استادیوم های قطر در جام جهانی 2022

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در چهارشنبه 1 ژوئن 2022
Loading...

بهره برداری از ۸ استادیوم‌های بزرگ با امکانات کامل از اقداماتی ست که قطر در راستای برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال انجام داده است. مسابقاتی که بی اغراق پرسروصداترین و پرطرفدارترین رویداد در سراسر دنیا به شمار می‌رود. به همین دلیل این مطلب را به آشنایی با استادیوم های قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲ اختصاص داده‌ایم. در ادامه به شما خواهیم گفت که این ورزشگاه‌ها در کدام شهرها قرار داشته و چه امکاناتی دارند.

با انتخاب قطر به عنوان برگزارکننده مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ اولین بار است که خاورمیانه میزبان رویدادی چنین بزرگ و پرطرفدار است. مسابقات جام جهانی در تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ مصادف با (۳۰ آبان ۱۴۰۱) ساعت ۱۳ به وقت محلی دوحه آغاز و در تاریخ ۱۸ دسامبر مصادف با (۲۷ آذر ۱۴۰۱) در ساعت ۱۸ به پایان می‌رسد. دولت قطر با یک برنامه ریزی دقیق محل برگزاری هر مسابقه را مشخص و در همین راستا ۸ استادیوم جدید را به بهره‌برداری رسانده است. اگر تور قطر را برای تماشای مسابقات انتخاب کرده‌اید با مطالعه مطلب استادیوم های قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲ شما را با این ۸ ورزشگاه بزرگ آشنا می‌کنیم.

امکانات قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲

قطر در غرب کشور آسیا و در شمال شرقی شبه جزیره عربستان قرار گرفته و از این رو آب و هوایی نسبتاً گرم و خشک دارد. در همین راستا استفاده از سیستم تهویه هوای مطبوع و خنک کننده بسیار پیشرفته در تمام ورزشگاه‌ها و اقامتگاه‌ها اولین اقدامی که ست که دولت قطر قول آن‌ را داده و به مرحله اجرا درآورده است. نزدیکی استادیوم‌های محل برگزاری مسابقات و محل اقامت بازیکنان از دیگر امکانات قطر در طی برگزاری مسابقات است بدین ترتیب بازیکنان بر خلاف تورنومترهای قبل دیگر نیازی به انجام پروازهای داخلی برای رسیدن به ورزشگاه محل برگزاری مسابقات خود ندارند. تمامی استادیوم‌ها دارای گواهی جهانی GSAS هستند، استادیوم‌ها بعد از برگزاری مسابقات قابلیت تغییر کاربری و حتی بازیافت دارند. سیستم حمل و نقل پیشرفته در اختیار بازیکنان و تماشاچیان قرار دارد.

درختکاری و سبز کردن خیابان‌ها، نیروگاه خورشیدی ۸۰۰ مگاواتی الخرساعه جهت کاهش دی اکسید کربن و تولید برق لازم و در نهایت برنامه ریزی جهت یک میزبانی عالی و بدون نقص از دیگر امکانات قطر در طی زمان برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ می‌باشد.

آشنایی با ۸ ورزشگاه قطر برای جام جهانی

همانطور که در پاراگراف قبل اشاره شد استادیوم های قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲ همگی در یک منطقه ساخته شده و بدین ترتیب بازیکنان به راحتی می‌توانند به محل برگزاری مسابقات دسترسی داشته باشند. با توجه به مساحت قطر فاصله این استادیوم‌ها تا شهر دوحه در بیشترین زمان یک ساعت می‌باشد. در ادامه استادیوم‌ های محل برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ را معرفی می‌کنیم:

  • استادیوم بین‌المللی خلیفه ۱۳ کیلومتر با دوحه فاصله داشته و ۴۰,۰۰۰ نفر ظرفیت دارد.
  • استادیوم البیت ۴۳ کیلومتر با دوحه فاصله داشته و ۶۰,۰۰۰ نفر ظرفیت دارد.
  • استادیوم الجنوب ۲۳ کیلومتر با دوحه فاصله داشته و ۴۰,۰۰۰ نفر ظرفیت دارد.
  • استادیوم شهر آموزش ۱۲ کیلومتر با دوحه فاصله داشته و ۴۰,۰۰۰ نفر ظرفیت دارد.
  • استادیوم الریان یا احمد بن علی ۲۲ کیلومتر با دوحه فاصله داشته و ۴۰,۰۰۰ نفر ظرفیت دارد.
  • استادیوم الثمامه ۱۳ کیلومتر با دوحه فاصله داشته و ۴۰,۰۰۰ نفر ظرفیت دارد.
  • استادیوم ۹۷۴ ۱۲ کیلومتر با دوحه فاصله داشته و ۴۰,۰۰۰ نفر ظرفیت دارد.
  • استادیوم لوسیل ۱۶ کیلومتر با دوحه فاصله داشته و ۸۰,۰۰۰ نفر ظرفیت دارد.

کدام ورزشگاه‌ها میزان بازی‌های ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هستند؟

ایران در گروه B جام جهانی ۲۰۲۲ قرار گرفته و با تیم‌های آمریکا، انگلیس و برنده پلی آف اروپا هم گروه است. بازی‌ اول ایران با تیم انگلیس می‌باشد که در تاریخ ۳۰ آبان در ورزشگاه بین المللی الخلیفه انجام می‌شود. بازی ایران و برنده پلی آف اروپا در تاریخ ۴ آذر ماه و در ورزشگاه الریان برگزار می‌شود و بازی ایران و آمریکا در تاریخ ۸ آذر و در ورزشگاه الثمامه برگزار می‌شود.

کدام شهرهای قطر میزبان جام جهانی است؟

استادیوم های قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲ در شهرهای مختلف این کشور قرار دارند اما به دلیل مساحت قطر تمام این استادیوم‌ها در نزدیکی یکدیگر ساخته شده‌اند. بدین ترتیب تماشاچیان و بازیکنان با اقامت در یک هتل به راحتی می‌توانند به تمام ورزشگاه‌ها دسترسی داشته باشند. در ادامه شهرهای میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ را معرفی می‌کنیم:

  • شهر الخور در فاصله ۵۵ کیلومتری دوحه قرار داشته و استادیوم البیت در این شهر قرار دارد.
  • شهر الوکره در جنوب دوحه قرار گرفته و استادیوم الجنوب در این شهر قرار دارد.
  • دوحه به عنوان پایتخت قطر استادیوم‌های الخلیفه، الثمامه، شهر آموزش و ۹۷۴ را در خود دارد.
  • شهر لوسیل که به مناسبت جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در ۱۵ کیلومتری دوحه در حال ساخت است. این شهر دارای امکاناتی از جمله تفرجگاه‌های ساحلی، جزیره‌های مصنوعی، پارک‌ها، مناطق مسکونی،‌ فروشگاه‌های مجلل و زمین‌های گلف می‌باشد و میزبان بزرگترین استادیوم یعنی استادیوم لوسیل با ۸۰ هزار جمعیت است.

ورزشگاه افتتاحیه جام جهانی قطر

لوسیل، در میان استادیوم های قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲، مکانی ست که افتتاحیه بازی‌ها در آن برگزار می‌شود. این شهر در حال ساخت دارای تمامی امکانات تفریحی و رفاهی بوده و قرار است بعد از اتمام مسابقات با تغییر کاربری به فعالیت خود ادامه دهد.

ورزشگاه فینال جام جهانی قطر

بازی اختتامیه مسابقات جام جهانی قطر ۲۰۲۲ مانند افتتاحیه در ورزشگاه لوسیل برگزار می‌شود. از آنجا که شهر لوسیل در راستای برگزاری مسابقات ساخته شده و دارای امکانات فوق مدرن می‌باشد انتظار می‌رود که افتتاحیه و اختتامیه با شکوهی را در پیش داشته باشیم.

پس از جام جهانی، قطر از استادیوم‌های جام جهانی چگونه استفاده خواهد کرد؟

مسابقات جام حهانی قطر به عنوان گرانترین مسابقات جام جهانی فوتبال معرفی شده است. دولت قطر در این زمینه سرمایه گذاری هنگفتی را انجام داده و البته پس از اتمام بازی‌ها برنامه ویژه‌ای برای استادیوم‌ها دارد. طبق الین برنامه صندلی‌های ورزشگاه‌های الثمامه، لوسیل، البیت، ۹۷۴ و شهر آموزش برداشته شده و به خیریه یا سایر ورزشگاه‌ها انتقال داده می‌شوند. خود ورزشگاه‌ها نیز به هتل یا مرکز خرید تبدیل می‌شوند. ورزشگاه‌های خلیفه، الجنوب و الریان نیز همچنان به فعالیت خود ادامه داده و میزبان مسابقات فوتبال در قطر هستند.

هزینه ساخت استادیوم‌های جام جهانی چقدر است؟

استادیوم های قطر برای جام جهانی یا ساخته شده و یا مورد بازسازی قرار گرفته‌اند. تمامی این ورزشگاه‌ها دارای سیستم تهویه هوای مطبوع و گواهینامه جهانی GSAS هستند. در همین راستا هزینه‌های بازسازی یا ساخت ورزشگاه‌ها به صورت زیر اعلام شده است:

  • استادیوم الثمامه: ۳۶۰ میلیون دلار
  • استادیوم لوسیل: ۷۶۷ میلیون دلار
  • استادیوم البیت: ۸۴۷ میلیون دلار
  • استادیوم ۹۷۴: ۷۱۷ میلیون دلار
  • استادیوم بین‌المللی خلیفه: ۳۷۴ میلیون دلار
  • استادیوم شهر آموزش: ۷۰۰ میلیون دلار
  • استادیوم الجنوب: ۶۵۶ میلیون دلار
  • استادیوم الریان: ۴۲۰ میلیون دلار

برای مشاهده قیمت و خرید تور قطر از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور قطر
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید