به معماری علاقه داشته باشید یا نه نمی‌توانید از کنار شکوه و عظمت کلیسای ساگرادا فامیلیا در اسپانیا به راحتی عبور کنید! بنایی که پس از گذشت بیش از یک قرن هنوز ناتمام یاقی مانده اما چنان خیره‌کننده است که با بازدید بیش از ۲ میلیون نفر در سال توانسته به پربازدیدترین جاذبه تاریخی اسپانیا تبدیل شود.

تور اسپانیا به داشتن جاذبه‌های متنوع و رنگارنگ معروف است. از رقص و موسیقی گرفته تا سواحل و جزایری که هر کدام در زیبایی و لوکس بودن زبانزد گردشگران در سراسر دنیا هستند.

در این بین اما هیچ چیز نمی‌تواند معماری و هنر را در این کشور نادیده بگیرد. هنری که به لطف “آنتونی گائودی” به شهرت رسیده و بناهای باشکوهی و بی‌مانندی چون پارک گوئل، موزه کازاباتیو و کلیسای ساگرادا فامیلیا را خلق کرده است. در ادامه می‌خواهیم به کشف راز معماری بی‌نظیر ساگرادا فامیلیا برویم.

درباره کلیسای ساگرادا فامیلیا

عظیم‌الجثه بودن بنا به همراه معماری بی‌نظیر و خارق‌العاده نبوغ معمار خلاق اسپانیایی “آنتونی گائودی” را به رخ جهانیان کشیده است. نبوغی که کلیسای ساگرادا فامیلیا بر پایه آن بنا شده و منحنی‌های حیرات‌انگیزش آن را به یکی از منحصربه‌فردترین کلیساهای جهان تبدیل کرده است.

ساگرادافامیلیا (Sagrada Famili) به معنای خانواده مقدس، سبک جدید از معماری را در دنیا پایه‌گذاری کرد. سبکی که در آن هیچ خط راستی وجود ندارد و خط‌های منحنی بسیار خلاقانه در کنار یگدیگر قرار گرفته و یکی از شاهکارهای معماری را بوجود آورده‌اند.

معمار کلیسا، آنتونی گائودی شخصی با اعتقادات مذهبی بود که ساخت کلیسا را تنها زمانی که ۳۱ سال داشت با هدف خلق یک بنای خاص شروع و در این زمینه به هدف خود رسید. وی تمام تلاش خود را به کار گرفت تا زیباترین کلیسای دنیا را در اسپانیا بسازد.

اعتقادات مذهبی گائودی باعث شد تا تمام المان‌ها و نمادهای مسیحیت در ساگرادافامیلیا با هنرمندی تمام دیده شود. اما متاسفانه مرگ به گائودی اجازه نداد تا انتهای شاهکاری را که شروع کرده ببیند. البته بسیاری از تاریخ شناسان بر این باورند که خود گائودی هم می‌دانست تکمیل تمام قسمت‌های کلیسا ممکن است سال‌ها و حتی قرن‌ها به طول بیانجامد از این رو وی بیشترین تمرکز خود را بر روی ساخت نمای آن قرار داد و توانست با تکمیل قسمت‌های جلویی، بخش زیارتگاه و قسمت مرکزی الهامی برای آیندگان و معماران نسل‌های دیگر جهت تکمیل ساخت کلیسا باشد.

تاریخچه کلیسا

 ساخت کلیسای ساگرادا فامیلیا از ساخت ۱۸۸۲ آغاز و همچنان نیز ادامه دارد. نکته قابل توجه اینکه تمام هزینه‌های ساخت کلیسا از خیریه و کمک‌های مردمی تامین می‌شد و این نکته را می‌توان یکی از دلایل کند پیشرفتن کار ساخت ساگرادافامیلیا دانست.

گائودی معمار ساگرادافامیلیا چنان به بنای کلیسا عشق می‌ورزید که نه تنها کمک گرفتن مالی از افراد علاق‌مند به معماری برایش شرم‌آور نبود بلکه به آن افتخار هم می‌کرد. وی تا زمان مرگش یعنی در سال ۱۹۲۶ توانست قسمت‌های اصلی کلیسا مانند راز و نیاز قدیس که تولذ حضرت مسیح را نشان می‌دهد، بخش درخشش و نمای کلیسا را به اتمام برساند.

ساخت کلیسای ساگرادافامیلیا بعد از مرگ گائودی نیز ادامه پیدا کرد. معماران با الهام از بخش‌های تکمیل شده توسط گائودی سعی دارند تا سال ۲۰۲۶ کلیسا را تکمیل و ساخت آن را به اتمام رسانند.

معماری کلیسا ساگرادا فامیلیا

به تصویر کشیدن عقاید مسیحیان یکی از اهدافی ست که در معماری ساگرادافامیلیا به وضوح دیده می‌شود. در واقع تمامی سازه‌ها، نقش‌ها و هندسه کلیسا با تلفیقی از عقاید مذهبی  و الهام از طبیعت ساخته شده‌اند.

۱۸ برج ساخته شده در ساگرادافامیلیا نمادی از مسیحیت هستند. برج میانی وقف حضرت عیسی شده، چهار برج اطراف چهار انجیل را نشان می‌دهند، برجی که در قسمت فوقانی محراب قرار گرفته و ستاره‌ای را بر روی دوش خود حمل می‌کند نشانی از مریم مقدس به شمار رفته و ۱۲ برج دیگر نیز حواریون عیسی مسیح را نشان می‌دهند.

بنای ساختمان به گونه‌ای طراحی شده که در آن برج‌ها حالت مرتفع داشته و با سمت بالا در حرکتند، این حرکت رو به بالا نیز نشان از عروج مسیح به سوی پروردگار را دارد.

در بخش‌های دیگر بنا ۳ مرحله از زندگی حضرت عیسی شامل تولد و ورود او به اورشلیم، مرگ و رستاخیز مسیح و در نهایت وضعیت درخشان مسیحیت در دنیای امروزی را می‌بینیم که بسیار خلاقانه به تصویر کشیده شده است.

پنجره‌های رنگین در داخل بنا، ستون‌های بلند و معماری ویژه سقف نمایشی بسیار زیبا از بازی نور و رنگ را در فضای درونی کلیسا به نمایش گذاشته است.

کلیسا ساگارادا فامیلیا در کجا قرار دارد؟

کلیسای ساگرادا فامیلیا در شهر بارسلونا اسپانیا قرار گرفته و کمتر کسی ست که با قدم گداشتن یه بارسلون محو عظمت و شکوه آن نشود. این کلیسا در خیابان Carrer de Mallorca  واقع شده و گردشگران می‌توانند از طریق خطوط مترو ۲ و۵ شهر بارسلون به آن دسترسی پیدا کنند. 

ساعت بازدید از کلیسا

نوامبر تا فوریه: ۹ تا ۱۸

مارچ: ۹ تا ۱۹

آپریل تا سپتامبر: ۹ تا ۲۰

اکتبر: ۹ تا ۱۹

دسامبر ۲۵، ۲۶ و ۱ تا ۶ ژانویه: ۹ تا ۱۴

نکات جالب و خواندنی

  • مجسمه‌ها و تندیس‌های کلیسا برگرفته از داستان‌های انجیل هستند.
  • گائودی در معماری کلیسا علاوه بر سبک نوین خود از معماری گوتیک نیز الهام گرفته است.
  • ستون‌های داخل کلیسا به شکل تنه‌های درخت هستند که ورود به طبیعت را تشبیه می‌کنند.
  • بطور همزمان ۱۴۰۰۰ نفر می‌توانند در کلیسا حضور داشته باشند.

سخن آخر

آزانس گردشگری ستاره ونک برای گردشگران عزیز تورهای متنوعی در اروپا، اسپانیا و سایر نقاط دنیا برنامه ریزی کرده اند. برای دیدن از مکان های دیدینی شهر بارسلونا می توانید با همراهی تیم سفر ستاره ونک از نحوه برگزاری و قیمت تور بارسلون اسپانیا با خبر شوید. همچنین با کمک این تیم می توانید اطلاعات لازم جهت دریافت ویزای توریستی اسپانیا کسب نمایید. 

 

 

بیشتر بخوانید …

اسپانیا و میراث‌های جهانی ثبت شده در یونسکو

با شهر سویل در اسپانیا و دیدنی‌های آن آشنا شوید

۵ شهر زیبا و جذاب اسپانیا

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید