کارهای ممنوعه در چین

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در چهارشنبه 11 اکتبر 2023
Loading...

چین است و هزار و یک داستان. کشوری با فرهنگ و آداب‌ورسوم کاملاً متفاوت که بایدها و نبایدهای خاص خود را دارد. پیش از سفر به این سرزمین پهناور با باورهای سنتی، بهتر است کمی با کارهایی که می‌توان انجام داد و کارهایی که انجام دادنشان فرهنگ چینی‌ها را زیر سؤال می‌برد آشنا شوید. در اینجا درباره کارهای ممنوعه در چین می‌خوانیم.

چین از پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان، بار تمدنی چند هزارساله را بر دوش می‌کشد. از این رو جای تعجب نیست که همچنان به سنت‌ها پایبند بوده و عجیب‌ترین بایدها و نبایدها را در خود دارد. آشنایی با فرهنگ چینی‌ها تور چین را جذاب‌تر کرده و به شما کمک می‌کند راحت‌تر با ساکنین این سرزمین کهن ارتباط برقرار کنید.

کارهای ممنوعه در حین سفر به چین

تماشای رقص اژدها، بازدید از بلندترین دیوار جهان، گشت و گذار در میان متفاوت‌ترین معابد با آداب و رسوم عجیب و غریب و دیدنی شهری که پا گذاشتن در آن زمانی کاملا ممنوع بود، همه و همه از جاذبه‌هایی هستند که در تور چین قرار است از آن‌ها بازدید کنید، اما این تمام بخش سفر به یکی از کهن‌ترین کشورهای جهان نیست. این کشور قوانین خود را دارد که بهتر است گردشگران هم از آن‌ها اطلاع دغاشته باشند. لیست کارهای ممنوعه در چین موارد زیر هستند:

افراد را با نام کوچک صدا نزنید

چینی‌ها همانند سایر افراد دنیا یک نام و یک نام خانوادگی دارند؛ اما در این کشور بر خلاف سایر نقاط دنیا برای صدا کردن افراد به جای اسم کوچک از نام خانوادگی استفاده می‌کنند. حتی خانم‌های چینی همسرانشان را با فامیلی صدا می‌زنند. شما هم در سفر به چین این مسئله را رعایت کرده و برای احترام، افراد را با اسم فامیل صدا کنید. البته حتماً قبل از صدا زدن به کار بردن لفظ خانم و آقا را فراموش نکنید.

بیشتر بخوانید: از بلاد چین چه ره‌آوردی به خانه ببریم؟

شستن مو در روز سال نوی چینی

سال نو چینی از پر زرق و برق ترین فستیوال‌هایی ست که در این کشور برگزار و طرفداران بسیاری دارد. در طی مراسم شاهد آتش بازی‌های خلاقانه و جذاب، رقص و موسیقی سنتی چینی به همراه سرو انواع غذاهای لذیذ و متنوع خواهیم بود. اما یکی از کارهای ممنوعه در چین به روز سال نو برمی‌گردد. طبق اعتقادات سنتی شستن مو در این روز ممنوع است. چرا که شانس، سلامتی، پول و هر چیز خوبی را دور می‌کند. بنابراین چینی‌ها همیشه این کار را قبل از روز سال نو انجام می‌دهند.

هرچند که طبیعتا گردشگران نیازی به رعایت این مورد ندارند اما دانستن این موضوع که ریشه در آداب و رسوم چینی برمی‌گردد بسیار جالب خواهد بود. اگر در روز سال نو در کشور چین حضور دارید می‌توانید در جشن‌هایی که به همین مناسبت برگزار می‌شود شرکت کرده و حسابی لذت ببرید. در این روز شادترین موسیقی‌ها نواخته و همه چیز در کنار زرق و برق فراوان بوی تازگی و شادابی می‌دهد.

از چینی‌ها تعریف نکنید

با تعریف کردن از چینی‌ها قند در دلشان آب نمی‌شود، پس در برخورد با افراد محلی این کار را نکنید. در فرهنگ چین فروتن بودن بسیار اهمیت دارد تا جایی که می‌گویند “فروتن باشید، حتی اگر این کار باعث مرگتان شود” با تکیه بر این ضرب‌المثل آن‌ها هنگام تعریف یا سکوت می‌کنند یا کار خود را کوچک جلوه داده و آن را به شدت انکار می‌کنند.

نشان دادن کف پا

ممکن است انجام دادن بسیاری از کارها در فرهنگ ما و یا سایر کشورها کاری بسیار عادی باشد اما در کشوری مانند توهین تلقی شده و حتی در میان کارهای ممنوعه در چین قرار گیرد. انجام برخی از کارها نیز نف فقط در چین بلکه در سایر کش.ورها دور از آداب و رسوم اجنماعی ست! یکی از این کارها انداختن پاها بر روی میز یا دراز کردن پا در میان جمع اسن. به عنوان مثال در فرهنگ ایرانی همیشه می‌گویند پایتان را جلوی بزرگتر دراز نکنید یا در میهمانی پاهایتان را روی میز نگذارید!

در کشور چین هم نشان دادن کف پا، یعنی انداختن پا بر روی میز در مکان‌های عمومی مانند رستوران یا سینما و در مکان‌های رسمی مانند جلسات و غیره ممنوع بوده و نوعب توهین تلقی می‌شود. از افرادی که این کار را انجام می‌دهند خواسته می‌شود مکان را ترک کنند. شما هم به عنوان یک گردشگر لازم است به فرهنگ مردم چین احترام گذاشته و این کار را در مکان‌های عمومی انجام ندهید.

بیشتر بخوانید: عجیب‌ترین مکان‌هایی که در چین باید از آن بازدید کنید

حریم شخصی افراد را رعایت کنید

بهتر است در سفر به چین هنگام روبرو شدن با افراد از روبوسی و در آغوش گرفتن آن‌ها برای ابراز صمیمیت خودداری کرده و تنها به یک دست دادن ساده و حتی در برخی مواقع تکان دادن سر اکتفا کنید. چرا که آن‌ها زیاد نزدیک شدن افراد به خودشان جایز ندانسته و ورود به حریم شخصی تلقی می‌کنند. همچنین چینی‌ها نسبت به رفتار اجتماعی بسیار حساس هستند پس اگر اشتباهی از کسی دیدید در جمع آن را عنوان نکنید چرا که این کار باعث احساس شرم فرد خاطی شده و آن را نشانه آبروریزی شدید می‌داند. این از کارهای ممنوعه در چین است که گردشگران باید به آن توجه داشته باشند.

راجع به درگذشتگان صحبت نکنید

چینی‌ها هیچ علاقه‌ای به صحبت در مورد درگذشتگان و تجدید خاطرات ندارند. در سفر به این کشور هیچ اشاره‌ای به افراد مرده نکنید. البته مرگ در فرهنگ چین بسیار مهم است و مراسم تدفین به صورت رسمی برگزار می‌شود؛ اما پس از آن همیشه چیز به روال عادی برمی‌گردد و کسی علاقه‌ای به صحبت درباره افراد فوت شده ندارد.

انعام دادن از کارهای ممنوعه در چین

در فرهنگ چینی هر کس به اندازه کاری که می‌کند حقوق می‌گیرد؛ بنابراین کارکنان رستوران، رانندگان تاکسی و غیره انعام قبول نمی‌کنند. حتی در بسیاری از موارد آن‌ها با دادن انعام فکر می‌کنند که شما توقع کار بیشتر دارید! اما شما می‌توانید در صورت تمایل در بازدیدهای گروهی از جاذبه‌های چین به راهنمایان یا راننده تور انعام بدهید.

هدیه فراموش نشود

هدیه دادن و هدیه گرفتن از رسوم پسندیده چینی‌هاست. قبل از سفر به این کشور اگر قصد دیدار با دوستی دارید هدیه‌ای هر چند کوچک برای او تهیه کنید. این کار نشانه محبت بوده و دوستی شما را تثبیت می‌کند. باز نکردن کادو در مقابل فرد هدیه دهنده هم از دیگر سنت‌های چین است؛ بنابراین اگر شما هم از کسی کادو دریافت کردید آن را مقبل او باز نکنید.

نکته مهم دیگر اینکه بهتر است هنگام انتخاب هدیه از وسایلی مانند کفش، ساعت دیواری و اشیا برنده صرف نظر کنید.

پوشیدن کلاه سبز از کارهاتی ممنوعه در چین

اگر هنگام گشت و گذار در چین کلاه سبز به سر داشتید، از نگاه دیگران به خودتان اصلا تعجب نکنید چرا که کلاه سبز در این کشور نشان دهنده فرد خیانکار است! هر چند که داشتن کلاه سبز از کارهای ممنوعه در چین نیست اما چون معنی خوبی ندارد بهتر است این کار را انجام ندهید.

در صورتی که قصد دادن هدیه به فرد چینی را دارید به هیچ عنوان کلاه سبز را انتخاب نکنید. چرا که با این کار گویی که می‌خوانید به طرف مقابل بفهمانید دارد به همسر خود خیانت می‌کند!

علاوه بر کلاه سبز، ساعت به عنوان نماد  مرگ در چین، چتر به معنای جدایی و قطع رابطه و گل داوودی که در مراسم عزاداری استفاده می‌شود همه و همه و از هدایای ممنوع در چین هستند. دانستن این موارد کمک می‌کند تا بهتر بتوانید با مردم این کشور ارتباط دوستانه برقرار کنید. همچنین در صورتیکه به خانه افراد محلی دعوت شدید می‌توانید هدایای مناسب و مورد علاقه چینی‌ها را تهیه کنید.

بیشتر بخوانید:  ۱۵ حقیقت جالب درباره کشور چین

شماره ی ۴، شماره ممنوعه در چین

انتخاب شماره ۴ از کارهای ممنوعه در چین است! کلا در این کشور قید شماره ۴ را بزنید. چرا؟ در ادامه این پرسش را پاسخ می‌دهیم. بیشتر مردم دنیا ۱۳ را عددی نحس می‌دانند و تا جای ممکن از آن استفاده نمی‌کنند. به عنوان مثال خیابان ۱۳ را ۱+ ۱۲ می‌نویسند و حتی بر خی از هتل‌ها اتاق شماره ۱۳ ندارند یا در رستوران‌ها میز شماره ۱۳ نمیبینید. در کشور چین کاری به شماره ۱۳ ندارند و در مقابل ۴ را عددی بدشگون می‌دانند.

این اعتقاد به قدری در میان مردم جا افتاده است که در برخی از  رستوران‌ها اگر ۴ غذا سفارش  دهید برایتا نمی‌آورند. در مغازه‌ها نیز بهتر است اجناس را به صورت ۳ یا ۵ تایی سفارش دهید. خلاصه آنکه چینی‌ها هیچ میانه خوبی با عدد ۴ ندارند. حتی اگر قصد خرید میوه عددی را دارید برای جلوگیری از تعجب فروشنده عدد  ۴ را فراموش کرده و تعداد بیشتر یا کمتر از این عدد را بردارید.

اگر کسی را میهمان می‌کنید، رسم میزبانی را به طور کامل به جا آورید

تعارف کردن برای صرف غذا از عادات مشترک بین ایرانی‌ها و چینی‌هاست. آن‌ها حتی اگر بسیار مایل باشند که دعوت به صرف غذا را قبول کنند‌. در دفعه اول آن را رد می‌کنند و بعد از سه یا چهار بار گفتن آن را می‌پذیرند. برعکس این مسئله هم صادق است و اگر بخواهند کسی را میهمان کنند چندین بار از او خواهش می‌کنند. در واقع میهمان خوب کسی است که چندین بار دعوت را رد کرده و میزبان خوب میزبانی است که بر دعوت خود اصرار کند. هنگام رفتن به رستوران هم هزینه پرداخت کل صورت حساب با فرد دعوت‌کننده است.

تقسیم کردن گلابی از کارهای ممنوعه در چین

جالب است که کارهایی که در کشور ما بسیار عادی و حتی نشانه محبت به فرد مقابل است در میان لیست کارهای ممنوعه در چین قرار دارد. به عنوان مثال ما برای نشان دادن محبت و دوستی میوه یا هر خوردنی جذاب دیگر را با طرف مقابلمان تقسیم می‌کنیم اما امان از روی که این کار را در چین انجام دهید! تقسیم کردن گلابی در این کشور نشان دهنده این است که شما قصد جدایی و قطع ارتباط با طرف مقابل را دارید.

پس هیچوقت، تاکید می‌کنیم هیچوقت گلابی خود را تقسیم نکنید. با این کار طرف مقابل را دیگر نخواهید دید. شاید برخی از آداب چینی‌ها عجیب به نظر بیاید اما برای داشتن دوستی محکم با این افراد و برقراری یک رابطه دوستانه دانستن این باید و نبایدها لازم است. در مقابل ممکن است برسیاری از مواردی که جز فرهنگ روزانه ما شده برای چینی‌ها هم عجیب و غیرقابل باور به نظر آید.

بیشتر بخوانید: غذاهای چین | معرفی جامع و کامل

در آغوش گرفتن و بوسیدن ممنوع

ما ایرانی‌ها در اولین ملاقات با اشخاص معمولا روبوسی کرده و حتی شخص را در آغوش می‌گیریم و این را نشان دهنده گرمی رابطه می‎‌دانیم اما بهتر است در چین مطابق آداب و رسوم این کش.ور رفتار کنیم.

چینی‌ها هنگام برخورد با افراد دیگر فقط سلام می‌کنند و اگر به شخصی بسیار صمیمی باشند دست می‌دهند. به بیان دیگر مردم این کشور به شضدت به حفظ حریم شخصی اعتقاد داشته و در آغوش گرفتن یا روبوسی را تجاوز به آن می‌دانند. این مسئله جز فرهنگ روزانه ساکنان این کشور شده است.

نکته دیگر اینکه سر عضوی مقدس برای مردم چین است پس در سفر به این کشور به هیچ عنوان سر افراد را لمس نکنید چرا که این کار توهینی بزرگ تلقی می‌شود. شاید فکر کنید که مردم چین روابط عاطفی بسیار سردی هستند اما این موضوع درست نیست چرا که روبوسی نکردن با افراد فقط و فقط بخشی از فرهنگ این کشور است. مردم چین بسیار میهمان نواز بوده و ارتباط دوستانه‌ای با گردشگران دارند.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به شانگهای، چین

از معابد و موزه‌ها عکس نگیرید

بی احترامی به مکان‌های مقدس از کازهای ممنوعه در چین است. در واقع معابد در این کش.ر بسیار مقدس هستند و احترام به باورهای مذهبی جز اصول و فرهنگ گردشگری می‌باشد. پس هنگام ورود به معابد تمام قوانین مربط به معبد را رعایت کرده و به هیچ عنوان هیچ حرکتی را مورد تمسخر قرار ندهید. درآوردن کفش هنگام بازدید از مجسمه‌های بودا و ورود به معابد یکی از این قوانین مهم است که باید رعایت شود. علاوه بر این برای محافظت از مجسمه‌های بودا در بیشتر معبد عکاسب ممنوع است شکا هم این مورد را رعایت کنید.

در برخی از معابد به گردشگران اجازه می‌دهند با فلش خاموش عکاسی کنند. حتما برای این کار از راهنمای تور یا مسدول مربوطه اجازه بگیرید.

این قانون در مورد موزه‌ها و آثار باستانی هم اجرا می‌شود. در مجموع هنگام بازدید از مکان‌های مذهبی یا باستانی به تابلو “عکاسی ممنوع” دقت کنید. با رعایت این موارد کوچک می‌توانید سفری بی‌دغدغه‌تر را تجربه کنید.

استفاده از چاپستیک، از کارهای ممنوعه در چین

چاپستیک‌ها وسیله‌هایی چوبی هستند که در چین به‌جای قاشق برای صرف غذا استفاده می‌شوند؛ اما استفاده از این قاشق‌های چینی قوانینی خاص دارد؛ بنابراین هنگام صرف غذا با چاپستیک موارد زیر را رعایت کنید:

  • هنگام صرف غذا به هیچ عنوان با چاپستیک‌ها بازی نکنید.
  • از چاپستیک شخصی برای برداشتن غذای مشترک استفاده نکنید.
  • با چاپستیک به افراد دیگر اشاره نکنید.
  • با چاپستیک‌ها صدا در نیاورید.
  • بعد از تمام شدن غذا چوب‎ها را کنار ظرف نگذارید. بهتر است آن‌ها در درون ظرف قرار دهید.

از کارتهای اعتباری استفاده نکنید

استفاده از کارت‌های اعتباری در چین خیلی رایج نیست. مردم در این کشور برای پرداخ‌های خود از اپلیکیشن WeChat استفاده کرده و نقدی حساب می‌کنند. پس ممکن است با استفاده از کارت اعتباری فروشندگان دچار مشکل شوند. بهتر است برای خرید در چین همیشه پول نقد همراه داشته باشید. بدین ترتیب می‌توانید بدون دردسر خرید خود را نجام دهید.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌های اژدهای سرخ آسیا، چین

کمی زبان چینی یاد بگیرید

بیشتر چینی‌ها قادر به صحبت کردن به زبان انگلیسی نیستند و ارتباط برقرار کردن با آن‌ها برای پرسیدن آدرس یا گرفتن تاکسی مشکل است. بهتر است قبل از سفر به چین کمی زبان چینی یاد بگیرید.

هنگام خشم، خود را کنترل کنید

چینی‌ها در بیشتر مواقع خشم خود را کنترل می‌کنند. آن‌ها دادوفریاد را در میان جمع کاری نادرست و به‌دوراز ادب می‌دانند. شما هم به عنوان مسافر بهتر است این مسئله را رعایت کرده و چنانچه به مشکلی برخوردید آن را با صحبت و ملایمت حل کنید.

سایر بایدها و نبایدهای سفر به چین

  • هنگام وارد شدن به خانه چینی‌ها کفش‌هایتان را در بیاورید.
  • هدیه را با دوست به شخص مقابل بدهید.
  • در جشن‌ها و مراسمات از پوشش با رنگ سفید استفاده نکنید. رنگ سفید در این کشور مخصوص مراسم تدفین است.
  • در خیابان به افراد مسن احترام بگذارید.
  • هنگام استفاده از خلال دندان جلوی دهان خود را بگیرید.

سخن پایانی

احترام گذاشتن به قوانین و بایدها و نبایدهای مقصد از اولین اصول گردشگری ست! شما با هر فرهنگ و اعتقادی باید به قوانین کشوری که قصد سفر به آن را دارید احترام بگذارید. با رعایت این اصل ساده می‌توانید سفری بدون دردسر و خاطره انگیز داشته باشید. در این مقاله با کارهای ممنوعه در چین و بایدها و نبایدهای این کشور آشنا شدیم. بنابراین با مطالعه این مطلب شناختی نسبی به فرهنگ چین پیدا کرده و راه و روش برقراری ارتباط با مردم این کشور را یاد گرفتید.

برای مشاهده قیمت و خرید تور چین از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور چین
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید