جشنواره چیچیبو ماتسوری

نوشته شده توسط : سارا اشرف نژاد در یکشنبه 7 آوریل 2024
Loading...

فستیوال‌های محلی بی‌شماری (祭り، ماتسوری) در ژاپن وجود دارد، زیرا تقریباً هر زیارتگاه حداقل یک مراسم خاص را جشن می‌گیرد. اکثر فستیوال‌ها سالانه و حتی برخی از آن‌ها در چند روز برگزار می‌شوند. یکی از این‌ها، جشنواره چیچیبو ماتسوری است که بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد. در ادامه به معرفی کامل این جشن و نحوه شرکت در آن خواهیم پرداخت.

جشنواره شب چیچیبو ماتسوری چیست؟

فستیوال چیچیبو ماتسوری، یک فستیوال شبانه با قدمت حداقل ۳۵۰ سال است که هرساله ۲ و ۳ دسامبر ( آذر ماه) در معبد چیچیبو برگذار می‌شود و یکی از سه جشنواره برتر ژاپن در نمایش شناور‌های عظیم الجسه‌ی ۱۰ تا ۲۰ تنی است که در بدنه‌شان کنده‌کاری، طلا کوبی، ملیله کاری، فانوس‌، تصاویر جانوران و شخصیت‌های افسانه‌ای به چشم می‌خورد؛ این شناورها با موسیقی طبل و فلوت همراه‌اند. هدف از این تشریفات بزرگداشت خدایان معبد چیچیبو است. 

در بعداظهر و اوایل شب ۳ دسامبر هرسال، ۶ شناور در معبد چیچیبو و محله‌های اطراف به نمایش در می‌آیند. اما این تمام ماجرا نیست، جذابیت دیگر این جشنواره، آتش بازی دو و نیم ساعته باشکوه آن است. در ژاپنی، کلمه آتش بازی به معنای “گل در آسمان” است؛ شاید حتی بتوان آتش بازی چیچیبو را در ژاپن نماد زمستان دانست! علاوه بر این، خیابان‌ها مملو از غرفه‌هایی می‌شود که غذاهای جشنواره و آمازاک (شراب برنج شیرین) را برای مقابله با شب‌های سرد دسامبر می‌فروشند. اگر می‌خواهید در مرکز اصلی برگذاری فستیوال شب چیچیبو باشید، حتما قبل از ساعت ۶ در میدان روبروی شهرداری حاضر شوید و تا ساعت ۲۲:۰۰ از این فستیوال فوق العاده لذت ببرید! برای رزور تور ژاپن می توانید با کارشناسان ما با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۸۸۰۰۰۰ تماس بگیرید.

چه کسانی فستیوال چیچیبو ماتسوری را اجرا می‌کنند؟

شناورهایی که در این مراسم وجود دارند متعلق به چهار جامعه محلی میاجی، کامی-ماچی، ناکا-ماچی و موتو-ماچی هستند. اعضای هر قبیله هر ساله به نوبت آماده سازی شناورها برای اجرای کابوکی و مراسم ویژه را از ماه‌ها قبل آغاز می‌کنند. در واقع نوعی رقابت بین این جوامع برای محبوبیت بیشتر در اجرای فستیوال وجود دارد.

اوج جشنواره در شب دوم است، زمانی که شناورهای چندین تنی قبیله‌های مختلف محله چیچیبو به بالای تپه دانگو کشیده می‌شوند. با رسیدن شش شناور سنگین به قله همه به وجد می‌آیند. همه این اتفاقات در حالی می‌افتد که آتش بازی‌ها، شناورها و سیاهی آسمان شب را روشن و غذاها و نوشیدنی‌های ژاپنی در حال سرواند.

چگونه به فستیوال چیچیبو ماتسوری برویم؟

جشنواره چیچیبو ماتسوری درست در مرکز شهر چیچیبو و چند قدمی ایستگاه چیچیبو، اوهاناباتا و ایستگاه سیبو قرار دارد که فقط ۹۰ دقیقه از مرکز توکیو فاصله دارد. بنابراین قطار بهترین راه برای رسیدن به چیچیبو و جشنواره است. پس از تمام شدن مراسم در ساعت ۲۲:۰۰ می‌توانید به‌راحتی با آخرین قطارهای سریع السیر خود را به توکیو برسانید. توصیه ما این است که حتما به توکیو یا شهری که در آن اقامت دارید بازگردید زیرا که شهر چیچیبو گزینه‌های اقامتی چندانی ندارد.

بیشتر بخوانید:

جشنواره های پاییزی ژاپن | لیست کامل

 

تاریخچه جشنواره چیچیبو ماتسوری

مشخص نیست که جشنواره دقیقا از چه زمانی در حال اجرا است اما تصور می‌شود که این تاریخ پیش از ساخت معبد چیچیبو جینجا که دو هزار سال از آن می‌گذرد، باشد. این زیارتگاه در مرکز چیچیبو قرار دارد و رو به کوه بوکو بنا نهاده شده. بیشه مقدس زیارتگاه که جنگل هاهاسو نام دارد، مکانی برای پرستش کوه بوکو از راه دور بود. همچنین این معبد محل سکونت خدایان بودایی که یکی از معروف‌ترین آن‌ها Myōken نام دارد، بود.

جشنواره چیچیبو برای گرامی‌داشت و قدردانی از خدایان معبد چیچیبو برگزار می‌شود. همان‌طور که گفته شد، در طول فستیوال، شش شناور در اطراف معبد در حالی که آیین مخصوص خود را اجرا می‌کنند، به حرکت در می‌آیند.

طبق افسانه، Myōken  (که یک خدای زن در نظر گرفته می‌شود) و Bukō )خدای مذکر کوه( عاشق یکدیگر هستند، اما عشق این دو خدا نافرجام می‌ماند. هر سال در ۲ دسامبر، Myōken از بیشه مقدس به معبد Suwa Jinja سفر می‌کند تا تنها برای یک شب در کنار معشوقش باشد. طبق سنت، هنگامی که شناور موتوماچی از این مسیر عبور می‌کند، نوازندگان سازهای خود را ساکت می‌کنند و تماشاگران فقط زمزمه‌وار صحبت می‌کنند تا خلوت این دو خدا را مختل نکنند؛ اگر همه چیز خوب پیش برود، میوکن و خدای کوه بوکو در صخره کامنوکو، ملاقات می‌کنند.

سخن پایانی:

اگر به ژاپن سفر کردید، حتی اگر زمان برگذاری جشنواره چیچیبو هم نبود، از خود معبد دیدن کنید که بیش از بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت دارد. همچنین نمایشگاه جشنواره چیچیبو در تمام طول سال تا ساعت ۱۷ باز است.

طبقه اول این نمایشگاه که در نزدیکی معبد چیچیبو قرار دارد، شامل نمونه‌هایی از شناورهای یاتای و کاسابوکو و همچنین یک سالن تئاتر کوچک است که بازدیدکنندگان می‌توانند فیلم کوتاهی را از معرفی رویدادهای اصلی سالانه چیچیبو تماشا کنند. این نمایشگر دارای سیستم نقشه برداری پروجکشن و تنظیمات صوتی قدرتمندی است که فضای نمایشگاه را بسیار شبیه به واقعیت و زنده می‌کند. طبقه دوم نیز شامل غرفه‌های مختلفی است که تاریخچه جشنواره شبانه و همچنین بسیاری از دیگر جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی را شرح می‌دهد.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
سارا اشرف نژاد
از همان ابتدای شروع به تحصیل، علی رغم تمام تبلیغات محیطی منفی بر علیه رشته انسانی، شیفته ادبیات و زنگ انشا بودم. به تدریج که به همراه کتاب‌های رمانم بزرگ‌ و بزرگ‌تر شدم، برای یافتن پاسخ سوالات بنیادی‌ام وارد رشته ادیان و عرفان شدم و این نقطه‌ی آشنایی من با فلسفه و هستی شناسی بود که دختری عاشق نوشتن و کشف جهان از من ساخت! اکنون من مسافری قصه گو در کوچه پس کوچه‌های ایران و جهان هستم که با نوشته‌هایم شمارا همراه خود به سفر می‌برم..
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید