فستیوال های دبی

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در پنج‌شنبه 28 سپتامبر 2023
Loading...

از فضای مدرن و زیبا، آسمان‌خراش‌های بلند و جاذبه‌های مثال زدنی شهر دبی که بگذریم، یکی دیگر از جاذبه‌های این شهر برای بسیاری از گردشگران و مسافران، فستیوال‌هایی است که در دبی برگزار می‌شود. فستیوال های دبی تقریبا در هر زمان از سال برگزار شده و بسیاری از گردشگران زمان سفر خود به این شهر را بر اساس تاریخ برگزاری این فستیوال‌ها هماهنگ می‌کنند. هر یک از جشنواره‌ های دبی با موضوع متفاوتی برگزار می‌شوند و برخی از آن‌ها تنها دلیل سفر بسیاری از گردشگران به این شهر به حساب می‌آیند.

معروفترین فستیوال های دبی

همانطور که اشاره شده جشنواره های دبی بسیار متنوع بوده و در طول سال در مقاطع زمانی مختلف برگزار می‌شوند. فستیوال خرید، فستیوال رنگ، جشنواره بین‌المللی فیلم، فستیوال موسیقی و غیره از مهم‌ترین و معروف‌ترین فستیوال های دبی هستند که گردشگران زیادی را از سراسر دنیا جذب می‌کند. هر کدام از این جشنواره‌ها و فستیوال‌های جذابیت‌های خاص و منحصر به فردی دارند که باعث شده گردشگران زیادی تمایل به شرکت در آن‌ها داشته باشند.

تاریخ فستیوال های دبی

به دلیل شرایط جغرافیایی و آب و هوایی حاکم بر کشور امارات و شهر دبی، بیشتر جشنواره‌ های دبی به غیر از فستیوال تابستانی معمولا در فاصله زمان اوایل پاییز تا اوایل بهار برگزار می‌شوند زیرا در این روزها شرایط آب و هوایی دبی در وضعیت مطلوب‌تری قرار دارد و گردشگران زیادی به این شهر سفر می‌کنند.

بیشتر بخوانید: تجربه سفر توریستی من به دبی

فستیوال خرید دبی  (Dubai Shopping Festivals)

بدون شک مراکز خرید در دبی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین اماکن برای گردشگران در دبی هستند. تصور کنید که این مراکز خرید با یکی از فستیوال های دبی همراه شوند؛ در این شرایط جذابیت آن‌ها دوچندان خواهد شود. این فستیوال که برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ برگزار شد هر ساله در اولین فصل از هر سال میلادی برگزار می‌شود. مهم‌ترین ویژگی این جشنواره تخفیف‌های ویژه‌ای است که مغازه‌ها و فروشگاه‌اه برای اجناس مختلف در نظر می‌گیرند تا گردشگران و مردم بومی را برای خرید جذب کنند. تمام جذابیت این فستیوال به تخفیف و خرید محدود نمی‌شود و برنامه‌های متعددی مانند کنسرت، نمایش، بازی و غیره نیز در این فستیوال برگزار می‌شود. این فستیوال معمولا از اواخر ماه دسامبر تا ۲۹ ژانویه در تمام مراکز خرید این شهر برگزار می‌شود.

فستیوال هنر دبی  (Dubai Art Fair)

شیخ محمد بن رشید المکتوم برای اولین بار این فستیوال را راه‌اندازی کرد که در همان سال‌های اولیه برگزاری به عنوان یک فستیوال هنری جهانی با استقبال گسترده‌ای روبرو شد. در این فستیوال که یکی از بزرگ‌ترین جشنواره های دبی است آثار هنری مدرن بیش از هر چیز دیگری نظرها را جلب می‌کند. به همین دلیل علاقمندان به خرید آثار هنری و نقاشی‌های سبک جدید و مدرن از سراسر جهان برای شرکت در این فستیوال به دبی سفر می‌کنند. GlobalArtForum یا همایش انجمن جهانی هنر یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این فستیوال است که هنرمندان برجسته دنیا در آن شرکت می‌کنند.

جشنواره بین‌المللی فیلم دبی  (Dubai International Film Festival)

تنها جشنواره فیلم بین‌المللی در کشورهای حوزه خلیج فارس، جشنواره فیلم دبی است که در آن‌ فیلم‌های مختلفی از هنرمندان کشورهای عربی و سایر کشورهای جهان به نمایش درآمده تا تماشاگران، منتقدان و دوستداران سینما به تماشای آن‌ها نشسته و تبادل فرهنگی و هنری بپردازند. با شرکت در این فستیوال این شانس را دارید که بتوانید برخی از هنرمندان و بازیگران محبوب و مورد علاقه خود را از نزدیک دیدن کنید. این جشنواره معمولا در ماه دسامبر یا نوامبر با اعلام قبلی برگزار می‌شود و تمام سال‌های نمایش دبی آثار شرکت‌کنندگان در این جشنواره را پخش می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اپلیکیشن های کاربردی در سفر به دبی

فستیوال موسیقی جاز  (Dubai International Jazz Festival)

سبک جاز یکی از سبک‌های موسیقی محبوب در جهان به حساب می‌آید که در کشورهای مختلفی فستیوال‌های مخصوص این سبک از موسیقی برای علاقمندان برگزار می‌شود. یکی از مهم‌ترین فستیوال های دبی، فستیوال موسیقی جاز است که بیش از دو دهه قدمت دارد و هر سال پرشورتر از سال گذشته برگزار می‌شود. این فستیوال که در ماه فوریه برگزار می‌شود در قسمت‌های مختلف شهر جریان دارد و گردشگران با استفاده از یک نول کارت می‌توانند به راحتی به نقاط مختلف شهر دسترسی داشته و از این جشنواره موسیقی لذت ببرند. هنرمندان مطرحی از سبک موسیقی جاز در این فستیوال شرکت می‌کنند که باعث شده به یکی از معتبرترین فستیوال‌های این سبک موسیقی در جهان تبدیل شود.

نکته مهم

جهت اطلاع از قیمت تور دبی ‌توانید با کارشناسان ما در واحد تورهای خارجی در ارتباط باشید.

 

فستیوال ماراتن  (Marathon Festival Dubai)

یکی از مهم‌ترین فستیوال‌های دبی که حال هوای ورزشی دارد، فستیوال ماراتن است. این فستیوال از سال ۲۰۰۰ میلادی در این شهر برگزار می‌شود و جوایز نفیسی در پایان به افراد برتر شرکت کننده در دو ماراتن اهدا می‌شود. این جوایز به حدی چشمگیر هستند که مردم ماراتن دبی را به عنوان سخاوتمندانه‌ترین ماراتن در جهان می‌شناسند. در صورتی که شرکت کننده‌ای در این ماراتن موفق به جابجایی رکورد جهانی شود یک جایزه ۱ میلیون دلاری را از آن خود خواهد کرد. همچنین هر یک از برندگان در بخش زنان و مردان ۲۵۰ هزار دلار جایزه دریافت می‌کنند.

در آخرین دوره‌ای که این ماراتن برگزار شد، در حدود ۲۸ هزار نفر در این مسابقه هیجان‌انگیز شرکت کردند. ماراتن دبی در یک مسیر ۴۲ کیلومتری برگزار می‌شود و شرکت کنندگان از ساعت ۶ صبح رقابت خود را آغاز می‌کنند. این فرصت برای گردشگران و غیرحرفه‌ای‌ها فراهم شده که در ساعات بعدی وارد مسیر مسابقه شده و مسافت کوتاه‌تری را به صورت تفریحی در کنار سایر شرکت‌کنندگان طی کنند.

فستیوال طعم دبی  (Festival of Taste)

اگر می‌خواهید با غذاهای سنتی دبی و همچنین بهترین غذاهای جهان آشنا شده و طعم آن را تجربه کنید، فستیوال طعم دبی بهترین فرصتی است که در اختیار دارد. این فستیوال که از سال ۲۰۰۷ برگزار می‌شود سرآشپرهای برجسته‌ای از سراسر جهان را فرا می‌خواند تا به دبی سفر کنند. گردشگران در یکی از جذاب‌ترین فستیوال های دبی می‌توانند هنر و ترفندهای آشپزی سرآشپزهای بزرگ جهان را از نزدیک تماشا کنند. همچنین در طول برگزاری این فستیوال برخی از بهترین رستوران‌های دبی تخفیف‌های هیجان‌انگیزی برای شرکت‌کنندگان در نظر می‌گیرند که جذابیت این فستیوال را دوچندان می‌کند.

نمایشگاه بین‌المللی قایق در دبی  (Dubai International Boat Show)

یکی از جذاب‌ترین جشنواره های دبی که در خاورمیانه نظیر و همتا ندارد، نمایشگاه بین‌المللی قایق است. در این نمایشگاه‌ می‌توان لوکس‌ترین قایق‌های ساخته شده در جهان را مشاهده کرد. قایق‌های لوکسی که امکاناتی در حد یک خانه کامل را دارند و از فناوری‌های پیشرفته در ساخت آن‌ها استفاده شده است. در هر کدام از این قایق‌ها کارشناس راهنمایی حضور دارد که همه امکانات و آپشن‌های این قایق‌ها را برای بازدیدکنندگان شرح می‌دهند. این فستیوال معمولا در اوایل ماه مارس و در منطقه بندری در قسمت جنوبی پالم جمیرا برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: قیمت غذا و نوشیدنی در دبی

فستیوال شنا دبی  (Swim the Burj)

برج‌العرب را می‌توان در کنار برج خلیفه یکی از نمادهای شهر دبی دانست که شهرت جهانی دارد. یکی از معروف‌ترین فستیوال‌ های دبی این امکان را فراهم می‌کند که شرکت کنندگان در آن بتوانند در اطراف برج‌العرب شنا کنند. در واقع این فستیوال یک مسابقه شنا به حساب می‌آید که افراد بالای ۱۶ سال امکان شرکت در آن را داشته و در یک مسیر ۸۰۰ تا ۱۶۰۰ متری به رقابت با سایر شرکت‌کنندگان می‌پردازند. یکی از نکات جالب این مسابقه اهدای تمام درآمدهای حاصل از این فستیوال به مراکز خیریه عمومی است. این فستیوال برای برخی از گردشگران به حدی جذاب است که ماه مارس را برای سفر به دبی و شرکت در فستیوال شنا انتخاب می‌کنند.

فستیوال عید دبی  (Eid Al Fitr)

در اواخر ماه مبارک رمضان و در روزهای منتهی به عید فطر، حال و هوای خاصی در شهر دبی جریان پیدا می‌کند و تمام مردم این شهر برای جشن گرفتن یکی از بزرگ‌ترین اعیاد خود آماده می‌شوند. این جشن بزرگ به گردشگران از سایر نقاط جهان این امکان را می‌دهد که با فرهنگ مسلمانان و مردم خاورمیانه و آداب و رسوم آن‌ها در یکی از بزرگ‌ترین اعیاد مذهبی آشنا شوند. سفر به دبی در این زمان فرصت امتحان کردن و تجربه کردن انواع غذاهای محلی و تفریحات متنوع دبی را فراهم می‌کند. این فستیوال بزرگ و پرهیجان که در ماه رمضان برگزار می‌شود محدود به منطقه خاصی نبوده و در سراسر شهر شاهد برگزاری آن خواهید بود.

فستیوال روز ملی دبی  (Dubai National Day)

روز ملی دبی که مصادف با ۲ دسامبر است همزمان با روز استقلال کشور امارات برگزار می‌شود و یکی از بزرگترین جشنواره های دبی به حساب می‌اید که برای افراد علاقه‌مندد به آشنایی با فرهنگ و تاریخ مردمان این منطقه بهترین فرصت محسوب می‌شود. در این روز بازدید از بیشتر جاذبه‌های دیدنی و تاریخی در شهر دبی برای مسافران و گردشگران رایگان است. این فستیوال با قدمت حدود ۵۰ سال یکی از قدیمی‌ترین فستیوال‌های دبی محسوب می‌شود که در سراسر شهر برگزار می‌شود.

فستیوال دهکده جهانی  (Dubai Global Village Festival)

یکی از جاذبه‌های دیدنی دبی که مورد توجه بسیاری از گردشگران و مسافران قرار دارد، دهکده جهانی دبی است که امکان آشنایی با فرهنگ، معماری و نمادهای کشورهای مختلف جهان را در مدت چند ساعت فراهم می‌کند. یکی از قسمت‌های مهم این دهکده به ایران و تاریخ و فرهنگ آن تعلق دارد که بسیار زیبا و شگفت‌انگیز طراحی شده است. در این جاذبه دیدنی فرهنگ و تاریخ حدود ۹۰ کشور از جهان معرفی می‌شود که به همین دلیل در هر روز خاص در تقویم این کشورها،‌ مراسم خاصی در این دهکده برای معرفی فرهنگ و تاریخ آن کشور برگزار می‌شود. به همین دلیل در طول ۶ ماهی که این دهکده فعالیت می‌کند، فستیوال‌های مختلفی در آن برگزار می‌شود که جزو بهترین جشنواره های دبی به حساب می‌آید.

فستیوال تابستانی دبی  (Dubai Summer Festivals)

تابستان به دلیل گرمای بیش از حد هوا، فصل کم بازدید دبی به حساب می‌آید؛ فستیوال تابستانی یکی از مهم‌ترین فستیوال های دبی است که در این فصل برگزار شده و طرفداران خاص خود را دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل برگزاری این فستیوال در فصل تابستان جذب گردشگر بیشتر به دبی در زمان اوج گرما و کم بازدید بودن است. این فستیوال که به مدت ۱۰ هفته برگزار می‌شود شامل موضوعات مختلفی مانند غذا، هنر، ماجراجویی و طبیعت می‌شود که از طریق برپا کردن حدود ۶ هزار غرفه مختلف در سراسر شهر دبی جریان دارد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با چرخ و فلک عین در دبی

جشنواره تومارولند دبی (Tomorrowland Festival)

یکی دیگر از جشنواره های دبی که به موسیقی اختصاص دارد، جشنواره تومارولند است. اولین دوره این جشنواره در سال ۲۰۱۷ به صورت مشترک و همزمان در ۸ کشور دنیا برگزار شد که امارات و شهر دبی یکی از شهرهای برگزار کننده آن بود. در جشنواره تومارولند دبی که همچنان در ۷ کشور دیگر دنیا برگزار می‌شود، موسیقی اصلی سبک موسیقی الکترونیک است. هر ساله در زمان برگزاری این فستیوال بسیاری از مردم محلی و گردشگران با تهیه بلیط در این جشنواره شرکت می‌کنند تا از موسیقی و رقص الکترونیک لذت ببرند. این جشنواره مانند تمام فستیوال‌های موسیقی در سالن‌های کنسرت مختلف همراه با دکوراسیون جذاب و زیبا برگزار می‌شود.

در جشنواره تومارولند که یکی از معتبرترین جشنواره‌های موسیقی الکترونیک در دنیا محسوب می‌شود، برترین نوازندگان این سبک از موسیقی شرکت کرده و بر روی صحنه برای جمعیت حاضر در جشنواره موسیقی‌های مختلف اجرا می‌کنند. این جشنواره نه تنها یکی از بهترین جشنواره های دبی بلکه یکی از بهترین جشنواره‌های موسیقی در جهان است که هر سال بلیط شرکت در آن تنها در مدت زمان چند ثانیه فروش می‌رسد.

فستیوال رنگ دبی (Dubai Color Run)

یکی از پرشور و هیجان‌ترین جشنواره های دبی که هر ساله به محبوبیت آن افزوده می‌شود، جشنواره رنگ دبی است. فلسفه این جشنواره پیروزی خیر بر شر است و در اواخر فصل زمستان در شهر دبی برگزار می‌شود. این فستیوال جزو جشنواره‌هایی است که برای افراد با تمام سنین مناسب بوده و برای آن‌ها شادی و هیجان به ارمغان می‌آورد. مهم‌ترین جذابیت این جشنواره رنگ پاشیدن افراد به یکدیگر است اما جذابیت آن‌ تنها به این مورد محدود نشده و بخش‌های جذاب دیگری مانند موسیقی، پایکوبی و غذا نیز وجود دارد. جشنواره رنگ در دبی نسخه‌ای از جشن هولی هند است که در دبی به صورت سالیانه برگزار می‌شود.

جشنواره طلای دبی

در این جشنواره در دبی می‌توان هنر جواهرسازان امارات و سایر نقاط دنیا را از نزدیک مشاهده کرد. هر ساله با برگزاری این جشنواره، طراحان طلا و جواهر مطرح از سراسر دنیا به دبی سفر کرده و هنر خود را در این زمینه به نمایش درمی‌آورند. همه افرادی که در زمینه طراحی طلا و جواهر فعالیت می‌کنند امکان شرکت در این جشنواره را دارند. در طول برگزاری این فستیوال، ۴۰۰ برند مطرح دنیا در زمینه طلا و جواهر به همراه جواهرسازان خرده‌پا و محلی شرکت می‌کنند تا مردم و گردشگران بتوانند از آثار آن‌ها بازدید کرده و حتی هنر دست آن‌ها را خریداری کنند.

جشنواره سنسیشن دبی

سنسیشن دبی یکی از فستیوال‌ های دبی محسوب می‌شود که در اصل برای این شهر نبوده اما باعث می‌شود که هر ساله بازدیدکنندگان و گردشگران زیادی به این شهر سفر کنند. سنسیشن یک جشنواره موسیقی است که در ابتدا در آمستردام هلند برگزار شده و محبوبیت آن باعث شده که در نقاط مختلف دنیا نیز برگزار شود. در این فستیوال در سال‌های کنسرت بزرگ دبی اجراهای مختلف برگزار می‌شود و نوازندگان مشهوری از سراسر جهان در این فستیوال شرکت می‌کنند. افرادی که در این جشنواره شرکت می‌کنند، لباس سفید بر تن کرده و در تمام طول شب به اجراهای مختلف گوش داده و از آن لذت می‌برند.

هدف از برگزاری این جشنواره در دبی جذب گردشگران و مسافران به دبی و سپری کردن اوقاتی خوش با گوش دادن به موسیقی و شرکت در اجراهای مختلف است. در طول برگزاری این جشنواره مردم می‌توانند با موسیقی مناطق مختلف آشنا شده و تجربه‌ای متفاوت از موسیقی و رقص و شادی داشته باشند. یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین جشنواره‌ های دبی، جشنواره سنسیشن است که علاقمندان جهت شرکت در آن باید بلیط تهیه کنند.

جشن روز ملی امارات در دبی (National Day)

روز ۲ دسامبر به عنوان روز ملی امارات شناخته می‌شود که هر ساله در این کشور و شهر دبی جشن گرفته می‌شود. در روز ۲ دسامبر سال ۱۹۷۱ میلادی ۷ شیخ‌نشین ابوظبی، فجیره، ام‌القوین، عجمان  دبی، شارجه و رأس‌الخیمه تصمیم به اتحاد گرفتند که نتیجه اتحاد آن‌ها تأسیس کشوری به نام امارات متحده عربی بود. به همین دلیل مردم امارات هر سال این روز را به عنوان روز ملی امارات یا روز استقلال امارات با نقاشی کردن پرچم این کشور بر روی خودروها و ساختمان‌ها و همچنین آذین‌بندی خیابان‌ها جشن می‌گیرند.

یکی از برنامه‌های مهم این روز که تعطیل رسمی در امارات است، راه‌اندازی کارناوال‌های مختلف در سطح شهر و رژه نظامیان است. مراسم آتش‌بازی جذاب و با شکوه یکی از برنامه‌های دیدنی این روز است که به شکل باشکوهی جشن را خاتمه می‌دهد. در این ایام فروشگاه‌ها و مغازه‌های مختلف در بازارها و مراکز خرید اجناس خود را با تخفیف ویژه به فروش می‌رسانند. به همین دلیل یکی از ایام محبوب در بین گردشگران برای سفر به دبی، زمان برگزاری این جشن است.

بیشتر بخوانید: سافاری دبی کجاست؟ معرفی جامع تفریحات در سافاری دبی

سخن پایانی

دبی یکی از توریستی‌ترین شهرهای جهان به حساب می‌آید که جاذبه‌های گردشگری متنوعی دارد و هر ساله جمعیت زیادی از گردشگران و مسافران را به خود جذب می‌کند. یکی از جذابیت‌های دبی که باعث جذب تعداد زیادی از گردشگران و مسافران به این شهر می‌شود، جشنواره‌ها و فستیوا‌ل‌های مختلفی هستند که به بهانه‌های مختلف برگزار می‌شوند. فستیوال‌ های دبی بسیار متنوع بوده و به قدری محبوب و پرطرفدار هستند که بلیط‌های شرکت در آن‌ها از مدت‌ها قبل از برگزاری به فروش رفته و ظرفیت آن‌ها تکمیل می‌شود. جشنواره‌ های دبی به دلیل برنامه‌های متنوع و امکانات و شرایط ویژه‌ای که دارند یکی از بهترین زمان‌های سفر به این شهر محسوب می‌شوند.

برای مشاهده قیمت و خرید تور دبی از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور دبی
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید