کوه المپوس و افسانه های خدایان یونان باستان

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در سه‌شنبه 14 فوریه 2023
Loading...

کوه المپوس یا المپ در یونان جاذبه‌ای منحصربه‌فرد است که گردشگران را به چالشی مهیج دعوت می‌کند. این کوه به عنوان بلندترین کوه یونان زیستگاهی استتثنایی داشته و هر ساله میزبان صدها گردشگری ست که عاشق فتح کردن قله‌های بلند و دست نیافتنی هستند. اما المپوس در کنار زیبایی‌های طبیعی افسانه‌های حیرت انگیز بسیاری برای شنیدن دارد. افسانه‌هایی که تاج و تخت خدایان یونان را رقم زده و به المپوس تصویری فرا طبیعی داده است. در اینجا به معرفی این کوه معروف و داستان‌هایش پرداخته‌ایم.

در یونان یک طرف تمام ماجراها به خدایان اساطیری می‌رسد. این کشور به عنوان خانه زئوس و سایر خدایان فرهنگ و تمدنی غنی دارد. از این رو یونان مقصدی محبوب برای گردشگران تور اروپا به شمار می‌رود. در میان ده‌ها جاذبه یونان کوه المپوس حال و هوایی متفاوت‌تر دارد. این کوه که افسانه‌های بسیاری در مورد آن وجود دارد علاوه بر گردشگران علاقه مند به مکان‌های تاریخی، عاشقان کوهنوردی را نیز به سوی خود می‌کشاند.

افسانه کوه المپوس، تاج و تخت خدایان

المپوس یکی از شگفت انگیزترین کوه‌های دنیاست که بر فراز بلندترین قله یونان قرار گرفته است. طبق افسانه‌های یونانی المپوس تختگاه زئوس و خدایان یونانی بوده است. ۱۲ خدای یونان در این کوه زندگی کرده و فصل‌های یونان را کنترل می‌کردند. به این خدایان المپ نشینان نیز می‌گویند. تمام ۱۲ المپ نشین از قدرت ماورالطبیعه برخوردار بوده و از منزلتی بالا برخوردار بودند. طبق نوشته‌های حماسی ایلیاد المپیوس با قله‌های زیبای خود در بلندترین جای دنیا قرار داشته و مکانی اسرارآمیز بوده است. شاید همین زیبایی خارق‌العاده قله کوه المپ بوده که آن را به اقامتگاه خدایان اساطیری یونان تبدیل کرده است.

در افسانه‌های یونانی نوشته شده است بر روی المپیوس ابری بزرگ وجود داشته که فصل‌ها را کنترل می‌کرده، تمام خدایان اساطیری بر فراز کوه زندگی می‌کرده، با غذاها و نوشیدنی‌های بهشتی میهمانی داده و حتی به آوای چنگ گوش می‌دادند. به گفته هومر هیچ چیز نمی‌توانست این آرامش ابدی را بر هم زند.

خدایان یونان باستان

خدایان اساطیری یونان یا المپ نشینان ۱۲ نفر بودند. زئوس خدای آسمان‌ها بود که بارش باران و وزش ابرها را در کنترل داشت. درواقع زئوس خدای خدایان یونان بوده و بر تمام افراد تسلط داشته است. هرا همسر زئوس الهه یا خدای ازدواج و باروری بوده است. هرا حامی زنان بود که به او پناه می‌بردند. هادس خدای مردگان بوده و به سختگیری و غیرقابل انعطاف بودن شهرت داشته است. پوزیدون، برادر زئوس به عنوان خدای دریا تمام آب‌های سرزمین یونان را در کنترل خود داشته. آرس پسر زئوس خدای جنگ بوده و یکی از ۳ رب النوع اصلی یونانی‌ها به شمار می‌رود.

آتنا دختر زئوس نگهبان سرزمین یونان بوده و قلب مهربانش او را از سایر خدایان یونان جدا کرده، هرمس دیگر خدای یونان پیام رسان بین دنیای انسان‌ها و ساکنان کوه المپ بوده است، آپولو خدای نور و روشنایی بوده که او را به عنوان خدای زرین نیز می‌شناختند. هفائستوس خدای صنعتگران و آهنگران یونان است، او به دلیل اینکه فلج به دنیا آمده بود مدتی از کوه المپ رانده شد اما بعدها تئوانایی خود را نشان داده و مجددا به المپوس بازگشت.

آرتمیس دیگر خدای یونان نماد زنان قدرتمند و مستقل بوده است. آفرودیت الهه عشق و زیبایی بوده است او می‌توانست به اشیا جان بخشیده و آن‌ها را به انسان تبدیل کند. هرکول فرزند زئوس از دیگر خدایان معروف یونان است که قدرت‌های پهلوانی داشته، آشیل خدای دیگر یونان است که به جنگاوری شهرت داشته و قهرمان اصلی حماسه ایلیاد و اودیسه هومر شناخته می‌شود و آخرین خدای یونان ادیسه است که قدرت‌های ماورا داشته و در میان یونانی‌ها بسیار محبوب بوده است.

معرفی کوه المپوس

کوه المپوس به معنای درخشنده بلندترین کوه یونان است و در مرز بین تسالالی و مقدونیه قرار دارد. تخت زئوس با ۲۹۱۷ متر ارتفاع بلندترین قله آن به شمار رفته و دومین قلع مرتفع آن ۲۹۱۱ متر ارتفاع دارد. بخشی از المپوس در سال ۱۹۳۸ به  عنوان پارک ملی به ثبت رسید. این منطقه حیات وحشی استثنایی داشته و زیستگاه جانوران منحصربه‌فرد به شمار می‌رود. در سال ۱۹۸۱ بود که نام پارک ملی المپوس در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسید.  گونه‌های جانوری از جمله شیر، خرس و حتی شاهین که رو به انقراض هستند در این زیستگاه زندگی می‌کنند.

دره‌های عمیق، کولورهای مرتفع و قله‌های نسبتا صعب‌العبور از مسیرهایی هستند که کوهنوردان برای رسیدن به بالاترین نقطه کوه باید از آن عبور کنند. پس از رسیدن به قله می‌توان از دیدن دریای درخشان مدیترانه و سایر مناظر طبیعی یونان لذت برد. هر چند که تمام مسیرهای صعود توسط دولت یونان علامت  گذاری شده‌اند اما اگر قصد صعود به کوه المپ را دارید حتما این کار را با حضور راهنمای مجرب انجام دهید.

آب و هوای کوه المپوس

منطقه اطراف کوه المپ تابستان‌هایی معتدل و زمستان‌هایی برفی و بارانی دارد. در واقع بارش باران از اوایل ماه اوت آغاز شده و ممکن است تا ماه ژوئن نیز ادامه داشته باشد. بنابراین اگر قصد کوهنوردی دارید بهتر است تابستان را برای این کار انتخاب کنید. نکته بسیار مهم دیگر اینکه دمای هوا با بالا رفتن ارتفاع پایین می‌آید از این رو حتی در فصل تابستان نیز در ارتفاعات ممکن است با بارش باران مواجه شوید بنابراین پیش بینی‌های لازم را کرده و با تجهیزات کامل صعود به المپوس را آغاز کنید.

کلاه ایمنی، میله‌های کوه‌نوردی، چکمه‌های مخصوص کوهنوردی، شلوار و ژاکت بادوام، کوله‌پشتی، کیسه خواب، لوازم بهداشتی برای اقامت شبانه شامل اقلام بهداشتی شخصی، حوله، ملحفه (درصورت لزوم)، تنقلات انرژی‌زا و آب و محافظت در برابر آفتاب  از وسایلی هستند که برای کوهنوردی در تابستان باید همراه داشته باشید. یادآور می‌شویم که تجهیزات صعود به المپوس در زمستان باید بسیار مجهزتر باشد.

مسیرهای کوهنوردی کوه المپوس

مسیرهای کوهنوردی کوه المپوس به وسیله نشانه گذاری‌ها مشخص شده‌اند. طبق آمارهای منتشر شده سالانه صدها کوهنورد از نقاط مختلف دنیا المپوس را برای فتح کردن انتخاب می‌کنند. البته علاوه بر صعود می‌توان از پیاده روی نیز در مسیرهای مخصوص لذت برد. در ادامه مسیرهای کوهنوردی المپوس را معرفی می‌کنیم:

  • مسیر پریونیا: پرنونیا مسیری بسیار جذاب است که در طول آن از پل‌های جذاب چوبی، صومعه آگیوس، دریاچه‌ها، دره‌ها، فضای کوهستانی و جنگلی سرسبز در ارتفاعات بالاتر لذت خواهید برد. پس از رسیدن به قله در این مسسیر می‌توانید مناظری زیبا از کشورهای آلبانی و بلغارستان را پیش روی خود داشته باشید.
  • مسیر گورتسیا: گورتسیا مسیری راحت‌‍تر و پرطرفدارتر نسبت به پریونیا می‌باشد. این مسیر با عبور از یک جنگل انبوه آغاز شده و در نهایت به ارتفاع ۲۴۷۵ متری می‌رسد.

پناهگاه های کوه المپوس

در مسیر صعود به کوه المپوس تقریبا ۶ پناهگاه یا کلبه وجود دارد که تجهیزات کامل را در اختیار کوهنوردان قرار می‌دهند. چندین کلبه نیز ساخته شده‌اند که علاوه بر امکانات اقامتی وعده‌های غذایی را نیز ارائه می‌دهند. در ادامه پناهگاه‌های کوه المپ را معرفی می‌کنیم:

پناهگاه اسپیلیوس آگاپیتوس: اسپیلیوس آگاپیتوس  پناهگاه A المپ است که در ارتفاع ۲۰۶۰ قرار گرفته با امکاناتی از جمله آب، برق، تلفن، ۱۰۰ تخت، بالشت و پتو تجهیز شده است. این پناهگاه از اواسط ماه مه تا اواخر اکتبر باز است.

پناهگاه Vrysopoules: پناهگاه Vrysopoules یا پناهگاه B در ارتفتع ۱۸۰۰ متری قرار گرفته و با توجه به فضای نظامی که دارد برای ورود به آن باید مجوز داشته باشید.

پناهگاه losChristos Kakka: این پناهگاه شماره C نیز نام داشته و در ارتفاع ۲۶۵۰ متری قرار دارد. ۱۸ تخت با پتو و بالشت به همراه برق از امکانات نیز پناهگاه هستند.

پناهگاه گیوسوس آپوستولیدیس: این پناهگاه در ارتفاع ۲۶۹۷ متری قرار گرفته و از مجهزترین پناهگاه‌های کوه المپ به شمار می‌رود. ۶۶ تخت با فضای نهارخوری و آشپزخانه از امکانات پناهگاه گیوسوس آپوستولیدیس هستند. نکته مهم اینکه این پناهگاه در شرایط اضطراری زمستان نیز باز است.

سخن آخر

پس از سفر به یونان و بازدید از کوه المپوس و غرق شدن در افسانه خدایان یونان باستان، حتما اقدامات لازم جهت دریافت ویزای توریستی شینگن را انجام دهید. کارشناسان ستاره ونک شما را در دریافت ویزای شینگن همراهی میکنند. 

 

بیشتر بخوانید …

نگاهی به سانتورینی، جزیره سفیدپوش یونان در اروپا

دیدنی‌های آتن، شهر افسانه‌ای یونان

سفر به یونان سرزمین فلاسفه

برای مشاهده قیمت و خرید تور اروپا از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور اروپا
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید