تفاوت هتل و هاستل چیست | معرفی کامل هاستل و فواید آن

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در دوشنبه 31 اکتبر 2022
Loading...

هاستل! گزینه‌ای‌ست که می‌تواند چه در سفرهای داخلی و چه در سفرهای خارجی هزینه‌های شما را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد. بنابراین اگر تا کنون هزینه‌های بالای اقامت شما را از سفر منصرف کرده با انتخاب هاستل می‌توانید این مانع را از سر راه خود برداشته و برنامه ریزی برای سفر به مقاصد مورد نظرتان را آغاز کنید. در ادامه ها‌ستل را معرفی کرده و با فواید و مشکلات اقامت در این هتل‌های متفاوت آشنا می‌شویم.

با روند رو به رشد قیمت هتل‌ها اقامت در هاستل‌ها رایج شده و البته طرفدران بسیاری هم دارد. هر چند که این اقامتگاه‌ها به اندازه هتل‌ها لوکس و شیک نیستند اما گزینه‌ای مناسب برای سفرهای مجردی به شمار می‌روند. هاستل‌ها محیط‌های دوستانه و جذابی هستند که اقامتی کاملا متفاوت و جذاب را به میهمانان خود هدیه می‌دهند.

هاستل چیست؟

هاستل از دو کلمهhost+hotel  تشکیل شده و می‌توان آن را خوابگاه معنی کرد. درواقع هاستل‌ها اقامتگاه‌هایی شبیه به مهمانخانه یا پانسیون هستند که چندین اتاق و تعدادی تخت را شامل شده و آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی مشترک دارند. این اقامتگاه‌ها برای اولین بار از سال ۱۹۱۲ میلادی در شهر آلنتا آلمان راه اندازی شده و تعریفی جدید در سیستم هتل داری به شمار می‌رفت. هاستل‌ها با توجه به داشتن ویژگی صرفه جویی در اقامت بسیار مورد استقبال سایر کشورها قرار گرفته و رفته رفته امکانات پیشرفته‌تری به آن‌ها اضافه شد. امروزه بسیاری از افرادی که به صورت مجردی و یا دوستانه سفر می‌کنند ترجیح می‌دهند به جای هتل در هاستل اقامت داشته باشند.

به صورت معمول در اتاق هر هاستل از ۲ تا ۸ تخت وجود دارد. قیمت اقامت در هر اتاق با توجه به تعداد تخت‌ها مشخص می‌شود. سرویس‌های عمومی مانند دستشویی، حمام و آشپزخانه نیز به صورت اشتراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. افرادی که می‌خواهند فضای خصوصی‌تری داشته باشند می‌توانند اتاق‌های یک یا دو تخته را اجاره کنند.

تفاوت هتل و ها‌ستل

هتل‌ها و هاستل‌ها علاوه بر قیمت تفاوت‌هایی در زمینه ارائه امکانات نیز دارند. در ادامه به شما خواهیم گفت که این دو اقامتگاه مسافرتی چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند:

  • حریم خصوصی در هاستل‌ها کمتر از هتل‌هاست. چرا که در هاستل‌ها شما به جای اتاق تخت را اجاره می‌کنید.
  • هزینه اقامت در هتل بیشتر از هاستل است.
  • در هاستل‌ها فضای سرویس بهداشتی و آشپزخانه به صورت مشترک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • هاستل‌ها آشپزخانه داشته و بر خبلاف هتل‌ها می‌توانید خودتان آشپزی کنید.
  • در هتل‌ها سرویس و نظافت اتاق‌ها جز خدمات هتل محسوب می‌شوند اما در هاستل‌ها خودتان باید این کار را انجام دهید.
  • در مقاصدی کوچک مانند روستاها و منطقه‌های ییلاقی پیدا کردن ها‌ستل بسیار راحت‌تر از هتل است.
  • بیشتر هاستل‌ها تلویزیون ندارند بنابراین شما این فرصت را دارید تا با افراد دیگر معاشرت داشته و دوستان جدید پیدا کنید.
  • به دلیل مشترک بودن فضای هاستل‌ها به طور معمول لازم است بین ساعت ۱۱ شب تا ۷ صبح سکوت را رعایت کنید در صورتیکه این محدودیت در هتل وجود ندارد.

اقامت در ها‌ستل برای چه کسانی مناسب است؟

تا اینجا متوجه شدیم که هاستل‌ها اقامتگاه‌هایی مقرون به صرفه هستند که فضای خصوصی کمتری نسبت به هتل‌ها دارند. اما با توجه به این مسئله هاستل‌ها برای اقامت چه کسانی مناسب هستند؟ افرادی که مجردی و یا با دوستان خود سفر می‌کنند می‌توانند هاستل را برای اقامت خود انتخاب کنند. بدین ترتیب هم در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی کرده و هم این فرصت را دارند تا با افراد جدید آشنا شده و معاشرت کنند. در نهایت اگر اهل آشنایی با افراد جدید هستید انتخاب هاستل‌ها می‌تواند سفر را هیجان‌انگیزتر کند.

انواع اتاق‌ها در هاستل

هاستل‌ها در اتاق‌های خود تخت‌های یک نفره تا ۸ یا حتی ۱۰ نفره دارند. بنابراین می‌توان فضای این اقامتگاه‌ها را به دو بخش خصوصی و عمومی تقسیم بندی کرد. قاعدتا هزینه اقامت در اتاق‌های یک یا دوتخته کمتر از هزینه اقامت در اتاق‌ها با تعداد تخت‌های بیشتر است. در ادامه با انواع اتاق ها در هاستل آشنا می‌شویم:

اتاق‌ها با تخت‌های یک یا دوتخته: اتاق‌های یک یا دوتخته دارای فضای خصوصی بیشتری هستند سرویس حمام، دستشویی و آشپزخانه برای تمام افراد مشترک است.

اتاق‌ها با تخت‌های ۳ تا ۱۰ تخته: این اتاق‌ها هزینه کمتری نسبت به اتاق‌های یک یا دو تخته داشته و در مقابل شما فضای خصوصی کمتری را در اختیار دارید.

اتاق با تخت‌های یک یا دو طبقه: برخی از تخت‌ها در هاستل‌ها دو طبقه و برخی یک طبقه هستند. معمولا تخت‌های یک طبقه برای اتاق‌های کوچکتر بکه یم یا دوتخت دارند استفاده می‌شوند. اگر خوابتان سبک است پیشنهاد می‌کنیم تخت‌های یک طبقه را برای اقامت انتخاب کنید.

فواید و مشکلات اقامت در هاستل­‌ها

چرا هاستل ها را برای اقامت انتخاب کنیم؟ جواب این سوال می‌تواند به ما بگوید که انتخاب هاستل به جای هتل چه فوایدی دارد. در مقابل مشکلات اقات در هاستل‌ها را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم:

مزایای اقامت در هاستل‌ها

صرفه جویی در هزینه‌های سفر: با انتخاب هاستل می‌توانید در هزینه‌های سفر خود صرفه جویی کرده و بودجه ای را که برای سفر خود در نظر گرفته‌اید به تفریحات و بازدید از جاذبه‌های گردشگری اختصاص دهید.

آشنا شدن با همسفرهای جدید: با انتخاب هاستل‌ها می‌توانید همسفرهای جدید پیدا کنید و حتی در طول اقامت با دوستان تازه که شبیه به خودتان هستند آشنا شده و سفرهای بعدی خود را نیز با آن‌ها هماهنگ کنید.

آشنایی بیشتر با مناطق محلی: از آنجایی که معمولا هاستل‌ها در مراکز شهر قرار دارند شما می‌توانید در خیابان‌های محل اقامت خود گشت و گذار کرده و با فرهنگ زندگی محلی‌ها آشنا شوید.

هیجان انگیزتر شدن سفر: قطعا اقامت در هاستل‌ها با فضای صمیمانه بسیار جذاب‌تر و مهیج‌تر از هتل خواهد بود.

مشکلات اقامت در هاستل‌ها

در اختیار نداشتن فضای خصوصی: اگر اهل معاشرت نیستید، حوصله صحبت کردن ندارید و در مجموع به محیط خصوصی نیاز دارید قید اقامت در هاستل را بزنید. چرا که هاستل‌ها فضایی نسبتا شلوغ و دوستانه دارند.

کمتر بودن امنیت نسبت به هتل: هاستل‌ها امن هستند اما از آنجایی که ممکن است هم اتاقی خود را نشناسید بهتر است وسایل با ارزش همراه نداشته باشید. اگر با هدف اقامت در هاستل قصد سفر دارید بهتر است سبک سفر کنید.

امنیت در هاستل ها

تمامی هاستل‌ها یک کمد یا فضایی که قابل قفل کردن باشد را در اختیار میهمانان خود قرار می‌دهند اما از آنجا که شما در اتاق خود تنها نیستید بهتر است از همراه داشتن وسایل ارزشمند خودداری کرده و سبک سفر کنید. البته محیط هاستل‌ها امن بوده و فقط کافی ست مراقب وسایل شخصی خود باشید تا سفری هیجان انگیز را تجربه کنید.

چگونه ها‌ستل رزرو کنیم؟

برای رزرو هاستل می‌توانید مانند رزرو هتل به وبسایت‌هایی که این کار را انجام می‌دهند مراجعه کنید. هاستل ورد، بوکینگ و گاید بوکس سه وبسایت معروفی هستند که می‌توانید از طریق آن‌ها هاستل مورد نظر خود را در هر یک از شهرهای دنیا رزرو کنید. دقت داشته باشید که قبل از رزرو نهایی به موقعیت مکانی و امکانات هاستل مرود نظر خود توجه کنید. این وبسایت‌ها لیست بلند بالایی از هاستل‌های مکان مورد نظر را در اختیارتان قرار می‌دهند.

آشنایی با بهترین هاستل‌های ایران

در سفرهای داخلی می‌توانید به جای هتل، هاستل را برای اقامت انتخاب کنید. هاستل‌ها در شهرهای مختلف و مقاصد توریستی ایران آماده‌اند تا از میهمانان خود پذیرایی کنند. در ادامه با بهترین هاستل های ایران آشنا می‌شویم: (جهت رزرو هاستل می‌توانید با همکاران تورهای داخلی ما در آژانس هواپیمایی ستاره ونک در تماس باشید)

  • هاستل اوسیس در شهر یزد
  • هاستل حس خوب در یزد
  • هاستل آراد در کرمان
  • هاستل کوژین در تهران
  • هاستل ماهور در بابل
  • هاستل بهشت اصفهان
  • هاستل ملیچ در تهران

بیشتر بخوانید …

بلندترین هتل های جهان + تصاویر

بهترین هتل‌های ۳ ستاره کیش

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید