آشنایی با جاهای دیدنی شهر ازمیر در ترکیه (آدرس + عکس)

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در جمعه 22 مارس 2024
Loading...

ازمیر، سومین شهر بزرگ ترکیه، شهری مملو از تاریخ، غذاهای شگفت‌انگیز، مناظر خارق‌العاده و زندگی شبانه پر جنب‌وجوش است. این شهر تاریخ پرفرازونشیبی را طی کرده است. شهری که در ابتدا سمورنا (Smyrna) نام داشت و محل اقامت یونانیان بود و سپس به دست رومیان افتاد، در دوره‌ای تحت سلطه سلجوقیان قرار گرفت و در نهایت بخشی از امپراطوری عثمانی شد. اگرچه امروزه ازمیر یک شهر مدرن است که کشور ترکیه را از یک زاویه متفاوت و غربی‌تر نشان می‌دهد، اما هنوز در قلب آن داستان‌های تاریخی برای بیان شدن وجود دارد. با ما در ستاره ونک همراه باشید تا با جاهای دیدنی ازمیر در تور مسافرتی ترکیه بیشتر آشنا شوید.

برج ساعت ازمیر (Izmir Clock Tower)

اگر بخواهیم اولین جایی که باید در شهر ازمیر ببینید را معرفی کنیم نام «برج ساعت ازمیر» در صدر لیست قرار می‌گیرد. حتما تا به امروز تصاویر متعددی از این برج دیده‌اید، به‌طوری‌که می‌توان آن را نماد شهر ازمیر دانست. برج ساعت در میدان کوناک (Konak Square) و در سال ۱۹۰۱ به مناسبت بیست و پنجمین سال سلطنت سلطان عبدالحمید دوم به عنوان هدیه از سمت پادشاه آلمان در قلب شهر ازمیر، ساخته شد. ارتفاع این برج قدیمی ۲۵ متر است و بدنه آن از سنگ مرمر ساخته شده است.

برج ساعت در چند قدمی ایستگاه مترو، اسکله کشتی‌ها و ایستگاه تراموا قرار دارد؛ بنابراین دسترسی به این جاذبه تاریخی از طریق وسایل نقلیه عمومی بسیار ساده است. علاوه بر اینها، پس از بازدید از این برج می‌توانید به قدم زدن و لذت بردن از مناظر چشم‌نواز دریای اژه بپردازید.

برای مشاهده قیمت و خرید تور ترکیه از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور ترکیه

آسانسور تاریخی ازمیر (İzmir Historical Elevator Building)

آسانسور قدیمی ازمیر یک ساختمان قدیمی و یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ازمیر ترکیه است که در محله کاراتاس واقع شده است. در مرتفع‌ترین نقطه این آسانسور، مناظر وسیعی از شهر و خط ساحلی ازمیر در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد. دو آسانسور در داخل ساختمان و یک کافه، رستوران و تراس بالای آن قرار دارد. آسانسور ازمیر برای آسان شدن عبور و مرور مردم از خط ساحلی به قسمت مرتفع‌تر و تپه مانند شهر ساخته شده است. این آسانسور در سال ۱۹۰۷ توسط یک بانکدار ثروتمند برای خدمات عمومی به ساکنان ازمیر ساخته شد. چندین کافه و رستوران در زیر و اطراف آسانسور وجود دارد که محلی برای تجمع گردشگران این شهر محسوب می‌شود.

بازار باستانی آگورا (Agora)

اگورا (Agora) در ازمیر، یک بازار باستانی است که در زمان یونانی و رومی ساخته شده و تاکنون قسمت‌هایی از آن باقی مانده است. این بازار در قسمت مرکزی شهر ازمیر واقع شده و یکی از جاذبه‌های گردشگری ازمیر ترکیه است. اگورا در گذشته به عنوان مرکز تجارت و فروش برخی از کالاها و خدمات در ازمیر شناخته می‌شد. ساختمان‌هایی که از اگورا باقی مانده، شامل مغازه‌ها، کارگاه‌ها و مناطق عمومی می‌شوند. این بازار دارای طراحی معماری زیبا و منظره‌ای تاریخی است که باعث شگفتی و تعجب بازدیدکنندگان می‌شود. در حال حاضر، اگورا به عنوان یک منطقه پیاده‌روی پرطرفدار در ازمیر شناخته می‌شود.

مرکز هنر آرکاس (Arkas Art Center)

اگر به هنر علاقه‌مند هستید حتما مرکز هنر آرکاس را در فهرست جاهای دیدنی ازمیر قرار دهید. این ساختمان دو طبقه شامل ۹ سالن نمایشگاهی و یک استودیو می‌شود که در آن‌ها می‌توانید مجموعه دائمی نقاشی‌های قرن ۱۹ و ۲۰ و یک مجموعه هنری موقت که گاه به گاه تغییر می‌کند و مربوط به هنرمندان مدرن است را مشاهده کنید. بخشی از آن نیز موزه باستان‌شناسی را شامل می‌شود. این مرکز هنری فقط ۱۰ دقیقه تا موزه آتاتورک فاصله دارد.

بازار کمرالتی (Kemeraltı Bazaar)

بازار کمرالتی یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم و جاهاي ديدني ازمير است. این بازار در قلب شهر و در مرکز محله تاریخی کمرالتی قرار دارد. بازار کمرالتی در واقع یک بازار مسقف و بسیار بزرگ است که در آن می‌توانید انواع کالاهای محلی ازجمله لباس‌های سنتی، سفال‌های دست‌ساز، زیورآلات، چرم، عطر و ادکلن، سوغات و کالاهای دیگر را پیدا کنید. علاوه بر خرید کالاهای محلی، بازار کمرالتی همچنین یکی از بهترین جاهایی است که برای تجربه فضای فرهنگی و تاریخی ازمیر باید به آن سر بزنید. بازار کمرالتی با داشتن معماری سنتی و فرهنگی، حس قدیمی و متفاوتی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. بازار کمرالتی در زمان‌های مختلفی از روز باز است و بازدید از آن همواره ازجمله فعالیت‌های پرطرفدار برای گردشگران در شهر ازمیر است.

بیشتر بخوانید

آشنایی با محبوب ترین شهرهای گردشگری ترکیه

کادیفه قلعه (Kadifekale)

کادیفه قلعه نام یک قلعه قدیمی است که بالای تپه‌ای بلند در مرکز شهر ازمیر قرار دارد. آنچه تاریخچه این قلعه قدیمی می‌گوید، در زمانی که هنوز نام شهر ازمیر، سمورینا بود، دیوارهای آجری این قلعه نقش دیوارهای دفاعی شهر ازمیر را ایفا می‌کردند؛ بنابراین می‌توان تصور کرد چه تاریخی در اطراف این دیوارها شکل گرفته است. این قلعه با فاصله ۲ کیلومتر از خط ساحلی واقع شده و می‌توانید چشم‌اندازی کلی از شهر ازمیر و خلیج زیبای آن از فراز این قلعه داشته باشید.

اسکله آلسانجاک (Alsancak)

آلسانجاک زنده‌ترین بخش ازمیر است که شما با گشت و گذار در آن می‌توانید با بخش جادویی شهر آشنا شوید. اینجا ترکیبی از مراکز تجاری، اماکن تاریخی و تفریحی است، جایی که مناسب یک گشت و گذار عصرگاهی در کنار دریا و خوردن یک غذای لذیذ در رستوران و گوش کردن به موسیقی زنده در کافه‌ها به شمار می‌رود؛ بنابراین پس از یک گشت یک روزه در سطح شهر، عصرتان را در این منطقه سپری کنید تا خستگی پیاده‌روی‌ روزانه‌تان را از بدن خارج شود.

جالب است بدانید منطقه آلسانجاک در زمان عثمانی منطقه اعیان‌نشین شهر ازمیر به شمار می‌رفت و امروزه نیز در گوشه و کنار آن هنوز جاذبه‌های تاریخی برای بازدید وجود دارد. بسیاری از خانه‌های قدیمی حالا به کافه‌هایی برای پذیرایی از میهمانان تبدیل شده‌اند و غذاهای باکیفیت که اغلب غذاهای دریایی هستند را سرو می‌کنند.

بیشتر بخوانید

صفر تا صد سفر به ترکیه { یک راهنمای سفر به ترکیه‌ جامع و کامل}

جاذبه دیدنی پاموکاله (Pamukkale)

اگر به دنبال یک جاذبه بسیار شگفت‌انگیز و خاص هستید، از پاموکاله ازمیر غافل نشوید. پاموکاله در واقع نوعی چشمه پلکانی آب گرم محسوب می‌شود که فضای آن با سنگ‌های سفید و فیروزه‌ای طراحی شده است. امثال این چشمه زیبا را در باداب سورت در شمال و در استان مازندران می‌توان مشاهده کرد. یکی از ناب‌ترین مکان‌هایی که می‌توانیم به صورت تضمینی به شما پیشنهاد کنیم همان پاموکاله در شهر بی‌نظیر ازمیر خواهد بود.

قدم زدن در این دیار حال و هوای دیگری به شما می‌دهد. پاموکاله به‌طورکلی به معنای قلعه پنبه‌ای است و زمانی که شما از آن دیدن کنید مسلماً به یاد یک قلعه باعظمت می‌افتید. معروف‌ترین چشمه‌های آب گرم در این مناطق واقع شده‌اند همین امر سبب بازدید افراد از راه دور و نزدیک گردیده است. جلوه باشکوه پاموکاله با وجود چشمه‌های پلکانی آن چندین برابر می‌شوند. همچنین آب و هوای عالی و معتدل این مکان، دیدن از مجموعه را در تمام ایام و فصول سال ایده‌آل خواهند کرد.

موزه آتاتورک ازمیر (Ataturk Museum)

موزه آتاتورک ازمیر، نقاشی‌ها، آثار باستانی، مبلمان و سایر اقلام شخصی مرتبط با آتاتورک، اولین رئیس جمهور ترکیه را به نمایش می‌گذارد. این ساختمان در آلسانجاک، مرکز شهر ازمیر واقع شده است و در ساختمانی چهار طبقه به سبک نئوکلاسیک قرار دارد که تلفیقی از معماری عثمانی و شام است.

همه اتاق‌های موزه آتاتورک با گلدان‌ها، مجسمه‌های برنزی و نقاشی‌های رنگ روغن تزیین شده‌اند. درها و پنجره‌های بلند اجازه می‌دهند تا نور زیادی به این موزه وارد شود. این موزه تعدادی مجسمه مرمری، یک آینه سنگی قیمتی، نیم‌تنه آتاتورک و… را نیز در مجموعه خود دارد. این موزه در نوزدهمین سالگرد ورود آتاتورک به ازمیر، یعنی ۱۱ سپتامبر ۱۹۴۱، برای عموم مردم افتتاح شد.

بیشتر بخوانید

بهترین مقاصد گردشگری ترکیه در فصل بهار

موزه کی (Key Museum)

موزه کی یکی از جاهای دیدنی ازمیر ترکیه است که در منطقه تربالی بنا شده و مخصوص ماشین‌های قدیمی است. این موزه ۷ کیلومتر مربع مساحت دارد و حدود ۱۳۰ اتومبیل زیبای قدیمی در این موزه به معرض دید بازديدکنندگان گذاشته شده است. این ماشین‌ها و قطعات آن‌ها از تمام جهان جمع‌ شده و در موزه کی ازمیر نگهداری می‌شوند، همچنین چندین موتور لوکس هم در این موزه به چشم می‌خورد. برخی از این ماشین‌ها به دست تعمیرکاران و کارشناسان‌ با تجربه ترمیم شده و در این موزه در شرایط فیزیکی بسیار خوبی نگهداری می‌شوند.

قدیمی‌ترین ماشین در این موزه متعلق به ۱۸۰۰ میلادی است. ازجمله ماشین‌هایی که در موزه کی ازمیر به چشم می‌خورد می‌توانیم به پورشه، فورد، بی ام و و غیره اشاره کنیم. اگر به ماشین‌های قدیمی و همچنین موتور علاقه دارید حتما به موزه کی در ازمیر یکی از مکان‌های دیدنی در ازمیر سری بزنید.

کلیسای سنت پلی‌کارپ (Saint Polycarp)

کلیسای سنت پلی کارپ از قدیمی‌ترین کلیساها در ازمیر است که همچنان از آن استفاده می‌شود. این کلیسا در قرن ۱۷ به دستور سلطان سلیمان ساخته شده است. در سال‌های بعد بر اثر زلزله و آتش‌سوزی خساراتی به این کلیسا وارد آمد که در قرن ۱۹ توسط یک معمار به نام «ریموند چارلز پره» بازسازی شد. کلیسای سنت پلی کارپ بازدیدکنندگان بسیاری دارد و از جاهای دیدنی در ازمیر ترکیه معرفی می‌شود و از نظر فرهنگی جایگاه بسیار بالایی در بین مردم محلی دارد.

در دیوارهای این کلیسا نقاشی‌های زیبایی کشیده شده و لوسترهای بزرگی که با نور خود به این کلیسا زیبایی شگفت‌انگیزی بخشیده‌اند. در اطراف کلیسای سنت پلی کارپ رستوران و مراکز خرید ازمیر نیز به چشم می‌خورد.

میدان کوناک (Konak Square)

میدان کوناک یا به زبان ترکی، کوناک میدانی، یک میدان مهم در شهر ازمیر محسوب می‌شود که در منطقه کوناک واقع شده است. این میدان شلوغ‌ترین بخش شهر هم به شمار می‌آید؛ چون بسیاری از توریست‌ها، بازدید از آن را اولین گزینه در برنامه سفرشان قرار می‌دهند. این میدان که توسط گوستاو ایفل طراحی شده است، به دلیل وجود ساختمان‌های دولتی، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و کافه‌هایش شهرت دارد. یکی از ویژگی‌های این میدان که توریست‌ها را جذب می‌کند، امکان غذا دادن به پرندگان است و معمولاً تعداد زیادی از این پرندگان را در میدان کوناک خواهید دید.

برخی از ساختمان‌های معروف در میدان کوناک، ساختمان شهرداری ازمیر، برج ساعت ازمیر، مسجد یالی و ایستگاه مرکزی اتوبوس است. اسکله کوناک که در انتهای شرقی میدان قرار دارد و مشرف به دریای اژه است، یک محل محبوب برای سوار شدن به کشتی و لذت بردن از مناظر ساحلی ازمیر است. در انتهای جنوبی میدان، مرکز فرهنگی دانشگاه اژه قرار دارد که شامل یک آکادمی موسیقی، خانه اپرا و موزه هنر مدرن است. می‌توان گفت که میدان کوناک یکی از بهترین جاهای دیدنی ازمیر ترکیه است.

سخن پایانی

ازمیر ازجمله مهم‌ترین شهرهای ترکیه است که پس از استانبول و آنتالیا سومین مقصد پرتردد در این کشور محسوب می‌شود. اگرچه چهره امروزی شهر ازمیر یک چهره مدرن به شمار می‌رود، اما این شهر داستان‌های زیادی برای گفتن دارد که در جاهای دیدنی ازمیر به خوبی نمایان است. در حقیقت ازمیر، تصویر متفاوتی از کشور ترکیه را به نمایش می‌گذارد که به نسبت استانبول، غربی‌تر و مدرن‌تر است.

سوالات متداول

دیدنی‌های تاریخی ازمیر کدام‌اند؟

برخی از دیدنی‌های ازمیر عبارت‌اند از: آکروپولیس، کاخ کادیفه و آگورا.

بهترین شهربازی‌ها و پارک‌های تفریحی در ازمیر کدامند؟

برخی از جاهای تفریحی عبارت‌اند از: پارک آبی آکوا فانتزی، پارک لونا پارک و پارک آبی آکوا توی سیتی.

موزه‌های معروف ازمیر کدام‌اند؟

برخی از موزه‌های معروف عبارت‌اند از: موزه آرکئولوژی ازمیر، موزه هنر معاصر ازمیر و موزه تاریخ طبیعی ازمیر.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید