با بالا رفتن نرخ ارز و گران شدن پروازها به فکر کم کردن هزینه‌ها در سفر به استانبول هستید؟ پس آدرس را درست آمده‌اید. ما در اینجا از رمز و راز صرفه‌جویی در هزینه‌ها پرده برداشته‌ایم. با داشتن یک استانبول کارت و کد هس ساده می‌توانید با کم‌ترین هزینه نه فقط در استانبول بلکه در حومه شهر نیز بدون دغدغه گشت‌وگذار کنید؛ اما استانبو‌ل کا‌رت چیست و گردشگران از چه طریق می‌توانند این کارت برنده را تهیه کنند؟

اگر مسافر حرفه‌ای باشید می‌دانید که یکی از راه‌های کم کردن هزینه‌ها همسو شدن با مردم محلی مقصد است اینکه خیابان‌ها و رستوران‌های محلی را بشناسید، بدانید که مردم آن کشور از چه راه‌هایی برای حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند و …  از آنجایی که تور استانبول از پکیج‌های پر طرفدار برای گردشگران ایرانی ست در این مطلب می‌خواهیم با معرفی استانبول کارت و کد هس شما را به یک مسافر حرفه‌ای در این مسیر تبدیل کنیم.

استانبول کارت و کد هس چیست؟

کاهش هزینه‌های رفت و آمد و صرفه‌جویی در وقت مهمترین کاری ست که استانبول کارت برای شما انجام می‌دهد. در واقع برای شفاف‌سازی بیشتر این کارت را می‌توان با کارت مترو و اتوبوس‌های BRT در ایران مقایسه کرد.برای دریافت ا‌ستانبو‌ل کا‌رت نیازی نیست که حتماً اقامت ترکیه را داشته یا ساکن این کشور باشید بلکه به عنوان گردشگر نیز می‌توانید کارت را تهیه و در طول سفر از خدمات آن بهره‌مند شوید.

به دلیل گران بودن بنزین در ترکیه، کرایه تاکسی گران بوده و استفاده از آن به عنوان وسیله حمل و نقل روزانه مقرون‌به‌صرفه نیست. از این رو بهترین راه برای رفت و آمد و گشت‌وگذار در استانبول استفاده از مترو است.داشتن استانبو‌ل کا‌رت و کد هس می‌تواند هزینه‌های بلیط مترو را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. علاوه بر مترو در اتوبوس، مترو اتوبوس، اتوبوس دو طبقه، تراموا و کشتی‌های تنگه بسفر هم استفاده کنید.اما پرداخت هزینه‌های وسایل حمل و نقل عمومی تنها کاربرد این کارت نیست بلکه شما به عنوان گردشگر با داشتن کارت گردشگری استانبول می‌توانید بلیط برخی از موزه‌ها و اماکن گردشگری را با تخفیف خریداری کنید.

انواع استانبول کارت

استانبول کارت انواع مختلف دارد که با توجه به نیاز می‌توانید یکی از کارت‌ها را تهیه کنید.

کارت عمومی یا Anonim Kart

به آنونیم کارت، کارت گردشگری هم می‌گویند. این کارت به صورت عمومی بوده و همه افراد می‌توانند آن را خریداری کرده و در پرداخت کرایه از آن استفاده کنند.

کارت آبی یا Mavi Kart

ماوی کارت برای افرادی مناسب است که روزانه به دفعات از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند. ماوی کارت، کارتی کاملاً شخصی است که نام، عکس و اطلاعات شخص دارنده بر روی آن ثبت شده و فقط و فقط مالک کارت می‌تواند از آن استفاده کند.ماوی کارت را می‌توان از دکه‌های فعال در ایستگاه‌های مترو یا اتوبوس خریداری کرد.

İndirimli Kart کارت یا کارت تخفیف

افرادی که حق استفاده از تخفیفات در حمل و نقل را دارند می‌تواند از این کارت استفاده کنند. به طور معمول کارت تخفیف به دانشجویان موسسه آموزش عالی، دانش‌آموزان دوره ابتدایی باز، محصلان دبیرسـتان آزاد با بیمه کارآموزی و … داده می‌شود.

Ujretsiz یا کارت رایگان

دارندگان این کارت می‌توانند به صورت رایگان از خدمات حمل و نقل عمومی استانبول استفاده کنند. این افراد کودکان زیر ۴ سال مقیم ترکیه، افراد بالای ۶۵ سال، همسر و خانواده جانبازان و شهدا، پیشکسوتان، ورزشکاران، پلیس شهرداری و کارمندان بهداشت و درمان را شامل می‌شود.

Sinirli Kul Layim Kart یا کارت استفاده محدود

استفاده از این کارت نیز برای عموم آزاد است؛ اما همانطور که از اسمش پیداست استفاده از این کارت‌ها محدود است. بدین صورت که کارت را یک ماهه شارژ کرده و فقط همان یک ماه را می‌توانید از آن استفاده کنید.

سایت استانبول کارت

علاوه بر دکه‌های فروش بلیط و کارت در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس، استانبول کارت را به صورت آنلاین نیز می‌توان خریداری کرد.بدین صورت که شما می‌توانید برای خرید کارت گردشگری استانبول به وب سایت https://istanbultouristpass.com/ مراجعه کنید. پس از خرید لینک و کد فعال سازی به ایمیل شما ارسال می‌شود.

قیمت استانبول کارت

قیمت کارت گردشگری استانبول ۱۰ لیر بدون شارژ می‌باشد؛ یعنی پس از خرید کارت می‌توانید آن را از طریق دستگاه ATM، دستگاه‌ها و دکه‌های موجود در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس و یا به صورت آنلاین شارژ کنید.برای شارژ کارت از طریق دستگاه ATM، کافیست کارت را در محل مخصوص که مشخص شده و به صورت شیشه‌ای می‌باشد قرار دهید سپس اسکناس‌ها را به مبلغی که می‌خواهید کارت خود را شارژ کنید در درون دستگاه قرار دهید.راحت‌ترین راه شارژ کارت گردشگری، شارژ از طریق دکه‌ها می‌باشد. شما مبلغ را به فروشنده داده و کارت خود را شارژ شده تحویل می‌گیرید. می‌توانید کارت خود را در مبالغ ۵، ۱۰ و یا ۲۰ لیر شارژ کنید.

با استفاده از استانبول کارت و کد هس هزینه بلیط مترو و … نصف و حتی کمتر از نصف می‌شود.

فعال‌سازی استانبول کارت

تا پیش از شیوع ویروس کرونا استفاده از استانبول کارت نیازی به فعال‌سازی نداشت؛ اما با ورود کرونا به زندگی روزمره، جهت رعایت بهداشت و جلوگیری از انتشار ویروس واژه به نام HES CODE به دنیای کارت‌ها وارد شد. بدین صورت که افراد بایستی برای استفاده از استانبو‌ل کا‌رت خود باید ابتدا آن را رجیستر کنند. در ادامه درباره هس کد و نحوه فعال‌سازی کارت صحبت می‌کنیم.

دریافت کد هس ترکیه

HES CODE مخفف عبارت Hayat Eve Sığar به معنای برای سلامتی در خانه بمانیم می‌باشد که توسط وزارت بهداشت ترکیه ابداع شد. طبق این طرح به هر فرد دارای استانبول کارت یک کد داده می‌شود. در صورتی که شخص دارنده کارت و یا اطرافیان او به ویروس کرونا مبتلا شده باشند، کارت نیز به صورت اتوماتیک غیر فعال می‌شود.دریافت HESCODE و به تبع فعال‌سازی استانبو‌ل کارت از طریق ارسال پیامک به شماره ۲۰۲۳ امکان‌پذیر می‌باشد. کدهای ارسالی دریافت کد برای شهروندان ترکیه، دارندگان کارت اقامت ترکیه و گردشگران به صورت جداگانه تعریف شده است.

اپلیکیشن استانبول کارت

علاوه بر ارسال پیامک، استفاده از اپلیکیشن HES CODE که بر روی موبایل نصب می‌شود و مراجعه به وب سایت الکترونیکی ترکیه به آدرس https://www.turkiye.gov.tr/saglik-bakanligi-hes-kodu-uretme-ve-listeleme نیز از دیگر راه‌های فعال کردن استانبول کارت هستند. البته اپلیکیشن و فعال‌سازی آنلاین بیشتر برای شهروندان ترکیه کاربرد دارد و گردشگران بهتر است از روش ارسال پیامک استفاده کنند.

دریافت کد hes با پاسپورت

همانطور که در پاراگراف قبل توضیح داده شد گردشگران می‌توانند با ارسال پیامک استانبول کارت خود را فعال کرده و HES CODE دریافت کنند. روش فعالسازی کد برای گردشگران با پاسپورت به صورت زیر می‌باشد:

  • به قسمت ارسال پیامک رفته و کلمه HES را تایپ کنید سپس فاصله بگذارید.
  • ملیت خود را نوشته و مجدداً فاصله بگذارید.
  • سریال پاسپورتتان را وارد کرده و دوباره فاضله بگذارید.
  • سال تولد را وارد کنید و پس از فاصله نام و نام خانوادگی خود را بنویسید.
  • در انتها پیامک را به شماره +۹۰۵۵۵۹۴۴۳۸۲۱ ارسال کنید.

مزایای استفاده از استانبول کارت

در زیر مزایای استفاده از استانبول کارت را می‌خوانید:

  • در دسترس بودن اینترنت رایگان در سطح شهر
  • دسترسی به راهنمای شبانه روزی
  • ارائه ترانسفر رایگان از فرودگاه به محل اقامت
  • خرید بلیط موزه‌ها و اماکن گردشگری با تخفیف
  • بازدید رایگان برخی از موزه‌های تعریف شده در کارت
  • صرفه‌جویی در خرید بلیط مترو و وسایل حمل و نقل عمومی

استانبول کارت؛ خدمتی نسبتاً نوظهور

استانبول کارت‌ها، کارت‌های هوشمندی هستند که با هدف کاهش هزینه‌ها در استانبول طراحی شده‌اند. از نکات مثبت این کارت می‌توان به این موضوع اشاره کرد که حتی گردشگران نیز امکان استفاده از تخفیفات عالی آن را دارند. استفاده و خریداری از کارت گردشگری استانبول بسیار راحت بوده و با داشتن آن می‌توانید هزینه‌های سفر به این شهر را تا حد زیادی کاهش دهید.همچنین اضافه کردن گزینه HES CODE به دولت ترکیه جهت شناسایی افراد مبتلا به ویروس کرونا و همچنین جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کمک بسیاری کرده است.

بیشتر بخوانید …

فرودگاه های شهر استانبول | پروازی آسوده و راحت

بهترین هتل‌های میدان تکسیم استانبول

ارزان‌ترین زمان سفر به استانبول

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید