جشنواره هاکاتا گیون یاماکاسا ژاپن (Hakata Gion Yamakasa)

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در چهارشنبه 29 مه 2024
Loading...

Hakata Gion Yamakasa (博多祇園山笠) یکی از جالب ترین جشنواره های ژاپن است که هر ساله در نیمه اول ژوئیه برگزار و با یک مسابقه تماشایی “تایم تریل” در ۱۵ ژوئیه به اوج می رسد!  در این مسابقه، هفت محله منطقه هاکاتا فوکوئوکا در هل دادن ارابه‌های جشنواره که به زیبایی تزئین شده‌اند در یک فاصله ۵ کیلومتری با یکدیگر رقابت می کنند. به جشنواره هاکاتا گیون یاماکاسا ژاپن رقابت‌های حمل ارابه هم می‌گویند. در اینجا بیشتر درباره این جشنواره جالب می‌خوانیم.

مختصری از تاریخچه به جشنواره هاکاتا گیون یاماکاسا ژاپن

جشنواره هاکاتا گیون یاماکاسا ژاپن دارای تاریخ و اهمیت فرهنگی است و قدمت آن به بیش از ۷۷۰ سال می‌رسد. گفته می‌شود که نقطه آغاز این جشنواره در سال ۱۲۴۱ زمانی که ساکنان هاکاتا شیوع طاعون وحشتناکی را تجربه کردند آغاز شد! طبق شواهد تاریخی یک راهب بودایی به نام شویچی کوکوشی برای دفع طاعون به شهر آمد، او ساکنان طاعون زده را بر روی سکوی مخصوصی که برای انجام دعا استفاده می‌شد جمع کرده و با ریختن آب مقدس، آنها را شفا داد.

از آن زمان، رژه‌های ارابه‌های بزرگی شبیه سکوی راهب بودایی برای گرامیداشت از بین رفتن طاعون در شهر هاکاتا برگاز می‌شود. بزرگترین این ارابه‌ها که با نام Kazariyama شناخته می‌شوند، حدود ۱۰ متر ارتفاع و بیش از دو تن وزن دارند!

 این ارابه‌های بزرگ درد خیابان‌ها با یکدیگر رقابت می‌کردند اما در حال حاضر به دلیل خطرناک بودن رقابت و بالا بردن سطح ایمنی جشنواره به عنوان قطعات تزئین شده نمایش داده می‌شوند که می توان در مکان‌های مختلف Hakata آن‌ها را مشاهده کرد.

امروزه، جشنواره هاکاتا گیون یاماکاسا ژاپن شامل مسابقه بین ارابه‌های کوچکتری به نام کاکیاما است که حدود سه متر ارتفاع و تقریباً یک تن وزن دارند. هر یک از هفت محله شرکت‌کننده جشنواره در Hakata دارای یک شناور است که آن را در خیابان‌ها می‌کشند و آب را جلوتر از شناور می‌پاشند تا شرکت‌کنندگان را خنک کنند و اصطکاک بین خود شناور و سطح جاده را به حداقل برسانند.

برای مشاهده قیمت و خرید تور ژاپن از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور ژاپن

ارابه های جشنواره هاکاتا گیون یاماکاسا

این جشنواره دارای دو نوع شناور مختلف است:

شناورهای بزرگتر kazariyama بیش از ده متر ارتفاع و بیش از دو تن وزن دارند. در گذشته آنها در خیابان ها مسابقه می دادند، اما با معرفی خطوط برق در دوره میجی (۱۸۶۸-۱۹۱۲)، حرکت آن‌ها در میان خیابان مشکل ساز شد و امروزه آنها فقط به عنوان ارابه‌های تزئینی استفاده می‌شوند. ۱۴ مورد از آنها از ۱ تا ۱۴ ژوئیه در سراسر شهر از جمله دو در ایستگاه Hakata و Canal City Hakata به نمایش گذاشته می‌شوند.

برای مسابقه، امروزه از ارابه‌های کاکیاما با اندازه کوچکتر، حدود پنج متر ارتفاع و یک تن وزن، استفاده می شود. هفت ارابه به نمایندگی از هفت محله هاتاکا در این رقابت‌ها حضور دارند. ارابه‌ها چرخ ندارند و در خیابان‌ها کشیده می‌شوند، در حالی که آب به منظور کاهش اصطکاک بین شناور و سطح جاده (و خنک کردن شرکت کنندگان) در جلوی شناور پخش می‌شود.

رویدادهای جشنواره هاکاتا گیون یاماکاسا

از تاریخ ۱۰ تا ۱۴ ژوئیه، هفت تیم چندین دوره تمرین و رژه را برای آماده شدن برای مسابقه اصلی برگزار می‌کنند. یک کتابچه انگلیسی خوب با نقشه های دقیق و برنامه زمانی برای این رویدادها در دسترس است که می‌توانید آن را به راحتی تهیه و از زمان رویدادهای جشنواره هاکاتا گیون یاماکاسا ژاپن اطلاع پیدا کنید. در ۱۵ جولای درست بعد از ساعت ۱ بامداد، همه تیم‌ها پشت خط شروع، که در مقابل معبد کوشیدا، معبد میزبان جشنواره قرار دارد، صف می‌کشند.

در ۱۵ ژوئیه در ساعت ۴:۵۹ صبح، درست قبل از طلوع آفتاب، تیم اول مسابقه را آغاز می‌کند و تیم‌های دیگر در فواصل زمانی پنج دقیقه به دنبال آن حرکت می‌کنند. علیرغم ساعات اولیه روز، هزاران تماشاگر در این مسیر پنج کیلومتری که شامل چندین پیچ تنگ و طولانی در امتداد خطوط باریک و خیابان‌های عریض است صف می‌کشند. هر تیم تقریباً ۳۰ دقیقه فرصت دارد تا ارابه را کشیده و مسیر را به انتها برساند.

فضای کافی برای دیدن مسابقه در طول مسیر طولانی آن وجود دارد، البته در بخش‌های جلوتر که دید بهتر است ممکن است به سختی جایی را برای ایستادن پیدا کنید! مردم از ساعت‌ها قبل برای رزرو مکان‌هایی با  دید بهتر در محل برگزاری رقابت حضور پیدا می‌کنند.

در حیاط کوچک زیارتگاه کوشیدا، جایی که هر تیم باید ارابه خود را آماده کند، صندلی‌های قابل خرید وجود دارند اما جذابیت بالای رقابت خرید این صندلی‌ها را تفریبا غیر ممکن می‌کند.

بیشتر بخوانید

جشنواره آتسوتا اوکامی‌نومیایا ژاپن (Atsuta Matsuri)

چگونه به محل برگزاری جشنواره برویم؟

این جشنواره در منطقه هاکاتا فوکوئوکا برگزار می‌شود. معبد کوشیدا در فاصله کوتاهی از ایستگاه معبد کوشیدا (۱ دقیقه، ۲۱۰ ین از هاکاتا با خط مترو ناناکوما) و کانال سیتی هاکاتا یا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پیاده روی از ایستگاه هاکاتا واقع شده است.

اطلاعات کلی درباره جشنواره

تاریخ برگزاری

 

۱ ژوئیه تا ۱۵ ژوئیه، ۲۰۲۴

نام رسمی جشنواره به زبان ژاپنی

博多祇園山傘

هزینه ورودی

بدون هزینه

دسته بندی جشنواره

جشنواره‌های مذهبی

وب سایت رسمی جشنواره

https://www.hakatayamakasa.com/

منطقه برگزاری

Fukuoka

نزدیک‌ترین ایستگاه به محل برگزاری جشنواره

Tenjin Station

بیشتر بخوانید

جشنواره اومیزوتوری (Omizutori) ژاپن چیست؟

سایر جاذبه های نزدیک جشنواره هاکاتا گیون یاماکاسا

شهر فوکوکا برای کسانی که به دیدن جشنواره هاکاتا گیون یاماکاسا ژاپن می‌روند، جاذبه‌های فراوانی دیگری را هم ارائه می‌کند:

قلعه فوکوکا

 ویرانه‌های قلعه فوکوکا که در قلب پارک مایزورو و در فاصله کوتاهی از جشنواره قرار دارد، نگاهی اجمالی به گذشته ژاپن می‌اندازد. بقایای این قلعه که زمانی در اوج شکوه و اقتدار قرار داشت، در بهار توسط شکوفه های گیلاس احاطه شده و فضایی زیبا را برای علاقه مندان به تاریخ و سایر بازدیدکنندگان فراهم می کند.

کانال سیتی هاکاتا

این مجتمع بزرگ خرید و سرگرمی در نزدیکی منطقه جشنواره قرار دارد و یکی از نمادین ترین مکان‌های فوکوکا به شمار می‌رود. Canal City با کانال منحصر به فرد خود که از مرکز شهر می گذرد، مجموعه وسیعی از مغازه‌ها، غذاخوری‌ها، تئاترها و حتی یک نمایش فواره آب را ارائه می‌دهد که آن را به مقصدی عالی برای خرید و تفریح تبدیل کرده است.

معبد Dazaifu Tenman-gu

این معبد اگرچه کمی دورتر از مکان جشنواره هاکاتا گیون یاماکاسا ژاپن است، اما یکی از مهم ترین و مورد احترام ترین معبدهای شینتو در فوکوکا است که به خدای دانش تقدیم شده است! معبد دازایفو تنمان گو  توسط باغ‌های زیبا احاطه شده و دارای مسیری مملو از مغازه‌هایی است که شیرینی‌ها و سوغاتی‌های سنتی می‌فروشند، بازدید از این معبد به مسافرانی که به دنبال کشف میراث فرهنگی و معنوی ژاپن هستند پیشنهاد می‌شود.

بیشتر بخوانید

جشن کشتی سومو ژاپنی

در طول برگزاری جشنواره کجا اقامت کنیم؟

هتل میاکو هاکاتا:

این هتل به دلیل موقعیت عالی خود، اقامتی عالی را به میهمانانی که برای بازید از جشنواره هاکاتا گیون یاماکاسا ژاپن می‌آیند ارائه می‌دهد. هتل میاکو هاکاتا در نزدیکی ایستگاه هاتاکا قرار گرفته و فاصله کمی با محل برگزاری جشنواره دارد. از ویژگی‌های این هتل می‌توان به چشمه آب گرم طبیعی که روی پشت بام قرار دارد اشاره کرد.

اتاق‌های هتل میاکو هاکاتا بسسار خلاقانه طراحی شده‌ و دارای پنجره‌های وسیعی هستند که نور طبیعی را جذب  و مناظر زیبایی از شهر فوکوئوکا را ارائه می‌دهند. تمامی اتاق‌ها تززیینات مدرن ژاپنی دارند.

این هتل همچنین یک رستوران و کافه در طبقه آخر دارد، که در آن مهمانان می توانند همزمان با دیدن منظره شهر، غذاهای لذیذ میل کنند.

سخن پایانی

جشنواره Hakata Gion Yamakasa یک جشنواره پر جنب و جوش و هیجان انگیز در شهر فوکوکا ژاپن است. این رویداد چند صد ساله که هر ساله در ماه جولای برگزار می‌شود، تصویری از شجاعت، قدرت و روحیه جامعه را به نملیش می‌گذارد. فستیوال بیش از هر چیز به‌خاطر ارابه‌های کوه‌ شکل پیچیده‌اش معروف به یاماکاسا، که در ساعات اولیه صبح در خیابان‌های بخش هاکاتا رژه می‌روند، مشهور شده است.

سوالات متداول

.

جشنواره گیون در چه ماهی برگزار می‌شود؟

می توان گفت که Gion Matsuri یا جشنواره هاکاتا گیون یاماکاسا ژاپن بزرگترین و مجلل ترین جشنواره شهر فوکوئوکا است که هر ساله از ۱ تا ۱۵ ژوئیه به عنوان جشن نیمه تابستان معبد Yasaka Jinja برگزار می‌شود.

برای بازدید از جشنواره باید بلیط داشته باشیم؟

تماشای رژه‌های یاماهوکو جونک که حدود ۵ کیلومتر اداه دارد کاملا رایگان است. اما اگر می‌خواهید بر روی صندلی نشسته و دید بهتری به مراسم داشته باشید، باید بلیط تهیه کنید.

چگونه به جشنواره برویم؟

معبد کوشیدا در فاصله کوتاهی از ایستگاه معبد کوشیدا (۱ دقیقه، ۲۱۰ ین از هاکاتا با خط مترو ناناکوما) و کانال سیتی هاکاتا یا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پیاده روی از ایستگاه هاکاتا واقع شده است.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید