آشنایی با چرخ و فلک عین در دبی

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در دوشنبه 31 جولای 2023
Loading...

چرخ و فلک عین دبی را می‌توان نقطه عطفی در میان فهرست طولانی جاذبه‌های رکوردشکن این شیخ نشین دانست. عین دبی که در زبان عربی به معنای “چشم دبی” ترجمه می‌شود با ارتفاع ۲۷۰ متری عنوان بلندترین چرخ و فلک دنیا را به خود اختصاص داده است. بیشتر فستیوال‌ها و گردهمایی‌های بزرگ دبی در محوطه  چرخ و فلک عین برگزار شده و این  ابر سازه را به جاذبه‌ای دینی برای تمام سلیقه‌ها تبدیل کرده است. در ادامه درباره معماری و امکانات چرخ و فلک چشم دبی می‌خوانیم.

چرخ و فلک عین دبی: نمادی از برجستگی و تکنولوژی

چشم دبی به عنوان بزرگترین چرخ و فلک دنیا در اکتبر ۲۰۲۱ افتتاح و به جمع ابر سازه‌های دبی اضافه شد. این چرخ و فلک ۲۷۰ متر ارتفاع داشته و هر کابین کپسولی شکل آن تا ۲۰ نفر ظرفیت دارد. در مجموع ۱۷۵۰ نفر می‌توانند به طور همزمان از چرخ و فلک عین دبی استفاده کنند. شگفت انگیز نیست!


ویزای توریستی دبی


ویژگی‌های خارق‌العاده عین دبی تنها در ظرفیت بالای آن خلاصه نمی‌شود، بلکه کابین‌های این ابر سازه نیز در نوع خود منحصربه‌فرد هستند. هریک از کپسول‌ها با امکاناتی از جمله کاناپه‌های بزرگ و راحت، سیستم تهویه هوا و کفپوش‌های چوبی تجهیز شده‌اند. حتی تجهیزات ایمنی مانند دوربین مدار بسته، سنسورهای آتشانی و یک دستگاه مخابره داخلی نیز تعبیه شده تا افراد در امنیت کامل از حضور خود در چرخ و فلک برخوردار باشند. بی دلیلی نیست که این سازه را نماد بی چون و چرای برجستگی و تکنولوژی می‌دانند.

نقطه عطف عین دبی نمای ۳۶۰ درجه از این شیخ نشین است که در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. به نوعی این چرخ و فلک شما را به بلندترین نقطه دبی می‌رساند. نقطه‌ای استثنایی که بلندترین سازه‌های دبی مانند برج العرب، برج الخلیفه و زیباترین مناظر دبی از جمله نخل‌های سرسبز ساحل جمیرا در یک قاب مقابل چشمانتان قرار خواهد گرفت. سالانه از ۱ تا ۳ میلیون نفر از چرخ و فلک عین دبی به عنوان “سازه بی سابقه در دنیای مهندسی” دیدن می‌کنند.

طراحی و ساخت چرخ و فلک عین: ترکیبی از هنر و مهندسی

شرکت هلندی مهندسی و ساخت‌وساز هیوندای و مهندسی استارنت ” Hyundai Engineering and Construction” مسئولیت ساخت و پیمانکاری پرژوه چرخ و فلک عین دبی را بر عهده داشت. این چرخ و فلک در جزیره بلوواترز قرار گرفته و یکی از عظیم‌ترین پروژه‌ای جزیره به شمار می‌آمد. تکمیل این بنای بزرگ با در نظر گرفتن بسترسازی مناسب خاک حدود ۲ سال زمان برد.

پروژه ساخت عین دبی در سال ۲۰۱۵ کلید خورد و طبق پیش بینی‌ها در سال ۲۰۱۹ پایان یافت اما همه گیری کرونا در آن زمان مانع رونمایی از این ابر سازه شد. نهایتا چشم دبی به عنوان بزرگترین چرخ و فلک دنیا در سال ۲۰۲۱ افتتاح شد.

بر روی این سازه عظیم ۸۰ متر صفحه نمایش ال ای دی نصب شده است. از این پلتفرم بزرگ برای تبلیغات و سایر اطلاع رسانی‌ها استفاده می‌شود. نکته بسیار جالب‌تر اینکه هزینه پروژه عین دبی حدود ۲۷۰ میلیون دلار برآورد شده است. البته طبق پیش بینی‌ها و با توجه به استقبال گردشگران بدون شک این هزینه به راحتی همراه با سود جبران خواهد شد.

بسیاری ساخت چرخ و فلک عین دبی را الهام گرفته از چرخ و فلک لندن می‌دانند. اما عین دبی پروژه‌ای بسیار عظیم‌تر است و دو برابر چرخ و فلک لندن ارتفاع دارد. بیش از ۱۱,۲۰۰ هزار تن فولاد و ۱۹۲ کابل به طول ۲,۴۰۰ کیلومتر در ساخت این سازه استفاده شده‌اند. از دیگر شگفتی‌های عین دبی اینکه این چرخ و فلک ۱۰۰۰ تن یعنی چیزی معادل هشت ایرباس A380s وزن دارد. هر یک از پره‌های چرخه و فلک ۵ تن بوده و طولی به اندازه یک زمین فوتبال دارند. پیشنهاد می‌کنیم در تور دبی خود حتما از این ابر سازه بی‌مانند دیدن کنید.

بیشتر بخوانید …

معرفی برج العرب دبی

تجربه‌ی بی‌نظیر سواری بر چرخ و فلک عین دبی

هر یک از کابین‌های چرخ و فلک عین دبی امکانات و خدمات ویژه‌ای را ارائه می‌دهند اما در مجموع هر کدام را که انتخاب کنید تجربه‌ای بی نظیر از سواری بر چشم دبی را برای خود رقم خواهید زد.

“کابین مشاهده” چرخ و فلک عین

هزینه بلیط این کابین ۱۳۰ درهم است و ارزان‌ترین پکیج چرخ و فلک می‌باشد. کابین مشاهده مناظر مناظر تماشایی از دبی را ارائه داده و با امکاناتی مانند سیستم تهویه هوای مطبوع و وای‌فای رایگان تجهیز شده‌اند.

کابین خانوادگی چرخ و فلک عین

کابین‌های خانوادگی برای گردش‌های دوستانه یا خانوداگی مناسب هستند. در این کابین‌ها حتما باید یک نفر بزرگسال حداقل ۲۱ ساله حضور داشته باشد یک نفر بالای ۱۲ سال و ۳ کودک زیر ۱۲ سال نیز می‌توانند با خرید پکیج کابین خانوادگی در کابین حضور داشته باشند. در صورت حضور افراد بیشتر هزینه اضافی دریافت می‌شود. بلیط این پکیج ۳۷۰ درهم است و امکاناتی مانند سیستم تهویه هوای مطبوع، وای‌فای رایگان و دسترسی به نوشیدنی‌ها داخل کابین ارائه می‌شود.

کابین ویژه یا خصوصی معمولی عین

کابین‌های خصوصی خود به چند دسته تثسیم بندی می‌شود اما در مجموع گران‌ترین پکیج‌های چرخ و فلک عین دبی متعلق به همین کابین‌ها می‌باشد. کابین خصوصی معمولی خدمات ویژه ارائه داده و به در ساعات خلوت ۱۰ و در ساعات شلوغ ۲۰ نفر می‌توانند از آن استفاده کنند. هزینه پکیج این کابین از ۱۵۵۰ درهم شروع می‌شود.

کابین پرایوت پلاس (Private Plus)

قیمت کابین پرایوت کلاس از ۱۸۰۰ درهم شروع شده و با خرید آن در ساعات خلوت یک کارت هدیه ۵۰۰ درهمی و در ساعات شلوغ یک کارت هدیه ۱۰۰۰ درهمی به بازدیدکندگان ارائه می‌شود. با این کارت هدیه‌ها می‌توانید از ستوران‌ها و کافه‌های مجموعه با تخفیف قابل توجه استفاده کنید. همچنین در این پکیج به صورت رسمی به استقبال شما آمده و در طول مسیر نیز می‌توانید انواع غذا و نوشیدنی را در کابین سفارش دهید.

کابین پرایوت اسکای بار (Private Skybar)

اینجا یکی از پکیج‌های گران چرخ و فلک عین دبی است و قیمت آن از ۳۸۰۰ درهم شروع می‌شود. در این کابین همزمان با لذت بردن از مناظر بی‌نظیر باریستای اختصاصی نیز از شما پذیرایی می‌کند. البته موسیقی نیز برایتان پخش خواهد شد. کابین پرایوت اسکای بار ظرفیت ۱۰ تا ۲۰ نفر را دارند.

کابین پریمیوم پرایوت ( Premium Private)

لوکس و فاخر دو کلمه‌ای هستند که کابین‌های ۴۰۰۰ درهمی چرخ و فلک عین را توصیف می‌کنند. این کابین ۱۰ تا ۱۶نفر ظرفیت دارد و با یک نوشیدنی در بدو ورود از شما استقبال می‌کند. در حین تماشای ماظر دبی نیز امکانات ویژه‌ای را در اختیار خواهید داشت.

کابین خصوصی به‌همراه سرو منوی سه بخشی (پیش غذا، غذای اصلی و دسر) در سالن استراحت، کابین خصوصی به‌همراه سرو منوی چهار بخشی (اسنک، پیش غذا، غذای اصلی و دسر) در سالن استراحت و کابین خصوصی به‌همراه سرو منوی پنج بخشی (پیش غذا، سوپ، غذای اصلی، پنیر و دسر) در سالن استراحت از دیگر کابین‌های فوق لوکس چرخ و فلک عین دبی هستند که هنگام لذت بردن از چشم اندازهای دبی با انواع غذا از شما پذیرایی می‌کنند.

بیشتر بخوانید …

سافاری دبی کجاست؟ معرفی جامع تفریحات در سافاری دبی

مناظر خیره‌کننده از بالای چرخ و فلک عین دبی

ساحل محبوب جمیرا معروف به جمیرا بیچ در آن سوی آب دقیقا در مقابل چرخ و فلک عین دبی قرار گرفته است. شما می‌توانید در ۳۸ دقیقه‌ای که با چرخ و فلک عین در حال پرواز بر فراز دبی هستید مناظر ۳۶۰ درجه از خط افق شهر را پیش روی خود داشته باشید. عین دبی ۴۸ کابین مسافری دارد که همگی مجهز به سیستم تهویه هوا بوده و در مجموع ۱۷۵۰ نفر همزمان می‌توانند چرخش خیره کننده در دبی را تجربه کنند.

عین دبی خط ساحلی زیبای شهر، مناظر شیک دبی مارینا و چشم اندازی رویایی از بناهای دیدنی معروف مانند برج العرب، نخل جمیرا و برج خلیفه را به نمایش می گذارد. این سازه عظیم هم در روز و هم در شب برای بازدیدکنندگان در دسترس است. بدون شک شیخ نشین دبی با نورپردازی‌های عالی در شب بسیار جذاب‌تر به نظر می‌رسد اما دیدن آسمان‌خراش‌های آن که در زیر نور پرتو خورشید می‌درخشند نیز بسیار دیدنی خواهد بود.

البته عین دبی بیش از یک نقطه مرتفع برای دیدن چشم اندازهای شهر است! بر روی پایه چرخ و فلک یک صفحه نمایش LED بزرگ  نصب شده که سرگرمی‌های متنوعی را اطراف خود داشته و بیشتر تبلیغات و اعلان‌ها بر روی آن نمایش داده می‌شود. اخیرا بسیاری از جشن‌ها و اجتماعات دبی نیز در این مکان برگزار می‌شوند.

امکانات و خدمات موجود در چرخ و فلک عین دبی

پرواز بر فراز دبی و در اختیار گذاشتن مناظر خیره کننده تنها ویژگی چرخ و فلک عین دبی نیست. بلکه این سازه عظیم امکانات و خدمات ویژه دیگری را نیز در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد که در ادامه درباره آن صحبت می‌کنیم:

برگزاری جشن‌های عروسی

با یک جشن عروسی مجلل و متفاوت موافق هستید؟ چرخ و فلک عیب این امکان را برای شما فراهم کرده است. برگزارکنندگان عروسی می‌توانند از۱۰ تا ۴۰۰۰ میهمان داشته باشند. مجموعه عین مراسم شما را با عکاسان، گروه موسیقی زنده، طراحان و تزیینات منحصربه‌فرد برنامه ریزی می‌کند.

برگزاری جشن سالگرد یا مراسم خواستگاری

اینجا مکانی برای به ثبت رساندن خاصترین لحظه‌های زندگیست! مجموعه عین امکان برگزار جشت سالگرد ازدواج و حتی خواستگاری را نیز فراهم کرده است. برای این مراسم کابین‌های خصوصی با گل تزیین شده و موسیقی ملایم نیز پخش می‌شود. هزینه برگزاری این مراسم‌ها از ۳۵۰۰ درهم است.

برگزاری میهمانی با تم‌های خاص

اگر اهل برگزاری میهمانی‌های خاص مانند فارق‌التحصیلی، تعیین جنسیت ، جشن تولد و غیره هستید. می‌توانید یکی از کابین‌های خصوصی چرخ و فلک عین را رزرو کنید. گروه تشریفات عین برنامه ریزی مراسم‎‌ها را بر عهده دارند. هزینه برگزاری میهمانی در چرخ و فلک از ۴۰۰۰ درهم تا ۱۶۰۰۰ درهم می‌باشد.

بیشتر بخوانید …

آشنایی با مرکز خرید دبی مال

راهنمایی برای خرید بلیت و بازدید از چرخ و فلک عین دبی

گردشگران می‌توانند با توجه به بودجه‌ای که دارند سه پکیج کابین‌های خصوصی (Private Cabins)، کابین‌های مشاهده (Observation Cabins)  و بلیط خانوادگی (Family Pass) را خریداری کنند. هر یک از بلیط‌ها خدمات ویژه‌ای را در طول مسیر ارائه می‌دهند. البته هزینه بلیط برای برگزاری مراسم‌ها شرایط خاص خود را دارد.

هزینه بلیط معمولی برای یک نفر بزرگسال ۱۳۰ درهم است. افراد زیر ۱۲ سال هزینه کمتری پرداخت می‌کنند و هزینه برای کودکان زیر ۳ سال رایگان است. با خرید هر یک از بلیط‌ها یا پکیج‌های چرخ و فلک عین شما یک گردش استثنایی ۴۰ دقیقه‌ای را تجربه خواهید کرد. در طول این مسیر همراه داشتن دوربین عکاسی یا موبایل را فراموش نکنید چرا که می‌توانید تصاویر هنرمندانه‌ای را به ثبت رسانید.

هر چند که ممکن است در نگاه اول هزینه چرخ و فلک عین کمی زیاد به نظر رسد اما به شما اطمینان می‌دهیم که این گشت ۴۰ دقیقه‌ای ارزش هزینه‌ای را که پرداخت می‌کنید دارد. چرا که شما بزرگترین و بلندترین چرخ و فلک دنیا را برای گذراندن وقت در دبی انتخاب کرده‌اید. همچنین دیدن مناظر لوکس‌ترین شیخ نشین عرب را می‌توانید در خاطرات سفر خود به دبی به ثبت رسانید.

نکات مهم برای بازدید از چرخ و فلک عین دبی

  • مجموعه تفریحی گردشگری چرخ و فلک عین دبی تا تاریخ ۱۴ مارس ۲۰۲۲ تمامی روزهای هفته به جز سه شنبه‌ها از ساعت ۱ ظهر تا ۱۰ شب باز بود اما متاسفانه از تاریخ ۱۴ مارس ۲۰۲۲ برای انجام تعمیرات بسته شد. طبق پیش بینی‌ها این مجموعه تا پایان تابستان ۲۰۲۲ بسته خواهد ماند. این مجموعه در حال حاضر بازگشایی و در دسترس می‌باشد.
  • با توجه به ایمنی و سرعت پایین چرخش چرخ و فلک عین خانم‌های باردار و افراد حساس نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.
  • همراه داشتن حیوانات خانگی در کابین‌های جرخ و فلک ممنوع است. البته سگ‌های کمک رسان مورد استثنا هستند.
  • می‌توانید در کابین‌های چرخ و فلک ساک‌های کوچک دستی همراه داشته باشید.
  • همراه داشتن اشیا نوک تیز و مواد آتش زا در کابین‌های چرخ و فلک ممنوع است.
  • کشیدن سیگار در کابین‌های چرخ و فلک عین ممنوع است.
  • قانونی درباره محدودیت پوشیدن لباس در مجموعه عین وجود ندارد.
  • شما می‌توانید بلیط چرخ و فلک را به صورت حضوری یا آنلاین خریداری کنید.
  • همراه داشتن نوشیدنی یا غذا خریداری شده از سایر فروشگاه‌ها در چرخ و فلک عین ممنوع است.
  • مراحل بازرسی پیش از ورود به کابین‌ها حدود ۱ ساعت زمان می‌برد. پس با ساعت بلیط خود توجه داشته باشید.
  • افراد کم توان جسمی نیز امکان استفاده از خدمات چرخ و فلک عین را دارند.

بیشتر بخوانید …

معرفی پارک آبی وایلد وادی دبی

چرا چرخ و فلک عین دبی باید در لیست دیدنی‌های شما باشد

چنانچه قصد گذراندن تعطیلات در دبی را دارید حتما بازدید از چرخ و فلک عین دبی را در برنامه سفر خود قرار دهید. چرا که این مجموعه بزرگترین چرخ و فلک در دنیا است و به دلیل داشتن معماری خلاقانه عنوان “سازه بی سابقه در دنیای مهندسی” را به خود اختصاص داده است. کابین‌های کپسولی شکل “عین” در یک گردش ۴۰ دقیقه مناظری بی‌نظیر از برج‌ها و ساحل جمیرا را مقابل چشمانتان قرار می‌دهند. اینجا متفاوت‌ترین لحظه‌های اقامت در دبی را برایتان رقم خواهد زد.

سوالات متداول

هزینه بلیط چرخ و فلک عین دبی چقدر است؟

عین دبی همه روزه از ساعت ۱۲:۰۰ ظهر تا ۱۰:۰۰ شب برای بازدید عموم باز است. قیمت بلیط برای بزرگسالان ۱۳۰ درهم و برای کودکان ۱۰۰ درهم است. کودکان ۱۲ سال به بالا بزرگسال محسوب می شوند.

چند نفر می توانند به صورت همزمان از چرخ و فلک عین استفاده کنند؟

در مجموع، عین دبی با ۴۸ کپسول طراحی شده است که هر کدام می تواند ۴۰ بازدیدکننده را در خود جای دهد، به این معنی که حداکثر تا ۱۷۵۰ نفر می توانند در یک زمان سوار چشم دبی شوند.

برای مشاهده قیمت و خرید تور دبی از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور دبی
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید