معرفی هواپیمای ایرباس 320 نئو

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در سه‌شنبه 27 نوامبر 2018
Loading...
در جامعه پیشرفته امروزی تکنولوژی و سرعت نقش مهمی را در زندگی افراد بازی می‌کنند. از کارهای کوچک مانند استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف برای ارتباط برقرار کردن با دیگران گرفته تا کارهای بزرگ‌تر و مهم‌تر مانند سفر و جابجایی، ردپایی از تکنولوژی را می‌توان دید. همین مسئله باعث شده تا افراد به‌جای سفرهای زمینی، برای راحتی و سرعت بخشیدن به کارهایشان از هواپیما استفاده کنند. تقاضای زیاد برای سفرهای هوایی در سراسر دنیا، صنعت هوایی را تحت تأثیر قرار داده تا روز به روز ایده‌ها و نوآوری‌های تازه‌ای را برای رفاه مسافران طراحی کنند. در ادامه مطلب با یکی از تازه‌ترین پیشرفت‌های صنعت هواپیمایی دنیا بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

هواپیمایی ایرباس 320 نئو

هواپیمای ایرباس ۳۲۰ نئو از نوع ایرباس و ارتقا یافته هواپیماهای ۳۲۰ هستند

 

آشنایی با هواپیمای ایرباس ۳۲۰ نئو

هواپیمای ایرباس ۳۲۰ نئو از نوع ایرباس و ارتقا یافته هواپیماهای ۳۲۰ هستند. هدف از ساخت این نوع هواپیما ارائه خدماتی با کیفیت بهتر و مدرن‌تر به مسافران و خدمه پرواز است. هواپیمای ایرباس نئو ۳۲۰ از نظر پیکر دارای بدنه‌ای باریک و همچنین ۲ موتوره می‌باشد به همین دلیل برای پروازهای طولانی مدت بسیار مناسب‌تر از نوع‌های قدیمی هواپیماهای ایرباس هستند.

مونتاژ اولیه هواپیمای ایرباس ۳۲۰ نئو در کشورهای فرانسه و آلمان آغاز شد اما در حال حاضر دو خط تولید دیگر آن در کشورهای امریکا و چین نیز راه‌اندازی شده است. شرکت هواپیمایی ایرفرانس اولین مشتری این نوع هواپیما بود که در ابتدای کار ۲۵ فروند از آن را خریداری کرد و به دنبال آن اکثر شرکت‌های هواپیمایی از جمله لوفتهانزا، پگاسوس، ایران‌ایر، ایراسیا، هواپیمایی اسکاندیناوی و نورت وست از سفارش دهندگان این هواپیمای دو موتوره هستند.

از آنجایی که موتور این هواپیما از نوع موتورهای تغییر یافته هستند آن‌ها را نئو (NEO) که مخفف کلمه new engine option است نامگذاری کرده‌اند. اولین پرواز هواپیمای نئو در سال ۲۰۱۶ و توسط شرکت لوفتهانزا انجام شده است. در حال حاضر ۲۶۴ فروند از این نوع هواپیما در خطوط هوایی سراسر دنیا در حال فعالیت هستند.

 

هواپیمایی ایرباس نئو 320

در حال حاضر ۲۶۴ فروند از این نوع هواپیما در خطوط هوایی سراسر دنیا در حال فعالیت هستند

 

ویژگی‌های هواپیمای ایرباس ۳۲۰ نئو

 

موتورها: از تکنولوژی‌های به‌کار برده شده در هواپیمای ایرباس ۳۲۰ نئو استفاده از فناوری توربوفن است. این فناوری سرعت موتور را با هزینه بسیار کمتر افزایش می‌دهد. همچنین موتور استفاده در ایرباس از نوع سی اف ام ۵۶ است که با قدرت ۲۵ هزار پوند تأمین می‌شود.

سامانه کنترل پرواز با سیم ایرباس: در هواپیماهای قبل فرامین صادر شده از طرف خلبان به سطح کنترلی دم و بال از راه کابل‌های فولادی انجام می‌گرفت. اما در سیستم‌های جدید طراحی شده، فرامین خلبان از طریق اهرم کنترل فرامین جانبی و رایانه‌های کنترل پرواز تفسیر شده و به سطوح کنترلی هواپیما انتقال پیدا می‌کنند.

کابین: کابین‌های هواپیمای ایرباس ۳۲۰ نئو مجهز به سیستم تهویه هوای بسیار مطبوع و مدرن هستند که هوای نامطبوع و بوی بد را قبل از اینکه وارد کابین شود مهار می‌کنند. این کابین دارای لامپ‌های دیود نوری است که روشنایی بسیار مناسبی را برای آرامش مسافرین و خدمه فراهم می‌کند.

شارکلت: هواپیمای ایرباس نئو ۳۲۰ دارای شارکلت (بالک) بزرگتر از سایر مدل‌های ایرباس می‌باشد. شارکلت باعث افزایش بهره‌وری همراه با کاهش نیروی بسپار می‌شود و این روند افزایش نیروی بار حمل شده در مسیرهای طولانی را برای هواپیما بهبود می‌بخشد.

 

هواپیمای نئو 320

هواپیمایی‌های ایرباس نئو ۳۲۰ دو موتوره می‌باشند

 

تفاوت هواپیمای ایرباس ۳۲۰ نئو با هواپیمای ایرباس ۳۲۰

هواپیمای ایرباس ۳۲۰ نئو را می‌توان ‌نمونه کامل‌تر شده هواپیماهای ایرباس ۳۱۹-۳۲۰ و ۳۲۱ دانست:

  • نئو دارای بدنه قوی‌تر نسبت به سایر هواپیماهای ایرباس هستند.
  • فناوری جدید به‌کار برده شده در آن‌ها مصرف سوخت را تا درصد بالایی کاهش می‌دهد و همین مسئله باعث شده این هواپیما بتواند مسافت طولانی‌تری را بدون نیاز به سوخت‌گیری طی کند.
  • تعداد مسافر و میزان بار حمل شده نسبت به سایر ایرباس‌ها افزایش پیدا کرده است.

 

هواپیمای 320 نئو

شرکت هواپیمایی ایران‌ایر ۳۲ فروند از هواپیمای ایرباس ۳۲۰ نئو را در سال ۲۰۱۶ خریداری کرده است

 

هواپیمای ایرباس ۳۲۰ نئو در ایران

شرکت هواپیمایی ایران‌ایر ۳۲ فروند از هواپیمای ایرباس ۳۲۰ نئو را در سال ۲۰۱۶ خریداری کرد و طبق قرارداد، شرکت سازنده متعهد به تحویل هواپیماها طی چند مرحله به ایران شده بود، اما متاسفانه با توجه به شرایط بوجود آمده پس از لغو برجام، تحویل این هواپیماها به ایران متوقف شد.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید