اینجا شب‌ها جن دارد! پس اگر شجاع هستید و دلی نترس دارید وارد شوید. بسیاری دره ستارگان قشم را محل عبور ارواح می‌دانند. بسیاری نیز فکر می‌کنند سوراخ‌های عجیب‌وغریبی که در دل صخره‌های دره دیده می‌شود نمی‌تواند اتفاقی ایجاد شده باشد! اما راست یا دروغ، امروزه دره ستارگان به عنوان یکی از عجایب هفتگانه قشم با تمام داستان‌ها و افسانه‌هایش جای خود را در گردشگران باز کرده است. می‌خواهید بدانید در این دره پرحاشیه چه می‌گذرد؟

قشم از منحصربه‌فردترین مناطق گردشگری ایران است که عجایب هفتگانه طبیعی در آن گردهم‌آمده‌اند. یکی از این عجایب استثنایی که داستان‌های رازآلود بسیار درباره آن شنیده می‌شود، دره ستارگان نام دارد. این دره با اشکال عجیب و غریب و ستون‌هایی که حاصل هنرنمایی طبیعت هستند توانسته نام خود را در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رساند. دره ستارگان از جاذبه‌های پرطرفدار تور قشم است و میزبان افرادی می‌باشد که به مکان‌های پر رمزو راز علاقه دارند. (بلیط قشم)

چرا دره ستارگان

اعتقادی قدیمی پایه‌گذار نام دره ستارگان قشم شده است. بر طبق اعتقادات مردم محلی قشم، سالیان دور ستاره‌ای به زمین افتاده و پستی و بلندی‌های دره ستارگان را بوجود آورده است. این پدیده در اصطلاح محلی “استاره کفته” یا همان ستاره افتاده نام دارد. از آن زمان تا کنون این نام بر روی دره باقی مانده و به دره ستاره‌ها معروف شده است. البته باستان‌شناسان معتقدند که اشکال بوجود آمده در دره ستارگان حاصل فرسایش خاک و پدیده‌های زمین شناختی هستند.

بسیاری از گردشگران با شنیدن این اسم فکر می‌کنند که قرار است به محلی پر از ستاره بروند. البته نه اینکه در اینجا خبری از ستاره نیست اما برای دیدن ستاره‌ها باید منتطر تاریک شدن هوا بمانید!

دره ستارگان و افسانه‌هایش

از داشتن جن تا عبور ارواح پس از تاریک شدن هوا، افسانه‌هایی هستند که درباره دره ستارگان قشم شنیده می‌شوند. از محلی‌ها که بپرسید معقتقد هستند که دره ستارگان جن دارد! آن‌ها هیچ وقت حاضر نیستند که بعد از غروب آفتاب پا در این محل مخوف بگذارند. البته شکل‌ ستون‌ها و تندیس‌ها نیز در دامن‌زدن به این افسانه تاثیر دارند.

اما آیا واقعا دره ستارگان جن دارد؟ بعد از غروب آفتاب و با تاریک شدن هوا صداهای عجیب‌وغریب در دره به وضوح شنیده می‌شود. این صداها به دلیل شکل خاص تندیس‌هاست که باد در آن‌ها پیچیده و دره را به محلی ترسناک در شب تبدیل می‌کند. برای شب مانی در دره ستارگان و تجربه شنیدن این صداهای مخوف بایستی مجوزهای لازم را از مدیریت ژئو پارک قشم دریافت کنید. البته مراقب عبور ارواح سرگردان باشید!

برخورد شهاب سنگ و بوجود آمدن دره، صخره‌ها و تندیس‌ها که در پاراگراف قبل درباره آن صحبت کردیم از دیگر افسانه‌های شنیده شده درباره دره ستارگان است.

اشکال عجیب و غریب چگونه بوجود آمده‌اند؟

قدمت دره ستارگان بیش از دومیلیون سال تخمین زده شده است. این دره حاصل هنرنمایی طبیعت است که دوره‌های مختلف زمین شناسی را به خود دیده، باد و باران‌ها از سرگذرانده و در نهایت با این شکوه و عظمت خود را نمایان کرده است. در واقع فرسایش خاک بر اثر بارندگی، مقاومت لایه‌های زمین در برابرفشارهای درونی و وجود رگه‌ها و میان لایه‌ها توجیهی علمی برای بوجود آمدن تندیس‌های دره ستارگان هستند. بسیاری از باستان شناسان معتقد هستند که ممکن است با بارش باران‌های پیاپی تندیس‌های دره ستارگان مجددا تغییر شکل دهند.

این پدیده زمین شناختی در نوع خود منحصربه‌فرد بوده و تنها مورد مشابه آن  در کشورامریکا دیده شده است. دره ستارگان بخشی از ژئو پارک جزیره قشم به‌شمار آمده و تحت حافظت این منطقه می‌باشد. ژئو پارک طبیعی قشم تنها ژئو پارک خاورمیانه و از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری جزیره محسوب می‌شود. هرساله گردشگران ایرانی و خارجی زیادی برای کشف راز صخره‌ها و اشکال عجیب به این مکان حیرت‌انگیز سفر می‌کنند.

زیبایی‌های دره ستارگان

بسیاری دره ستارگان قشم را مریخ روی زمین می‌نامند. این مکان به راستی حیرت‌آورو بی‌نهایت زیباست. صخره‌های عجیب و غریب که رو به آسمان دارند و حفره‌های رازآلود بازدیدکنندگان را به فکر فرو برده و اینکه واقعا در این مکان چه اتفاقی رخ داده؟ سوالی‌ ست که ذهن همه را با خود درگیر می‌کند. اما در نهایت خیره شدن به این اشکال زیبا و سکوت تنها کاری است که می‌توان انجام داد!

دره ستارگان با ورودی سنگ چین شده به استقبال میهمانان خود می‌رود. پس از عبور از سنگ چین به دو صخره غول پیکر می‌رسید که گویا دروازه ورود به دنیای اسرارآمیز دره هستند. شگفتی و تعجب اولین حسی است که پس از ورود تجربه خواهید کرد اما کمی بعد این حس جای خود را به آرامش داده و می‌توانید از مناظر منحصربه‌فرد اطراف خود لذت ببرید.

ستون‌های با چندین متر ارتفاع، سوراخ‌هایی با شمایل غیرعادی و سازه‌ای طبیعی به شکل پلکان از جاذبه‌های دره هستند. می‌توانید از پله‌ها بالا رفته و خود را به انتهای دره برسانید جایی که قدرت طبیعت را با تمام وجود حس خواهید کرد.

علاوه بر اشکال طبیعی، وجود بومیانی که بساط خود را پهن کرده و صنایع‌دستی قشم را به فروش می‌رسانند به دره ستارگان حال و هوایی خاص بخشیده است. خرید کردن، شتر سواری و عکاسی از دیگر کارهایی هستند که در دره ستارگان قشم می‌توانید انجام دهید.

اگر هم خواستید می‌توانید شب را در اقامتگاه بوم‌گردی ستاره در نزدیکی دره اقامت داشته باشید. فراموش نکنید که دره ستارگان با ستاره‌هایی که آسمان را دربرگرفته‌اند، بعد غروب آفتاب زیبایی کم‌نظیر و مثال‌زدنی دارد.

چگونه به دره ستارگان قشم برویم؟

آدرس دره ستارگان قشم: جزیره قشم، روستای برکه خلف. جاذبه‌های غار خربس و ساحل طلایی نیز در مسیر دره قرار دارند. لازم به ذکر است که برای ورود به دره ستارگان بایستی بلیط تهیه کنید. (گیشه فروش بلیط در ورودی دره قرار دارد)

ساعات بازدید: همه روزه به غیر از ایام تاسوعا و عاشورا از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب.

مطالب مرتبط

جزایر ناز، جادویی‌ترین جزایر قشم را می‌شناسید؟

جزایر قشم، یک جهان زیبایی

قشم یا رویاگردی؟

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید