سفر به بهشت جدا افتاده از ایران؛ جمهوری آذربایجان

نوشته شده توسط : پونه مولایی در دوشنبه 27 ژانویه 2020
Loading...

سفر کردن را باید مانند حل کردن پازل‌های جهان دانست. زمانی که پای در یک سرزمین می‌گذارید با حقایقی روبه‌رو می‌شوید که در هیچ کتاب و افسانه‌ای اثری از آن به‌جای نمانده و فقط  زمین است که نگهدار تمام آن‌ها است. به‌طور مثال با رفتن به کشورهای اطراف ایران مانند آذربایجان، گوشه‌ای رها شده از ایران باستان را خواهید دید.

جمهوری آذربایجان! کشور دوست و همسایه‌ای است که قرابت‌های فرهنگی بسیاری با ما دارد و روزگاری جز قلمرو سرزمین پارسی بوده است. هم‌جواری آن با مناطق شمال غربی ایران باعث شده که سفر ایرانیان به این کشور سهل و راحت باشد.

میراث فرهنگی، معماری ملی و اسلامی از مهم‌ترین عامل‌های ثبات در جمهوری آذربایجان محسوب می‌شود. این کشور به‌عنوان دومین کشور شیعه در جهان، با میراث‌های معماری، آداب‌ورسوم، تنوع‌های فرهنگی، انواع پوشاک، صنایع‌دستی، غذاهای سنتی، چشم‌اندازهای جغرافیایی و طبیعی از نظر جهانگردی قابل‌توجه بوده و همه‌ساله هزاران گردشگر خارجی را به سمت جمهوری آذربایجان جذب کرده که از نظر اقتصادی نیز تأثیر بسزایی در رشد اقتصادی این کشور داشته است. (ویکی‌پدیا)

آذربایجان؛ سرزمینی در دل طبیعت

آذربایجان سرزمینی ست که منظره آن با کوهستان و دریا پوشیده شده است و طبیعت آن بهترین مکان برای تمدد اعصاب می‌باشد. ۴۰ درصد از مساحت این کشور را سه رشته‌کوه قفقاز بزرگ، قفقاز کوچک و تالش دربرگرفته است. رودخانه ارس و در کنار آن دریای خزر در شمال این کشور می‌خروشد.

طبیعت آذربایجان به لطف درخشش و تنوع رنگ‌های اصیل به طرز استثنایی بر روی زمین پهن‌شده و بسیاری از آن به‌عنوان فرش بزرگ ملی نام می‌برند. طبیعت برای مسافران ملودی قطرات آبشارها و انعکاس کوه‌ها را می‌نوازد، تا آن‌ها را در این شگفتی بی‌پایان محبوس کند.

این کشور دارای آب و هوایی متنوعی است و در فصول مختلف سال دمای متفاوتی را تجربه می‌کند. به همین خاطر هر فصل آن ممکن است به دل گردشگران بنشیند. به‌طور کل فصل بهار و اوایل پاییز بهترین زمان تور آذربایجان است که هوا ملایم و دل‌پذیر می‌باشد.

 تابستان‌های این منطقه به علت نزدیکی با دریا شرجی و گرم است و زمستان‌ها خشک و سرد می‌باشد. البته کسانی که اهل برف و اسکی هستند این فصل را  فرصت عالی برای سفر بدانند.

آذربایجان، خواهر خواننده تبریز

برای شناخت اصالت این کشور باید به هزاران سال قبل بازگردیم و در آن سال‌ها به دنبال سنگ بناهای آذربایجان باشیم. مادها، هخامنشیان و حتی اسکندر مقدونیه در اینجا حکم راندن و به ورق‌های دفتر تاریخ این سرزمینی خطی اضافه کردند.

آذربایجان سالیان متمادی جز قلمرو ایران بود که به همین دلیل اشتراک فرهنگی بسیاری با کشورمان دارد و یکی از خواهرخوانده‌های شهر تبریز به شمار می‌آید.

جاذبه‌های گردشگری آذربایجان

تمام جاذبه‌های آذربایجان را اگر کنار هم بگذاریم مجموعه وسیعی از دیدنی‌ها را به گردشگران می‌دهد. در سال‌های اخیر این کشور تمام سعی خود را کرده که در عرصه گردشگری حرفی برای گفتن داشته باشد و توریست‌های سراسر جهان را مجذوب آثار طبیعی و تاریخی خود کند.

باکو؛ شرقی‌ترین پایتخت قاره اروپا

این شهر بندری به‌تنهایی کفه سنگین جاذبه‌های این کشور تلقی می‌شود. باکو در مجاورت ساحل غربی دریای خزر قرارگرفته که ازاین‌رو تفریحات دریایی آن به‌خوبی مشهود است.

جالب است بدانید باکو سالانه ۲٫۵ میلیون گردشگر را به خود جذب می‌کند و در سال‌های اخیر به قطب مهم توریستی آسیا بدل شده است.

ازجمله جاذبه‌های این شهر که به دسته قدیمی و مدرن تقسیم می‌شود، می‌توان به قلعه دختر یاکو، برج‌های شعله، موزه فرش باکو، ونیز باکو و مسجد حیدر باکو اشاره کرد.

کلیسای کیش

در روستای باستانی شکی آثار تاریخی بسیاری وجود دارد که یکی از معروف‌ترین آن کلیسای قدیمی کیش است. سنگ بنای اولیه آن در قرن دوازدهم میلادی گذاشته شد که یکی از کلیساهای ساخته شده توسط آلبانی‌ها است.

هنگام قدم زدن در خیابان‌های سنگ‌فرش شده این شهر کوچک به شکوه این کلیسا پی خواهید برد که چه عظمتی به شکی داده است. این کلیسا متعلق به آلبانیایی‌های قفقاز بوده که از جنس سنگ‌آهک ساخته شده است. معماری باستانی آن بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

شبه‌جزیره آب‌شوران

شبه‌جزیره آب شوران یکی از بزرگ‌ترین کلان‌شهرهای باکو است که در سمت شرق دریای خزر امتداد دارد و پهنای آن به ۳۰ کیلومتر می‌رسد.

این منطقه یکی از اقتصادی‌ترین مناطق آذربایجان است که استخراج نفت در آن رونق دارد. نکته جالب در مورد آب‌شوران آن است که باوجود آلودگی‌های زیست‌محیطی که از  پالایشگاه‌ها ایجاد می‌شود اما مناطق زیادی از این ناحیه با باغ‌های گل، توت و انجیر تزئین شده است.
همچنین سواحل آن از مناطق مهم گردشگری محلی به شمار می‌رود.

یانار داغ

یکی از جاذبه‌های عجیب آذربایجان، کوه‌های همیشه شعله‌ور یانار داغ است. از هزاران سال پیش تاکنون آتش این کوه‌ها حتی زمانی که در معرض باد و باران قرار گرفته؛ باز هم خاموش نشده است. وجود مقادیر قابل‌توجهی  گاز متان در درون زمین، باعث متصاعد شدن گازهایی شده که به شعله‌ور بودن دائمی آن کمک می‌کند.

یانار در زبان ترکی به معنا همیشه سوزان است. این جاذبه در شبه‌جزیره آب شوران قرار دارد.

مسجد حیدر

یکی دیگر از جاذبه‌های تماشایی شهر باکو، مسجد حیدر است که در سال ۲۰۱۴ درب‌های خود را به روی گردشگران گشود.

از نکات قابل‌توجه این مسجد زیبا می‌توان به:

  • مساحت ۱۲ هزار مترمربع
  • معماری با سنگ‌های خاص آب شوران
  • بزرگ‌ترین مسجد منطقه قفقاز
  • پهن شدن بزرگ‌ترین فرش ماشینی در مسجد

اشاره کرد.

برای اطلاع از تور نوروز آذربایجان با همکاران فروش ما تماس بگیرید.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
پونه مولایی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید