فستیوال لاس فالاس اسپانیا

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در یکشنبه 29 مه 2022
Loading...

در فستیوال لاس فالاس اسپانیا انتظار رخ دادن هر اتفاقی را داشته باشید! از رژه رفتن عروسک‌های غول پیکر در خیابان گرفته تا آتش بازی‌های بی وقفه و جشن‌های خیابانی، شهر والنسیا در روزهای برگزاری فستیوال شادترین لحظات خود را سپری می‌کند. در جشن لاس فالاس چه می‌گذرد و چرا این فستیوال را معروفترین رویداد شهر والنسیا می‌دانند؟ در اینجا درباره لاس فالاس و اتفاق‌های هیجان‌انگیز آن می‌خوانیم.

فستیوال‌های اسپانیا به قدری جذاب و شاد هستند که خود بخشی از جاذبه‌های این کشور به شمار آمده به دلیلی برای انتخاب تور اسپانیا از سوی گردشگران تبدیل شده‌اند. فستیوال لاس فالاس اسپانیا از مهمترین رویدادهای این کشور است که در شهر والنسیا برگزار شده و طرفداران بسیاری دارد.

درباره فستیوال لاس فالالس اسپانیا | las fallas de Valencia

فستیوال لاس فالالس جشنی ۵ روزه است که هر ساله در تاریخ ۱۵ تا ۱۹ مارچ (همزمان با هفته آخر اسفند) در والنسیا برگزار شده و شهر را به محلی برای نمایش و گشت و گذار عروسک‌های غول پیکر تبدیل می‌کند. این جشن به مناسب استقبال از بهار برگزار شده و به قول خود اسپانیایی‌ها باید انتظار رخ دادن هر اتفاقی را در آن داشته باشید. فستیوال لاس فالاس روز و شب نمی‌شناسد. مردم والنسیا روز را به جشن و پایکوبی همراه با عروسک‌ها و شب را به موسیقی و آتش بازی می‌گذرانند. قطعاً بازدید از شهری که تقریباً یک هفته به انیمیشن‌های دیزنی تبدیل می‌شود تجربه‌ای کاملاً متفاوت را برایتان رقم خواهد زد.

تندیس های فالا؛ محور اصلی فستیوال

تندیس‌های فالا و فستیوال لاس فالاس اسپانیا با یکدیگر ارتباطی تنگاتنگ دارند. در واقع این تندیس‌ها هستند که محور اصلی برگزاری جشن به شمار می‌روند؛ اما چه داستان در پشت عروسک‌های فالا نهفته است؟ هر یک از محله‌های شهر والنسیا تندیس‌های مخصوص به خود را دارند که در طول برگزاری جشن در کوچه گس کوچه‌ها در حال قدم زدن هستند. این تندیس‌ها در عین ظریف بودن رنگارنگ و پر از نقش و نگار هستند و ممکن است ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر ارتفاع داشته باشند. شهر والنسیا در جشن لاس فالاس با نزدیک به ۳۵۰ تندیس فالا آزادانه در خیابان‌ها می‌چرخند تزیین شده است.

شکل تندیس‌‍ های فالا

تندیس‌های فالا از صدها سال قبل تا به امروز تغییرات فراوانی را به خود دیده‌اند. به عنوان مثال در گذشته بیشتر فالاها را با شکل‌های ترسناک و هالوینی طراحی می‌کردند؛ اما امروزه فالاها رنگ و بویی دیگر به خود گرفته و بیشتر به شکل و شمایل کارتون‌های دیزنی و انیمیشن‌های غلو شده ژاپنی شباهت دارند. حتی در برخی از موارد نیز تندیس‌ها را به شکل اشخاص معروف سیاسی یا سایر هنرمندان طراحی می‌کنند. از آنجا که در طول برگزاری فستیوال لاس فالاس شهر والنسیا تعطیل است می‌توانید برای دیدن تمام فالاها یک پیاده روی یا دوچرخه سواری عالی در شهر داشته باشید.

لباس های پر نقش و نگار در فستیوال لاس فالاس

در فستیوال لاس فالاس اسپانیا این فقط تندیس‌های فالا نیستند که در سطح شهر تردد دارند بلکه زنان والنسیایی معروف به فالراها و مردان والنسیایی معروف به فالروها نیز خود را با لباس‌های فاخر سنتی اسپانیایی آراسته و به خیابان‌ها می‌آیند. زنان بیشتر لباس‌های ابریشمی رنگی با امن‌ها بلند بر تن دارند و موهای خود را بافته و با بالا جمع می‌کنند مردان نیز لباس‌‌هایی با تم دزد دریایی می‌پوشند. حضور این افراد با لباس‌های رنگارنگ فضای والنسیا را بسیار شاد و دقیقاً شبیه به انیمشین‌های دیزنی می‌کند.

آتش بازی‌های شبانه

آتش بازی‌های شبانه در والنسیا مختص به شب‌های برگزاری فستیوال نیستند بلکه مردم این شهر با استفاده از وسایل آتش بازی از هفته‌ها قبل به استقبال جشن لاس فلاس می‌روند. درواقع آتش بازی‌های شبانه با شروع فستیوال به اوج خود می‌رسد. والنسیایی‌ها با تاریک شدن هوا شروع به پرتاب مواد آتش زا و نورانی می‌کنند البته ایمنی در تمام شب‌ها به صورت کامل رعایت شده و می‌توان گفت که در طول برگزاری جشن هیچ کس آسیب نمی‌بیند.

انفجارهای روزانه فستیوال لاس فالاس

از دیگر مراسمات فستیوال لافالاس اسپانیا انفجارهای روزانه است. والنسیایی‌ها حتی در طول روز نیز دست از شیطنت‌ برنداشته و از لحظه لحظه این جشن چند روزه برای شاد بودن بهره می‌برند. روزهای لافالاس مخصوص برگزاری مراسم Mascleta می‌باشد. این مراسم آتش بازی ست که نه با نور بلکه با صدا و دود فراوان همراه است. از روز اول شروع فستیوال تا پایان روز آخر رأس ساعت ۲ بعدازظهر مراسم Mascleta آغاز می‌شود. جالب است بدانید که در زمان برگزاری فستیوال روزانه حدود نیم تن باروت در میدان مرکزی شهر والنسیا منفجر می‌شود.

نمایش نور در لاس فالاس

اگر در زمان برگزاری فستیوال لاس فالاس در والنسیا حضور دارید بازدید از منطقه روزافا (Ruzafa) را از دست ندهید. در این منطقه جشنی جالب از نور و موسیقی برپاست. بدین صورت که تونل‌های از نور درست شده و با وای موسیقی هماهنگ شده و تصویری زیبا را خلق می‌کنند. برای شو نور در والنسیا بیشتر از تکنیسین‌های ایتالیایی استفاده می‌شود. به همین دلیل بیشتر این نمایش را با جشن نور در ایتالیا مقایسه می‌کنند.

میهمانی‌های خیابانی لاس فالاس اسپانیا

دکه‌های فروش پیراشکی اسپانیایی معروف به چورو (churro) که با سس شکلات مخصوص به نام bunuelo و شکر خورده می‌شوند همراه با گروه‌های موسیقی شبانه میهمانی‌های خیابانی فستیوال لاس فالاس را تشکیل می‌دهند. با وجود مراسم‌های متنوع مانند حضور فالاها، آتش بازی‌های شبانه، شو نور روزانه و گروه‌های موسیقی راهی نمی‌ماند جز اینکه فستیوال لاس فالاس را بهترین، معروفترین و پرطرفدارترین فستیوال سالانه اسپانیا و شهر والنسیا بنامیم.

لا کرما La Crema و پایان فستیوال لاس فالاس

پس از حدود یک هفته که والنسیا غرق در شای و سرور است وقت آن رسیده تا با لافالاس خداحافظی کنیم. قطعاً خداحافظی با فستیوال لاس فالاس اسپانیا برای شرکت کنندگان سخت و غم‌انگیز خواهد بود. از این رو در پایان فستیوال مراسم لاکرما برگزار می‌شود. در این مراسم عروسک‌ها در آتش سوزانده شده و همراه با سوزاندن لافاراها موسیقی بسیار غمگین نواخته می‌شود. بدین ترتیب ۵ روز تعطیلی تمام شده و والنسیایی‌ها باید به زندگی عادی خود برگردند.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید