خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی سریلانکا

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در سه‌شنبه 3 سپتامبر 2019
Loading...

«اگر می‌خواهید غذایی را پس بزنید آداب‌ورسوم را نادیده بگیرید و از مردم فرار کنید، همان بهتر که در خانه بمانید» سفر بهترین فرصت برای آشنایی با فرهنگ غذایی ملل مختلف است پس با تست غذاهای سنتی هر کشور عادات غذایی خود را به چالش کشیده و سفرتان هیجان‌انگیزتر کنید.

سریلانکا جزیره‌ای فوق‌العاده زیبا در اقیانوس هند است که سال‌های زیادی تحت استعمار کشورهای مختلف بوده، ازاین‌رو فرهنگ غذایی این کشور را ترکیبی از غذاهای هندی، پرتغالی، هلندی مالزیایی و بومی تشکیل می‌دهند. اما با این وجود استفاده از ادویه‌های مخصوص طعم غذاهای سریلانکا را خاص و منحصربه‌فرد کرده است . اگر تور سریلانکا را برای تعطیلات خود انتخاب کرده‌اید، تست غذاهای پر ادویه سریلانکایی را از دست ندهید.

غذاهای سریلانکا

 در ادامه مطلب با غذاهای خوش‌طعم و متنوع سریلانکا آشنا می‌شویم.

Kukul Mas Curry

Kukul Mas Curry یا همان جوجه کاری از آن دسته غذاهای سریلانکا است که با مذاق ما ایرانی‌ها سازگاری دارد. این غذا با گوشت مرغ و ادویه‌هایی مانند پودکاری، فلفل، رازیانه، میخک، لیمو ترش، چوب دارچین و ادویه‌های مخصوص سریلانکا تهیه می‌شود. جوجه کاری سسی ویژه از ترکیب شیره نارگیل و پودر گوجه‌فرنگی دارد که طعمی عالی به آن می‌بخشد. آشپزان حرفه‌ای سریلانکا جوجه را همراه با ادویه به مدت یک ساعت می‌پزند سپس سس مخصوص را به آن اضافه می‌کنند. جوجه کاری معمولاً با برنج سرو می‌شود.

Lamprais

لامپریس از خاص‌ترین غذاهای سریلانکا است که از فرهنگ هلند به این کشور وارد شده است. این غذا مخلوطی از گوشت و برنج مخصوص است که میان برگ موز پیچیده شده و بخارپز می‌شود.

برای تهیه لامپریس گوشت گاو یا گوسفند را به هل، میخک و دارچین آغشته کرده و می‌پزند. سپس مقداری برنج را در برگ موز ریخته و گوشت و سایر مواد را به آن اضافه می‌کنند. در نهایت تمام مواد برای سرو نهایی بخارپز می‌شود. لامپریس به دلیل داشتن دارچین غذایی تقریباً شیرین بوده و در بین جامعه هلندی سریلانکا بسیار پرطرفدار است.

مطالب مرتبط

معرفی مراکز خرید کلمبو – سریلانکا

.

Happers

هاپزر همان پنکیک سریلانکایی است که بیشتر به عنوان یک وعده غذایی کامل در صبحانه سرو می‌شود. آشپزان محلی سریلانکا برای پخت هاپرز شیره نارگیل، آرد برنج و شکر را در ظرف گرد سرخ می‌کنند. سپس تخم‌مرغ را به صورت حبابی در آن می‌شکنند. بدین ترتیب غذایی خوش‌طعم و اشتهاآور آماده سرو می‌شود. البته بعضی از سریلانکایی‌ها هاپرز را همراه با مقدار زیادی ادویه کاری برای شام سرو می‌کنند.

Samosas

اگر اهل جنوب ایران هستید و عاشق سمبوسه بی شک طعم Samosas را نیز دوست خواهید داشت. ساموساس از سنتی‌ترین غذاهای سریلانکا است که تقریباً در همه جا قابل دسترس می‌باشد. این غذا در اندازه‌های مختلف درست شده و مواد آن با توجه به سلیقه آشپز از گوشت یا سبزیجات پر می‌شود. سموساس در بیشتر دکه‌های خیابانی به فروش می‌رسد و با سس مخصوصی که دارد یک میان وعده جذاب به حساب می‌آید.

Pol Sambol

نارگیل و محصولات آن مواد اصلی استفاده شده در غذاهای سریلانکا هستند. سامبل یا سس نارگیل، سسی لذیذ است که با نارگیل درست شده و در بیشتر میهمانی‌ها در کنار غذای اصلی سرو می‌شود. این سس ترکیبی جالب از نارگیل رنده شده، فلفل قرمز، ماهی، پیاز و آبلیمو دارد. البته دقت کنید سامبول غذایی بسیار تند است و طعم نارگیل در آن غلبه دارد، بنابراین اگر به غذاهای تند عادت دارید آن را امتحان کنید.

مطالب مرتبط

معرفی جذاب‌ترین شهرهای سریلانکا

.

Kotto

کوتو فست‌فود محبوب سریلانکایی‌هاست. نان صاف و ترد روتی ماده اصلی این غذای لذیذ را تشکیل می‌دهد. روتی‌ها در ابتدای روز سرخ شده و هنگام سرو با مواد دلخواه مشتری پر می‌شوند. در واقع کوتو را می‌توان نوعی غذای خیابانی دانست که در بازارهای شلوغ و کنار سواحل سریلانکا به عنوان میان وعده به فروش می‌رسند. خوراک توتو چنان طعم بی‌نظیری دارد که اکثر گردشگران با یک‌بار امتحان کردنش عاشق آن خواهند شد.

Fish Ambul Thiyal

 ماهی‌ترش با ادویه کاری، غذایی که فقط و فقط مختص طرفداران غذاهای دریایی است. این غذا را با انواع ماهی‌ها می‌توان تهیه کرد. گوشت ماهی به صورت مکعبی شکل تکه تکه شده و با ادویه کاری، فلفل، برگ پاندان و دارچین پخته می‌شود. این غذای لذیذ طعم ویژه‌اش را مدیون میوه‌ای کوچک بنام گوراکای است. سریلانکایی‌ها گوراکای را خشک کرده و هنگام پختن ماهی به آن اضافه می‌کنند. ماهی ترش با ادویه را نوعی خورشت هم می‌توان به حساب آورد که با توجه به سلیقه به صورت تنها یا با برنج سرو می‌شود.

 

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید