شی چنگ یا شهر شیرها کجاست؟

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در چهارشنبه 26 جولای 2023
Loading...

شاید با مطالعه تاریخ در مورد شهرهای باستانی که مغروق شده و زیر آب رفته‌اند مطالبی شنیده و خوانده باشید. یکی از معروف‌ترین مناطق و شهرهایی که در بین آب‌های اقیانوس از روی نقشه محو شد،‌ آتلانتیس نام دارد که داستان‌ها و فرضیه‌های مختلفی در مورد واقعی یا افسانه‌ای بودن داستان آن وجود دارد. اما در کشور چین شهری وجود دارد که به سرنوشت آتلانتیس دچار شده و کاملا به زیر آب فرو رفته است.

این شهر باستانی که شهر شی چنگ یا شهر شیرها نام دارد یک شهر باستانی است که کاملا به زیر آب فرو رفته و به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در کشور چین تبدیل شده است. در این مقاله با تاریخ این شهر و وقایعی که باعث زیر آب رفتن آن شده آشنا شده و به بررسی جاذبه‌های دیدنی آن می‌پردازیم.

معرفی شهر شی چنگ

شهر شی چنگ که به شهر شیرها نیز معروف است یک شهر باستانی و کهن در کشور چین بوده که در حدود ۱۳۰۰ سال قبل در دامنه کوهستان پنج شیر یا وو شی (Wu Shi) بنا نهاده شده است. این شهر باستانی اما امروز در زیر اعماق آب قرار گرفته است. این شهر که امروزه در عمیق ۲۶ تا ۴۰ متری دریاچه کیاندائو قرار دارد در سال ۱۹۵۹ با یک برنامه از پیش تعیین شده به منظور ایجاد سد بر روی رودخانه Xin an غرق شد. دولت چین قصد داشت یک دریاچه مصنوعی در این منطقه ایجاد کرده و یک نیروگاه برق آبی به منظور تولید برق راه‌اندازی کند. با این اقدام دولت این منطقه امروزه به یک مکان رویایی برای غواصان تبدیل شده تا بتوانند بقایای شهر شی چنگ در زیر آب را نظاره کنند.

شهر شی چینگ پس از این اقدام دولت و ایجاد دریاچه مصنوعی و غرق شدن به شکل معجزه آسایی دچار فرسایش نشده و ساختمان‌ها،‌ دیوارهای آن و حتی ساره‌های چوبی آن به صورت سالم در زیر آب باقی مانده‌اند. در سال‌های اخیر یک گروه فیلم‌برداری در حال ضبط و ثبت تصاویر مختلف از این شهر در زیر آب هستند. یکی از مسائلی که ذهن باستان‌شناسان را درگیر خود کرده، تخریب و فرسوده نشدن این شهر با قرار گرفتن در زیر آب است. در حال حاضر امکانات غواصی برای گردشگران در این منطقه وجود ندارد که احتمالا در آینده این امکانات مهیا شده و عموم مردم نیز بتوانند از شهر غرق شده در آب چین دیدن نمایند.

بیشتر بخوانید …

معرفی ساحل سرخ چین

چرا شی چنگ به عنوان شهر شیر ها شناخته می شود؟

شهر شی‌چنگ یکی از شهرهای مهم و تاریخی در چین است. این شهر پایتخت استان شانشی و با بیش از ۸ میلیون نفر جمعیت، یکی از شهرهای پرجمعیت چین به حساب می‌آید. یکی از دلایلی که شهر شی‌ چنگ به عنوان شهر شیرها شناخته می‌شود، مربوط به تاریخ و تمدن بسیار قدیمی این منطقه است؛ این شهر در گذشته پایتخت چندین دودمان چینی بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به دودمان هان که یکی از بزرگترین و مهمترین دودمان‌های چین اشاره کرد. در طول تاریخ، شهر شی‌ چنگ محل اقامت بسیاری از پادشاهان و امپراطوران چینی بوده که از این پادشاهان در فرهنگ چین به عنوان شیر یاد می‌کردند. این نامگذاری ریشه در قدرت و شکوهی دارد که امپراطوران در طول تاریخ در این شهر داشته‌اند.

یکی دیگر از دلایل نامگذاری این شهر به نام شهر شیرها این است که شی چنگ محل قرارگیری تخت جهانی قدیمی‌ترین نقشه شهری جهان است که به نام نقشه جیوی شهرت دارد. این نقشه در سال ۱۳۸ قبل از میلاد در زمان دودمان هان توسط یک متخصص نقشه‌برداری به نام زو سوانی بوجود آمد. نقشه جیوی به دلیل زیبایی و دقت بالای خود مشهور است که در این نقشه شیر را به عنوان نمادی از قدرت و اهمیت شهر نمایش می‌دهد.

تاریخچه شهر شی چنگ

قبل از اینکه دریاچه مصنوعی کیاندائو در چین به وجود آید ۲ شهر مهم شی چنگ و هی چنک در این منطقه و در دامنه کوه ووشی واقع شده بودند. پس از آبگیری سد احداث شده در این منطقه و سیل حاصل از آن این دو شهر تاریخی غرق شده و به زیر آب رفتند. این دو شهر قبل از غرق شدن به مدت ۱۳۰۰ سال به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری، فرهنگی و سیاسی زمان سلطنت دودمان تانگ در چین به حساب می‌آمدند. شهر هی شنگ در زمان قدرت دودمان هان در چین و در بین سال‌های ۲۵ تا ۲۰۰ میلادی و شهر شی چنگ نیز در زمان قدرت خاندان تانگ بین سال ۶۱۸ تا ۹۰۷ میلادی دارای تمدنی با شکوه بوده‌اند.

جغرافیا و موقعیت شی چنگ

در ۱۵۰ کیلومتری شهر هانگژو در چین یک دریاچه مصنوعی و زیبا به نام دریاچه کیاندائو وجود دارد که به عنوان دریاچه هزار جزیره نیز شناخته می‌شود. این دریاچه زیبا و جزیره‌های آن پس از ساخت ایستگاه هیدروالکتریک رودخانه زین (Xin) در سال ۱۹۵۹ میلادی توسط دولت چین به وجود آمدند. پس از ساخت و آبگیری این سد سیل عظیمی به وسعت ۵۷۳ کیلومتر مربع و با حجم معادل ۸٫۱۷ کیلومتر مکعب در این منطقه رخ داد که باعث غرق شدن شهر شی چنگ شد. آبگیری این سد باعث به وجود آمدن جزیره‌های زیادی در این منطقه شد که در حال حاضر ۱۰۷۸ جزیره بزرگ و کمتر از هزار جزیره کوچک در این منطقه وجود دارد؛ به همین دلیل نام این دریاچه به عنوان هزار جزیره نیز شناخته می‌شود.

مشاهده قیمت تور چین

زیبایی های طبیعی و جاذبه های گردشگری شی چنگ

از ۱۰۰۰ جزیره بزرگ و کوچک به عنوان دریاچه هزار جزیره شناخته می‌شود. دریاچه کیاندائو این منطقه را به یکی از مهم‌ترین مناطق تفریحی و گردشگری کشور چین تبدیل کرده است. آب زلال و قابل شرب این دریاچه یکی از جاذبه‌های مهم آن محسوب می‌شود که در کنار چشم‌اندازهای کوهستانی، زیبایی و جذابیت بی‌بدیلی در این منطقه به وجود آورده است که بدون شک ارزش یک بار دیدن را خواهد داشت.

فرهنگ و سنت های مردم شی چنگ

با توجه به اینکه شهر شی چنگ یکی از شهرهای باستانی و تاریخی کشور چین به حساب می‌آید، مردمان این منطقه فرهنگ و سنت‌های غنی و متنوعی دارند که تا حد زیادی به اعتقادات مذهبی و فرهنگی و سبک زندگی آن‌ها مرتبط می‌شود. از مهم‌ترین سنت‌ها و آداب فرهنگی مردمان این منطقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تئاتر سایه‌بازی: در این تئاتر با استفاده از پرده‌های کاغذی نازک و اشکال برش خورده در پشت پرده‌، نمایشگران داستان‌های مختلفی را به اجرا درمی‌آورند که یکی از هنرهای کهن این مردمان این منطقه بوده و همچنان نیز توسط برخی هنرمندان اجرا می‌شود.
  • فستیوال نورانی: این جشنواره و فستیوال هر ساله به مناسبت جشن سال تو چینی برگزار می‌شود که در آن شهر را به صورت گسترده با چراغ نورانی و تزئین می‌کنند.
  • موسیقی: یکی از بخش‌های مهم و جدایی‌ناپذیر در فرهنگ مردم شهر شی چنگ موسیقی است؛ مردم این شهر از سازهای سنتی مانند گو، پیپا و ارکستر سنتی برای موسیقی استفاده می‌کنند.

نحوه دسترسی به شهر شی چنگ

افرادی که قصد سفر به شهر شی چنگ و بازدید از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این منطقه را دارند، روش‌های زیادی برای دسترسی به این منطقه در اختیار خواهند داشت:

  • هواپیما: فرودگاه بین‌المللی شی‌چنگ (Xi’an Xianyang International Airport)، فرودگاه اصلی شهر به حساب می‌آید از برخی از شهرها‌ی کشور چین و شهرهای بین‌المللی می‌توان به صورت مستقیم به آن پرواز کرد.
  • قطار: شهر شی‌ چنگ یا شهر شیرها به عنوان یکی از مهمترین مراکز راه‌آهن در چین، دارای ایستگاه قطار اصلی است. شما می‌توانید با قطارهای داخلی از شهرهای دیگر چین به شی ‌چنگ سفر کنید. همچنین، قطارهای بین‌المللی همچون قطارهایی که به کره جنوبی و روسیه عازم می‌شوند نیز از شی ‌چنگ عبور می‌کنند.
  • اتوبوس: شبکه حمل ‌و نقل اتوبوسی در شهر شی ‌چنگ نیز بسیار پیشرفته بوده و به شما امکان می‌دهد از سایر شهرهای چین به این منطقه سفر کرده یا از این شهر به سایر مناطق چین بروید.

بیشتر بخوانید …

آداب غذا خوردن در چین

بهترین زمان برای بازدید از شی چنگ

شهر شی چنگ در منطقه‌ای از کشور چین واقع شده است که معمولا آب و هوای نسبتا معتدلی در طول سال دارد. به همین دلیل آب و هوای آن چهار فصل بوده و می‌توان در طول سال به راحتی به این منطقه سفر کرد. اما فصل پاییز را می‌توان بهترین فصل برای سفر به شهر شی چنگ دانست زیرا معمولا هوای آفتابی، گرم و خشک و مطبوعی دارد که هوایی ایده‌آل برای سفر کردن و دیدن جاذبه‌های طبیعی این منطقه به حساب می‌آید.

رستوران ها و اقامتگاه های شهر شی چنگ

با توجه به اینکه شهر شی چنگ و دریاچه کیاندائو به عنوان یک منطقه گردشگری مهم در کشور چین شناخته می‌شود، اقامتگاه‌ها و رستوران‌های متنوعی در این منطقه وجود دارد که می‌توان سلیقه و نیاز همه افراد را تحت پوشش قرار دهد. در این منطقه رستوران‌هی متنوعی وجود دارند که غذاهای محلی چین و همچنین غذاهای بین‌المللی متناسب با ذائقه افراد مختلف در آن‌ها سرو و ارائه می‌شود. از نظر اقامتگاه و محل اسکان نیز تنوع زیادی وجود دارد و مسافران می‌توانند در هتل‌های بزرگ، مهمان‌سراها و اقامتگاه‌های سنتی و همچنین خانه‌های اجاره‌ای در این شهر بسته به نیاز و توان مالی خود سکونت داشته و از مدت زمان اقامت در آن لذت ببرند.

رعایت احتیاط در سفر به شی چنگ

موارد احتیاط که در سفرهای مختلف باید مورد توجه قرار بگیرد در سفر به شهر شی چنگ نیز اهمیت دارد؛ عواملی مانند به همراه داشتن وسایل و لوازم بهداشتی و شخصی، لباس و کفش مناسب، پول نقد و غیره از مهم‌ترین مواردی هستند که در زمان سفر به شهر شیرها باید مورد توجه قرار بگیرد. همچنین در سفر به این منطقه توجه به راهنمایی‌های مردم محلی و رعایت دستورالعمل‌های موجود به منظور تجربه سفر ایمن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

سخن آخر

اگر برای رفتن به چین نیاز به دریافت مشاوره ویزای توریستی چین دارید، همکاران ما در آژانس ستاره ونک در این راه همراه و پشتیبان شما هستند؛ همچنین برای خرید و اطلاع از هزینه تور چین می توانید از طریق شماره تلفن ۰۲۱۸۸۸۸۰۰۰۰ اطلاعات موردنیاز خود را دریافت نمایید.  

برای مشاهده قیمت و خرید تور چین از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور چین
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید