راهنمای جامع بازدید از دیوار چین

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در چهارشنبه 5 ژوئن 2024
Loading...

بازدید از دیوار چین به عنوان معروفترین جاذبه این کشور جز بایدهای سفر به چین است! این دیوار که به عنوان یکی از شگفتی‌های جهان شناخته می‌شود، با بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت و ۲۱ کیلومتر طول، از چندین استان شمالی چین عبور کرده و به جرات می‌توان گفت که چشمگیرترین سازه‌ای ست که از دوران باستان کشورهای آسیای شرقی به جا مانده است. از آنجایی که در فصل پربازدید یا در زمان تعطیلات ممکن است برای بازدید از این ابر سازه با ازدحام جمعیت روبه رو شوید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب راهنمای جامع بازدید از دیو‌ار چین را مطالعه کنید.

تاریخچه دیوار بزرگ چین

بعد از شنیدن توصیف‌های یکی از شگفتی‌های ساخت بشر در جهان و پربازدیدترین جاذبه در چین، فقط یک اسم به ذهن می‌آید، دیوار بزرگ چین!

این دیوار مانند دیگر بناهای تاریخی چین به دستور امپراتور وقت، Qinshihuang، برای محافظت از سلطنت خود (۲۲۱-۲۰۷ قبل از میلاد) طراحی شد. ساخت و ساز دیوار در چهار دوره متفاوت ادامه از جمله سلسله جین (۱۱۱۵-۱۲۳۵) ادامه پیدا کرد.

مشهورترین بخش های دیوار، باروهای آجرکاری سنگی، برج های فانوس دریایی و برآمدگی‌های پرنده‌ای شکل است که از کوه‌های شمال پکن عبور می‌کنند. این بقایا متعلق به سلسله مینگ (۱۳۶۸-۱۶۴۴) هستند، زمانی که امپراتور هونگوو به تازگی سلسله یوان را که توسط مغولان اداره می شد را بیرون رانده  و می‌خواست امنیت امپراتوری خود را از تهاجم تضمین کند.

ویژگی که بیش از هر چیزبازدیدکننگان را شگفت زده می‌کند، اندازه بزرگ دیوار است! این دیوار با طول رسمی بیش از ۲۱۰۰۰ کیلومتر، از گذرگاه شانهای، جایی که با دریای بوهای در استان هبی تلاقی می‌کند، تا غربی ترین نقطه آن در قلعه خشت و گلی خیره کننده Jiayuguan در صحرای گوبی در استان گانسو امتداد دارد.

در بازدید از دیوار چین متوجه می‌شوید که این سازه نه یک دیوار پیوسته، بلکه در واقع از هزاران بخش کوچکتر و در فواصل وسیع تشکیل شده است.

چندین بخش از دیوارهای بازسازی شده سلسله مینگ در نزدیکی پکن قرار دارند که با توجه به راحتی دسترسی، بیشترین بازدید کننده را دارند.

برای مشاهده قیمت و خرید تور چین از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور چین

بنای اولیه دیوار بزرگ چین

حدود قرن هفتم قبل از میلاد، ایالت چو شروع به ساخت یک سیستم دفاعی دائمی کرد. این استحکامات که به «دیوار مربع» معروف هستند در بخش شمالی استان پایتخت پادشاهی قرار داشت. از قرن ششم تا چهارم سایر ایالت‌ها از چو پیروی کرده و در بخش جنوبی ایالت چی یک دیوار گسترده به تدریج با استفاده از دایک‌های رودخانه موجود، سنگرهای جدید ساخته شده و مناطق کوهستانی صعب العبور ایجاد شد! دیوار چین عمدتا از خاک و سنگ ساخته شده بود و به سواحل دریای زرد ختم می‌شدند.

بعدها در ایالت ژونگشان یک سیستم دیواری برای خنثی کردن تهاجم ایالت های ژائو و کین ساخته شد. دو خط دفاعی در این ایالت وجود داشت: دیوارهای Hexi (“غرب رودخانه [زرد]) و هنان (“جنوب رودخانه”). دیوار هکسی یک استحکام در برابر ایالت کین و عشایر غربی بود. این بنا که در زمان سلطنت پادشاه هوی (۳۷۰-۳۳۵ قبل از میلاد) ساخته شد.

دیوار هنان، که برای محافظت از دالیانگ (پایتخت، کایفنگ کنونی) ساخته شده بود، در سال‌های بعدی پادشاه هوی تعمیر و گسترش یافت. ایالت ژنگ همچنین یک سیستم دیواری ساخت که پس از تسخیر ژنگ توسط ایالت هان بازسازی شد. ایالت ژائو یک دیوار جنوبی و یک دیوار شمالی را تکمیل کرد. دیوار جنوبی عمدتاً به عنوان دفاعی در برابر این ایالت ساخته شد.

به این ترتیب دیوار چین رفته رفته تا کیلومترها گسترش پیدا کرده و چنیدن استان چین را در بر گرفت. امروزه تنها بخشی از این دیوار عظیم مورد بازسازی قرار گرفته و قابل بازدید است. در ادامه مطلب راهنمای بازدید از دیوار چین این بخش‌ها را به همراه راه‌های دسترسی معرفی کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید

معرفی ۱۰ تا از زیباترین روستاهای چین که باید ببینید

بازدید از دیوار چین در نزدیکی پکن

از قسمت‌های پرطرفدار بازدید از دیوار چین در پکن، Badaling است که در نزدیک‌ترین و شلوغ‌ترین بخش به شهر قرار دارد. قسمت Mutianyu کمی دورتر قرار گرفته و بازدیدکنندگان کمتری دارد.

Badaling تنها بخش از دیوار بزرگ پکن است که با قطار قابل دسترسی می‎باشد. بخش های دیگر نیاز به کرایه وسیله نقلیه شخصی یا ترکیبی از اتوبوس و تاکسی دارند. بهترین گزینه این است که انتخاب کنید کدام بخش از دیوار را می خواهید بازدید کنید و یک ماشین شخصی با یک راننده انگلیسی زبان رزرو کنید.

Badaling، Mutianyu و Huanghua Cheng نزدیک‌ترین بخش‌های دیوار به پکن هستند و به راحتی در یک روز یا حتی یک صبح می‌توان از آن‌ها بازدید کرد. اگر قصد دیدن بخش های دورتر از جمله ژوانگ دائوکو، جینشانلینگ، جیانکو و گوبیکو را دارید لازم است یک روز کامل را در نظر بگیرید. در این صورت حتی می‌توانید  زندگی روستاییان چین را از نزدیک ببینید.

مناسب ترین بخش را برای بازدید از دیوار بزرگ چین

بخش بیشتر دیوار بزرگ چین بر روی کوه قرار دارد و از ۱۵ استان عبور می کند. بازدید از بخش‌هایی که در کنار کوه قرار دارند مشکل است.  در مجموع بخش‌هایی از دیوار که در نزدیکی شهر پکن هستند در دسترس بوده و بیشترین بازدید کننده را دارد. برای مقایسه ساده و تصمیم گیری در مورد بازدید از کدام بخش، جدول زیر را ببینید:

Section

Badaling

Mutianyu

Simatai

Jiankou

Hours from Beijing

۱½

۱½

۲

۲½

Scenery/ Photography (/5)

۴

۴

۴

۵

Physical Demands (/5)

۲

۲

۴

۵

Crowding (/5)


۵

۴

۳

۱

Tourism Development

Restored

Restored

Wild

Wild

Fit For


Handicapped Travelers

Kids and Seniors

Ordinary Hikers

Strong Hikers

پیشنهاد طبق تجربه مسافران: ما رفتن به Badaling را به علت شلوغ بودن و جمعیت زیاد گردشگران توصیه نمی‌کنیم. از نظر ما قسمت Mutianyu به دلیل وجود تله کابین و سطح نسبتا مسطح، بهترین مکان برای بازدید از دیوار چین به ویژه برای خانواده‌هایی که با کودکان سفر می‌کنند وسالمندان می‌باشد.

البته اگر مناطق خلوت‌تر و کمی صعب العبور را ترجیح می‌دهید، پس ما Jiankou یا Jinshanling را که برای پیاده روی نیز مناسب هستند توصیه می کنیم. قسمت دیوار بزرگ Simatai یکی از خاص‌ترین بخش‌های دیوار چین است. از این قسمت فقط بعد از تاریک شدن هوا می‌توان بازدید کرد. اگر زمان بیشتری دارید و می خواهید یک شب را در دیوار بزرگ چین بگذرانید، سیماتای ​​انتخاب خوبی است! اقامت در شهر آبی گوبی در کنار دیوار بزرگ سیماتای ​​بسیار راحت است و می‌توانید پس از بازدید از دیوار از چشمه های آب گرم نیز لذت ببرید.

بیشتر بخوانید

معرفی جاذبه‌ های گردشگری پکن | چین

بخش های توصیه شده برای گردشگران با ویلچر

دیوار بزرگ در Badaling، Mutianyu، و Juyongguan (بیشتر) مناسب گردشگران با ویلچر است. به این ترتیب اگر به ویلچر سفر می‌کنید، حداقل می‌توانید بخشی از دیوار بزرگ را از ببینید.

  • در بخش Badaling، گردشگران ویلچر دار می‌توانند از طریق رمپ به اولین برج مراقبت شمالی برسند. این گردشگران باید خدمات آسانسور را از قبل رزرو کنند.
  • در بخش Mutianyu، یک تله کابین برای گردشگران ویلچر دار وجود دارد که از دیوار و رمپ‌ها به سکوی زیر برج مراقبت ۱۴ صعود می کنند و از آنجا می توانید مناظر زیبای دیوار بزرگ را ببینید.
  • در Juyongguan، منطقه قلعه، دیوار بزرگ در پایین دره را می توان با ویلچر دید.
  • در غیر این صورت بازدید از دیوار بزرگ در مناطق مسطح تر مانند شانهایگوان در ساحل شرقی و Jiayuguan در صحرای غربی برای گردشگران ویلچر دار توصیه می شود.

چالش برانگیزترین بخش دیوار بزرگ چین؛ جیانکو تا موتیانیو

اگر دوست دارید یک بازدید از دیوار چین پر چالش با پیاده روی ۴ تا ۵ ساعته را تجربه کنید، دیوار بزرگ در جیانکو بهترین انتخاب برای شماست! این بخش دیوار بدون تله کابین یا هر مسیر هموار دیگر است. در این بخش بسیاری از پله‌های دیوار بزرگ شکسته یا فرو ریخته‌اند که این بازدید را خطرناک تر می‌کند. البته با وجود تمام سختی‌ها این محبوب‌ترین مسیر پیاده‌روی به سمت موتیانیو برای طبیعت گردان است.

کوهنوردان باید لباس مناسب از جمله چکمه‌های کوهنوردی بسیار محکم بپوشند و آب و غذای فراوان به همراه داشته باشند. هنگام پیاده روی در بخش های بازسازی نشده دیوار، بهترین کار این است راهنمای استخدام کنید که راه را می شناسد، زیرا برخی از بخش ها کاملا صعب العبور یا خطرناک می شوند، در حالی که برخی دیگر از مناطق نظامی عبور می کنند و نیاز به راهنمایی دارند.

نحوه رسیدن به دیوار بزرگ چین (از پکن)

برای برخی از بخش‌های دیوار بزرگ  چین که به خوبی بازسازی شده‌اند، مانند Badaling و Mutianyu، می‌توانید از اتوبوس عمومی یا توریستی، تاکسی یا حتی قطار گلوله استفاده کنید (فقط Badaling).

اما با توجه به محدودیت‌های آشنایی با زبان چینی، زمان ثابت حرکت و مشکلات ناشی از گرفتن وسیله نقلیه عمومی و غیره، استفاده از سرویس ترانسفر خصوصی با یک ماشین جادار، راهنمای انگلیسی زبان و سرویس پیکاپ یک‌جا سفر شما را لذت‌بخش‌تر می‌کند! پس می‌توانید با تورهای گردشگری همراه شوید.

گذراندن یک شب در دیوار بزرگ چین

به طور متوسط ​​حدود ۲ ساعت طول می‌کشد تا از مرکز شهر پکن به دیوار بزرگ برسید. بازدید نیم یا یکروزه از دیوار امکان پذیر است اما اگر بخواهید می‌توانید اقامت یک شبه در نزدیکی دیوار را هم تجربه کنید. به این ترتیب از مزایای زیر بهره مند می‌شوید:

  • از ترافیک و صف کشیدن برای بازدید از دیوار چین در امان هستید.
  • از دیوار بزرگ چین در اوایل صبح، زمانی که هیچ جمعیتی وجود ندارد دیدن کنید.
  • از غروب آفتاب و منظره شبانه دیوار بزرگ چین لذت ببرید.

بیشتر بخوانید

جاذبه های گردشگری شانگهای – چین

رستوران‌های اطراف دیوار بزرگ چین

در بخش‌های بازسازی‌شده، رستوران‌ها و هتل‌های زیادی وجود دارد که غذاهای محلی و مکانی برای اقامت مسافران فراهم می‌کنند. رستوران‌های اطراف دیوار بزرگ ممکن است به شیکی رستوران‌های مرکز شهر پکن نباشند، اما می‌توانید غذاهای محلی چینی را در آن‌ها تجربه کنید.

بخش‌های صعب العبور تر، رستوران یا هتل ندارند، بنابراین اگر قصد پیاده‌روی در دیوار بزرگ دارید، باید غذا همراه داشته باشید.

بهترین زمان برای بازدید از دیوار چین: بهار و پاییز

بهترین زمان برای بازدید از دیوار بزرگ چین (در اطراف پکن) بهار و پاییز است. در این فصل‌ها از گرمای تابستان، شلوغی و شرایط یخبندان زمستانی در امان هستید.

  • بهار (آوریل تا مه) در کوه‌های پکن خنک/گرم است و گیاهان و گل‌های سبز دیوار بزرگ را زیبا کرده‌اند.
  • پاییز (سپتامبر تا نوامبر) به دلیل آب و هوای صاف بهترین فصل پیاده روی است که به شما امکان می‌دهد دیوار بزرگ را در زیباترین حالتش ببینید. کوه‌ها با رنگ‌های قرمز، طلایی، زرد و قهوه‌ای پوشانده شده و تصویری رویایی را خلق می‌کنند.

اگر برایتان مقدور است، می‌توانید در تابستان و زمستان از دیوار بزرگ نیز دیدن کنید. تابستان فصل اوج گردشگری است و بخش‌های پرطرفدار حسابی شلوغ می‌شوند. بازدید از دیوار در این فصل با گرمای هوا، تابش آفتاب و مقداری بارش باران همراه است. زمستان‌ها در دیوار بزرگ چین بسیار سرد، حتی یخبندان است، اما تقریباً هیچ ازدحامی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید

کارهای ممنوعه در چین

توصیه‌هایی برای بازدید از دیوار چین

  • برای داشتن تجربه بهتر از بادید، بهتر است برای یک برنامه سفر مناسب، شامل حمل و نقل راحت با تهویه مطبوع و راهنمای برنامه ریزی کنید.
  • در بخش‌های بازسازی نشده دیوار چین، احتمال گم شدن بدون راهنما وجود دارد و رسیدن به آنجا به تنهایی بسیار دشوار خواهد بود.
  • همچنین، از آنجایی که دیوار بزرگ چین از نظر تاریخ و فرهنگ غنی است، بسیار فراتر از یک جاذبه دیدنی می‌باشد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای لذت بردن و داشتن تجربه‌ای ارزشمندتر، پیش زمینه‌ای از تاریخچه ساخت دیوار داشته باشید.

سخن پایانی

دیوار بزرگ چین در طول قرن ها توسط امپراتوران چین برای محافظت از قلمرو خود ساخته شد. این دیوار امروزه، هزاران مایل در امتداد مرز شمالی تاریخی چین امتداد دارد! بیشترین چیزی که بیشتر مردم در مورد دیوار بزرگ چین می‌دانند، این است که این بنا بلندترین سازه ساخت بشر است! اما این سازه عظیم داستان‌‌های بسیاری برای شنیدن دارد که هر یک مانند خود ینا حیرت انگیز هستند. متاسفانه امروزه بازدید از تمام قسمت‌های دیوار امکان پذیر نیست اما نکته مثبت اینکه بخش‌هایی از آن مورد بازسازی قرار گرفته و گردشگران می‌توانند از آن بازدید و عظمت این سازه را از نزدیک ببینند.

سوالات متداول

.

آیا امکان بازدید از دیوار چین وجود دارد؟

بخشی از دیوار که در نزدیکی پکن قرار دارد، بازسازی شده و گردشگران در یک پیاده روی ۱ تا ۲ ساعته می‌توانند از آن بازدید کنند. امکان بازدید از بخش‌های بازسازی نشده هم وجود دارد. اما این کار به دلیل صعب العبور بودن راه نیاز به راهنما و آمادگی جسمانی دارد.

هزینه بازدید از دیوار چین چقدر است؟

معمولاً ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ یوان (۷۵ تا ۱۵۰ دلار آمریکا) برای یک تور یک روزه دیوار بزرگ هزینه دارد. هزینه تورهای خودراهنما متفاوت است. اگر کسی تمام مسیر را با اتوبوس به Badaling یا Mutianyu برود و برگردد و تمام مسیر را بدون استفاده از تله‌کابین یا سرسره پیاده روی کند، هزینه آن می‌تواند به ۲۰۰ تا ۳۰۰ یوان (۲۰ تا ۵۰ دلار آمریکا) برسد.

آیا گردشگران اجازه دارند روی دیوار چین قدم بزنند؟

بخش های مختلف دیوار چین در ساعات مختلف باز است. گردگشگران می‌توانند بر روی دیوار قدم زده و عکاسی کنند. البته بخش‌های بازسازی نشده در تمام زمان‌ها قابل دسترس هستند و نیازی به بلیط ورودی ندارند.

برای دیدن دیوار چین چقدر زمان نیاز دارید؟

با توجه به در نظر گرفتن میانگین سرعت روزانه حدود ۲۰ کیلومتر و با این فرض که فرد ۸ تا ۱۰ ساعت در روز را صرف پیاده روی بر روی دیوار بزرگ چین کند، طی کردن خط اصلی دیوار بزرگ حداقل ۳ تا ۵ ماه طول می‌کشد. پیاده روی در قسمت‌هایی از دیوار بزرگ چین که توسط سلسله مینگ ساخته شده است از نظر تئوری ۴۴۲ طول می‌کشد. البته بازدید از قسمتی از دیوار چین که در نزدیکی پکن قرار دارد فقط حدود یک تا دو ساعت زمان می‌برد.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید