دامپزشک را دریافت کرده باشند.
  •  حمل کلیه لوازم آتش بازی و مواد منفجره و قابل اشتعال ممنوع است.
  •  حمل مایعات قابل اشتعال مثل رنگ، تینر، استون، انواع پاک کننده، چسب، رزین و …ممنوع است.
  • همراه داشتن فندک، کبریت و مواد آتش‌زا ممنوع است.
  •  حمل مواد اکسید کننده و اکسید شونده مثل سفیدکننده‌ها و پاک‌کننده‌ها ممنوع است.
  • حمل مواد سمی و سموم دفع آفات نباتی ممنوع است.
  • حمل مواد رادیواکتیو و مواد عفونی ممنوع است.

قوانین اضافه بار در هواپیمایی ماهان

در صورتی که بار مسافر بیش از میزان تعیین شده باشد. مسافر ملزم به پرداخت جریمه خواهد شد. جریمه اضافه بار در کلاس‌های پروازی مختلف متفاوت است. مسافر پس از پرداخت جریمه می‌تواند بدون هیچ مشکلی به سفر خود ادامه دهد.

نکات مهم

  • شما می‌توانید سلاح‌های سرد (شمشیر، چاقو بزرگ و …) و سلاح‌های گرم (اسلحه، کلت و …) و عتیقه‌جات را در صورت داشتن مجوز همراه داشته و به قسمت پذیرش بار تحویل دهید. دقت کنید حمل این وسایل در کابین هواپیما ممنوع می‌باشد.
  •  بهتر است اشیا ارزشمند مانند مانند زیورآلات، مدارک (پاسپورت، شناسنامه)، لپ تاپ و … را با خود به داخل کابین ببرید چرا که در صورت گم‌شدن این لوازم در قسمت بار، مسئولیتی متوجه هواپیمایی ماهان نخواهد بود.
  • فرودگاه‌های بین‌المللی قوانین سخت‌گیرانه‌ای در ارتباط با حمل دارو دارد؛ بنابراین اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید، حتماً نسخه پزشک را همراه داشته باشید.

مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی ماهان

طبق قوانین شرکت هواپیمایی ماهان طول، عرض و ارتفاع چمدان یا بار در پروازهای خارجی نباید بیش از ۱۵۸ سانتی‌متر یا ۶۲ اینچ باشد. مقدار بار مجازی که می‌توانید همراه داشته باشید نیز در مجموع ۳۰ کیلوگرم است. مسافران با بار بالای ۳۰ کیلوگرم ملزم به پرداخ جریمه هستند. نکته مهم اینکه مقدار بار مجاز اعلام شده برای کلاس اکونومی می‌باشد. قوانین حمل بار هواپیمایی ماهان برای کلاس بیزینس متفاوت است.

سوالات متداول

مقدار مجاز هواپیمایی ماهان در کلاس اکونومی پرواز داخلی چقدر است؟

مقدار مجاز هواپیمایی ماهان در کلاس اکونومی ۲۰ کیلوگرم است.

مقدار مجاز هواپیمایی ماهان در کلاس بیزینس پرواز داخلی چقدر است؟

مقدار مجاز هواپیمایی ماهان در کلاس بیزینس ۲۵ کیلوگرم است.

مقدار مجاز هواپیمایی ماهان در کلاس اکونومی پرواز خارجی چقدر است؟

مقدار مجاز هواپیمایی ماهان در کلاس اکونومی پروازهای خارجی ۳۰ کیلوگرم است.

مقدار مجاز هواپیمایی ماهان در کلاس بیزینس پرواز خارجی چقدر است؟

مقدار مجاز هواپیمایی ماهان در کلاس بیزینس پروازهای خارجی ۴۰ کیلوگرم است.

جهت خرید بلیط هواپیما ماهان در مسیرهای داخلی و خارجی با کارشناسان فروش بلیط در آژانس هواپیمایی ستاره ونک تماس بگیرید. 

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید