5 فستیوال پرطرفدار در ارمنستان

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در پنج‌شنبه 21 ژانویه 2021
Loading...

برگزاری جشن و فستیوال بخش جدایی‌ناپذیر از فرهنگ ارمنستان است. مردم این سرزمین عاشق جشن گرفتن هستند و هر بهانه‌ی کوچکی را تبدیل به فستیوالی بزرگ می‌کنند. برای محافظت از عشق در برابر نیروهای شیطانی به هم آب می‌پاشند، برای نشان دادن اصالت و فرهنگ خود غذاهای محلی می‌پزند و با پرتاب بالن صنعت پیشرفته خود را به رخ می‌کشند. در این مطلب با پرطرفدارین فستیوال‌های ارمنستان و داستان‌های جالب آن‌ها آشنا می‌شویم.

اگر می‌خواهید تور ارمنستان را به خاطره‌ای تکرار نشدنی تبدیل کنید پس شرکت در فستیوال‌های ارمنستان را در برنامه‌های سفر خود قرار دهید. مردم ارمنستان از هر فرصتی برای جشن گرفتن استفاده کرده و از این طریق فرهنگ و سنت‌های خود را زنده نگاه می‎دارند. شما نیز می‌توانید در این جشن‌ها شرکت کرده و در کنار آشنایی با آداب و رسوم ارمنی‌ها از فستیوال‌هایی که همیشه با رقص‌های محلی و آواز همراه هستند لذت ببرید. (بلیط تهران ایران)

معروف‌ترین فستیوال‌های ارمنستان

ارمنستان کشوری با مردم بسیار شاد است و فرهنگ غنی است. از این رو فستیوال‌های متعددی در این کشور برگزار می‌شود که گردشگران بسیاری را به سوی ارمنستان جذب می‌کند. در ادامه با معروفترین فستیوال‌های این کشور آشنا می‌شویم:

 

فستیوال جاز ایروان

فستیوال جاز یک فستیوال بین‌المللی است که هر ساله در روز ۳۰ اپریل علاوه بر ارمنستان در کشورهای مختلف دنیا برگزار می‌شود. جاز یک سبک از موسیقی به شمار می‌رود که از نیواورلئان آمده و در اصل ریشه‌ای آمریکایی – آفریقایی دارد. این سبک از موسیقی طرفداران بسیاری در دنیا دارد.

۳۰ اپریل روز جاز نام‌گذاری شده و به همین مناسبت در این روز فستیوالی بزرگ در شهر ایروان ارمنستان به راه می‌افتد. روز جاز از پرطرفدارترین فستیوال‌های ارمنستان است و در آن هنرمندان بزرگ و دوستداران این موسیقی فارق از هر زبان و فرهنگی گردهم‌آمده و کل روز را به جشن و پایکوبی مشغول هستند.

این  جشن  پرهیجان و جذاب در کاسکاد ایروان که با نام هزار پله هم شناخته می‌شود برگزار شده و علاوه بر موسیقی می‌توانید از سرو غذاهای لذیذ ارمنی به همراه انواع نوشیدنی‌های محلی لذت ببرید.

فستیوال پشم چینی گوسفندان

پشم چینی گوسفندان از دیگر فستیوال‌های ارمنستان است که در روستای گردشگری خات واقع در استان سایونیک هر ساله در ماه ژوئن برگزار می‌شود. این استان بسیار زیبا در ۲۰۰ کیلومتری شهر ایروان قرار گرفته است.

پشم چینی گوسفندان یا   SHEEP SHEARING FESTIVAL سال‌هاست که با هدف ترویج گردشگری در استان سایونیک و برای معرفی فرهنگ و آداب و رسوم اصیل ارمنستان همراه با برنامه‌های شاد و متنوع برگزار می‌شود. هر ساله گردشگران بسیاری از سراسر دنیا برای شرکت در این مراسم زیبا و جذاب به روستای خات سفر می‌کنند.

در این فستیوال طی یک مراسم ماهرترین پشم چینان مهارت خود را به نمایش گذاشته و با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. علاوه بر این اجرای موسیقی زنده، برگزاری مسابقات بین کودکان و پخت و سرو غذاهای محلی از حاشیه‌های فستیوال هستند که روزی شاد و پر از هیجان را برای شرکت‌کنندگان رقم می‌زنند.

فستیوال وارداوار

وراداوار از معروف‌ترین فستیوال‌های ارمنستان است که هر ساله در روز در ۸ جولای در سراسر کشور برگزار می‌شود. جشنی که به ظاهر یک آب بازی به نظر می‌آید اما افسانه‌ای بسیار زیبا در پشت آن نهفته است. وارداوار به معنای پاشیدن آب یا شعله‌ور شدن گل‌های رز است. بر طبق این افسانه الهه آستقیک با پاشیدن آب گل رز در این روز عشق را به کشور هدیه داد و الهه واهاگان با مبارزه با شیطان از این عشق محافطت می‌کند. از این رو مردم ارمنستان هم با پاشیدن آب بر روی یکدیگر عشق خود را به هم نشان داده، خود را تطهیر می‌کنند و این روز را گرامی می‌دارند. هر چند که ممکن است بسیاری از کودکان از این افسانه اطلاعات دقیقی نداشته باشند اما بی شک از آب بازی استقبال می‌کنند.

در فستیوال وارداوار علاوه بر آب بازی، مراسم مخصوص کلیسا، اجرای رقص‌های محلی همراه با موسیقی زنده، اجرای نمایش‌ها، به پرواز درآمدن کبوترها و ارائه غذاهای محلی برگزار می‌شوند.

فستیوال شاه توت

در معرفی فستیوال‌های ارمنستان نوبت به یک فستیوال خوشمزه می‌رسد. “فستیوال شاه توت یا سایونیک” این فستیوال هر ساله هفتم جولای و در منطقه گوریس در استان سایوریک برگزار می‌شود. ارمنستان را می‌توان سرزمین میوه و آبمیوه‌های جذاب نامید. در این فستیوال نیز که همزمان با رسیدن شاه توت‌های رنگی است، توت‌ها را از درخت چیده و در ظرف‌های سنتی بسیار زیبا به نمایش می‌گذارند در  فستیوال شاه توت می‌توانید طعم مرباهای لذیذ، شربت و دسرهایی را که با شاه توت تهیه می‌شوند را تست کنید.

در پارک گوریس، محل برگزاری فستیوال میزهای رنگارنگ چیده شده و همگی محصولات خود را با تزیینات خلاقانه بر روی آن‌ها می‌گذارند. همچنین موسیقی سنتی ارمنی و حضور رقصندگان با لباس‌های محلی حال و هوای فستیوال را شادتر می‌کند. علاوه بر این انواع غرفه‌های خرید سوغاتی در پارک برپا شده و گردشگران می‌توانند صنایع دستی ارمنستان را به عنوان یادگاری از این فستیوال خریداری کنند.

فستیوال رنگ ایروان

فستیوال رنگ از دیگر فستیوال‌های مهیج در ارمنستان است که به قدرت بدنی بالا احتیاج دارد. این فستیوال در واقع مسابقه دو است که در آن شرکت‌کنندگان در مسافت ۵ کیلومتری با هم به رقابت پرداخته و در نهایت به سه زن و مردی که زودتر از دیگر افراد به خط پایان برسند جوایزی اهدا می‌شود. البته تمام هیجان این مسابقه اتفاقاتی است که در طول مسیر برای شرکت کنندگان رخ می‌دهد. در طی این مسیر بازدیدکنندگان می‌توانند با پاشیدن رنگ‌های شاد و البته بی‌ضرر دوندگان را تشویق کنند. بدین ترتیب هیجان فستیوال به اوج خود می‌رسد.

فستیوال رنگ نیز مانند بسیاری از جشن‌های ارمنستان در ماه جولای برگزار می‌شود. این فستیوال قانون خاص و محدودیت سنی ندارد و تمامی افراد می‌توانند در آن شرکت کنند.

مطالب مرتبط

۱۵ حقیقت جالب در خصوص ارمنستان

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری ارمنستان

معرفی رستوران‌های ایروان، ارمنستان

سوالات متداول

مهمترین تعطیلات ارمنستان کدام‌ها هستند؟

روز استقلال (به زبان ارمنی “آنکاخوتیان”) یکی از مهم ترین تعطیلات در این کشور است. ارمنستان استقلال خود را در ۲۱ سپتامبر جشن می گیرد. در سال ۱۹۹۱ در چنین روزی این کشور از اتحاد جماهیر شوروی جدا شد.

چرا ارامنه وارداور را جشن می گیرند؟

وارداور به معنی آب ریختن بر روی کسی که به عید آب نیز معروف است و به معنای پاشیدن آب به یکدیگر است. این جشنواره از یک افسانه باستانی ارمنی سرچشمه می گیرد و استغیک، الهه آب، زیبایی، عشق و باروری را جشن می گیرد.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید