فستیوال مومیجی گاری  Momijigari

نوشته شده توسط : سارا اشرف نژاد در سه‌شنبه 16 آوریل 2024
Loading...

پاییز رنگین‌ترین فصل سال در ژاپن است. کوه‌ها قرمز و زرد و درختان جینکو طلایی رنگ می‌شوند و به سادگی با قدم زدن در هر نقطه‌ای از ژاپن متوجه حضور پررنگ این فصل می‌شوید.

گفته می‌شود حدود ۱۲۰۰ گونه درخت در ژاپن وجود دارد ک از شمال تا جنوب در ارتفاع‌های متفاوتی قرار دارند و ظاهر آن‌ها _به وضوح_ در هر یک از چهار فصل، تغییر می‌کند. درختان کوهستانی که معمولاً در ماه های تابستان سبز هستند، پس از فرا رسیدن پاییز، رنگ های منحصر به فردی به خود می‌گیرند. جالب است بدانید که هر چه منطقه سردتر و به خصوص برگ‌ها در معرض تابش آفتاب باشند، رنگارنگ‌تر و و درخشان‌تر می‌شوند! فستیوال مومیجی گاری در واقع جشنواره‌ی تماشای این برگ‌های رنگی می‌باشد که در ادامه به صورت کامل توضیح خواهیم داد. 

مومیجی‌ گاری چیست؟

درختان افرای ژاپنی عموما مومیجی نامیده می‌شوند  اما این اسم تنها نشانگر برگ‌های افرا نیست؛ بلکه شامل تمام درختان برگ‌ریز است که رنگ آن‌ها به قرمز یا زرد تغییر می‌کند.

“مومیجی” در لغت به معنای “برگ پاییزی” و کلمه “گاری” به معنای “شکار” است و در کل معنای تحت اللفظی مومیجی گاری، “شکار برگ پاییزی” می‌باشد! اگرچه کلمه “گاری” به معنای “شکار” است، اما قطعا بدین معنا نیست که می‌توانید شاخه‌ها را بشکنید و به خانه ببرید! این شکار شامل تماشا و قدردانی از زیبایی طبیعت است. دیدن برگ‌های پاییزی باعث می‌شود از پاییز، تغییر فصل‌ها و درختان رنگارنگ که برگ‌هایشان برای آخرین بار قبل از افتادن به طرز درخشانی تغییر می‌کند، قدردانی کنیم.

ژاپنی‌ها سالهاست که عادت دارند در پاییز به تپه‌ها و دره‌ها سفر کنند و فستیوال مومیجی‌ گاری را به جا بیاورند. این فعالیت به تماشای درختان آمیخته شده به رنگ قرمز و زرد هنگام قدم زدن در مزارع اشاره دارد.

تاریخچه فستیوال مومیجی گاری

در مورد منشاء مومیجی گاری نظریه‌های مختلفی وجود دارد. بسیاری بر این باورند که رسم تماشای برگ‌های پاییزی از دوره هی‌آن در اواخر قرن هشتم تا دوره موروماچی (قرن چهاردهم) در میان اشراف مرسوم بود؛ و از اواسط دوره ادو در قرن ۱۸ بود که در میان مردم عادی نیز رواج یافت. بازرگانان ثروتمند نیز ضیافت‌هایی را در میان برگ‌های افرا برگزار می‌کردند.

در دوره هی‌آن اشراف برای لمس پاییز از نزدیک، به کوهستان‌ها سفر می‌کردند اما از آن‌جا که، راه رفتن روی خاک در میان این افراد بلند پایه، رفتاری مبتذل محسوب می‌شد، نجبا به جای “رفتن” ترجیح دادند که از لفظ “شکار” استفاده کنند و در نهایت، مردم شروع به استفاده از این اصطلاح برای نگاه کردن به برگ های پاییزی کردند و تبدیل به momijigari” ” شد.

بیشتر بخوانید:

جشنواره های پاییزی ژاپن | لیست کامل

 

علت قرمز شدن برگ‌های پاییزی ژاپن

این طیف رنگی در پاییز به دلیل کمبود کلروفیل در برگ‌ها (رنگدانه سبز رنگی که به گیاهان کمک می کند نور را جذب کرده و انرژی تولید کنند) ایجاد می‌شود. با تغییر فصل، درختان شکسته می‌شوند و کلروفیل را بازیافت می‌کنند تا از آن برای تولید مواد مغذی در زمستان استفاده کنند و بدین ترتیب رنگدانه‌های مختلف در برگ‌ها آشکار می‌شوند.

سخن پایانی

برای دیدن باغ‌های سرخ رنگ ژاپن در بهترین حالت آن، بهتر است بین اوایل نوامبر تا اوایل دسامبر اقدام کنید؛ اگر در این فصل و خصوصا ماه نوامبر در ژاپن بودید، حتما از طبیعت منحصر به فرد آغشته به رنگ زرد و قرمز ژاپن دیدن کنید. یکی از مکان‌های فوق العاده زیبایی که در این زمان پر از برگ‌های زیبا و ستاره ‌شکل افرای ژاپنی می‌شود، باغ آزالیا ( Azalea Garden) است که می‌تواند لوکیشنی فوق العاده برای عکاسی شما باشد. برای رزور تور ژاپن میتوانید با کارشناسان ما با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۸۸۰۰۰۰ تماس بگیرید.

برای مشاهده قیمت و خرید تور ژاپن از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور ژاپن
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
سارا اشرف نژاد
از همان ابتدای شروع به تحصیل، علی رغم تمام تبلیغات محیطی منفی بر علیه رشته انسانی، شیفته ادبیات و زنگ انشا بودم. به تدریج که به همراه کتاب‌های رمانم بزرگ‌ و بزرگ‌تر شدم، برای یافتن پاسخ سوالات بنیادی‌ام وارد رشته ادیان و عرفان شدم و این نقطه‌ی آشنایی من با فلسفه و هستی شناسی بود که دختری عاشق نوشتن و کشف جهان از من ساخت! اکنون من مسافری قصه گو در کوچه پس کوچه‌های ایران و جهان هستم که با نوشته‌هایم شمارا همراه خود به سفر می‌برم..
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید