مدارک اخذ ویزا

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در دوشنبه 1 جولای 2024
Loading...

مسافرانی که قصد سفر به یک کشور خارجی با اقامت محدود و مشخص را دارند باید ویزا یا مجوز ورود به آن کشور را داشته باشند. هر کشور با توجه به شرایط سیاسی و فرهنگی و نیز روابطی که با سایر کشورها دارد، شرایط و مدارک متفاوتی را برای اجازه ورود مسافران به کشور خود تعیین کرده است. حتی در برخی موارد و با توجه به تصمیم دولت‌ها ممکن است افراد برای سفر به کشور دیگر نیاز به دریافت ویزا نداشته باشند. به عنوان مثال در حال حاضر مسافران ایرانی می‌توانند بدون ویزا تا ۳ ماه ترکیه اقامت داشته باشند. در مجموع مجوز ورود به هر کشور شرایط ویژه خود را دارد و مسافران باید قبل از سفر درباره مدارک لازم برای اخذ ویزا تحقیق کنند. در اینجا اطلاعات کلی راجع به مدارک اخذ ویزا را گردآوری کرده‌ایم.

ویزا چیست؟

ویزا سندی است که فرد می تواند بوسیله آن وارد کشور مقصد شود. این مدرک نشان می دهد هدف فرد از ورود به آن کشور چیست و برای چه مدتی قصد دارد در آنجا بماند که به دو شکل single و multiple صادر میگردد. در حالت اول یا همان single شخص تنها اجازه یکبار ورود به آن کشور را دارد که معمولا ویزاهای توریستی از این نوع هستند و در حالت multiple فرد می تواند ورود و خروج متعدد به آن کشور ، طی مدت اعتبار ویزا را داشته باشد. مدارک اخذ ویزا برای کشورهای مختلف با هم متفاوت است. برخی از کشورها شرایط راحت‌تر و برخی شرایط سخت تری را برای صدور ویزا در نظر گرفته‌اند. برای اطلاع از شرایط و مدارک ورود به کشور مورد نظرتان می‌توانید از مشاوره رایگان کارشناسان ما استفاده کنید.

تفاوت ویزا و پاسپورت

پاسپورت سند یا مدرکی مانند شناسنامه است که توسط دولت‌ها صادر و برای شناسایی افراد در مرزهای خارج از کشوری که در آن ساکن هستند استفاده می‌شود. افراد با داشتن پاسپورت می‌توانند از مرز کشور خود خارج شده و با اهداف گردشگری، کاری و غیره به کشور دیگر سفر کنند. اما همانطور که در پاراگراف قبل دیدیم ویزا مجوزی ست که توسط کشور مقصد برای مسافران واجد شرایط صادر می‌شود. درواقع بدون داشتن پاسپورت، صدور ویزا هم امکان پذیر نیست.

آشنایی با انواع ویزا

با ویزا و معنی آن آشنا شدیم. در این پاراگراف انواع ویزا را معرفی می‌کنیم. ویزاها نیز مانند مدارک اخذ ویزا انواع مختلف دارند. شرایط ویزای توریستی با ویزاهای کاری و تحصیلی کاملا متفاوت هستند. بدین صورت که شما برای کار یا تحصیل در یک کشور خارجی باید درخواست ویزای کاری یا تحصیلی را ارائه دهید. در ادامه با انواع ویزا آشنا می‌شویم:

ویزای توریستی

ویزای توریستی برای افرادی صادر می‌شود که برای کوتاه مدت و به قصد سفر و گردشگری وارد کشور مقصد می‌شوند. مدارک وشرایط اخذ ویزا توریستی راحت‌تر از ویزای کاری یا تحصیلی است.

ویزای تحصیلی

چنانچه قصد ادامه تحصیل در کشور دیگر را دارید باید جهت ویزای تحصیلی اقدام کنید.

ویزای ترانزیت

ویزای ترانزیت برای افرادی صادر می‌شود که در سفر غیرمستقیم به یک کشور، مجبور به توقف در یک کشور ثالث هستند، ممکن است برای این توقف کوتاه نیاز به اخذ نوع خاصی از ویزا به نام ویزای ترانزیت باشد.

ویزای کاری

ویزای کاری با دریافت پیشنهاد کاری از طرف کارفرما از کشور مقصد صادر می‌شود.

ویزای پزشکی

برای افرادی صادر می‌شود که قصد گذراندن دوره درمان در بیمارستان‌های کشور مقصد را دارند.

بیشتر بخوانید

شرایط دریافت ویزای نمایشگاهی چیست؟

انواع ویزای توریستی

ویزاهای توریستی انواع مختلف دارند. برخی از ویزاها به صورت فرودگاهی و در بدو ورود صادر می‌شوند و برخی دیگر مراحل پیچیده‌تر دارند و به صورت لیبلی هستند. برای دریافت ویزاهای الکترونیکی باید به صورت آنلاین به سامانه صدور ویزا کشور مورد نظر مراجعه کرده و پس از تاییدیه ویزایتان را دریافت کنید.

اما برای دریافت ویزاهای لیبل مسافر یا باید به صورت شخصی در سفارت حضور پیدا کند یا پاسپورت مسافر از طریق آژانس‌های هواپیمایی به سفارت فرستاده و پس از دریافت لیبل به ایشان تحویل داده می‌شود.

برخی از کشورها ویزای توریستی را به صورت فرودگاهی صادر می‌کنند. در این صورت مسافر مدارک خود را همراه برده و با ارائه آن در فرودگاه ویزای خود را دریافت می‌کند. در برخی از موارد هم با توجه به توافق بین دولت‌های دو کشور، مسافران می‌توانند با همراه داشتن پاسپورت به مرز کشور مقصد وارد شوند.

مسافران ایرانی به چه کشورهایی می‌‌توانند بدون ویزا سفر کنند؟

پاسپورت ایرانی رتبه صدوپنجم در دنیا را دارد. بر همین اساس و با توجه به توافق بین دولت‌های دو کشور، مسافران ایرانی می‌توانند به چهل و دو کشور دنیا بدون ویزا سفر کنند. برخی از کشورهایی که ایرانیان برای ورود به آن‌ها نیاز به ویزا ندارند موارد زیر را شامل می‌شوند:

  • ارمنستان
  • مالزی
  • ترکیه
  • گرجستان
  • جزایر کوک
  • نیووی
  • دومینیکا
  • هائیتی

مراحل اخذ ویزای توریستی

مراحل و مدارک اخذ ویزا توریستی با توجه به قوانین کشور مقصد و روابط بین دو کشور مشخص می‌شود. برای دریافت ویزای برخی از کشورها مانند ویزای توریستی دبی مدارک به صورت آنلاین ارسال و پس از تایید؛ ویزا به صورت برگه‌ای صادر می‌شود.

برای دریافت ویزاهای توریستی مقاصدی مانند تایلند و بالی مدارک همراه با پاسپورت به سفارت تحویل داده شده و در صورت تایید، لیبل ویزا داخل پاسپورت چسبانده می‌شود.

در مواردی مانند کانادا یا آمریکا که سفارتی در ایران ندارند، مسافران باید برای انگشت نگاری یا محاسبه به کشور ثالث مانند ترکیه، دبی یا ارمنستان بروند. متقاضیان ویزای توریستی انگلیس یا استرالیا برای ارائه مدارک و انگشت نگاری می‌توانند از طریق سفارت‌های این کشورها در ایران اقدام کنند.

وقت سفارت ویزاهای توریستی

متقاضیان ویزای توریستی شینگن، ویزای توریستی انگلیس، کانادا، آمریکا و استرالیا لازم است برای تحویل مدارک، انگشت نگاری و یا محاسبه (با توجه به قوانین سفارت) به دفاتر نمایندگی‌های سفارت مراجعه کنند. بنابراین پیش از حضور باید برای دریافت وقت اقدام کنند. مدارک اخذ ویزا و دلیل حضور در سفارت (انگشت نگاری، ارائه مدارک یا محاسبه) در هر یک از کشورها متفاوت است اما متقاضی ویزای هر یک از این مقاصد که باشید باید وقت سفارت را تعیین و در زمان مشخص شده حضور پیدا کنید.

هزینه‌های اخذ ویزای توریستی

هزینه‌ای که برای دریافت ویزا پرداخت می‌کنید به موراد مختلف مانند مدارک اخذ ویزا و شرایط تعیین شده بستگی دارد. به عنوان مثال برای دریافت وقت سفارت از کشورهای اروپایی، کانادا یا لنگلیس باید ورودی سفارت را پرداخت کنید یا مدارکتتان به زبان انگلیسی ترجمه شود. اما دریافت ویزا از کشورهای تایلند، دبی، اندونزی و غیره هزینه کمتری دارد.

مدارک اخذ ویزا برای سفر به برخی از کشورهای پر تردد

مدارک اخذ ویزا توریستی اسپانیا

 

 

اصل شناسنامه

گواهی اشتغال به کار

سند ملکی

۲ قطعه عکس ۴.۵ * ۳.۵ جدید رنگی

تمکن مالی ، هر نفر ۴۰۰ میلیون تومان

پرینت گردش حساب ، ۶ ماهه 

 

مدارک اخذ ویزا توریستی آفریقای جنوبی

 

 

اصل پاسپورت با حداقل ۷ ماه اعتبار

۲ قطعه عکس ۳.۵ * ۴.۵ رنگی

پرینت گردش حساب بانکی، ۳ ماهه (حداقل ۱۰۰ میلیون تومان)

معرفی نامه از محل کار (لاتین)

گواهی اشتغال به کار

کودک زیر ۱۸ سال (گواهی اشتغال به تحصیل و ۲ نسخه ترجمه شده شناسنامه)

 

مدارک اخذ ویزا توریستی اندونزی

اصل پاسپورت با حداقل ۷ ماه اعتبار

اسکن عکس ۴*۶ تمام رخ زمینه سفید.

مشخصات فردی (نام و نام خانوادگی، آدرس منزل، آدرس محل کار، تلفن منزل و محل کار)

 

 

 

مدارک اخذ ویزا توریستی تایلند

اصل پاسپورت با حداقل ۷ ماه اعتبار

دو قطعه عکس ۴*۶ رنگی

بلیط رفت‌ و برگشت هواپیما

تاییدیه رزرو هتل در تایلند

کپی کارت ملی

کپی تمام صفحات شناسنامه

تمکن مالی با مانده حساب حداقل ۵۰ میلیون تومان

مدارک اخذ ویزا توریستی دبی

اسکن رنگی صفحه اول پاسپورت

اسکن رنگی هر دو طرف کارت ملی

۱ قطعه عکس پرسنلی

شناسنامه فرد متقاضی

مدارک اخذ ویزا توربستی سنگاپور

 

اسکن رنگی صفحه اول پاسپورت، امضاء شده با حداقل ۷ ماه اعتبار

یک قطعه عکس ۴*۶ رنگی جدید (زمینه سفید)

فرم تکمیل شده ویزا

مدارک اخذ ویزا توریستی هند

 

 

اصل پاسپورت، امضاء شده با حداقل ۷ ماه اعتبار

۲ قطعه عکس ۵*۵ رنگی جدید (زمینه سفید)

کپی شناسنامه (تمامی صفحات) و کپی کارت ملی

فرم تکمیل شده ویزا

 

مدارک اخذ ویزا توریستی چین  

 

اصل پاسپورت با حداقل ۷ ماه اعتبار

دو قطعه عکس ۶ در ۴ با زمینه سفید نهایتا در ۶ ماه اخیر بدون حاشیه، صورت کامل و از رو به رو ، رنگی

تمکن مالی به ارزش حداقل ۳٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به ازای هر نفر

سخن پایانی

ورود به هر کشور قوانین و شرایط خاص خود را دارد. بنابراین قوانین اخذ ویزا در سفارت‌های مختلف کاملا متفاوت است. چنانچه قصد سفر به هر یک از مقاصد خارجی را داشته و از مدارک مورد نیاز جهت ویزای توریستی بی اطلاع هستید، می‌توانید با کارشناسان ما در آژانس هواپیمایی ستاره ونک تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت کنید.

سوالات متداول

تفاوت ویزا و پاسپورت در چیست؟

ویزا مجوز ورود به یک کشور خارجی است که توسط دولت کشور مقصد برای افراد واجد شرایط صادر می‌شود اما پاسپورت مدرکی شناسایی است که توسط دولت یک کشور برای شهروندانش صادر می‌شود. افراد با داشتن پاسپورت می‌توانند برای دریافت ویزا و سفر به کشور خارج از مرزهایشان اقدام کنند.

چگونه ویزا بگیریم؟

هر یک از کشورها قوانین خود را برای صدور ویزا دارند. اما در حالت کلی برای دریافت ویزا باید از طریق سفارت کشور مقصد اقدام کنید.

به کدام کشورها می‌توان بدون ویزا سفر کرد؟

در حال حاضر مسافران ایرانی می‌توانند به مقاصدی مانند ترکیه، مالزی، ارمنستان، گرجستان و چند کشور دیگر بدون ویزا سفر کنند.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید