جشن کشیدن ارابه‌های سنگین چوبی در ژاپن - کیشیوادا دانجیری ماتسوری (Kishiwada Danjiri Matsuri)

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در یکشنبه 10 مارس 2024
Loading...

در نگاه اول، نمی‌توان انتظار زیادی از شهر کوچک کیشیوادا در ژاپن داشت! اما این شهر ساحلی در جنوب استان اوساکا با تاریخچه غنی خود به شهر قلعه‌ها معروف بوده و میزبان جشنواره کیشیوادا دانجیری ماتسوری به عنوان یکی از بزرگترین جشنواره‌های ژاپن است. جشنی که به سرزندگی و هیاهو شهرت دارد و حال و هوای شرکت کنندگان را حسابی زیر و رو می‌کند. شهر کیشیوادا به راحتی از مرکز نامبا قابل دسترسی است و می‌توان با یک سفر یکروزه از جاذبه‌های زیبای آن دیدن کرد. در اینجا بیشتر درباره جشن کشیدن ارابه‌های سنگین چوبی که مهمترین دلیل معروفیت کیشیوادا است صحبت کرده‌ایم.

درباره جشنواره کیشیوادا دانجیری ماتسوری

با دیدگاهی مذهبی به جشنواره، مردم کیشیوادا هر سپتامبر در اطراف قلعه قدیمی شهر جمع شده تا دانجیری ماتسوری (جشنواره‌های ارابه های سنگین چوبی) را جشن بگیرند. شاید این فستیوال بزرگترین جشنواره ژاپن نباشد اما بدون شک به عنوان یکی از با ابهت‌ترین و البته پرطرفدارترین جشنواره‌های ژاپن شناخته می‌شود.

کیشیوادا دانجیری ماتسوری که معمولا در آخر هفته قبل از جشن «احترام به سالمندان» برگزار می‌شود، بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد. در طول جشنواره، ۳۴ تیم محله با دانجیری تقریبا ۴ تنی خود در خیابان های کیشیوادا رژه رفته و مسابقه می‌دهند. کشیدن این ارابه‌های سنگین نشان از قدرت چشمگیر و استقامت بالای این افراد را دارد. شرکت کنندگان برای اثبات برتری خود نسبت به سایر محله‌ها از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

برای مشاهده قیمت و خرید تور ژاپن از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور ژاپن

معنی کلمه دنجیری در نام جشنواره چیست؟

ارابه‌های سنتی دانجیری با وزن حدود چهار تن، سازه‌های چوبی تزئین شده با حکاکی‌های دقیق از نبردهای باستانی قرون وسطی هستند. در جشنواره کیشیوادا دانجیری ماتسوری ۳۴  ارابه که نماد مناطق شهر هستند در خیابان رژه می‌روند. ساکنان کیشیوادا تمام سال با کار روی ارابه‌ها، آن‌ها را برای شرکت در جشنواره آماده می‌کنند.

نمایش ارابه ها در جشنواره کشیدن ارابه‌های سنگین چوبی در ژاپن

دانجیری‌ها ارابه‌های چرخ دار بزرگ و سنگینی هستند که شبیه معابد کوچک طراحی می‌شوند. این ارابه‌های سنگین توسط شرکت کنندگان در جشنواره چرخانده می‌شوند. هر چند که این نمایش در نگاه اول بسیار جذاب و مهیج به نظر می‌رسد اما به دلیل وزن بالا و بزرگی ارابه‌ها خطرناک نیز هست. در گذشته تصادفات و حتی مرگ و میرهای زیادی در طول اجرای نمایش رخ داده است. در حال حاضر نکات ایمنی بسیار شدیدتر از گذشته رعایت می‌شوند.

جشنواره کشیدن ارابه‌های سنگین چوبی دارای ۳۴ دانجیری است و در اطراف قلعه کیشیوادا برگزار می‌شود. با غروب آفتاب درخشیدن فانوس‌ها در ارابه‌ها منظره‌ای چشمگیر را خلق می‌کنند.

در بالای هر ارابه، ستاره مراسم “دایکوگاتا (نجار)” قرار دارد. در طول رژه جوانان و افرادی که از آمادگی بدنی بالایی برخوردار هستند با انجام حرکات عجیب و غریب و البته نسبتا خطرناک، نمایش تحسین برانگیز تعادل، معروف ترین حرکت دایکوگاتا، رقص «هیکوکینوری» یا «هواپیما» را به اجرا می‌گذارند.

این جشنواره ۳۰۰ سال پیش در دعا برای برداشت فراوان محصول و  البته اتمام ساخت قلعه، توسط ارباب قلعه کیشیوادا پایه گذاری شد. جشنواره کیشیوادا دانجیری ماتسوری همیشه جز محبوب‌ترین فستیوال‌های ژاپن بوده و هر ساله افراد بسیاری را برای دیدن رژه ابر ارابه‌ها و رقص «هیکوکینوری» به سوی خود جذب می‌کند.

بیشتر بخوانید

تماشای گل‌های گیلاس در اوایل بهار – هانامی (Hanami)

بهترین مکان برای تماشای جشن کشیدن ارابه‌های سنگین چوبی در ژاپن

یکی از محبوب‌ترین نقاط برای تماشای جشنواره کیشیوادا دانجیری ماتسوری  درست در مقابل فروشگاه بزرگ کیسپا لا پارک است که تنها ۵ دقیقه پیاده تا ایستگاه هاروکی فاصله دارد. معمولا جمعیت زیادی برای لذت بردن از جشن‌ها در این مکان جمع شده  و از غذاهای محلی و سوغاتی‌هایی که در غرفه‌ها ارائه می‌شوند لذت می‌برند. همچنین شما می‌توانید در داخل فروشگاه کیسپا و از طریق یک صفحه نمایش بزرگ مراسم و جشن‌های دانجیری ماتسوری را تماشا کنید.

برخی از افراد هم به طبقه‌های سوم و چهارم کیسپا لا پارک رفته و از طریق پنجره‌های آنجا رژه‌ها را تماشا می‌کنند. شهر قدیمی کیشیوادا یکی دیگر از نقاط دیدنی عالی برای دیدن رژه دانجیری‌ها است.

برای داشتن تجربه خوشایندتر از کیشیوادا دانجیری ماتسوری، بهتر است چند ساعت قبل از افتتاحیه رویدادهای روز اول به کیشیوادا برسید. در طول مسیر غرفه‌های غذا برای صرف ناهار از جمله غذاهای کانسایی مانند تاکویاکی (گلوله‌های هشت پا سرخ شده) و اوکونومیاکی (پنکیک کلم) و همچنین غذاهای کلاسیک جشنواره مانند ماهی مرکب کبابی آماده پذیرایی از شما هستند. با داشتن زمان اضافه قبل از شرع جشن، می‌توانید مکانی بهتر را برای تماشای اصلی رژه ارابه‌ها پیدا کنید.

زمان برگزاری جشنواره کیشیوادا دانجیری ماتسوری

این جشنواره به طور کلی یک آخر هفته در اواسط سپتامبر را به خود اختصاص داده است. برای اطلاع از تاریخ برگزاری فستیوال در هر سال باید وب سایت رسمی شهر کیشیوادا را دنبال کنید. البته اگر دوست دارید هیجان در جشنواره کیشیوادا دانجیری ماتسوری را تجربه کنید اما در طول جشنواره در ژاپن حضور ندارید، بازدید از موزه دانجیری کیشیوادا را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

این موزه فیلم‌های باکیفیت و نمایش‌های جذاب مربوط به جشنواره و همچنین کپی‌های دانجیری را به نمایش می‌گذارد. علاوه بر این یک فستیوال دانجیری دیگر که عظمت و معروفیت فستیوال اصلی را ندارد، در اکتبر هر سال در کیشیوادا برگزار می‌شود.

علاوه بر این، شما همچنین می توانید از جایی که داستان جشن از آنجا شروع شده یعنی “قلعه کیشیوادا” که فقط دو ایستگاه از هاروکی در خط اصلی Nankai فاصله دارد، بازدید کنید. شهر سنتی کیشیوادا نیز در نزدیکی همین ایستگاه قرار دارد. بنابراین چه به روز برگزاری جشن برسید یا نه، شهر کیشیوادا جاذبه‌های زیبایی را برای ارائه دارد.

دسترسی به محل برگزاری جشنواره کیشیوادا دانجیری ماتسوری

این جشنواره در اطراف قلعه کیشیوادا برگزار می‌شود. برای رسیدن به محل برگزاری جشن می‌توانید از ایستگاه Namba، از خط اصلی Nankai به ایستگاه Kishiwada بروید و ۱۵ دقیقه به سمت شمال پیاده روی کنید تا به قلعه برسید.

جشن‌ها در سراسر خیابان های‌اطراف و مستقیماً در نزدیکی ایستگاه برگزار می‌شود. اگر به دنبال تماشای رژه جشنواره هستید، به ایستگاه هاروکی در نزدیکی خط اصلی Nankai بروید.

بیشتر بخوانید

جشن رقص و موسیقی در کوچی – یوساکوی ماتسوری (Yosakoi Matsuri)

بهترین هتل‌ها در نزدیکی محل برگزاری جشنواره دانجیری ماتسوری

اگر می‌خواهید دقیقاً در قلب کیشیوادا اقامت داشته باشید، هتل ایستگاه میاکو اقامتگاهی نسبتا لوکس است که به سبک اروپایی ساخته شده و تمامی امکانات لازم را به میهمانان ارائه می‌دهد. اما اگر ترجیح می‌دهید در اوساکا اقامت بمانید، اقامت در هتل‌های منطقه Namba را به شما پیشنهاد می‌دهیم. چرا که رحت‌ترین دسترسی را به ایستگاه مترو دارند.

برای داشتن یک سفر مقرون به صرفه، هاستل فوکو یادو با طراحی هوشمندانه که ترکیبی از فضای سنتی و امکانات مدرن است گزینه‌ای مناسب می‌باشد.

هتل‌های کپسولی با کابین Y’s، حمام‌های سنتی و تخت‌خواب‌های راحت یک گزینه عالی دیگر برای داشتن اقامتی کم هزینه است.

اگر هم اقامت در هتل را ترجیح می‌دهید، هتل Dormy Inn Shinsaibashi را پیشنهاد می‌کنیم. این اقامتگاه، اتاق‌های بزرگ و راحت، امکانات مدرن با یک چشمه آب گرم برای استراحت پس از یک روز پر هیجان را ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید

هتل‌های کپسولی ژاپن را بشناسید

سخن پایانی

صدای ضربات هماهنگ طبل که در فضا می‌پیچد، ملودی دلنشین فلوت و شعارهایی که توسط ارابه کشان همزمان با تماشاچیان سر داده می‌شوند و هیاهویی هیجان انگیز را ایجاد می‌کنند “جشنواره کیشیوادا دانجیری ماتسوری” را به عنوان یکی از بزرگترین نمایش‌های خیابانی در ژاپن تشکیل می‌دهند. بسیاری از گردشگران با  تور ژاپن از سراسر دنیا در ماه سپتامبر فقط و فقط جهت شرکت در این فستیوال بزرگ برای سفر به ژاپن و شهر کوچک کیشیوادا اقدام می‌کنند. اگر شما هم در این ماه از سال در ژاپن هستید شرکت در جشنواره کیشیوادا دانجیری ماتسوری را از دست ندهید!

سوالات متداول

.

چرا جشنواره کیشیوادا دانجیری ماتسوری جشن گرفته می‌شود؟

دانجیری ماتسوری ۳۰۰ سال پیش زمانی که مردم شهر پس از سال‌ها ساخت و ساز و کار سخت، اتمام قلعه کیشیوادا را جشن گرفتند، به وجود آمد! هر چند که ساختمان اصلی این قلعه در سال ۱۸۲۷ تخریب شد و اما مجددا بازسازی شده و امروزه با قرار گرفات در مرکز شهر می‌توان از آن بازدید کرد.

برگزاری جشن کیشیوادا دانجیری ماتسوری از چه ساعتی شروع می‌شود؟

این جشنواره بزرگ در ۲ روز برگزار می‌شود. در روز اول از ساعت  ۶ صبح تا ۱۰ شب رژه‌های زیبا را که در مقابل ایستگاه کیشیوادا شروع می شود شاهد هستیم و روز دوم از ساعت ۹ صبح جشن‌ها در اطراف قلعه کیشیوادا برگزار می‌شود.

کلمه دنجیری به چه معناست؟

«دنجیری» ارابه‌های بزرگ چوبی یا معابد قابل حمل هستند که در روز جشنواره در مسیری از پیش تعیین شده کشیده می‌شوند.

تاریخچه جشنواره کیشیوادا دانجیری ریشه در کدام افسانه تاریخی ژاپن دارد؟

گفته می شود که جشنواره کیشیوادا دانجیری ریشه در اولین جشنواره ایناری دارد. همچنین طبق افسانه‌های ژاپنی این جنشواره از مراسمی که برای دفع بیماری در معبد کیشیکی-جینجا برگزار می‌کردند، برخاسته است.

برای شرکت در جشنواره باید بلیط خریداری کنیم؟

تماشای جشنواره برای افرادی که قصد ایستادن دارند رایگان است اما اگر می‎خواهید بر روی صندلی بنشیند، قیمت بلیط صندلی‌های جلو حدود ۱۰۰۰ ین است.

فستیوال کیشیوادا دانجیری در چند روز برگزار می‌شود؟

جشن کشیدن ارابه‌های سنگین چوبی در ژاپن یک جشنواره دو روزه است که ۳۰۰ سال قدمت دارد و فرهنگ  این کشور را به نمایش می گذارد. کشیدن ارابه های بزرگ چوبی به همراه رقص‌های مخصوص از اصلی‌ترین جاذبه های این جشنواره هستند.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید