باغ ارم، جلوه دلبرانه شیراز

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در سه‌شنبه 10 مارس 2020
Loading...

جویبارهای روان، درختان سرو بلند، گل‌های رنگارنگ با عطری بهشتی و عمارتی فاخر با معماری مبهوت کننده، این فضای رویایی جایی نیست جز “باغ ارم شیراز” مجموعه‌ای سحرکننده و کم‌نظیر که برای چند ساعتی هم شده شما را از دنیای پرهیاهوی امروزی جدا کرده و آرامشی وصف‌نشدنی را برایتان به ارمغان می‌آورد. اما در این باغ سحرآمیز چه می‌گذرد؟

در چند متری بابا کوهی شیراز باغی بسیار با صفا وجود دارد که همه چیز در آن به طرزی شگفت‌انگیز هر بیننده‌ای را به دنیای سرشار از زیبایی و آرامش خود فرامی‌خواند. باغی بزرگ که زمانی محل رفت و آمد بزرگان بود و زمانی هم عمارتی ساده اما باشکوه برای استقبال از میهمانان خارجی اما اکنون با فراغ بال و رویی گشاده زیبایی بی‌حدوحصرش را نثار کسانی می‌کند که از فاصله دور و نزدیک به دیدارش می‌آیند.

باغ ارم شیراز یکی از زیباترین مجموعه باغ‌های ایرانی و محبوب‌ترین جاذبه تور شیراز است که با ذوق و هنر معماران این سرزمین در دوره‌های مختلف به کمال خود رسید و شهرت جهانی پیدا کرده است. این باغ در آبان سال ۱۳۵۳ در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت و در تیر ماه ۱۳۹۰ نامش در میراث جهانی یونسکئ به ثبت رسید. (بلیط تهران شیراز)

مطالب مرتبط

سفر دو روزه به شهر عاشقان “شیراز”

.

تاریخچه باغ ارم

بر طبق شواهد تاریخی باغ ارم شیراز در دوره سلجوقی ساخته شده و در عصرهای مختلف مانند آل اینجو، آل ظفر و گورکانیان نیز وجود داشته است. سپس در عهد زندیه به مالکیت این حکومت درآمده و مانند بسیاری از آثار تاریخی ایران در آن دوران مرمت و بازسازی شده است. در اواخر دوران زندیه و به مدت ۷۵ سال باغ در اختیار سران ایل قشقایی قرار داشت. سرنوشت باغ ارم در دوره قاجار به حاج نصیرالملک رسید و وی عمارتی با شکوه در آن بنا کرد. تا زمان پهلوی که مجموعه توسط حکومت وقت خریداری شده و به دانشگاه شیراز جهت پذیرایی از میهمانان واگذار شد. امروزه هم به عنوان جاذبه‌ای تاریخی میزبان گردشگران سراسر جهان است.

مطالب مرتبط

دل‌انگیزترین سوغاتی‌های شیراز

.

عمارت باغ ارم

عمارت باغ ارم شیراز معماری و تزییناتی بسیار زیبا و خلاقانه دارد. این عمارت در دوره قاجاریه و توسط معماری معروف به نام حاج محمدحسن شیرازی ساخته شده است. معماری باغ الهام گرفته شده از معماری دوران زندیه و صفویه است به طوری که نقش و نگارهای کاشی‌های عهد صفوی به وضوح در آن دیده می‌شود.

بنا دارای سه طبقه است که در تمامی آن‌ها نقاشی‌های رنگ روغن، کاشی کاری، گچ‌بری و درهای چوبی منبت‌کاری شده به زیبایی به کار برده شده است. نمای ساختمان با کاشی‌کاری‌های هفت‌رنگ که کنار هم چیده شده‌اند و نقش‌هایی از شاهان و سربازان هخامنشی، کوشک‌ها، نقش داریوش و صحنه خارق‌العاده شکار آهو توسط پلنگ تزیین شده است.

ستون‌های طبقات بالایی مانند ستون‌های تخت جمشید ساخته شده و سه هلالی که طرح‌هایی از شاهنامه، قصه‌های مذهبی و تصویری از ناصرالدین شاه قاجار دارند بر بام بنا به چشم می‌خورد. روبروی عمارت حوضی بسیار زیبا وجود دارد که شکوه بنا را در خود انعکاس می‌دهد.

سروی هزارساله با شهرت جهانی

شهر شیرازعلاوه بر عطر بهار نارنج به داشتن درختان سرو سر به فلک کشیده هم معروف است و باغ ارم یکی از خاص‌ترین درختان سرو را در دل خود دارد. درختی معروف به سرو ناز شیراز که عمر آن بالغ بر هزار سال تخمین زده شده است. این درخت کهنسال اما پا برجا بیش از ۴۰ متر ارتفاع دارد و آوازه آن در دنیا پیچیده است.

جوی‌های روان با موسیقی دل‌انگیز

حوض‌ها و جوی‌های باغ ارم فضایی بهشتی به آن داده‌اند. قدم زدن در کنار این جوی‌ها و گوش دادن به موسیقی آب خود نوعی مدیتیشن طبیعی به حساب می‌آید. علاوه بر این تمام درختان و گل‌های باغ سرسبزی و عطر خود را مدیون همین جوی‌ها هستند.

سیستم جدول‌بندی جوی‌ها به گونه‌ای طراحی شده که تمام باغ را آبیاری کرده و حال و هوایی تازه به مجموعه بخشیده است.

مطالب مرتبط

دیدار با پادشاهان باستان ایران باستان در نقش رستم شیراز

.

گل آرایی بی‌نظیر در باغ ارم

ضلع غربی باغ ارم خانه زیباترین گل‌های رز جهان است که هوش از سر هر بیننده می‌برد. این بخش هنگام توسعه مجموعه به آن اضافه شده و به راستی که در زیبایی بی‌مانند است و می‌توان آن را گوشه‌ای از بهشت نامید.

گل‌های رز باغ ارم شیراز به شیوه‌ای هنرمندانه کنار هم کاشته شده‌اند و به‌قدری زیبا هستند که در میان ۱۰ گلستان رز با ارزش دنیا قرار گرفته‌اند.

موزه سنگ در باغ ارم

موزه سنگ و گوهر دریای نور از دیگر جاذبه‌های ارزشمند باغ ارم است. این موزه در عمارت اصلی قرار دارد و محل نگه‌داری بیش از ۱۴۰ نوع سنگ کمیاب تزیینی می‌باشد. موزه  سنگ و گوهر دریای نور در سال ۱۳۹۰ افتتاح شده و از آن زمان تا کنون توانسته مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد و به یکی از جاذبه‌های اصلی مجموعه تبدیل شود.

در باغ ارم چه کارهایی می‌توانیم دهیم؟

دیدن عمارت باغ و قدم‌زدن در گوشه و کنار آن تنها بخشی از جاذبه باغ ارم است. این مکان علاوه بر به نمایش گذاشتن معماری اصیل ایرانی، تفریحاتی هیجان‌انگیز دارد که بازدید از باغ را لذت‌بخش‌تر می‌کنند. در باغ ارم شما می‌توانید:

لباس‌های سنتی قجری بپوشید و با گرفتن عکس‌های یادگاری سفر در زمان را به ثبت برسانید.

به غرفه کوچک سوغاتی رفته و انواع صنایع‌دستی، شیرینی‌جات و عرقیجات شهر شعر و ادب را تهیه کرده و به عنوان یادگاری با خود به خانه ببرید.

سری به غرفه تنقلات زده و با نوشیدنی شیرازی و البته فالوده اصیل شیرازی از خوتان پذیرایی کنید.

آدرس و ساعات بازدید

باغ ارم همه روزه به جز ایام سوگواری از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب آماده استقبال از میهمانان می‌باشد.

آدرس: شیراز، بلوار ارم، میدان ارم، خیابان ارم

مطالب مرتبط

۶ حقیقت جالب در مورد شیراز

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید