راهنمای بازدید از موزه واتیکان

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در یکشنبه 23 ژوئن 2024
Loading...

موزه‌های واتیکان مجموعه‌ای از موزه‌های هنری هستند که در شهر واتیکان واقع شده‌اند. این موزه‌ها بزرگترین و با ارزش‌ترین مجموعه‌های هنری را در خود جای داده‌ و خانه برخی از مشهورترین شاهکارهای جهان از جمله سقف کلیسای سیستین میکل آنژ و مدرسه رافائل آتن هستند. اما برای بازدید از آثار ارزشمند موزه واتیکان باید از نحوه چگونگی خرید بلیط، بهترین زمان بازدید و حتی تورهایی که گشت و گذار در این موزه‌ها را برنامه ریزی می‌کنند اطلاع داشته باشید. این مطلب یک راهنمای کامل برای بازدید از موزه را در اختیارتان قرار می‌دهد.

تاریخچه واتیکان

تاریخ واتیکان با شهادت سنت پیتر در سال ۶۷ بعد از میلاد آغاز شد! این شهر در سال ۱۲۷۷ بود که به اقامتگاه رسمی پاپ تبدیل شد.

هر یک از پاپ‌هایی که در واتیکان ساکن بودند، المان‌ها و ویژگی‌های خاص خود را به آپارتمان‌ها اضافه کردند، اما معروف‌ترین ساختمان واتیکان در سال ۱۴۷۳ زمانی که پاپ سیکستوس چهارم ساخت کلیسای سیستین را سفارش داد و پروژینو، بوتیچلی، گیرلاندایو، روسلی و لوکا سیگنورلی را برای نقاشی دیوارهای آن استخدام کرد ساخته شد.

در سال ۱۵۰۸ پاپ ژولیوس دوم میکل آنژ را برای نقاشی سقف معروف آورد، همزمان هم رافائل جوان نقاشی‌های دیواری آپارتمان‌های پاپ را بر عهده داشت.

همین پاپ ژولیوس دوم  بود که جمع آوری مجموعه آثار باستانی را آغاز کرد که اکنون مجموعه موزه‌های واتیکان را تشکیل داده‌اند. تا به امروز واتیکان بیش از هر مقر مذهب کاتولیک دیگر به آثار هنرمندان بزرگ توجه کرده و به مخزن شاهکارهای هنری تبدیل شده است.

ساختمان‌های کلیساهای واتیکان نیز هر یک به نوعی یک شاهکار هنری به شمار آمده و داستان‌های شنیدنی خود را دارند. کلیسای سنت پیتر که به‌عنوان یک کلیسای قرن چهارم توسط امپراتور کنستانتین کبیر بر روی محل مقبره سنت پیتر ساخته شده بود در قرن پانزدهم از بین رفت و پاپ نیکلاس پنجم شروع به برنامه ریزی برای ساخت یک کلیسای باشکوه جدید در محل کلیسای قبلی کرد.

در نهایت ژولیوس دوم تصمیم گرفت کلیسای قدیمی را تخریب کند و به میکل آنژ دستور داد تا گنبدی را که اکنون یکی از مشهورترین گنبدهای موزه واتیکان است طراحی کند.

ساخت و ساز گنبد بیش از ۸۰ سال به طول انجامید تا اینکه در سال ۱۵۹۰، آخرین سال سلطنت پاپ سیکستوس پنجم، به پایان رسید. در سال‌های بعد تزئینات داخل و اطراف باسیلیکا از جمله بالداچینوی برنینی، کاتدرا پتری، و گلوریا به آن اضافه شد. با خرید تور ایتالیا می‌توانید از موزه واتیکان دیدن کنید.

در واتیکان از چه جاذبه‌هایی دیدن می‌کنیم؟

کلیسای سنت پیتر و موزه واتیکان مهمترین جاذبه های واتیکان ایتالیا هستند. شما می‌توانید در یک روز از هر دو جاذبه دیدن کنید.

کلیسای سنت پیتر

کلیسای سنت پیتر یک کلیسای دوره رنسانس است و با توجه به درنظرگرفتن استانداردها، به عنوان بزرگترین کلیسای جهان شناخته می‌شود. گنبد سنت پیتر از زیباترین بخش‌های کلیسا است که پیشنهاد می‌کنیم حتما از آن دیدن کنید.

برای دیدن طبقه اول گنبد باید از ۲۳۱ پله بالا بروید، البته در ابن مرحله می‌توانید از آسانسور هم استفاده کنید. طبقه دوم ۳۲۰ پله (بدون آسانسور) دارد. هر چقدر که بالاتر بروید فضا تنگ تر شده و در قسمت انتهایی پله‌ها فضا فقط برای عبور یک نفر وجود دارد. طبق توصیه افرادی که از این گنبد دیدن کرده‌اند، اگر از قرارگرفتن در فضاهای تنگ  وحشت دارید بهتر است از دیدن طبقه دوم صرف نظر کنید.

مجسمه پیتای میکل آنژ از دیگر آثار بسیار زیبا و ارزشمند در کلیسای سنت پیتر است که با دیدن آن شگفت زده خواهید شد. این مجسمه در قسمت راست کلیسا قرار گرفته و عشق خالص مادر به فرزندش را تداعی می‌کند. در ادامه به دیدن موزه واتیکان می‌رویم.

بازدید از موزه واتیکان

دومین سایت مهمی که در واتیکان باید بازدید کرد، موزه های واتیکان است. موزه واتیکان شامل بزرگترین مجموعه هنری خصوصی جهان است (تصور کنید که بسیاری از آثار هنری آنها حتی به نمایش گذاشته نمی شود!)

مجموعه موزه‌ها از چندین ساختمان متصل به یکدیگر تشکیل شده‌اند. مجسمه‌ها، نقاشی‌ها و اشیا باستانی تنها بخشی از آثاری هستند که در موزه‌های واتیکان خواهید دید.

سالانه بیش از شش میلیون نفر از موزه‌های واتیکان دیدن می‌کنند و این آمار مجموعه موزه‌ها را به یکی از پربازدیدترین موزه های هنری در جهان تبدیل کرده است.

۵۴ گالری حاوی ده ها هزار شی از آثار باستانی کلاسیک و قطعات مصر باستان تا هنر مذهبی مدرن در این مجموعه نگه داری و به نمایش گذاشته شده است.

معروف ترین اثر موزه کلیسای سیستین است بازدیدکنندگان بسیاری دارد. هنگام بازدید از واتیکان می‌توانید به راحتی در راهروها و اتاق های مملو از شاهکارهای هنری قدم بزنید.

برای مشاهده قیمت و خرید تور اروپا از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور اروپا

بازدید از موزه واتیکان

به دلیل اینکه موزه واتیکان یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های جهان است، لازم است از قبل برای خرید بلیط ورودی اقدام کنید. اما هنگام برنامه ریزی برای سفر به واتیکان باید به چند نکته اصلی توجه کنید:

  • چه مدت زمانی را برای بازدید نیاز دارم؟
  • آیا می توانم در واتیکان غذا بخورم؟
  • چگونه به واتیکان بروم؟
  • بهترین زمان برای بازدید کی است؟ واتیکان چه زمانی باز است؟
  • چه قوانینی را باید رعایت کنم؟

در ادامه مطلب به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

مدت زمان بازدید از واتیکان

برای بازدید از موزه واتیکان حدود ۳ ساعت را در نظر بگیرید. البته اگر دوست دارید زمان بیشتری را در این مکان بگذرانید با دقت و حوصله از تمام جاذبه‌های آن دیدن کنید می‎توانید زمان بیشتر را در نظر بگیرید. همچنین ازدید از کلیسای سنت پیتر حدود ۱ ساعت طول می‌کشد.

می‌توان در واتیکان غذا خورد؟

در موزه‌های واتیکان یک کافه وجود دارد و می‌توانید در پیتزا فروشی در محل نیز غذا بخورید. البته می‌توانید تنقلات هم همراه داشته باشید.

چگونه به موزه واتیکان برویم؟

تاکسی و مترو دو گزینه عالی برای رفتن به موزه واتیکان هستند. حدود ۲۰ دقیقه طول می کشد تا از مرکز شهر به واتیکان برسید، بنابراین زمان سفر و شلوغی جمعیت را در نظر داشته باشید.

نزدیکترین ایستگاه مترو Ottaviano در خط A است که از ایستگاه Termini می گذرد. با خروج از Via Ottaviano، تا واتیکان فقط ۱۰ دقیقه پیاده روی دارید.

اگر تاکسی می‌گیرید، به یاد داشته باشید که موزه‌های واتیکان و کلیسای سنت پیتر دو مکان مجزا هستند. برای پیاده روی بین آنها در خارج از محل، به ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارید. زمان رسیدن به واتیکان از مبداهای مختلف:

  • از مرکز شهر رم: ۲۰ دقیقه. اگر تاکسی می گیرید ترافیک را در نظر داشته باشید.
  • از کولوسئوم: ۳۵ دقیقه
  • از پیزانوانا: ۱۶ دقیقه
  • از گالری Borghese: 29 دقیقه
  • از ایستگاه ترمینی: ۳۰ دقیقه

بهترین زمان برای بازدید کی است؟ واتیکان چه زمانی باز است؟

نوامبر، ژانویه یا فوریه بهترین زمان برای بازدید از موزه واتیکان هستند. در خارج از این ماه ها ازدحام قابل توجهی را تجربه خواهید کرد.

تورهای پیاده‌روی با راهنما معمولاً از اول صبح شروع می‌شوند. اگر خارج از تور قصد بازدید از واتیکان را دارید بهتر است بعد از ساعت ۱۰ یا بعد از ظهر بروید. از آنجا که ممکن است هوا گرم باشد، پس مقدار زیادی آب همراه داشته باشید.

موزه‌های واتیکان از دوشنبه تا شنبه از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر باز هستند، اما توجه داشته باشید که موزه‌ها در روزهای چهارشنبه به دلیل حضور پاپ در کلیسای سنت پیتر بسیار شلوغ هستند. همچنین موزه در روزهای یکشنبه و تعطیلات خاص بسته است. در طول تابستان ساعات بازدید طولانی‌تر می‌شود.

نکته مهم: به خاطر داشته باشید که ممکن است این موارد اغلب تغییر کنند، بنابراین می توانید برای دیدن جزییات دقیق‌تر به وب سایت رسمی موزه واتیکان مراجعه کنید.

قوانین بازدید از واتیکان

مسافرانی که از موزه واتیکان بازدید می‌کنند باید کد لباس را رعایت کنند، شانه‌ها و زانوها را بپوشانند، و شال یا ژاکت سبک به همراه داشته باشند.

در کلیسای سیستین از مکالمات بلند خودداری کنید و به یاد داشته باشید که عکاسی اکیدا ممنوع است. کد لباس مخصوصاً در کلیسای سیستین و کلیسای سنت پیتر اهمیت دارد. هنگام سفر به این مکان‌ها مانند سایر مکان های مذهبی رفتار کنید.

بیشتر بخوانید

راهنمای بازدید از آمفی  تئاتر شهر رم

نحوه خرید بلیط بازدید از موزه واتیکان

گردشگران می‌توانند بلیط‌های موزه واتیکان را در غالب تورهای گروهی یا به صورت بازدید شخصی خریداری کنند. برای خرید هر یک از بلیط‌ها می‌توانید به وب سایت رسمی واتیکان مراجعه کنید.

 چند حقیقت جالب درباره موزه واتیکان

  • اگر یک دقیقه به تماشای هر نقاشی در موزه های واتیکان بپردازید، ۴ سال طول می‌کشد تا همه آنها را به طور کامل ببینید.
  • این موزه دارای بزرگترین مجموعه هنری در جهان است که می‌تواند چهار و نیم بار دور دیوارهای واتیکان بپیچد.
  • واتیکان درآمدهای مشمول مالیات ندارد و ۹۰ درصد درآمد خود را از موزه واتیکان (هزینه ورودی، فروشگاه‌ها و کمک‌ها در سراسر جهان) به دست می‌آورد.
  • نه تنها موزه‌های واتیکان، بلکه کل شهر واتیکان از سال ۱۹۸۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.
  • ارزش شهر واتیکان بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار است که آن را به یکی از ثروتمندترین سازمان‌های معاف از مالیات در جهان تبدیل می کند.
  • تا به حال به پاپ توجه کرده‌اید که کفش‌های قرمز پوشیده است و فکر کرده‌اید که چرا؟ رنگ قرمز برای نشان دادن خون شهدای کاتولیک انتخاب شده است. کفش‌های قرمز نمادی از تسلیم شدن پاپ در برابر قدرت نهایی عیسی مسیح است.

سخن پایانی

بازدید از واتیکان به عنوان کوچکترین کشور جهان می‌تواند بسیار جذاب باشد! فضایی با مناظر باورنکردنی که مجموعه‌ای از معروفترین و ارزشمندترین آثار هنری جهان را در خود دارد. در اینجا درباره همه چیزهایی  که باید در مورد بازدید از واتیکان بدانید، از بهترین راه برای لذت بردن از موزه‌ها گرفته تا زمان بازدید و قوانین پوشش صحبت کردیم. حال می‌توانید با اطلاعات کامل به کوچکترین و البته جالب‌ترین کشور دنیا قدم بگذارید.

سوالات متداول

.

موزه واتیکان در کجا قرار دارد؟

موزه های واتیکان در ایالت شهر واتیکان واقع شده‌اند.

موزه واتیکان چه زمانی ساخته شد؟

موزه واتیکان در سال ۱۵۰۶ افتتاح شد.

مراسم دسته جمعی کلیسای سیستین در چه زمانی برگزار می‌شود؟

کلیسای سیستین برای مراسم عزاداری باز نیست. می‌توانید از دوشنبه تا شنبه در کلیسای سنت پیتر در ساعت ۹ صبح، ۱۰ صبح، ۱۱ صبح، ۱۲ بعد از ظهر، یا ۵ بعد از ظهر در مراسم کلیسای سنت پیتر شرکت کنید.

واتیکان چه روزهایی تعطیل است؟

واتیکان روزهای یکشنبه به جز آخرین یکشنبه ماه و روزهای تعطیلات خاص بسته است.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید