باغ جهان نما، بهشتی کوچک در دل شیراز بزرگ

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در پنج‌شنبه 20 آگوست 2020
Loading...

میدانید در بین باغ‌های زیبای شیراز کدامیک قدمت بیشتری دارد؟ تاریخچه‌اش به چه زمانی برمی‌گردد و چه جاذبه‌هایی را در میان درختان سرسبز خود پنهان کرده است؟ جواب داد به این سوالات به دلیل تنوع باغ‌های شیراز به کمی اطلاعات تاریخی نیاز دارد. اگر به تاریخ و سرگذشت شهر ادب و فرهنگ ایران علاقه دارید، بی شک از خواندن این مطلب لذت برده و به جواب سوالات خود می‌رسید.

در فصل بهار که به شیراز سفر کنید عطر بهار نارنج در سراسر شهر به مشام می‌رسد. شیراز این هوای عالی و عطر مدهوش کننده را بیش از هر چیز از باغ‌های سرسبز و زیبایش دارد که فضایی آرامش بخش و روح‌نواز را در اختیار گردشگران تور شیراز قرار می‌دهند. در این مطلب می‌خواهیم به باغ جهان نما، قدیمی‌ترین باغ شیراز رفته و داستان‌های پر رمز و راز آن را کشف کنیم. (بلیط شیراز)

تاریخچه باغ جهان نما

جهان نما باغی ست با ۳۵۰۰ متر مربع و فضای سبز وسیع که بسیاری آن را متعلق به دوران‌های آل مظفر و آل اینجو می‌دانند. این باغ به دلیل زیبایی بی حدوحصر خود مورد توجه پادشاهان بسیاری قرار گرفته اما در زمان‌های زندیه و صفویه در اوج شکوه خود قرار داشته است.

بر طبق شواهد تاریخی باغ جهان نما مابین حکومت افشاریان تا زندیه به دلیل زد و خوردهای تاریخی آسیب فراوان دیده و تا حد ویرانی نیز پیشرفته است. اما با روی کار آمدن زندیه جهان نما مورد توجه کریم خان زند قرار گرفت و وی تمام فضای باغ را مرمت کرده و با احداث عمارتی با شکوه در میان باغ آن را به مکانی برای پذیرایی از میهمانان خارجی و سلطنتی تبدیل کرد. این باغ تا دوره قاجار نیز  همچنان شکوه و عظمت خود را حفظ کرده و پذیرای میهمانان مهم حکومتی بود.

به تاریخ باشکوه باغ که نگاهی بیاندازیم جز تعریف و وصف زیبایی آن چیزی نمیبینم و از آنجا که جهان نمای شیراز در دوره‌های تاریخی مختلف به عنوان مکانی برای پذیرایی از میهمانان فرنگی استفاده می‌شده، در کتاب‌های تاریخی بسیاری از آن یاد شده است. یکی آن را زینت الدنیا و دیگری تکه‌ای از بهشت توصیف کرده است. جهانگردان  در برابر عظمت و زیبایی باغ سر تعظیم فرود آورده و آن را یکی از شگفت‌انگیزترین مکان‌های زمین توصیف کرده‌اند.

باغ جهان نما در شیراز، تیمور گورکانی را چنان شیفته خود کرد که وی در اطراف سمقرند (شهر زادگاهش) باغی به همین نام احداث نمود.

معماری باغ جهان نمای شیراز

هر چند که باغ جهان نما قدمتی دور و دراز دارد اما بیشتر زیبایی خود را مدیون حکومت زندیه می‌باشد. چرا که این کریم خان زند بود که دستور ساخت عمارت کلاه فرنگی، خیابان کشی‌ها و درختکاری‌ها در باغ را صادر کرد.

معماری باغ جهان نما کاملا مطابق با معماری ایرانی ساخته شده و سه ویژگی منحصر به فرد باغ‌های ایرانی شامل دیوارهای بلند محصور شده، مسیر جوی آب و عمارتی بزرگ همراه با استخر در آن دیده می‌شود و همین سه ویژگی منحصربه‌فرد است که باغ‌های ایرانی را متمایز و برتر می‌سازد.

عمارت ساخته شده در وسط باغ کلاه فرنگی نام دارد و به صورت هشت ضلعی طراحی شده است. این عمارت زیبا دارای چهارنشین می‌باشد که در میان هر شاه نشین دو اتاق دو طبقه قرار دارد. پنجره‌های عمارت نمایی چوبی داشته‌اند که بعدها توسط مالک خصوصی و با پنجره‌های آهنی جایگزین شدند. بر طبق مستندات تاریخی نمای عمارت بدون نقاشی‌ها و کاشی‌کاری‌های معروف ایرانی بنا شده اما دارای تزییناتی بسیار زیبا بوده که متاسفانه در حال حاضر از بین رفته و به صورت ساده دیده می‌شود.

در وسط باغ جوی آبی بسیار زیبا می‌گذرد که فضا را سرسبز و زنده نگاه می‌دارد. این جوی از آب رکن آباد سرچشمه گرفته و نشاط و زیبایی خاص به باغ بخشیده است.

سراسر جهان نمای شیراز توسط  خیابان کشی‌ها و درخت‌کاری‌های منظم تزیین شده است. درختان سرو و کاج کهنسال و انواع مرکبات و میوه از درختانی هستند که در میان باغ دیده شده و فضای آن را زیبا و معطر کرده‌اند.

زیبایی‌های باغ جهان نما

در وصف زیبایی‌های باغ جهان نما همین بس که تمامی پادشاهان و میهمانانش را چنان شیفته خود کرده که آن را بهشتی گم شده در شیراز نامیده‌اند. شمشادهای همیشه سرسبز، گل‌های رنگارنگ، جوی آبی که با نسیم خنکش روح را نوازش می‌دهد و عمارتی فاخر که بعد از گذشت صدها سال جلال و شکوه خود را حفظ کرده راهی نمی‌گذارد جز اینکه با دیدن این همه زیبایی به هنر و تاریخ سرزمین خود ببالیم.

قدم زدن در میان درختان سرسبز و استشمام رایحه بهار نارنج در حالی که موسیقی زنده پرندگان گوش را نوازش می‌دهد سفر به شیراز را به خاطره‌ای فراموش نشدنی تبدیل می‌کنند. حتی بسیاری از ساکنین شیراز هم این مکان را برای تمدد اعصاب و فرار از هیاهیوی زندگی انتخاب می‌کنند.

علاوه بر طبیعت زیبا، موطه‌ای بسیار زیبا در عمارت باغ وجود دارد که در آن اشیا قدیمی از جمله تفنگ‌های قدیمی، اوراق بهادار چند صد ساله و مدال‌‌های ضرب شده پادشاهان قاجار به نمایش گداشته شده است. بازدید از این موزه جذاب را هم می‌توانید به لیست برنامه‌های تفریحیدر جهان نمای شیراز اضافه کنید.

آدرس و محل دسترسی

آدرس باغ جهان نما شیراز

شیراز، ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه قرآن)، بالاتر از میدان حافظیه.

ساعات بازدید از باغ جهان نما شیراز

تمامی روزهای هفته از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۲۰:۳۰ شب

مطالب مرتبط

معروفترین مراکز خرید شیراز

معروفترین رستوران‌های شیراز کدامند؟

خانه‌های قدیمی شیراز

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید