روستای پالنگان کجاست؟ آدرس + عکس + معرفی

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در سه‌شنبه 26 مارس 2024
Loading...

پالنگان یکی از روستاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری استان کردستان است که در زبان محلی «پلنگان» نیز گفته می‌شود. این روستا با معماری پلکانی و طبیعت زیبا و بکر خود، در فهرست میراث ملی کشور ثبت شده است و با القابی همچون «بهشت گمشده» و «ماسوله کردستان» شناخته می‌شود. با ستاره ونک همراه شوید تا با هم به روستای پالنگان سفر کنیم و گشت‌وگذاری تکرار نشدنی در طبیعت زیبای آن داشته باشیم.

آشنایی با روستای پالنگان

برای رسیدن به روستای پالنگان جاده‌ای باصفا به همراه مناظر خیره‌کننده را طی خواهید کرد. در انتهای این مسیر در میان کوه‌ها و در دل دره‌ای به نام تنگی ور تا تنگیور، پالنگان منتظر شما است. جایی که با دیدنش لحظاتی حیرت‌زده خواهید شد و غرق تماشایی معماری چشم‌نواز و طبیعت زیبا و دل‌انگیزش می‌شوید. هنگامی که از جاده خاکی و فرعی وارد پالنگان می‌شوید با منظره‌ای بی‌نظیر از درختان بلوط و زمین‌های کشاورزی روبه‌رو می‌شوید و احساس می‌کنید وارد دنیای دیگری شده‌اید به همین علت این جاده خاکی به دروازه ورود به بهشت پنهان معروف شده است. روی تابلوهای ورودی نیز خواهید دید که نوشته شده است:

به بهشت گمشده کردستان خوش آمدید!

حقیقتاً پالنگان با شگفتی‌هایش همچون بهشتی در قلب کردستان است. روستایی پلکانی با مردمان مهربان و کُرد که صمیمانه در خانه سنگی در کنار یکدیگر و در دو سوی دره تنگی‌ور زندگی می‌کنند. در این روستا خبری از خانه‌های چند طبقه و ساختمان‌های بلند نیست، بلکه تا چشم کار می‌کند خانه‌هایی را در دو طرف دره و در دامنه شرقی و غربی آن می‌بینید که هر چند به‌ظاهر چند طبقه می‌آیند اما در واقع بین همه اهالی مشترک هستند؛ به‌گونه‌ای که سقف خانه‌ای، حیاط خانه همسایه است و در همین ایوان‌ها و حیاط‌ها خواهید دید که زنان و دختران با لباس‌های محلی و رنگارنگ خود، بعد از خستگی کار روزانه، بساط عصرانه را برپا کرده‌اند و در حال گپ و گفت‌وگو با دیگر زنان همسایه‌اند.

مردمان پالنگان روی شیب ملایم خانه‌های خود را با آنچه در محیط زندگی‌شان یافت می‌شود مثل سنگ، چوب و گل و بدون به کار بردن ملاط که به‌صورت خشکه چین روی هم قرار می‌گیرند، برپا و نمای آن‌ها را با گل اندود کرده‌اند، هرچند امروزه از مصالح جدید نیز استفاده می‌کنند. کوچه پس‌کوچه‌های‌ روستا را نیز باریک و طولانی ساخته‌اند؛ شاید برای به این خاطر اینکه وقتی در این کوچه‌ها به هم می‌‌رسند زمان بیشتری کنار هم باشند و با هم حرف بزنند.

پالنگان به چه معناست؟

قطعا با شنیدن نام پالنگان اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد پلنگ است؛ بله درست حدس زدید! چراکه نام این روستا با پلنگ ارتباط دارد. گفته می‌شود که در گذشته در کوه‌های این منطقه پلنگ زندگی می‌کرده است و به همین علت مردمان محلی به آن «پلنگان» می‌گویند که به «پالنگان» بیشتر شناخته می‌شود. «پال» در زبان کردی به معنی تکیه‌گاه است.

تاریخچه روستای پالنگان

گفته می‌شود قدمت روستای تاریخی پالنگان به قبل از اسلام می‌رسد. قلعه‌های تاریخی و پل‌های قدیمی هم گواه تاریخ دور و دراز این روستا هستند. آتشکده‌ها و پل‌های باستانی نشان می‌دهند ممکن است تاریخ این روستا به دوره مادها و پادشاهی هوخشتره بازگردد. همچنین گفته می‌شود محبوبیت روستا به دوره سامانیان برمی‌گردد.

از طرقی قلعه پالنگان که در بالای کوه قرار دارد، نشانگر اهمیت این منطقه در دوره سلجوقی و بعد از آن بوده است. همچنین در گورستان قدیمی روستا، سنگ قبرهایی قدیمی با خط کوفی وجود دارد که مربوط به قرن‌های ششم و هفتم هجری است.

امرای کلهر و بنی اردلان نیز حاکمان محلی کردستان بوده‌اند که بر این روستا حکومت می‌کردند.

بیشتر بخوانید

غار باستانی کرفتو کجاست؟ (جاذبه‌ها + راهنمای سفر)

بهترین فصل سفر به پالنگان

بهار و تابستان معتدل و زمستان‌های سخت و برف‌گیر از ویژگی‌هایی است که پالنگان به سبب قرارگیری در کوهستان دارد. شاید بتوان گفت که بهار و تابستان بهترین زمان سفر به روستای پالنگان است اما در اردیبهشت ماه می‌توانید این روستا را در زیباترین شکل خود ببینید.

  • بهار: بهار که از راه می‌رسد به دلیل وجود باغ‌های میوه تن پوشی از شکوفه‌ها بر باغ‌های روستا خودنمایی می‌کند و پالنگان پر جوش‌وخروش تر از همیشه به نظر می‌رسد.
  • تابستان: ثمره باغ‌ها بر روی درختان خودنمایی می‌کنند و فرصت‌های خوشمزه‌ای را در اختیار مسافران می‌گذارند.
  • پاییز: لباس هفت رنگ پاییزی جلوه دیگری به روستا و باغ‌های آن می‌دهد.
  • زمستان: زمستان سرد هم با سفیدپوش کردن روستا آن را دیدنی می‌کند و علاقه‌مندان را به سوی روستا می‌کشاند؛ اما ممکن است در این فصول راه‌های ارتباطی دچار مشکل شوند. یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند شما را در زمستان به پالنگان بکشاند مراسم نوروزی است که اواخر اسفند برگزار می‌شود.

جاهای دیدنی روستای پالنگان کردستان

پالنگان یکی از روستاهای دیدنی ایران است که جذابیت‌های فراوانی برای تماشا دارد. همان‌طور که گفتیم این روستا در دل یک دره سرسبز قرار گرفته است. اگرچه این دره در زمستان و پاییز، سرد و بی‌رحم می‌شود؛ اما در فصل بهار و تابستان با رودخانه‌ها و آبشارهای شاداب از مسافران پذیرایی می‌کند. حالا که می‌خواهید به این روستا بروید، باید از قبل با تمامی جاهای دیدنی پالنگان آشنایی پیدا کنید تا مبادا یکی را فراموش کنید.

چشمه‌های پالنگان

از طبیعت بی‌نظیر روستای پالنگان گفتیم. حالا به چشمه‌های زیبا و درعین‌حال درمانی روستا می‌پردازیم. جالب است بدایند که در این روستای کوچک، حدود ۲۰ چشمه طبیعی وجود دارد. چشمه‌هایی که برخی از آن‌ها دائمی و برخی دیگر فصلی هستند.

مقصد نهایی این چشمه‌ها، رودخانه‌های سیروان و تنگی ور هستند. در اطراف روستای پالنگان نیز چندین چشمه معدنی وجود دارد.

رنگ آب این چشمه‌ها سفیده بوده که نشان‌دهنده وجود گوگرد و املاح معدنی در آن‌ها است. آب این چشمه‌ها برای درمان بیماری‌های پوستی و رماتیسم مفید است.

برای تماشای چشمه‌ها، می‌توانید به باغ شیخ عمر بروید. در این باغ، چشمه‌های سید علاءالدین، خاتون و شیته جاری هستند.

آبشارهای پالنگان

وجود این تعداد چشمه در روستای پلکانی پالنگان باعث به وجود آمدن آبشارهایی مرتفع و زیبا شده است. آب‌ این آبشارها، سفید و درخشان از بالای سنگ‌ها و صخره‌ها پایین می‌ریزد و منظره‌ای دیدنی خلق می‌کند.

انگار در هر جای این روستا که راه بروید، صدای آب نیز همراه شماست. از طرفی دیگر مسیر رسیدن به این آبشارها نیز جذاب است. برای رسیدن به آبشارها باید مسیر رودخانه را به سمت بالا طی کنید تا به سرچشمه رودخانه برسید.

این مسیر را از داخل جنگل و در میان درختان همراه با نوای آب طی می‌کنید. مسیری که تنها نیم ساعت طول می‌کشد و در نهایت شما را به آبشاری زیبا می‌رساند.

رودخانه‌های پالنگان

چشمه‌ها در نهایت به رودخانه‌ها می‌ریزند. همان‌طور که گفتیم، مقصد نهایی چشمه‌ها، رودخانه‌های سیروان و تنگی ور هستند. سیروان مهم‌ترین رودخانه کردستان است که خود از به هم پیوستن چندین رودخانه به وجود آمده است.

وقتی در کنار این رودخانه‌ها و مسیر جریان آب راه می‌روید، علاوه بر صدای دلنشین آب، پرندگان مهاجر پر سروصدا نیز همراه شما هستند. این رودخانه‌ها بهترین انتخاب شما برای داشتن یک بعدازظهر دلچسب و به‌یادماندنی هستند.

بیشتر بخوانید

آشنایی با روستای پلکانی هجیج در دل کوه‌های کرمانشاه

قلعه پالنگان

قدمت طولانی روستا چند یادگاری تاریخی نیز در آن به جا گذاشته است. قلعه پالنگان یکی از همان دیدنی‌های تاریخی است. وقتی که داشتید مسیر آب را دنبال می‌کردید تا به چشمه‌ها برسید، احتمالاً در مسیر خود عمارتی قدیمی و عجیب خواهید دید.

این عمارت همان قلعه پالنگان است که حتی نمی‌دانیم چند سال عمر دارد. روزگاری این قلعه شکوه و جلالی داشته و محل حکومت امرای مختلف بوده است.

این قلعه در ۸۰۰ متری جنوب شرق روستا و در نزدیکی چشمه‌های علاءالدین قرار دارد.

قبرستان پالنگان

تصور کنید در یک روستای کوچک با خانه‌های گلی و سنگی و صدای آب که مانند موسیقی دلنواز پخش می‌شود، ناگهان با قبرستانی قدیمی، خلوت و بی‌روح روبه‌رو می‌شوید.

قبرستانی که در آن قبرهایی بسیار قدیمی وجود دارند. قبرهایی که روی آن‌ها با خط کوفی نوشته شده است. حتی قبرهای ایستاده که متعلق به سال‌ها بسیار دور هستند، نیز در این قبرستان وجود دارند.

بیشتر بخوانید

فرصت دیدن طبیعت رویایی کردستان را در تابستان از دست ندهید

رودخانه تنگی ور و پل‌های تاریخی آن

رودخانه تنگی ور را که یادتان هست؟ همان رودخانه‌ای که گفتیم مقصد تمام چشمه‌های روستا است. آثار و شواهدی که بر روی این رودخانه باقی مانده است، نشان می‌دهد که این رودخانه در گذشته نیز اهمیت فراوانی داشته است.

حتماً می‌پرسید چه نشانه‌هایی؟ باید بگوییم که چندین پل سنگی و چوبی قدیمی روی این رودخانه ساخته شده است. حقیقتاً که این روستا تمام قاب‌های نوستالژیک و سنتی کتاب‌ها و فیلم‌ها را یکجا کنار خود جمع کرده است. حتی تصور راه رفتن روی پل‌هایی قدیمی که احتمالاً صدا هم می‌دهند، در حالی که رودخانه‌ای جوشان زیر پای شما در جریان است، بسیار هیجان‌انگیز و وسوسه کننده است.

مجتمع شیلات پلنگان

حالا که تا روستای پلنگان کردستان آمده‌اید، حیف است که فرصت چشیدن طعم ماهی‌های تازه را از دست بدهید. این ماهی‌ها در مجتمع شیلات پرورش داده می‌شوند. شیلات نه تنها یک مجتمع پرورش ماهی است؛ بلکه یکی از جاهای دیدنی پلنگان نیز محسوب می‌شود. جایی که با رفتن به آن می‌توانید خود را مهمان یک ماهی خوشمزه و تازه کنید.

مسیر دسترسی به روستای پالنگان

روستای پالنگان از طريق شهرهای مختلف دسترسی دارد. شما می‌توانید از کامياران، پاوه، سروآباد و سنندج به این روستای تماشایی بروید و در ضمن نگران جاده نباشید چراکه تمامی جاده‏‌های منتهی به پالنگان از این شهرها آسفالت است؛ اما مسیرتان را با توجه با اینکه از کدام مبدا حرکت کردید می‌توانید انتخاب کنید.

اگر از تهران یا شهرهای مرکزی ایران راهی می‌شوید، کرمانشاه گزینه مناسب‌تری برایتان خواهد بود زیرا تمام این مسیر آزادراه و دارای ترافیک روان است. هر مسیری را که انتخاب کنید مقصد بعدی شما کامیاران خواهد بود. کامیاران در میانه راه سنندج به کرمانشاه قرار دارد. باید از کامیاران وارد جاده روستای «توبره ریز» شوید و بعد جاده را مستقیم ادامه دهید تا تابلوی سبز رنگ روستای پالنگان را ببینید. در طول راه نیز از روستاهای ماویان، گشکی، گازرخانی، بزوش، کاشتر و یوزیدر عبور خواهید کرد که می‌توانید از این روستاها نیز دیدن کنید.

در صورت استفاده از وسیله نقلیه عمومی می‌توانید فاصله کرمانشاه یا سنندج را تا کامیاران به‌راحتی با مینی‌بوس یا تاکسی طی کنید. مینی‌بوس‌های پالنگان برنامه مشخصی برای حرکت ندارند، اما می‌توانید با تاکسی‌های خطی راه بیفتید. این تاکسی‌ها در اول جاده توبره ریز می‌ایستند. اگر مایل به گرفتن تاکسی به‌صورت دربست باشید، تاکسی تلفنی‌های کامیاران شما را تا پالنگان می‌برند.

اقامت در منطقه پالنگان کردستان

بعد از یک پیاده‌روی چند ساعته و خستگی لذت بخشی که همراه با آرامش روحی است یک استراحت شبانه واقعاَ می‌چسبد. چنانچه بخواهید شب را در پالنگان بمانید می‌توانید در کلبه‌ای با چیدمان سنتی شب را به روز برسانید. خانه‌های اجاره‌ای مردم بومی پالنگان پذیرای مهمانان عزیزی است که همه ساله با خود شور و نشاط و درآمد برای این روستا به همراه می‌آورند. پالنگان حتی در ماه‌های اول سال که شرایط آب و هوایی به نسبت مطلوب‌تر و تعداد گردشگران بیشتر است برای اسکان آن‌ها هیچ‌گاه با مشکل مواجه نشده و همواره با آغوشی باز و صفایی خاص پذیرای مهمانان عزیز خود بوده است. لازم به یادآوری است برای کسانی که امکانات و رفاه امروزی را به شیوه سنتی و قدیمی زندگی ترجیح می‌دهند پیشنهاد بهتری نیز وجود دارد و آن اینکه در یکی از نزدیک‌ترین شهرهای موجود اقامت کنید.

انتخاب اول شهر بزرگ، زیبا و دیدنی کرمانشاه است. هتل‌های بسیاری در این شهر یافت می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به هتل پنج ستاره پارسیان، هتل چهار ستاره جمشید کرمانشاه و هتل سه ستاره آپارتمان کوروش اشاره کرد. انتخاب دوم شهر سنندج است. گردشگران می‌توانند برای اقامت در شهر تاریخی، فرهنگی، سرسبز، خوش آب و هوا و پر از جاذبه‌های دیدنی سنندج در یکی از هتل‌های این شهر یعنی هتل چهار ستاره شادی سنندج یا هتل سه ستاره جهانگردی که امکان رزرو آنلاین هم دارند اقامت گزینند و علاوه بر جای خواب مناسب و غذاهای لذیذ رستوران‌ها از سایر امکانات رفاهی آن‌ها نیز بهره‌مند شوند.

سخن پایانی

روستای پالنگان یکی از ۷ منطقه نمونه گردشگری استان کردستان است که با داشتن تاریخی بلند، طبیعتی زیبا و همچنین فرهنگ غنی مردمش به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در استان کردستان شناخته می‌شود. گردشگران در سفر به روستای پالنگان می‌توانند در بافت تاریخی و منحصربه‌فرد روستا گردش کنند، در میان خانه‌های پلکانی روستا قدم بزنند، از طبیعت زیبای اطراف روستا لذت ببرند، انرژی حیات‌بخش رودهای خروشان و چشمه‌های جوشانش را وارد جان کنند و با حضور در مراسم سنتی مردم روستا تجربه‌ای ارزشمند و به یادماندنی برای خود ثبت کنند.

سوالات متداول

.

روستای پالنگان کجاست؟

روستای پالنگان در دهستان ژاورود از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران در استان کردستان است.

بهترین زمان برای سفر به روستای پالنگان چه زمانی است؟

بهترین زمان برای سفر به پالنگان اواسط فصل بهار و تابستان است.

مسیر روستای پالنگان از تهران چطور است؟

برای سفر به پالنگان می‌توانید با اتوبوس، قطار یا هواپیما تا سنندج بروید و از آنجا با اتوبوس به کامیاران بروید. از کامیاران تا روستا هم باید با مینی‌بوس بروید. اگر با خودرو شخصی سفر می‌کنید، بهتر است بدانید که مسیر طولانی است، حدود ۵۷۰ کیلومتر باید رانندگی کنید. اگر مسیر ترافیک نداشته باشد و توقف نکنید بین ۷ تا ۸ ساعت طول می‌کشد تا به روستا برسید.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید