نگاهی به جشن‌های آیینی فیلیپین

نوشته شده توسط : پونه مولایی در یکشنبه 1 دسامبر 2019
Loading...

برنامه‌ای برای سفر به مروارید دریاهای شرق ندارید؟ فیلیپین سرزمین کمتر شناخته‌شده‌ای است که گردشگران بسیاری از زیبایی‌های آن غافل هستند. اینجا هم همانند دیگر نقاط جهان، هم دارای سنت و فرهنگ غنی است و هم آنکه خوش منظره می‌باشد. اما اگر هنوز اینجا برای شما مجهول است با شرکت در جشن‌های آیینی فیلیپین، با آن آشنا شوید.

رقص و رنگ را باید  دو مؤلفه اصلی فرهنگ فیلیپین‌ها دانست که جای در سنت و باورهای آن‌ها دارد. در این سرزمین مردم باوجود تأثیرپذیری از فرهنگ اسپانیایی، آیین‌های خود را به شکل و شمایل سنتی برگزار می‌کنند که همین امر باعث جذابیت این دیار می‌شود.

مردم فیلیپین هم همانند دیگر نقاط جهان، در جشن‌های خود مراسم ویژه و خوراکی‌های لذیذی دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

فستیوال‌های سنتی فیلیپین

.

فسیتوال آتی آتهان

آتی آتهان به‌عنوان مادر جشن‌های فیلیپین نامیده شده که یکی از مذهبی‌ترین و بزرگ‌ترین مراسم‌های این کشور شناخته می‌شود. این جشن بزرگ به مدت یک هفته تمام و در سومین یکشنبه سال نو که همراه با دسته‌های رژه‌های پرشور است در جزیره پانای برگزار می‌شود.

در این روز، همه افراد لباس‌های رنگی می‌پوشند و به‌صورت خود رنگ می‌زنند تا در بزرگ‌ترین تفریح کشور حضور پیدا کنند. از نکات برجسته این جشن می‌توان به رقص‌های قبیله‌ای، صدای غرش طبل‌ها و آیین‌های کاتولیک اشاره کرد. حتی اگر فقط یک تماشاگر باشید و به‌صورت مستقیم در مراسم شرکت نکنید؛ بازهم برای شما به‌یادماندنی خواهد بود. این جشنواره ترکیبی از یک نمایش هوشمندان و مراسم مذهبی است.

اگر شما هم دوست دارید در این مراسم شرکت کنید، تور فیلیپین را رزرو کنید و ۲۰ تا ۲۹ دی ماه، آماده حضور در این جشنواره شوید.

فستیوال سینولوگ

این جشنواره در سومین یکشنبه ماه ژانویه و در شهر سبو برگزار می‌شود. این رویداد یکی از محبوب‌ترین جشن‌های فیلیپین است که جمعیتی بالغ‌بر ۱ تا ۲ میلیون نفر از سراسر این کشور در آن شرکت می‌کند.

این جشنواره با اهداف فرهنگی و مذهبی برگزار می‌شود و در طی آن شرکت‌کنندگان در یک میهمانی خیابانی حضور می‌یابند که رقص و اجرای محلی با لباس‌های سنتی از ملزومات این جشن است.

رقص فستیوال سینولوگ تم خاصی دارد که معنی “مانند جریان آب”می‌دهد. شروع رقص همراه با ضرب‌آهنگ طبل است که رامشگران باید دو قدم به جلو و یک‌قدم به عقب بردارند. بومیان این رقص را برای ادای احترام به بت‌های خود، پیشکش می‌کردند.

زمان برگزاری: ۲۶ دی‌ماه

فستیوال Dinagyang

در تمامی جشن‌های فیلیپین، تقریباً رنگ و بوی سنت و رقص دیده می‌شود و هرکدام از آن‌ها در ابعاد گسترده‌ای در کشور برپا می‌گردد. جشنواره Dinagyang یکی دیگر از مراسم‌های جانانه این سرزمین است که در سطح خیابانی برگزار می‌شود.

به دلیل آنکه محل برگزاری جشن در خیابان و فضای باز است، تمام مردم امکان شرکت در آن را دارند و هیجان به سطح بالایی می‌رسد. غذاهای محلی قهرمان اصلی مراسم است که آب دهان تمام شرکت‌کنندگان را جاری می‌کند. بخش اصلی جشن را اما “رقص جنگجو” تشکیل می‌دهد که باز هم با صدای طبل و ریتم است. گروه‌های مدرسه‌ای از مدت‌ها قبل خود را برای رقابت در این روز آماده می‌کنند.

در هنگام اجرای مراسم تمام خیابان‌های منتهی به جشن بسته می‌شود و صدای پای‌کوبی از هر گوشه‌ای شنیده و مردم تا حد بینهایت می‌توانند بخورند و بنوشند.

زمان برگزاری: ۴ تا ۶ بهمن‌ماه 

فستیوال پاناگبنگا

این جشنواره لقب طولانی‌ترین مراسم را در فیلیپین دارد که در تمام طول ماه فوریه برپا می‌شود. در این ماه گل‌ها شکوفه داده‌اند و حال و هوای شهر طراوت تازه‌ای پیدا کرده است. در این جشن هم ارابه‌ها با تزئین گل‌های تازه در خیابان‌های شهر باگیو به حرکت درمی‌آید.

گردشگرانی که در جشن حضور دارند، شاهد رقص رامشگرانی هستند که ریتم خود را از گل الهام گرفته‌اند.

زمان برگزاری: ۱۲بهمن تا ۱۴ اسفندماه

مطالب مرتبط:

طبیعت فیلیپین، بهشتی به جا مانده در تاریخ

معرفی ۵ رستوران معروف مانیل، فیلیپین

گشتی در مانیل، پایتخت هزارچهره فیلیپین

.

فستیوال موریونز

در هفته مقدس فیلیپین، مردم به‌صورت دسته‌ای به ماریندوک می‌روند تا در جشن سنتی و آیینی خود شرکت کنند. در این روز زنان و مردان با پوشیدن لباس‌های سنتی و زدن ماسک خود را شبیه به سربازان رمی می‌کنند که کتاب مقدس را همراه خود دارند. پیرمردها و پیروان مسیح هم آیاتی را بر اساس کتاب مقدس می‌خوانند. این جشن هفتگی از دوشنبه مقدس آغاز می‌شود که  یکشنبه و در عید پاک پایان می‌یابد.

زمان برگزاری: ۱۴ تا ۱۹ فروردین‌ماه

از دیگر فستیوال‌های فیلیپین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پینتادوس (نقاشی شده)
  • علیوین (سرگرمی)
  • کادایاوان
  • سیرونگ
  • ماسکارا (ماسک)
  • فانوس بزرگ
  • Pahiyas
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
پونه مولایی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید