اوبون (Obon) - جشنی بودایی برای ادای احترام به روح اجداد

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در چهارشنبه 3 آوریل 2024
Loading...

ژاپن به خاطر فستیوال‌های پر شور تابستانی‌اش شهرت دارد. آتش بازی، رقص و موسیقی محلی و غذاهای سنتی تصویری ست که با شنیدن نام فستیوال‌های ژاپن به ذهن خطور می کند. با این حال، اوبون یک جشنواره با یک تفاوت کاملا منحصربه‌فرد است. فستیوال اوبون برخلاف بیشتر فستیوال‌های ژاپن معنا و پس زمینه‌ای بسیار تلخ و ناراحت کننده دارد، این جشنواره با داستان زیبای خود، یکی از مهم ترین تعطیلات و جشنواره‌های سال ژاپنی است. در اینجا ما همه چیز را در مورد تعطیلات اوبون، از منشأ آن گرفته تا آداب و رسوم و تفاوت‌های منطقه ای آن در ژاپن صحبت خواهیم کرد. برای روز تور ژاپن می توانید با کارشناسان ما با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۸۸۰۰۰۰ تماس بگیرید.

درباره فستیوال اوبون

Obon  یا به فارسی اوبون یک جشنواره چند روزه ژاپنی است که در آن یاد و خاطره مردگان زنده نگاه داشته می‌شود.  در واقع فستیوال اوبون زمان بازگشت ارواح به خانه است و خانواده‌ها برای  احترام به اجداد خود در آن شرکت می‌کنند.

داستان اصلی جشن اوبون تا حد زیادی به ده شاگرد بزرگ گوتاما بودا برمی‌گردد. طبق این داستان شاگرد Mokuren که به دلیل قدرت‌های خاص خود شناخته شده بود یک روز به دنبال روح مادر مرده خود بوده، متوجه شد که مادرش در قلمرو ارواح، گرسنه و لاغر شده است. بودا به او توصیه کرد که برای تسکین کاهش این رنج به راهبان بودایی گرسنه غذا بدهد. این کار تاثیر خود را گذاشت او توانست مادرش را نجات دهد. در اینجا بود که سنت تهیه غذا برای کمک به نجات روح اجداد خانواده در ژاپن متولد شد. فستیوال اوبون از سال ۶۰۶ در این کشور جشن گرفته می شود.

در سال‌های بعد در کنار پختن غذا،  گل آرایی نیز رایج شد. گل‌ها و غذاها معمولاً در مقابل بوتسودان خانه یا محراب خانواده بودایی قرار می‌گیرند. علاوه بر این فانوس‌های کاغذی یکی دیگر از کارهای مشترکی ست که در سرایر ژاپن در روزهای اوبون انجام می‌شود. روشن کردن فانوس برای راهنمایی ارواح به زمین و رسیدن به خانه و خانواده آنها انجام می‌شود. بسیاری از مردم ژاپن در هر جای دنیا که باشند برای برگزاری اوبون به زادگاه خود باز می‌گردند. بنابراین می‌توان گفت که تعطیلات جشن اوبون تمام اعضای خانواده را گرد هم می‌آورد.

برای مشاهده قیمت و خرید تور ژاپن از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور ژاپن

جشن اوبون در چه زمانی برگزار می‌شود؟

زمان برگزاری فستیوال اوبون بسته به تقویم‌های منطقه ای ژاپن متفاوت است. به طور سنتی، Obon باید در پانزدهمین روز از ماه هفتم برگزار شود. طبق تقویم فعلی خورشیدی، این ماه جولای است. با این حال، با توجه به تقویم قمری قبلی، زمان جشن اوبون می‌توان با ماه آگوست همزمان باشد. در حال حاضر تعطیلات ملی که رسماً با اوبون همزمان هستند در ماه آگوست برگزار می‌شود، اما بسیاری از مناطق نیز همچنان اوبون را در جولای برگزار می‌کنند.

فستیوال اوبون در ژاپن چگونه جشن گرفته می‌شود؟

جشنواره Obon از منطقه‌ای به منطقه دیگر و حتی از خانواده‌ای به خانواده دیگر به صورت متفاوت جشن گرفته می‌شود. اما بعضی از مراسم‌های این فستیوال شامل بازدید و تمیز کردن قبور اجداد و ارائه هدایایی به اجداد برای کمک به عبور آنها در قلمرو معنوی در بیشتر مناطق مشترک است. علاوه بر این اغلب خانواده‌ها برای هدایت ارواح مردگان بر در خانه‌های خود فانوس روشن می‌کنند.

در برخی از مناطق رقص و موسیقی سنتی نیز بخشی از مراسم فستیوال اوبون است. این مراسم  شامل رقص‌های محلی و طبل‌های سنتی تایکو و موسیقی می‌شود که برای استقبال از مردگان انجام می‌شوند.

همچنین مراسمی برای هدیه دادن در بین مشاغل ژاپنی وجود دارد که به آن ochugen می گویند. هدف از این رسم اوبون برای نشان دادن قدردانی از زحمات افراد می‌باشد و بیشتر جنبه معنوی هدیه اهمیت دارد.

در طول دوره جشن‌ اوبون چه کارهایی انجام می‌شود؟

در حالی که رویدادهای فستیوال اوبون می‌تواند بین مناطق مختلف متفاوت باشد، عوامل مشترک بسیاری وجود دارد که اغلب با یک ترتیب ثابت انجام می‌شوند. این ترتیب استاندارد به صورت زیر است، اگرچه برخی از خانواده‌ها تمامی مراسم‌ها را در یک روز انجام می‌دهند و برخی چند روز را به آن اضافه می‌کنند.

تمیز کردن خانه برای فستیوال اوبون

قبل از شروع دوره رسمی جشن اوبون رسم است که برای استقبال از ارواح خانه را تمیز کنید تا هر گونه انرژی منفی را از بین ببرید. در این زمان اغلب میوه، سبزیجات و گل‌ها به عنوان هدایایی به بوتسودان تقدیم می‌شود.

بیشتر بخوانید

جشن کشیدن ارابه‌های سنگین چوبی در ژاپن – کیشیوادا دانجیری ماتسوری (Kishiwada Danjiri Matsuri)

روشن کردن فانوس‌های کاغذی

اولین روز اوبون معمولا با چوچین یا فانوس‌های کاغذی آغاز می‌شود. بیشتر خانواده‌ها فانوس‌ها را روشن و به محل دفن اقوام خود می‌برند، برخی نیر فانوس روشن شد هرا بر در خانه نصب می‌کنند. تمام این کارها برای هدایت ارواح نیاکان به زمین و خانواده آنها انجام می‌شود. در برخی از مناطق آتش افروزی یا روشن کردن فانوس در روز دوم اوبون که معمولاً اولین روز تعطیلات رسمی است انجام می‌شود.

اسب‌های خیالی در جشن اوبون

از مراسم‌های رایج ساخت «اسب‌های خیالی»، با یک خیار و یک بادمجان و خلال دندان به عنوان پاهای اسب است. در ژاپن خیار به عنوان نماد اسب و بادمجان به عنوان نماد گاو در نظر گرفته می‌شود. به این منطور که خانواده‌ها از اجدادشان می‌خواهند که به سرعت سوار اسب شده  یا به آرامی سوار گاو شوند.

گرامی داشت ارواح

روزهای سوم و چهارم فستیوال اوبون جدی‌ترین روزهای این فستیوال هستند. در این روزها تمیز کردن قبور توسط اعضای خانواده به عنوان یک سنت انجام می‌شود. همچنین یک مراسم یادبود سنتی یا ارائه هدایا به معابد برگزار می‌شود. پس از آن نوبت به صرف ناهار خانوادگی برای یادبود درگذشتگان و یادآوری خاطرات آن‌ها است که  اغلب شامل غذاهایی مانند شوجین ریوری یا غذاهای گیاهی بودایی است.

آتش وداع

روز آخر اوبون شامل okuribi یا روشن کردن آتش است که برای راهنمایی بازگشت اجداد به دنیای ارواح برگزار می‌شود. این مراسم در برخی از مناطق با برپا کردن آتش‌های بزرگ و در برخی دیگر نیز با روشن کردن فانوس انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید

نمایش عظیم فانوس‌های کاغذی در ژاپن – نبوتا ماتسوری (Nebuta Matsuri) در آئوموری

Bon Odori (رقص وموسیقی سنتی)

روز دوم  بخش اصلی جشنواره اوبون برگزار می‌شود. این بخش Bon Odori”” نام دارد و شامل موسیقی، رقص و طبل سنتی تایکو برای استقبال از ارواح است. تمامی افراد می‌توانند  در Bon Odori شرکت کنند، بنابراین روز دوم می تواند یک تجربه عالی برای گردشگران خارجی باشد.

سنت‌های جشن اوبون در هر منطقه

همانطور که گفته شد فستیوال اوبون در مناطق مختلف، متفاوت برگزار می‌شود. برخی از مناطق به دلیل سنت‌های خاص در اوبون معروف شده‌اند:

Gozan no Okuribi در کیوتو

کیوتو به دلیل نمایش آتش دیدنی okuribi خود به شهرت رسیده است. آتش‌های این منطقه به شکل شخصیت‌های بزرگ کانجی که در کوه‌های اطراف کیوتو حک شده اند روشن می‌شوند. آتش‌ها که به شکل پنج شخصیت جداگانه به نمایش گذاشته شده‌اند توسط راهبان روشن می‌شود. عرض آنها به ۱۶۰ متر می رسد و در صورتی که ساختمان بلندی مقابل آن‌ها نباشد، از هر نقطه شهر قابل مشاهده هستند. ساکنان کیوتو معمولا به مکان های دیدنی محبوب رفته و از منظره و غذاهای جشنواره لذت می‌برند.

رژه قایق‌های ارواح در آب در ناکازاکی

ناکازاکی، فستیوال اوبون را با جشن‌های سنتی متنوع برگزار می‌کند. این شهر به عنوان منطقه‌ای که زمانی تنها بندر تجاری باز در ژاپن بود، تأثیرات بین المللی زیادی را پذیرفته است.

تصور می‌شود یکی از این تأثیرات، مراسم رژه قایق‌های ارواح باشد که از جشنواره‌های چینی گرفته شده است.  طبق این سنت خانواده‌ها یک قایق ارواح برای کمک به فرستادن بستگان متوفی به دنیای ارواح می‌ساختند. سپس قایق را به دریا انداخته و در آب می‌سوزانند.

در سال‌های اخیر، معمولاً خانواده‌ها جمع شده و «قایق‌های همسایگی» می‌سازند که بسیار بزرگ هستند. در این مراسم،  آتش بازی در حالی که قایق‌ها در مسیر دریا هستند، انجام می‌شود. هدف از آتش بازی برای در امان نگه داشتن اجداد در حال بازگشت از اوراح شیطانی می‌باشد.

بیشتر بخوانید

جشنواره‌ برف در ژاپن – ساپورو یوکی ماتسوری (Sapporo Snow Festival)

گوجو اودوری در گیفو

Gujo Odori در گیفو یکی از سه جشنواره مهم ژاپن به شمار می‌رود و در واقع در یک دوره سه ماهه، از جولای تا سپتامبر برگزار می‌شود. این جشنواره، در دوره فستیوال اوبون در ماه آگوست به اوج خود می‌رسد

این جشنواره شامل ۱۰ رقص منحصر به فرد است که از غروب تا طلوع خورشید برگزار می‌شود. خوانندگان و نوازندگان در یک ارابه کوچک می‌نشینند و رق‌های سمنی انجام می‌دهند. بسیاری از مردم از سراسر ژاپن و سایر نقاط دنیا به گیفو می آیند تا این رقص‌ها را از نزدیک ببینند و در آن شرکت کنند. شرکت در رقص‌ها محدودیت ندارد و هر کسی می‌تواند در آن سهیم شود. یادگیری رقص‌ها آسان است و مردم محلی با رضایت آن را به گرذشگران آموزش می‌دهند.

سخن پایانی؛ با سنت اوبون روح اجداد خود را بیدار کنید

اوبون یکی از مهم ترین تعطیلات سال ژاپن است. زمانی است که خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند، تا روح اقوام از دست رفته را بیدار کرده و متوفی را گرامی بدارند. با این حال، این یک فستیوال کاملاً غم انگیز نیست و جشن‌های زیادی همراه با رقص و موسیقی محلی در آن برگزار می شود. فستیوال اوبون از بازگشت مردگان به دنیای مادی استقبال کرده و آن را جشن می‌گیرد. بازدید و شرکت در برخی از جشن‌های منطقه‌ای اوبون راهی عالی برای تجربه عمق بیشتر فرهنگ ژاپنی است.

سوالات متداول

.

فستیوال OBON در ژاپن چیست؟

آداب و رسوم جشن اوبون بودایی. اوبون یا بون جشن ژاپنی است که برای بزرگداشت مردگان و ارواح اجدادشان جشن گرفته می‌شود. این معادل روز تمام روح مسیحی است با این تفاوت که Obon یک جشن ۳ روزه است و با رویدادهای مذهبی و جشن‌های مختلف برگزار می‌شود.

فستیوال اوبون چند روزه است؟

اوبون بیش از ۵۰۰ سال است که در ژاپن جشن گرفته می‌شود و به طور سنتی شامل یک رقص به نام Bon Odori است. جشنواره اوبون به مدت سه روز ادامه دارد. با این حال، تاریخ شروع آن در مناطق مختلف ژاپن متفاوت است.

تعطیلات روز ۱۳ آگست در ژاپن معمولا برای کدام مناسبت است؟

دوره تعطیلات تابستانی معمولاً بین ۱۳ تا ۱۶ آگوست زمانی است که گفته می‌شود ارواح اعضای خانواده فوت شده برای دیدار با خانواده به محل زندگی خود باز می‌گردند. این تعطیلات و رویدادهای آن اوبون نام دارد.

جشنواره اوبون در کیوتو چگونه برگزار می‌شود؟

فستیوال اوبون در کیوتو با روشن کردن آتش‌های غول‌پیکر برای راهنمایی اجداد از دنیای ارواح به اوج خود می‌رسد. اوبون به عنوان  یک سنت باستانی بودایی برای گرامیداشت مردگان، بیش از ۵۰۰ سال است که در ماه آگست در سراسر ژاپن برگزار می‌شود.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید