معروف‌ترین فستیوال‌ کیوتو در ماه ژوئیه - گیون ماتسوری (Gion Matsuri)

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در سه‌شنبه 27 فوریه 2024
Loading...

جشنواره گیون ماتسوری شهر کیوتو را به یک مهمانی بزرگ تبدیل می‌کند. این جشنواره به عنوان مشهورترین فستیوال ژاپن تمام ماه جولای را به خود اختصاص داده است. مراسم مختلفی در گیون ماتسوری برگزار می‌شود اما راهپیمایی بزرگ شناورها ( Yamaboko Junko) در روز ۱۷ جولای  دیدنی‌ترین رویداد در فستیوال می‌باشد. از آنجا که گیون ماتسوری بسیار پرطرفدار بوده و گردشگران بسیاری را در ماه جولای به کیوتو می‌کشاند، توصیه می‌کنیم برای شرکت در آن حتما از چند ماه قبل هتل و پرواز خود را رزرو کنید.

تاریخچه جشنواره گیون

ریشه جشنواره گیون ماتسوری به سال ۸۶۹ میلاد بازمی‌گردد. در آن زمان طاعون وحشتناکی در سراسر شهر شیوع یافت و بسیاری از مردم را کشت. علاوه بر طاعون از آنجا که در ماه جولای هوای کیوتو گرم و مرطوب است و مستعد باران‌های سیل آسا می‌باشد بیماری‌های دیگر مانند وبا، اسهال خونی و مالاریا هم شیوع پیدا کرد. گیون ماتسوری برای دلجویی از خدایان در طول این اپیدمی‌ها برگزار شد. طبق سنت ژاپنی‌ها هر ساله یک پسر محلی به عنوان پیام آور برای خدایان مقدس انتخاب می‌‍شود. او بر روی ماشین‌های شناور بزرگ می‌نشیند و بدون اینکه پایش به زمین برسد دور شهر می‌چرخد.

جشنواره گیون؛ صلح با ارواح خشمگین

در روزهای شیوع بیماری، امپراتور معتقد بود که گوریو یا ارواح خشمگین برای تنبیه کیوتو بیماری را به این شهر آورده‌اند. گیون نوعی آیین برای برقراری صلح با چنین ارواحی بود. بنابراین امپراتور خواستار برگزاری آیین گوریو شد که شامل ۶۶ هوکو یا هالبرد بود. یعنی هر هالبر برای یک منطقه از سرزمین.

هالبرد نیزه یا پرچم بلندی است که به صورت قائم حمل می‌شود. به نظر می‌رسد که برگزاری آیین گوریو راهکاری موفقیت آمیز بود، چرا که طاعون و سایر بیماری‌ها رفته رفته کم شده و از بین رفتند. بدین تریتب این مراسم به یک سنت در ژاپن تبدیل شد. با گذشت زمان، آرام کردن ارواح خشمگین به عنوان آیینی بسیار پیچیده در محله‌های مرکز شهر کیتو برگزار و ساکنان شهر را پاکسازی می‌کند. در سال ۹۷۰ میلادی بود که  جشنواره گیون در لیست رویدادهای سالانه ژاپن قرار گرفت.

برای مشاهده قیمت و خرید تور ژاپن از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور ژاپن

در جشنواره گیون ماتسوری از کدام خدایان قدردانی می‌شود؟

این جشنواره در محله‌های مختلف توکیو گسترش پیدا کرد تا به نزدیکی خدایان شینتو ساکن معبد باستانی یاساکا در محله گیون رسید. از این رو با نام جشنواره Gion شناخته شد. یکی از مهمترین خدایان جشنواره Gion، خدای محافظ در برابر بیماری‌های همه گیر، Gozu Tennō است. او با خدای طوفان‌ها “سوزانو نو میکوتو” همسر و الهه‌اش “پرنسس کوشی اینادا” و هشت فرزندشان از دیگر مهمترین خدایانی هستند که در جشنواره گیون از آن‌ها قدردانی می‌شود. دو کتاب قدیمی تاریخ ژاپن، کوجیکی و نیهونگی، افسانه‌های خارق العاده رابطه سوسانو و اینادا را به زیبایی شرح داده‌اند. در این مراسم رقص کاگورا هر ساله در ۱۶ ژوئیه در معبد یاساکا برگزار می شود.

فستیوال گیون از چه دوره‌ای شکل مدرن امروزی را به خود گرفت؟

در فستیوال گیون به تدریج هالبردها جای خود را به بنرها و چترها دادند. در نهایت نیز بنرها به چرخ‌های شناورهای پیچیده تر با تزئینات زیباتر تبدیل شدند. در قرن چهاردهم بود که هر شناور یامابوکو در جشنواره گیون ماتسوری به فرصتی برای تاجران ثروتمند کیوتو تبدیل شد تا فرهنگ خانوادگی خود را در طی فستیوال به رخ دیگران بکشد.

بنابراین تعداد و تنوع چرخ‌های شناور روز به روز بیشتر شد. در آن دوره تمام افراد برای شرکت در جشن باید کیمونو می‌پوشیدند و این مسئله به صنعت رشد کیمونو در ژاپن کمک بسیار زیادی کرد.

عصر موروماچی یک عصر طلایی برای هنر و فرهنگ در کیوتو بود.  در این عصر خیابان موروماچی محلی برای رقابت ثروتمندان در تزیین شناورهای خود در فستیوال تبدیل شد. این روند ادامه داشت تا در نهایت جشن سنتی گیون با پیشرفت تکنولوژی در ژاپن رشد کرده و به شکل امروزی برگزار می‌شود.

رویدادهای اصلی در جشنواره گیون ماتسوری

جالب اینکه رویدادهای برجسته جشنواره گیون ماتسوری در منطقه Gion برگزار نمی‌شود، بلکه این مراسک در طرف مقابل رودخانه Kamo برگزار می‌شوند. سه روز قبل از شروع راهپیمایی‌های فستیوال، یاما و هوکو در حدود نیم کیلومتری تقاطع خیابان‌های کاراسوما و شیجو نمایش داده می‌شوند همزمان با نمایش این دو، برخی از شناورها می‌توانند توسط شرکت کنندگان به مراسم  وارد شوند.

شب‌های نام‌های یویاما، یویویاما و یویویویاما

این منطقه در عصرها هیجان‌انگیزتر نیز می‌شود، در این زمان یعنی از ساعت ۱۸:۰۰ تا ۲۳:۰۰ خیابان‌ها بسته شده و منطقه مملو از غرفه‌های غذا، فروشندگان نوشیدنی و سایر نمادهای جشنواره می‌شود. این شب‌های جشن که در نهایت به راهپیمایی منتهی می‌شوند به نام‌های یویاما (۱۶ ژوئیه)، یویویاما (۱۵ ژوئیه) و یویویویاما (۱۴ ژوئیه) معروف هستند. جشن‌های مشابهی نیز در سه عصر منتهی به راهپیمایی البته در مقیاس کوچکتر و با بسته شدن جاده‌ها و غرفه‌های کمتر در ۲۴ جولای برگزار می‌شود.

شب‌های نام‌های یویاما، یویویاما و یویویویاما

این منطقه در عصرها هیجان‌انگیزتر نیز می‌شود، در این زمان یعنی از ساعت ۱۸:۰۰ تا ۲۳:۰۰ خیابان‌ها بسته شده و منطقه مملو از غرفه‌های غذا، فروشندگان نوشیدنی و سایر نمادهای جشنواره می‌شود. این شب‌های جشن که در نهایت به راهپیمایی منتهی می‌شوند به نام‌های یویاما (۱۶ ژوئیه)، یویویاما (۱۵ ژوئیه) و یویویویاما (۱۴ ژوئیه) معروف هستند. جشن‌های مشابهی نیز در سه عصر منتهی به راهپیمایی البته در مقیاس کوچکتر و با بسته شدن جاده‌ها و غرفه‌های کمتر در ۲۴ جولای برگزار می‌شود.

سایر رویدادها در فستیوال گیون

رویدادهای دیگر جشنواره گیون ماتسوری نه خیلی معروف اما لذت بخش هستند. از ۱۰ تا ۱۴ جولای (و از ۱۸ تا ۲۱ ژوئیه برای راهپیمایی دوم) بازدیدکنندگان می‌توانند مونتاژ شناورها را تماشا کنند که هر ساله از ابتدا و بدون استفاده از میخ انجام می‌شود. Byobu Matsuri، که مصادف با روزهای یویاما است، شامل ساکنان محلی می شود که در خانه‌های خود را باز می‌کنند و میراث خانوادگی را برای عابران به نمایش می گذارند.

مراسم راهپیمایی میکوشی از ساعت ۱۸:۰۰ روز هفدهم برگزار می‌شود که از معبد یاساکا شروع شده و در Otabişo به پایان می‌رسد. این رویداد شامل حمل خدای زیارتگاه به خارج از محوطه از طریق یک میکوشی (یک زیارتگاه قابل حمل) است که بر روی تیرهای چوبی قرار گرفته و بر روی شانه‌های مردان محلی حمل می‌شود. در روز ۲۴، میکوشی به حرم بازگردانده می شود.

چگونه به محل جشنواره برویم؟

گیون ماتسوری در مرکز کیوتو قرار دارد و می‌توان به راحتی با مترو، اتوبوس، تاکسی یا پیاده به آن دسترسی داشت.

جشن‌های اصلی این جشنواره در اطراف خیابان‌های شیجو، کاواراماچی و اویک برگزار می‌شوند. پیدا کردن نقطه‌ای برای تماشای رژه در طول مسیر نسبتاً آسان است، البته مشروط بر اینکه به موقع حرکت کرده و در ترافیک نمانید.

حقایقی درباره جشنواره گیون ماتسوری

  • گیون ماتسوری به مدت ۳۰ روز در ماه جولای برگزار می‌شود.
  • راهپیمایی‌های اصلی در ۱۷ جولای (ساکی ماتسوری جونکو) و ۲۴ جولای (آتو ماتسوری جونکو) برگزار می‌شود.
  • بزرگترین شناورهای این رژه با نام یامابوکو شناخته می شوند و وزن آنها به ۱۲ تن می‌رسد.

شناورهای زیبای گیون

دو نوع شناور در جشنواره گیون وجود دارد: یاما و هوکو. هوکو می‌تواند تا ۲۵ متر قد و تا ۱۲ تن وزن داشته باشد. یاما و هوکو هر دو با صنایع دستی نفیس مانند پارچه‌های بافته شده، منسوجات رنگ‌شده و مجسمه‌ها تزئین شده‌اند. آنها به قدری زیبا هستند که گاهی از آنها به عنوان “موزه‌های هنری سیار” یاد می‌شود. در طول جشنواره دو راهپیمایی برگزار می‌شود که شناورها از ساعت ۹ صبح تا ۲ بعد از ظهر در مرکز شهر کیوتو به حرکت درمی‌آیند. بزرگترین آنها در ۱۷ جولای با ۲۳ شناور و دومی در ۲۴ جولای با حدود ۱۲ شناور به حرکت درمی‌آید.

مهمانی های شبانه در جشنواره گیون ماتسوری

قبل از هر رژه سه شب جشن به نام یویاما برگزار می‌شود. (به ترتیب ۱۴،۱۵،۱۶ و ۲۱، ۲۲، ۲۳ ژوئیه) این سه شب به مردم امکان بازدید از شناورهایی را می دهد که در مناطق مختلف شهر پارک شده‌اند. در اطراف شناورها، مردم می‌توانند طلسم های خوش شانسی به نام چیماکی بخرند و از غذاهای محلی خیابانی لذت ببرند. شما هم به عنوان گردشگر امکان این را دارید که با لباس‌های پنبه‌ای رنگارنگ یوکاتا به مردم محلی بپیوندید و از فضای این جشنواره سنتی در کیوتو لذت ببرید.

در گیون ماتسوری گنجینه‌های خصوصی مردم کیوتو را ببینید

جشنواره صفحه تاشو، معروف به بیوبو ماتسوری رویدادی است که در روزهای یویاما جشنواره برگزار می‌شود. خانواده‌های ثروتمند در مناطق شینماچی و موروماچی گنجینه‌های خصوصی خود مانند صفحه‌نمایش و کیمونو را به نمایش می‌گذارند، آن‌ها وسایل ارزشمند را جلوی خانه‌های خود به نمایش می‌گذارند یا حتی از مردم برای دیدن اشیا در خانه‌هایشان استقبال می‌کنند. بازرگانان محلی نیز با افتخار مجموعه‌های هنری خود را به نمایش می گذارند.

در فستیوال گیون ماتسوری این موارد را از دست ندهید

  • مهمانی‌های خیابانی عصرانه یویاما در سه روز قبل از رژه
  • آثار باستانی خانوادگی نمایش داده شده در بایوبو ماتسوری
  • تماشای شناورهای غول پیکر که به ترتیب وارد می‌شوند
  • لذت بردن از میان وعده‌ها و غذاهای خیابانی

سخن پایانی

جولای در کیوتو کاملاً تحت سلطه جشنواره گیون ماتسوری به عنوان  یکی از مشهورترین جشنواره‌ها در سراسر ژاپن است. از همان روزهای اول ماه که محله‌های محلی شروع به سازمان‌دهی می‌کنند تا آخرین روز مراسم اختتامیه و تطهیر، کسانی که در این دوره به کیوتو می‌آیند حسابی سرگرم شده و محال است که یک روز را بدون دیدن نمادهایی از گیون بگذرانند. در واقع، با وجود مراسم، رویدادها و سرگرمی‌های مختلف در این فصل، بدون شک کیوتو بهترین انتخاب برای شرکت در تور ژاپن می‌باشد.

سوالات متداول

رویدادهای اصلی در گیون ماتسوری کدام‌ها هستند؟

دو رژه اصلی گی.ن ماتسوری به نام Yamaboko Junko در ۱۷ و ۲۴ ژوئیه برگزار می شود و با شناورهای بزرگ که توسط انسان کشیده و حمل شده مشخص میشود. این شناورهای تزئین شده در زبان ژاپنی یاما و هوکو نامیده می‌شوند.

چه غذاهایی در گیون ماتسوری ارائه می‌شود؟

غذا و نوشیدنی جزء لاینفک گیون ماتسوری هستند. غرفه‌های شبانه یاکیتوری، کوکی‌های تایاکی به شکل ماهی، پنکیک‌های اوکونومیاکی که «پیتزا ژاپنی» نامیده می‌شوند، موچی، شیرینی‌های سنتی و غیره از غذاهای معروف ارائه شده در گیون ماتسوری هستند.

گیون ماتسوری مربوط به کدام آیین است؟

بسیاری از رویدادها را در مرکز کیوتو و در معبد یاساکا، زیارتگاه حامی جشنواره واقع در منطقه معروف جیون کیوتو که نام جشنواره را به خود اختصاص داده است برگزار می‌کند. این جشنواره به طور رسمی یک جشنواره شینتو است و هدف اصلی آن پاکسازی و آرام سازی ارواح خبیث می‌باشد.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید