«السلام علیکم» کلمه‌ایست که عمانی‌ها برای آغاز سخن و برقراری ارتباط استفاده می‌کنند، دشداشه لباس مردان عمانی و بانوان این کشور نیز معمولاً پیراهن‌های بلند رنگی را به عنوان پوشش به تن دارند، دست دادن هنگام سلام و خداحافظی نیز جزئی از آداب و رسوم مردم این کشور به شمار می‌رود. اطلاع از فرهنگ و آداب هر مقصد باعث می‌شود تا با دیدی بازتر قدم به مقاصد ناشناخته گذاشته و سفری بی‌دغدغه‌‌تر داشته باشید. در ادامه با آداب و رسوم مردم عمان به عنوان یکی از کشورهای محبوب ایرانی‌ها برای سفر آشنا می‌شویم.

قبل از سفر به مقاصد خارجی بهتر است درباره نوع پوشش و آداب و رسوم مقصد تحقیق کنید. بدبن ترتیب می‌توانید لباس مناسب برداشته و هنگام بازدید از جاذبه‌های گردشگری و گشت و گذار در شهر می‌دانید که چگونه با میزبانان خود ارتباط برقرار کنید. آشنایی با آداب و رسوم مردم عمان ما را به فرهنگ این کشور عربی نزدیک‌تر می‌کند. پس اگر تور عمان را برای سفر انتخاب کرده‌اید، خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

آداب و رسوم عمان

عمان از کشورهای سلطان نشین حوزه خلیج فارس است که در فرهنگ و سنت یدی طولانی دارد. عربی زبان رسمی در این کشور بوده و به لطف پیشرفت گردشگری چند سالی ست که انگلیسی هم در محاورات روزمره‌شان رواج پیدا کرده، بیشتر ساکنان عمان مسلمان هستند از این رو اعیاد مذهبی بخش جدایی ناپذیر آداب و رسوم این کشور به شمار می‌رود. عمانی‌ها سلام و احوال پرسی را با اسلام علیک و جواب و علیکم السلام شروع کرده و مانند ما ایرانی‌ها برای شروع صحبت با یکدیگر دست می‌دهند. روبوسی کردن نیز بخشی از آداب و رسوم احوال پرسی در این کشور محسوب می‌شود. عمانی‌ها هنگام صحبت کردن فاصله اجتماعی لازم را حفظ و با یکدیگر ارتباط چشمی برقرار می‌کنند. مردم این کشور بسیار میهمان نواز بوده و حتی ممکن است شما را به خانه‌شان نیز دعوت کنند که در اینصورت ادب حکم می‌کند دعوت را بپذیرید.

آداب و معاشرت در عمان

عمانی‌ها به حفظ آبرو بسیار اهمیت داده و چنانچه اشتباهی از فردی سر بزند سعی می‌کنند کاملاً آرام و به دور از چشم دیگران فرد را متوجه اشتباه خود کنند. رعایت فاصله به ویژه هنگام صحبت کردن با خانم‌ها بخش اصلی آداب و رسوم مردم عمان به شمار می‌رود. مردم این کشور از دست راست برای دست دادن یا تعارف غذا استفاده می‌کنند. هل دادن وسیله یا اشاره به شخص یا چیزی با پا در عمان نشانه بی احترامی بوده و سعی کنید این کار را انجام ندهید. عمانی‌ها برای اماکن مذهبی خود ارزش بسیار زیادی قائل هستند پس در سفر به این کشور از انجام حرکات خارج از عرف در این مکان‌ها جدا خودداری کنید.

پوشش مردم عمان

پوشش یکی از مهمترین بخش‌های آداب و رسوم مردم عمان را به خود اختصاص می‌دهد. عمانی‌ها نژاد عربی داشته و طبیعتاً پوشش رسمی آن‌ها نیز لباس‌های عربی است. اغلب مردان عمانی از دشاشه (لباس سفید ساده بلند) برای پوشش روزانه استفاده می‌کنند، البته دشاشه علاوه بر رنگ سفید به دانگ‌های طوسی، خاکستری و غیره هم دیده می‌شود. زنان نیز معمولاً لباس‌های خلیجی با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و پوشش اسلامی بر تن دارند. برخی تیز از روبنده و دستکش استفاده می‌کنند. نکته جالب اینکه مردان در مراسم‌های مخصوص از خنجرهای زینتی به عنوان اکسسوری لباس خود استفاده می‌کنند. با وجود اینکه عمان کشوری مسلمان است اما پوشش برای توریست‌ها آزاد بوده و نیازی به پوشاندن سر نیست؛ اما بهتر است در سفر به این کشور از لباس‌های مناسب استفاده کنید.

دین و مذهب در کشور عمان

دین نقش مهمی در عمان ایفا کرده و مانند ایران اغلب قوانین سیاسی و اجتماعی بر همین اساس نوشته شده‌‎اند. اسلام دین رسمی در عمان بوده و مذاهب مختلف این دین از شیعه، سنی و غیره بدون هیچ اختلاف و برتری در این کشور زندگی می‌کنند. اباضیه که یکی از قدیمی‌ترین مذاهب اسلامی به شمار می‌رود مذهب بیش از ۹۰ درصد مردم عمان است. اعیاد قربان و فطر از عیدهای مهم در عمان بوده و بسیار باشکوه برگزار می‌شود. ماه رمضان نیز از ماه‌های مهم و مقدس این کشور است و بسیاری از عمانی‌ها در این ماه به روزه عبادت مشغول هستند.

غذاهای عمانی

غذا نیز بخشی از آداب و رسوم مردم عمان را به خود اختصاص داده است. عمانی‌ها مردمی خوش خوراک بوده و انواع غذاهای لذیذ را در منو غذایی خود دارند. گوشت سفید و قرمز و برنج عمده اصلی غذاهای عمانی را تشکیل می‌دهد. در همین راستا خوراک دنده گوسفندی یکی از لذیذترین غذاهای عمان است که باید در سفر به این کشور امتحان کرد. حلوای عمانی نیز که با قهوه مخصوص سرو می‌شود از دسرهای معروف عمان است که می‌توان آن را در کافه‌ها سفارش داد.

نماد کشور عمان

عمان به عنوان کشوری با پشتوانه تاریخی غنی نمادهای مخصوص به خود را دارد. پرچم سه رنگ این کشور که بر پایه صلح و آرامش طراحی شده نماد اصلی عمان به شمار می‌رود. عکس سلطان قابوس به عنوان حاکم با تدبیر و محبوب عمانی‌ها از دیگر نمادهای با ارزش این کشور است. لنج با بادبان‌های سه گوش که قدمتی چند صد ساله دارد بخش از فرهنگ مردم عمان است. البته در کنار پرچم و لنج نباید خنجرهای عمانی فراموش کرد. خنجرهایی که به عنوان زینت لباس‌های مردانه استفاده شده و در به عنوان اشیا گران‌بها در خانه هر عمانی یافت می‌شود.

چند نکته در مورد فرهنگ عمانی ها

احترام به آداب و رسوم مردم عمان یا هر مقصد دیگر از فرهنگ اصلی سفر و گردشگری به شمار می‌رود. پس در سفر به عمان نکات مهم زیر را به خاطر داشته باشید:

  • عمان جامعه‌ای کاملاً مرد‌سالار است پس در سفر به این کشور به هیچ عنوان بدون اجازه از خانواده‌ها عکاسی نکنید.
  • برای اشاره کردن به اشخاص از کل دستتان استفاده کنید.
  • برای نشان دادن موافقت یا علامت تأیید می‌توانید از انگشت شست استفاده کنید.
  • اشاره کردن پای افراد از نبایدهای آداب و رسوم مردم عمان است.
  • از پا برای حرکت دادن اشیا استفاده نکنید.
  • به هیچ عنوان سلطان قابوس را مسخره نکنید.
  • استفاده از مواد مخدر در عمان مجازات یا جریمه دارد.

بیشتر بخوانید …

آیا سفر به عمان ویزا می‌خواهد؟

هر آنچه که باید درباره هزینه‌های تور عمان بدانید

۵ جاذبه برتر گردشگری در عمان

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید