جشن رقص و موسیقی در کوچی - یوساکوی ماتسوری (Yosakoi Matsuri)

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در چهارشنبه 6 مارس 2024
Loading...

در طول جشنواره یوساکوی ماتسوری به عنوان جشنواره رقص تابستانی، مرکز شهر کوچی در ژاپن به صحنه‌ای پر هیجان برای اجرای نمایش‎های زنده، رژه ها و جشن‌ها تبدیل می‌شود. این جشنواره که در میان ۱۰ فستیوال بزرگ ژاپن جای دارد بیش از ۶۰ سال است که برگزار شده و هر ساله طرفدارانی را از سراسر جهان به خود جذب می کند. در اینجا ما درباره یوساکوی ماتسوری و مکان‌های برگزاری این فستیوال شاد و پر هیجان صحبت کرده‌ایم. اگر قصد یک سفر جداب با تور ژاپن دارید تا انتها این مطلب همراه ما باشید. 

تولد و پیدایش جشنواره یوساکوی ماتسوری

یوساکوی ماتسوری تاریخچه نسبتاً کوتاهی دارد: در سال ۱۹۵۴ در استان کوچی با هدف از بین بردن افسردگی اقتصادی پس از جنگ، دعا برای سلامتی، رفاه شهروندان و ترویج فرهنگ خرید که بسیار افت کرده و به بحران اقتصادی دامن زده بود، ایجاد شد. در اولین تابستانی که برای اولین بار جشنواره یوساکوی ماتسوری برگزار شد، حدود ۷۵۰ در آن شرکت کردند. اگرچه هر سال تعداد بیشتری از افراد به فستیوال می پیوندند. طبق آمار به دست آمده بیش از ۱۰۰۰۰ نفر در سی امین سال برگزاری یوساکوی ماتسوری در مراسم شرکت کردند و این جشنواره تبدیل به یک ماتسوری ژاپنی نمادین شده است.

برای مشاهده قیمت و خرید تور ژاپن از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور ژاپن

کدام ویژگی یوساکوی ماتسوری را از سایر جشنواره‌های ژاپن متمایز کرده است؟

یکی از ویژگی‌های شاخص جشنواره یوساکوی ماتسوری سطح بالای آزادی‌های عمل شرکت کنندگان در طول برگزاری آن است. در جشنواره‌های معمولی در سراسر ژاپن، قوانین خاصی در مورد موسیقی مورد استفاده، سبک رقص و حتی در برخی سبک پوشش وجود دارد و تمام این‌ها برای حفظ و انتقال این سنت‌ها از نسلی به نسل دیگر است. اما در یوساکوی ماتسوری تقریبا هیچ قانون ثابتی وجود ندارد. فقط شرکت کننئگان لازم تست تعداد انگشت شماری از موارد تعیین شدهکه به نظم جشن کمک می‌کن را رعایت کنند.

این موارد استفاده از ابزاری به نام ناروکو، ترکیب یک عبارت خاص در موسیقی و رقصیدن در حالی که در یک مسیر مشخص به جلو حرکت می‌کنید را شامل می‌شوند. تا زمانی که این سه ویژگی‌ها حفظ شود، هر تیمی با نمایش حرکات مختص خود، می‌تواند آزادانه موسیقی، لباس و حتی سبک رقص مورد نظر خود را انتخاب کند. هر تیم متشکل از چند ده – یا گاهی حتی بیش از صد – رقصنده است که یک خط را تشکیل داده و در طول مسیری که مشخص شده است می رقصند و رژه می‌روند.

در بیشتر مکان‌ها، جشنواره یوساکوی ماتسوری با بستن جاده‌ای که معمولاً برای تردد اتومبیل‌‍‌ها است برگزار می‌شود، جشن‌ها معمولا یک روز کامل را به خود اختصاص می‌دهند. در طول این رویداد، خیابان محل برگزاری جشن معمولاً پر از رقصنده‌ها می‌شوند. بدون شک با تماشای حرکت آنها در حین رقص، یکی از زیباترین و قدرتمندترین اجراهای رقص را از نزدیک می‌بینید!

بیشتر بخوانید

نمایش عظیم فانوس‌های کاغذی در ژاپن – نبوتا ماتسوری (Nebuta Matsuri) در آئوموری

حرکات شگفت انگیز رقصندگان در جشنواره یوساکوی ماتسوری

همه شرکت کنندگان در Yosakoi Matsuri می‌توانند آزادانه حرکات نمایشی خود را انتخاب کنند. البته رعایت چند اصل ساده برای اجرای رقص ضروری است:

یکی از این موارد ضروری ناروکو است. ناروکو یک ساز ضروری در یوساکوی ماتسوری به شمار می‌رود. این ساز از چندین تکه چوب که به هم متصل شده‌اند ساخته شده و با ایجاد صدای دلپذیر فضای جشن را پرهیجان‌تر و با نشاط‌تر می‌کند. ناروکو در ابتدا به عنوان ابزاری در مناطق کشاورزی به منظور محافظت از محصولات در برابر پرندگان و سایر حیوانات وحشی استفاده می‌‍شد. صدای اسن ساز از ورود حیوانات به مزارع جلوگیری می‌کرد.

در حال حاضر، سبک اساسی رقص در یوساکوی ماتسوری شامل حرکت در حالی ست که یک جفت ناروکو را در دست گرفته‌اید و آن را تکان می‌دهید. ناروکو به طور سنتی با تخته‎ای به شکل پارو به رنگ قرمز و سپس تکمیل آن با تخته‌های چوبی به رنگ مشکی و زرد ساخته می‌شود. با این حال، بسیاری از تیم ها ناروکو را با اشکال و طرح‌های رنگی منحصر به فرد می‌سازند.

یکی از لذت‌های جشنواره یوساکوی ماتسوری، دیدن ظواهر مختلف ناروکو و همچنین تغییرات در صداهایی است که هر کدام تولید می‌کنند

لباس‌های جشنواره یوساکوی ماتسوری

لباس‌های زیبا که توسط رقصندگان برای پوشیدن در مراسم انتخاب شده‌اند، یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که باید در این جشنواره ببینید. برخی از تیم‌های رقص لباس‌های سنتی ژاپنی به نام «وافوکو» را برای اجرای نمایش خود انتخاب می‌کنند، در حالی که برخی دیگر لباس‌هایی با تم گرمسیری به تن می‌کنند که روح یک سامبای برزیلی را تداعی می‌کند.

برخی از تیم‌ها با ادغام این دو سبک، مد در ژاپن را یک قدم به جلو می‌برند. به شما اطمینان می‌دهیم که در جشنواره یوساکوی ماتسوری علاوه بر لذت بردن از رقص، یک نمایش مد عالی را هم خواهد دید! این لباس‌های منحصربه‌فرد یا توسط رقصندگان طراحی شده یا از فروشگاه‌های لباس که در طراحی لباس‌های ماتسوری تخصص دارند، خریداری یا سفارش داده می‌شوند.

بیشتر بخوانید

جشنواره‌ برف در ژاپن – ساپورو یوکی ماتسوری (Sapporo Snow Festival)

اجرای زنده یوساکوی در شهر کوچی

اگر جشنواره اصلی یوساکوی را از دست دادید، اصلا نگران نباشید، چرا که در طول سال شانس زیادی برای تماشای اجراهای کوچکتر این فستیوال وجود دارد.

از بهار تا تابستان هر یکشنبه می‌توانید Machinaka Yosakoi را در پاساژ خرید Obiyamachi در قلب شهر کوچی تماشا کنید. در اینجا تیم‌های رقص جهت آماده شدن در جشنواره برای تمرین می‌آیند.

همچنین Yosakoi Éncore نیز وجود دارد، رویدادی که به مدت ۷ روز در اواخر آگوست برگزار می‌شود. در این فستیوال همچنان می‌توانید اجرای یوساکوی را حتی پس از رویداد اصلی ببینید! هر روز ساعت ۱۸:۰۰ در پاساژ خرید Ohashidori، ۳ تیم حرکات خود را به نمایش می گذارند. آنها همچنین آموزش رقص را نیز ارائه می‌دهند.

محل اجرای زنده یوساکوی در شهر کوچی

  • Machinaka Yosakoi

زمان: هر یکشنبه، ۱۲:۰۰ تا ۱۴:۳۰، ۷ آوریل تا ۹ ژوئن

مکان:مراکزl خرید Obiyamachi و Ohashidori

  • Yosakoi Éncore

زمان: ۲۱ تا ۲۷ مرداد از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۱۵

مکان: بازی Ohashidori Shopping Arcade

  • Harimayabashi Shopping Arcade

زمان: ۱۳:۳۰ تا ۱۳:۵۰ و ۱۴:۰۰ تا ۱۴:۲۰

یوساکوی ماتسوری در سراسر ژاپن برگزار می‌شود

ویژگی منحصربه فرد آزادی در اجرا و طراحی رقص جشنواره یوساکوی ماتسوری باعث شد تا این جشنواره از محل تولد خود “کوچی” فراتر رفته و تقریبا سراسر ژاپن را در برگیرد. در حال حاضر یوساکوی ماتسوری که به نام YOSAKOI شناخته می‌شود در ۲۰۰ منطقه از ژاپن برگزار می‌شود.

با گسترش یوساکوی ماتسوری در سراسر ژاپن، رفته رفته فرهنگ‌های جدید به آن اضافه شده و به این ترتیب ترکیب فرهنگی متنوع و جذاب ایجاد شد که این مسئله جشنواره را دیددنی‌تر می‌کند.

می‌توان گفت یوساکوی ماتسوری با ترکیب جوهره «آوا-ادوری»، «سوران بوشی» و سایر رقص‌های سنتی در مناطق دیگر، به گسترش فرهنگ خود تا بی‌نهایت ادامه می‌دهد. در سال های اخیر تیم‌های رقصنده با ریشه‌های رقص خارج از ژاپن در این فستیوال شرکت کرده و به شما امکان می‌دهند نمایشی اعجاب انگیز از انواع رقص از سراسر جهان را تجربه کنید. در اینجا حس شرکت در یک تونومتر جهانی به شما القا خواهد شد.

بیشتر بخوانید

تاناباتا (Tanabata) – جشن ستارگان در ژاپن

جشنواره یوساکوی ماتسوری در سراسر جهان

یوساکوی ماتسوری در ابتدا به عنوان یک جشن ماتسوری به میزبانی کوچی در ژاپن آغاز شد، اما با گسترش در سراسر ژاپن در حالی که شرکت کنندگان از آزادی بیشتری برای طراحی‌ رقص برخوردار شدند طرفدارانی از سراسر جهان هم پیدا کرد. قوانین فستیوال ساده است و امکان بیان آزاد را فراهم می کند همین ویژگی باعث می‌شود جشنواره یوساکوی ماتسوری به راحتی توسط کشورهای خارج از ژاپن هم پذیرفته شود. یوساکوی ماتسوری همچنین بارها در فعالیت‌های داوطلبانه و رویدادهای ترویج فرهنگ ژاپن که توسط ژاپن برای جهان انجام می‌شود به نمایش گذاشته شده است.

همچنین بر اثر تلاش‌هایی که در داخل ژاپن انجام شده است، میزبانان فستیوال از بسیاری از تیم‌های خارج از ژاپن برای شرکت در مراسم دعوت می‌کنند. علاوه بر این افراد موفق ژاپنی خارج از کشور را به‌عنوان «سفیران یوساکوی» برای تعامل با سایر فرهنگ‌ها منصوب کرده‌اند. تمام این تلاش‌ها باعث افزایش محبوبیت جشنواره شده است.

در حال حاضر، YOSAKOI به بسیاری از کشورها در سراسر جهان گسترش یافته است و رویدادهایی در ۲۹ کشور و منطقه از جمله شهر نیویورک آمریکا، لندن، پایتخت بریتانیا و غنا در آفریقا برگزار می‌شود.

اطلاعات کلی جشنواره یوساکوی ماتسوری

  • شماره تماس با برگزارکنندگان جشنواره

۰۸۸۸۵۷۱۱۷۸

  • ساعات برگزاری جشنواره

۹ اگست: مراسم دعا، شب جشنواره یوساکوی، نمایش آتش بازی

۱۰-۱۱ آگست: جشنواره یوساکوی

۱۲ آگست: کنوانسیون ملی یوساکوی، جشن‌های پس از جشنواره یوساکوی

 سخن پایانی

فستیوال‌هایی به نام «ماتسوری» از زمان‌های قدیم در سراسر ژاپن برگزار می شده است. این ماتسوری‌ها رویدادهای مهمی برای ژاپنی‌ها می‌باشد و نسل به نسل گشته تا به امروز منتقل شده است. بسیاری از ماتسوری‌ها به طور کلی با تمرکز بر سنت و بر اساس آداب و رسوم و قوانین قدیمی انجام می‌شوند، در حالی که به نوعی راویتگر تاریخ محله یا منطقه خود هستند.

حدود ۶۰ سال پیش، بر خلاف ماتسوری که تاکید زیادی بر سنت دارد، نوع متفاوتی از جشنواره در استان کوچی ژاپن شکل گرفت. این جشنواره که با نام یوساکوی ماتسوری شناخته می‌شود، به تمام افراد از هر سنی اجازه می‌دهد تا به هیجان و شادی این جشن بپیوندند. کلمه ” Yosakoi” از “Yosakoi-bushi” گرفته شده است، (نام یک آهنگ محلی که قدمت آن به سال‌ها پیش در استان کوچی می‌رسد). ” Yosakoi” یک کلمه ژاپنی قدیمی به معنای “بیا و بازدید در شب” است.

جشنواره یوساکوی ماتسوری امروزه به شکل کامل‌تری توسعه پیدا کرده است. این فستیوال از زادگاه اصلی خود به بسیاری از مناطق در سراسر ژاپن و حتی به کشورهای مختلف در سراسر جهان گسترش یافته است. جشنواره‌های جدیدی که در رابطه با یوساکوی ماتسوری ایجاد شده‌اند، در مجموع به عنوان «یوساکوی» شناخته می‌شوند.

سوالات متداول

 

هدف از برگزاری یوساکوی چیست؟

در سال ۱۹۵۴ در استان کوچی با هدف از بین بردن افسردگی اقتصادی پس از جنگ، دعا برای سلامتی و رفاه شهروندان و ترویج خرید جشنواره یوساکوی برگزار و رفته رفته گسترش پیدا کرد.

قوانین یوساکوی چیست؟

سه قانون اصلی برای شرکت کنندگان وجود دارد: هر تیم نباید بیش از ۱۵۰ نفر داشته باشد. در حالی که به جلو حرکت می کنید باید با ناروکو در دست برقصید. تنظیم موسیقی قابل قبول است، اما باید شامل “یوساکوی بوشی” باشد. از آنجایی که این قوانین اجازه خلاقیت زیادی را می‌دهد، این رقص در میان مردم دنیا محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

جشنواره سوران چیست؟

یک رویداد حماسی رقص در هوکایدو پر از حرکات، رنگ و موسیقی پر زرق و برق! جشنواره یوساکوی سوران در هوکایدو بر اساس جشنواره ژاپنی دیگری از استان کوچی برگزار می‌شود و دارای کلاپرهای ناروکو است که ملودی‌های بومی سوران بوشی هوکایدو را همراهی می‌کند.

یوساکوی‌ها از کجا آمده‌اند؟

یوساکوی (よさこい) یک سبک منحصر به فرد از رقص است که از ژاپن سرچشمه گرفته و در جشنواره‌‌ها و رویدادهای سراسر کشور اجرا می‌شود. اولین جشنواره یوساکوی در سال ۱۹۵۴ در کوچی ژاپن در جزیره شیکوکو برگزار شد. پس از آن رقص سبک یوساکوی در بیشتر نقاط ژاپن گسترش پیدا کرد.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید