آثار معروف آنتونی گائودی در بارسلونا

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در شنبه 24 آگوست 2024
Loading...

احتمالا آنتونی گائودی شناخته شده‌ترین و تأثیرگذارترین معمار در اسپانیاست. گائودی بیشتر عمرش را در بارسلونا گذراند و می‌توان این شهر را محل تمرکز آثار معمار بزرگ اسپانیایی دانست. سبک معماری گائودی منحصر به فرد است. اگرچه بسیاری معماران معروف دنیا تلاش کرده‌‌اند سازه‌هایی با این سبک را ارائه دهند اما تا کنون هیچ کدام موفق به انجام این کار نشده‌اند. در ادامه لیستی جذاب از آثار معروف آنتونی گائودی در بارسلونا را گردآوری کرده‌ایم. ۷ مورد از بناهای این لیست به دلیل سبک خاص و خارق‌العاده در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

آنتونی گائودی کیست؟

 او معمار کاتالانی قرن نوزدهم و یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان مدرن اسپانیا بود که معماری عجیب و غریبش چهره‌ای متفاوت از شهر بارسلونا را به دنیا معرفی کرد. گائودی ساختار را به‌عنوان راهی برای انتقال اشکال تخیلی و در عین حال بی‌نقص  می‌دانست. سبک معماری او از ترکیب تزئینات طبیعی و عناصر معماری متاثر از مذهب پیروی می‌کند. در تمام آثار معروف آنتونی گائودی در بارسلونا ایمان کامل به کاتولیک، تعهد او به فرهنگ اسپانیایی و وسواس او در حفظ منطق طبیعت دیده می‌شود.

از مشهورترین آثار آنتونی گائودی می‌توان کاسا ویسنز، پارک گوئل، بازسازی کلیسای جامع مایورکا، کلیسای Güell Estate، ساختمان کازاباتلو، La Pedrera و آخرین مهمترین آن یعنی کلیسای ساگرادا فامیلیا را نام برد.

بیوگرافی آنتونی گائودی

گائودی در ۲۵ ژوئن ۱۸۵۲ در رئوس، کاتالونیا، اسپانیا به دنیا آمد و توسط پدرش به عنوان یک صنعتگر درزمینه مسگری و فلزکاری زینتی آموزش دید. از همان ابتدا استعداد طبیعی او به عنوان یک خالق و معمار حرفه‌ای آشکار بود.

او در بارسلونا در رشته معماری تحصیل کرد. خوشبختانه در آن زمان رشد اقتصادی و شهری به نفع بورژوازی بود که به طور کامل از هنرمندانی چون گائودی حمایت می‌شد. اولین سفارش گائودی از شورای شهر بارسلونا در سال ۱۸۷۹ برای طراحی تیر چراغ‌های عمومی انجام شد که نتیجه‌ای حیرت انگیز داشت.

با استقبال از نبوغ گائودی، او موفق شد طرح‌های خلاقانه‌اش را به اجرا گذاشته و در اوایل قرن بیستم سازه‌های حیرت انگیزش از جمله پارک گوئل و ساختمان کازاباتلو انقلابی را در معماری اسپانیا بوجود آورد. گائودی علاوه بر طراحی ساختمان‌های مسکونی و فضاهای شهری، به ساخت یک کلیسای واقعا استثنایی به نام The Basilica de la Sagrada Família روی آورد که متاسفانه عمرش به وی امکان به پایان رساندن این پروژه عظیم را نداد. اما امروزه آثار معروف آنتونی گائودی در بارسلونا چشم‌ها را به خود خیره کرده و یاد او را زنده نگاه داشته‌اند.

مرگ آنتونی گائودی

آنتونی گائودی در سال ۱۹۲۶ جان خود را در حادثه‌ای غیرمنتظره از دست داد. او در حالی که به سمت ساگرادا فامیلیا می‌رفت، در تصادف با تراموا سقوط کرد. گائودی با حضور بسیاری از شهروندان بارسلون به خاک سپرده شد که برای آخرین وداع با اصلی ترین معماری که شهرشان را زیبا کرده بود آمده‌ بودند.

آثار معروف آنتونی گائودی در بارسلونا

در ادامه با بهترین و معروفترین سازه‌های گائودی، نابغه معماری اسپانیا در بارسلون آشنا می‌شویم:

کازا وینس | Casa Vicens

Casa Vicens اولین پروژه مهمی است که آنتونی گائودی در دست گرفت. بسیاری معتقدند که بذر تمام شاهکارهای گائودی در همین بنا کاشته شد. داستان ساخت بنا از این قرار است که Manel Vicens i Montaner، یک دلال سهام و ارز، طراحی خانه باغ تابستانی خود را در روستای Gràcia به معمار جوان سپرد. کازا ویسنس که بین سال‌های ۱۸۸۳ و ۱۸۸۵ ساخته شد، یکی از اولین ساختمان‌هایی است که جنبش مدرنیسم را در کاتالونیا و اروپا آغاز کرد!

  • آدرس: Carrer de les Carolines, 20-26, Gràcia, 08012 Barcelona, Spain
  • ساعات بازدید: تمامی روزهای هفته از ۹:۳۰ صبح تا ۸ بعدازظهر

پارک گوئل | Park Güell از آثار معروف آنتونی گائودی در بارسلونا

پس از دیدار کارآفرینی به نام  Eusebi Güell با گائودی، او  پروژه‌های بسیاری را از طرف این کارافرین دریافت کرد و در نهایت ارتباط بین این دو منجر به ساخت شاهکار پارک گوئل شد. پارک گوئل یکی از این مأموریت‌های گائودی بود تا طرح‌هایی را برای توسعه املاکی برای خانواده‌های مرفه در ملکی بزرگ با چشم‌اندازهای باشکوه، که معروف به Muntanya Pelada است، طراحی کند. حتی با وجود اینکه کمبود خریدار باعث شد آثار چند سال پس از تکمیل رها شوند اما در نهایت  پارک به یک باغ عمومی بزرگ تبدیل شد و در حال حاضر از آثار معروف آنتونی گائودی در بارسلونا و جاذبه های گردشگری تور اسپانیا به شمار می‌رود.

  • آدرس: Gràcia, 08024 Barcelona, Spain
  • ساعات بازدید: تمامی روزهای هفته از ۹:۳۰ صبح تا ۷:۳۰ بعدازظهر

کازاباتلو | Casa Batlló از آثار معروف آنتونی گائودی در بارسلونا

از معروفترین جاهای دیدنی بارسلونا و شاهکارهای معماری گائودی می‌توان به ساختمان کازاباتلو اشاره کرد.  در اوج معروفیت گائودی، شاهکارها یکی پس از دیگری خلق شدند. در سال ۱۹۰۴ او سفارشی دریافت کرد که بعدها به یکی از نمادین‌ترین کارهایش تبدیل شد. Josep Batlló، یک صنعتگر نساجی ثروتمند، گائودی را مأمور کرد تا خانه‌اش را طراحی و یک خانه کاملاً جدید به جای ساختمان قبلی در Paseo de Gracia بسازد. به گائودی آزادی خلاقیت کامل داده شد تا نقشه منحصربه‌فردش را به اجرا درآورد. کاسا باتلو در حال حاضر بیشتر به خاطر نمای منحصر به فردش که شبیه به تاج اژدها به عنوان تمثیلی از افسانه سنت جورج، قدیس حامی کاتالونیا، شناخته شده است. از سال ۱۹۹۵، خانه به طور کامل بازسازی شده به روی عموم باز است. در حال حاضر نام Casa Batlló به عنوان شاهکاری بی تکرار در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. برای کسانی که می‌خواهند آثار گائودی و معماری مدرنیسم را در بهترین حالت آن کشف کنند، بازدید از این سازه به شدت توصیه می‌شود. کازاباتلو از زیباترین آثار معروف آنتونی گائودی در بارسلونا می‌باشد.

  • آدرس: de Gràcia, 43, L’Eixample, 08007 Barcelona, Spain
  • ساعات بازدید: تمامی روزهای هفته از ۹:۳۰ صبح تا ۱۰ شب

کلیسای ساگرادافامیلیا | La Sagrada Família از آثار معروف آنتونی گائودی در بارسلونا

معروفترین و پربازدیدترین آثار معروف آنتونی گائودی در بارسلونا کلیسای ساگرادافامیلیا است. ساخت کلیسا در ابتدا توسط معمار فرانسیسکو دو پائولا دل ویلار و با پیروی از دستورالعمل‌های رایج آن زمان با عناصر نئوگوتیک آغاز شد. با این حال، به دلیل تفاوت‌های فنی، گائودی جایگزین ویلار شد تا پروژه را در جهت دیگری پیش برده و با سبک معماری و مهندسی منحصر به فرد خود و ترکیب فرم‌های گوتیک و منحنی آرت نوو معماری سازه را تغییر دهد. ساگرادافامیلیا به قدری مهم بود که گائودی بقیه عمر خود را وقف این پروژه کرد، اما برج ناقوس اختصاص داده شده به بارنابا تنها بخشی از کلیسا بود که گائودی آن را به پایان رساند. در نهایت تا پایان عمر وی کمتر از یک چهارم پروژه تکمیل شده بود. اکنون تقریباً ۱۴۰ سال از اولین روزی که ساخت ساگرادافامیلیا آغاز شد گذشته و همچنان کار بر روی باسیلیکا ادامه دارد. در مطلب کلیسای ساگرادا فامیلیا پربازدیدترین جاذبه تاریخی اسپانیا می‌توانید بیشتر درباره جزییات این سازه حیرت انگیز بخوانید.

  • آدرس: Eixample, 08013 Barcelona, Spain
  • ساعات بازدید: تمامی روزهای هفته از ۹:۳۰ صبح تا ۸ شب

کازا میلا | Casa Mila از آثار معروف آنتونی گائودی در بارسلونا

کازا میلا که به نام لا پدررا نیز شناخته می شود، یکی از بهترین نمونه های خلاقیت معمار بزرگ آنتونی گائودی است. این خانه که نامش از سال ۱۹۸۴ در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، بین سال‌های ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۲ برای پره میلای کمپ‌ها و روزر سگیمون آی آرتلز ساخته شد. کازامیلا امروزه خانه بنیاد کاتالونیا-لا پدررا است که مجموعه‌ای از نمایشگاه‌ها و فعالیت‌های عمومی را سازماندهی می‌کند، اما گردشگران هم می‌توانند از بنا دیدن کنند. کازامیلا به جز ساگرادافامیلیا آخرین پروژه به اتمام رسیده لنتونی گائودی در بارسلونا است.

  • آدرس: de Gràcia, 92, L’Eixample, 08008 Barcelona, Spain

ساعات بازدید: تمامی روزهای هفته از ۹ صبح تا ۱۰ شب

کلیسای کلونیا گوئل | Church of Colonia Güell

کلیسای کلونیا گوئل از آثار معروف آنتونی گائودی در بارسلونا است که در دخمه‌ای قرار گرفته و بین سال‌های ۱۹۰۸ تا ۱۹۱۴ ساخته شد. طرح اولیه کلیسا برای کارگران در سانتا کولوما د سرولو در نظر گرفته شده بود و بعد از اتمام پروژه، کلیسا مدت‌ها  متروکه شد. اما گائودی سازه را به سبک خاص خود مجددا احیا کرده و همین باعث شد در میان لیست برترین آثار این معمار خلاق قرار گیرد. کلیسای کلونیا گوئل در سال ۲۰۰۵ به فهرست میراث جهانی یونسکو پیوست.

  • آدرس: Carrer Claudi, Carrer Reixach, s/n, 08690 La Colònia Güell, Barcelona, Spain
  • ساعات بازدید: تمامی روزهای هفته از ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر

کاخ اسقفی آستورگا | Episcopal Palace of Astorga

کاخ اسقفی آستورگا در استان لئون اسپانیا، یکی از مشهورترین آثار گائودی در خارج از بارسلونا است. این بنا بین سال‌های ۱۸۸۹ و ۱۹۱۳ ساخته شد، اما گائودی تنها تا سال ۱۸۹۳ روی ساخت آن کار کرد تا اینکه به دلیل اختلاف نظر با مقامات شهر از پروژه کنار کشید. اما تا آن زمان بیشتر قسمت‌ها تکمیل شده بود در نهایت پس از کنار گذاشتن گائودی از پروژه، معمار ریکاردو گارسیا گوئرتا از جایی که گائودی کار را متوقف کرده بود ساختن بنا را ادامه داد. گوئرتا طرح اولیه گائودی را به طور قابل توجهی اصلاح کرد، اما کارهای تکمیل شده توسط او را (تقریباً کل سازه به استثنای سقف) تا حد زیادی دست نخورده باقی گذاشت.

  • آدرس: Eduardo de Castro, 15, 24700 Astorga, León, Spain
  • ساعات بازدید: تمامی روزهای هفته از ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر، ۴ تا ۸ شب

کاخ گوئل | Güell Palace

گائودی، کاخ گوئل را که یکی از اولین آثار و یکی از بزرگترین شاهکارهای او در اواخر دهه ۱۸۸۰ بود، ساخت. این کاخ به عنوان یکی از آثار معروف آنتونی گائودی در بارسلونا به سفارش یکی از بزرگترین تحسین کنندگان او به نام Eusebi Güell که حدود دو دهه قبل از نقل مکان به خانه ای در پارک گوئل، از آن به عنوان محل سکونت خود استفاده کرد ساخته شد. این سازه نیز مانند  پارک گوئل بعدها توسط شهر بارسلونا خریداری شد. کاخ گوئل در سال ۱۹۸۴ یکی از سه اثر اول گائودی بود که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

  • آدرس: C/ Nou de la Rambla, 3-5, Ciutat Vella, 08001 Barcelona, Spain
  • ساعات بازدید: همه روزه به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب

کازا بوتینس | Casa de los Botines از آثار معروف آنتونی گائودی در بارسلونا

Casa de los Botines که با نام Casa Fernandez y Andres نیز شناخته می شود، ساختمانی دیدنی  در استان لئون اسپانیا است. این ساختمان توسط سیمون فرناندز و ماریانو آندرس، صاحبان شرکتی که با یوسبی گوئل کار می‌کردند، سفارش داده شد و بنا بر اساس طرح گائودی در کمتر از یک سال یعنی در سال ۱۸۹۱ ساخته شد، در اواخر دهه ۱۹۲۰، Casa de los Botines توسط بانک Caja Espana خریداری شد و اکنون بازدید از آن برای گردشگران امکان پذیر شده است.

  • آدرس: de S. Marcelo, 5, 24002 León, Spain
  • ساعات بازدید: تمامی روزهای هفته از ۱۰ صبح تا ۹ شب

سخن آخر

بسیاری آنتونی گائودی را به عنوان یک معمار برجسته اسپانیایی، از چهره‌های برجسته سبک معماری مدرنیسم کاتالان (معادل هنر نو کاتالانی) می‌دانند. آثار او نشان دهنده سبکی منحصر به فرد است که از سبک‌ها و جنبش‌های معماری روز آن زمان فراتر رفته بود. بارسلونا خانه آثار این معمار بزرگ قرن است و هر ساله میزبان گردشگرانی ست که برای دیدن بناهای حیرت انگیز گائودی به این شهر سفر می‌کنند. اگر شما هم به معماری‌های عجیب و غریب علاقه دارید برای رزرو تور اسپانیا، دریافت ویزای توریستی شینگن و سفر به بارسلونا می‌توانید با همکاران ما در بخش تورهای خارجی در ارتباط باشید.

سوالات متداول

معروف ترین آثار آنتونی گائودی در بارسلونا کدام است؟

بدون شک کلیسای ساگرادا فامیلیا معروفترین اثر آنتونی گائودی در اسپانیا است. ساخت این کلیسا از سال  ۱۸۸۲ آغاز شد و تا به امروز هم ادامه دارد. این کلیسای جامع، عناصر سبک گوتیک از گذشته را با معماری معاصر مدرنیسم کاتالونیایی ترکیب کرده است.

چرا شهر بارسلونا بیش از سایر مقاصد در اسپانیا مورد توجه قرار گرفته است؟

بارسلونا شهری مدیترانه‌ای با آب و هوای بسیار عالی است. اما این آثار آنتونی گائودی هستند که این شهر را به شهرت جهانی رسانده و در بین گردشگران معروف کرده‌اند.

اولین کار آنتونی گائودی چه بود؟

Casa Vicens اولین اثر مهمی بود که آنتونی گائودی در سال ۱۸۷۸ خاق کرد و این بنا را می‌توان نقطه ورود گائودی به دنیای شگفت انگیز معماری دانست.

 

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید