صنایع دستی ژاپن را بشناسید

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در جمعه 26 ژانویه 2024
Loading...

وجود بیش از ۲۳۶ مورد از صنایع دستی ژاپن که تایید شده در سطح ملی هستند، نمایانگر قدمت و هنر این سرزمین است. اثرهایی که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و با ترکیب تکنیک‌های روز، تقویت شده است. تمامی صنایع ژاپن سابقه طولانی و ماندگاری بالایی دارند. تاثیر این آثار را در جاذبه‌های این سرزمین، نمی‌توان منکر شد. هزاران کالا با ترکیب هنرهای گوناگون، مهارت تولیدکنندگان و فرهنگ، صنایع دستی در ژاپن را نشان می‌دهند. هر محصولی باید با رعایت قوانین، گواهی لازم را دریافت کند تا در گروه صنایع دستی قرار گیرد. در ادامه با ما باشید تا آثار دستی و قوانین آن را بیشتر بدانید و با انواع صنایع معروف آشنا شوید.

ژاپن و صنایع دستی

هنر ژاپنی ترکیبی از هنرهای هندی و چینی است که ازطریق کره به این سرزمین راه پیدا کرد. در گذر زمان، رفته رفته رنگ و بوی یکنواختی چینی و تزئین بیش از حد هندی، تبدیل به هنر ژاپنی شد. صنایع دستی این کشور مختص به وسایل تزیینی نیست.

صنایع شامل اشیا روزمره که با هنر به ارث رسیده‌ای زیباتر می‌شوند، است. صنعتگران با رویکرد سنتی، توسط مراکز تولیدی و کارگاهی در سراسر این کشور صنایع دستی را تولید می‌کنند. طبق رویکرد جدید انجمن ترویج صنایع دستی ژاپن از سال ۱۹۷۵ انقلابی‌ کمک‌کننده در این صنایع صورت گرفت.

در این راستا آزمون گواهینامه کارشناسی ارشد صنایع دستی سنتی برگزار می‌شود. طراحی گواهینامه توسط یوساکو کامکورا انجام و ایجاد شد. عوامل زیادی باعث شدند انواع صنایع دستی در ژاپن، تقویت شوند. به‌طوری که با هیچ کدام از کشورهای دیگر قابل قیاس نیست. از مهم‌ترین مشخصه‌های صنایع دستی ژاپن می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • دارای تاییدیه و گواهی
  • ماندگاری طولانی مدت
  • کیفیت استاندارد
  • امکان بازیابی و ترمیم صنایع
  • سابقه ۱۰۰ ساله در صنایع دستی سنتی

جهت اطلاع از قیمت تور ژاپن با همکاران ما در واحد تورهای خارجی در ارتباط باشید.

قوانین مختص به صنایع دستی سنتی ژاپن

برای این‌که کالا یا شیئی در ژاپن به عنوان صنایع دستی سنتی شناخته شود، باید ۵ قانون را شامل شود. این محصول بدون رعایت مفاد این قوانین نمی‌تواند به عنوان صنایع دستی سنتی معرفی شود. چنانچه همه رعایت شوند بعد از آن، گواهی را دریافت می‌کنند. این گواهی نشان‌دهنده کیفیت و مهارت بالا در تولید است. قوانین برای صنایع دستی سنتی ژاپن عبارت‌اند از:

  1. کالا باید در زندگی روزمره استفاده شود.
  2. باید درگیر با ساخت باشد، یعنی دست‌ساز باشد تا بیشترین کیفیت در محصول لحاظ شود.
  3. سابقه کالا باید بیش از ۱۰۰ سال باشد. متریال اولیه کالا هم باید بیش از ۱۰۰ سال سابقه داشته باشد.
  4. باید از تکنیک‌های سنتی که در طول سال‌ها حفظ شده‌اند، ساخته شود.
  5. باید در یک منطقه خاص و متعلق به یک صنعت منطقه‌ای باشد.

انواع صنایع دستی ژاپن

صنایع دستی ژاپن دنیای غنی از هنرهای زیبا است که دیدن آن لذت وصف‌ناپذیر دارد. پیشرفت‌های هنری و دستاوردهای فرهنگی، شهرت ژاپن را در کل جهان دوچندان کرده است. صنایع دستی در این سرزمین سرشار از هنرهای عامیانه همراه با روح و جوهر ژاپنی است. این صنایع از هنرهای سنتی و کلاسیک گرفته تا معاصر هستند. از انواع صنایع دستی ژاپن که بیشتر با آن مواجه می‌شوید می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • هانگا

هنر سنتی چاپ روی چوب که بیشتر کالاها را در صنایع دستی سنتی ژاپن قرار می‌دهد. از اوایل قرن بیستم هانگا با تغییراتی جدید، تکنیک‌های سنتی را با نقش‌های غربی تلفیق کرد.

  • ایک‌بانا

گل‌آرایی و چین کردن گل‌ها از هنرهای باستانی و سنتی ژاپن به شمار می‌رود. چیدمان نذورات در محراب‌ها با آیین بودیسم به ژاپن نفوذ کرد. امروزه بسیاری از صنایع دستی با هنر ایک‌بانا درهم آمیخته است.

  • کیمونو

یکی از لباس‌های سنتی و اقلام کاربردی در ژاپن است که بسیاری از آن‌ها جزو اثرهای هنری محسوب می‌شوند. در این خصوص موزه‌های کیمونو به نمایش نفیس‌ترین آن‌ها به عنوان آثار سنتی و صنایع دستی می‌پردازد.

  • میزوهیکی

صنایع دستی طناب‌بافی شده از دیگر هنرهای ژاپنی که ریشه در فرهنگ آن‌ها دارد، است. هنر باستانی که با بافت طناب آثار زیبایی را نمایش می‌دهد. طراحی‌ها در این خصوص توسط سامورایی‌ها در این سرزمین پیچیده‌تر و زیباتر شد.

  • نقاشی آبورایی

از اشکال نقاشی با رنگ و روغن که به سبک‌های ژاپنی است. این تکنیک‌ها نشئت گرفته از چین بوده اما هنر ژاپنی آن را تغییر داده است.

  • بونسای

گیاهانی که به شکل‌های مینیاتوری و مجسمه‌سازی شده، هستند. درخت‌های بسیار زیبا که ترکیبی از طبیعت با مینیاتور است.

بیشتر بخوانید

غذاهای خیابانی ژاپنی

  • بوتسوزو

مجسمه بودا که با نام بوتسوزو برجسته‌ترین صنایع دستی ژاپن شمرده می‌شود. این مجسمه‌ها بیشتر در معابد و زیارتگاه‌های ژاپن، نمایانگر روح معنوی و آیین بودیسم است.

  • نیهونگا

از دیگر صنایع دستی سنتی ژاپن نقاشی نیهونگا است. در این آثار کاغذ، ابریشم، چوب و گچ به عنوان پایه کار هستند. از مواد معدنی و دیگر رنگدانه‌ها روی آن و ورق طلا و سایر فلزات نیز استفاده می‌کنند.

  • اوریگامی

هنر دستی که با تا کردن کاغذ، اشکال زیبایی را می‌سازند. صنعت اثرهای کاغذی تا جایی پیش رفته که نمایشگاه‌های بین‌المللی دارد. پیچیده‌ترین و شگفت انگیزترین اشکال را در قالب اوریگامی می‌توان دید.

  • شیکی

صنعت ساخت ظروف لاکی از دیگر موارد باسابقه و قدمت‌دار در ژاپن است. ظروف با پوشش لاکی به قطعاتی زینتی و ارثی شناخته می‌شوند. در ژاپن از شیکی در مراسم‌های خاص استفاده می‌کنند.

لیست شناخته شده‌ترین صنایع دستی ژاپن

بسیاری از صنایع دستی ژاپن گزینه‌های محبوب و شناخته شده‌ای هستند. هزاران کالا که هر کدام سرشار از هنر و خلاقیت است و قدمت زیادی دارند. هر کالایی در ژاپن نماد و حکایتی دارد که خلق اثر را جذاب‌تر می‌کند. در ادامه لیست شناخته شده‌ترین صنایع دستی ژاپن را می‌بینید.

صنایع دستی ژاپن

توضیحات

چادو

ظروف تشریفاتی برای مراقبه

مانکی نکو

عروسک‌های نمایانگر ثروت و موفقیت

مانگا

تصاویر کمیک‌های ژاپنی

نینگیو

هنرهای چوبی با تلفیق نقاشی

کانوری

ملزومات مراقبه

شیچی فوکوجین

مجسمه‌های هفت خدای خوش شانس

شودو

هنر باستانی خوشنویسی

بامبو بافی

کالاهای بافته شده با بامبو

تماری

صنایع پارچه‌های بافته و گلدوزی شده

توگی

صنایع دستی سفالی

بیشتر بخوانید

تجربه زندگی در ژاپن | هزینه ها + امکانات + شرایط کلی

تجربه یکی از فروشندگان صنایع دستی ژاپن

چندین سال است که من با همراهی دوستم در زمینه فروش صنایع دستی ژاپن فعالیت می‌کنیم. در ابتدای راه اقلام زیادی را در لیست فروش خود داشتیم. چند ماه نگذشته بود که به‌خاطر فروش زیاد، مجبور شدیم اختصاصی در یکی ۲ حوزه فعالیت کنیم.

درحال حاضر تیم فروش من، ماندالا و داروما را به‌طور اختصاصی می‌فروشد. ماندالا از لوازم مراقبه و داروما عروسک‌های زیبای ژاپنی هستند. حکایت پشت ماندالا و زیبایی داروما ناخودآگاه افراد را جذب بینش‌های ژاپن می‌کند. تجربه فروش هنرهای ژاپنی لذت‌بخش و سودآور است.

بی‌شک با گسترش فعالیت‌هایمان در فضای اینترنتی می‌توانیم آثار بیشتری را با طرفداران این صنایع به اشتراک بگذاریم. وسعت صنایع دستی در این سرزمین به قدری زیاد است که هیچ وقت نه کارهای تکراری و نه کارهای خسته‌کننده دارند.

سخن پایانی

صنایع دستی ژاپن شهرت بی‌نظیری در سراسر دنیا دارند که هر ساله نمایشگاه‌های زیادی در این خصوص برگزار می‌کنند. کالاهای تزیینی و اقلام مورد نیاز روزمره افراد با ترکیب مهارت‌ها و خلاقیت به آثار هنری تبدیل می‌شوند. هر کالایی در ژاپن برای دریافت گواهی باید قوانینی را رعایت کند.

بی‌شک آثار دستی و سنتی در ژاپن به تمام سرزمین‌ها نفوذ کرده است. حکایت‌ها و نمادهایی که به آرامی با فرهنگ دیگر کشورها ترکیب می‌شود. کیفیت و عمر صنایع دستی در ژاپن زبان‌زد است. قدمت آثار دستی در این سرزمین باید صد ساله باشد تا در این گروه قرار بگیرد. در هر ژانر هنری علاقه‌مند باشید می‌توانید اثر‌های هنری درخصوص آن در صنایع دستی ژاپنی هم بیابید.

سوالات متداول

مشخصات صنایع دستی ژاپن کدامند؟

تمامی صنایع دارای تاییدیه و گواهی هستند. ماندگاری طولانی، کیفیت استاندارد و سابقه ۱۰۰ ساله دارند. علاوه‌بر این، امکان بازیابی و تعمیر صنایع نیز وجود دارد.

قوانین صنایع دستی ژاپن کدامند؟

کالا باید در زندگی روزمره استفاده شود. کیفیت محصول لحاظ شود و سابقه ۱۰۰ ساله داشته باشد. از تکنیک‌های سنتی استفاده کند و باید در یک منطقه خاص و متعلق به یک صنعت باشد.

شناخته شده‌ترین صنایع دستی ژاپن کدامند؟

هانگا، ایک‌بانا، کیمونو، میزوهیکی، نقاشی آبورایی، بونسای، بوتسوزو، نیهونگا، اوریگامی و شیکی از معروف‌ترین صنایع در این سرزمین هستند.

برای مشاهده قیمت و خرید تور ژاپن از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور ژاپن
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید