نمایش عظیم فانوس‌های کاغذی در ژاپن - نبوتا ماتسوری (Nebuta Matsuri) در آئوموری

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در سه‌شنبه 5 مارس 2024
Loading...

نبوتا جشنواره‌ای تابستانی ست که در شهرهای اطراف استان آئوموری ژاپن برگزار می‌شود. نقطه عطف جشنواره رژه روزانه فانوس‌های عظیم است که در کنار طبل‌های بزرگ تایکو، نوازندگان و رقصندگان قرار دارند. جشنواره نبوتا ماتسوری یکی از سه جشنواره بزرگ منطقه توهوکو (توهوکو ساندای ماتسوری) در کنار کانتو ماتسوری آکیتا و تاناباتای سندای به شمار می‌رود. با شکوه‌ترین فستیوال نبوتا در شهر آئوموری هر ساله از ۲ تا ۷ آگوست در شهر آئوموری برگزار می‌شود. در ادامه درباره این فستیوال بیشتر می‌خوانیم.

پیدایش جشنواره نبوتا ماتسوری

هر چند که چگونگی پیدایش جشنواره نبوتا ماتسوری دقیقا مشخص نیست اما گفته می‌شود که از گفته می‌شود که این فستیوال نوعی از فستیوال تاناباتا می‌باشد. در تاناباتا یا جشن ستارگان ژاپن، شرکت کنندگان آرزوهای خود  را به امید برآورده شدن بر روی کاغد نوشته و به درخت بامبو آویزان می‌کنند.

طبق روایت‌ها در جشنواره تاناباتا، فرهنگ چین و آداب و رسوم و رویدادهای سنتی سوگارو با هم تلفیق شده‌اند. در نبوتا، فانوس‌های بسیار زیبا جای خود را به کاغذهای آرزو می‌دهند. امروزه رژه رفتن شرکت کنندگان همراه با فانوس‌های کاغذی بزرگ در خیابان به یک سنت در ژاپن تبدیل شده است. با این تفاوت که فانوس‌ها نسبت به قبل روز به روز بزرگتر و البته خلاقانه تر شده‌اند.

برای مشاهده قیمت و خرید تور ژاپن از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور ژاپن

استادان ساخت نبوتا یا فانوس‌های بزرگ کاغذی در ژاپن

در ژاپن به سازندگان نبوتاهای بزرگ، نبوتاشی یا استادان نبوتا می‌گویند. این افراد متخصصانی هستند که در مورد طراحی اساسی، کل ساختار و رنگ های نبوتا در جشنواره تصمیم می‌گیرند. هر سال پس از جشنواره نبوتا، استادان برنامه ریزی برای نبوتاهای سال آینده را آغاز کرده و اولین پیش نویس طراحی را در زمستان تکمیل می‌کنند.

برای ساخت فانوس‌های بزرگ در جشنواره نبوتا ماتسوری، ابتدا قسمت‌های جزئی مانند صورت، دست‌ها و پاها ایجاد شده و تا ماه می، کل ساختار در کارگاه‌های مخصوص با چوب و سیم ساخته می‌شود. سپس لامپ‌ها در داخل فانوس‌ها قرار گرفته و ساختار سیمی با کاغذهای سنتی ژاپنی پوشانده می‌شود.

هنگامی که کاغذ به کل بدنه فانوس چسبانده شد، خطوط با جوهر زغال سیاه و الگوها با شمع‌های ذوب شده ترسیم می‌شوند و در نهایت با قلم موها و اسپری رنگامیزی می‌شوند. بدین ترتیب نبوتاها آماده رژه رفتن در خیابان‌ها هستند.

گروه‌های موسیقی و رقصندگان در جشنواره نبوتا ماتسوری

نبوتا بایاشی یا گروه‌های موسیقی نبوتا از طبل، فلوت و سنج دستی تشکیل شده‌اند. این درامرها هستند که ریتم موسیقی را تنظیم می‌کنند. فلوت، ملودی را می نوازد و سنج‌ها موسیقی را گوش نوازتر می‌کنند.

رقصندگان در جشنواره نبوتا ماتسوری به نام هانتوس شناخته می‌شوند. رقصندگان هانتو همراه با گروه موسیقی در رژه‌های خیابانی می‌رقصند و با گفتن “راسرا، راسرا” هیاهوی هیجان انگیزی را بر پا می‌کنند. سایر شرکت کنندگان در جشنواره هم به شرط پوشیدن لباس هانهتو می‌توانند به جمع رقصنده‌ها ملحق شوند.

برای ملحق شدن به جمع رقصنده‌ها نیازی به رزرو نیست و هر لحظه که بخواهید می‌توانید این کار را انجام دهید. لباس‌های Haneto را می‌توان در فروشگاه‌های بزرگ  شهر آئوموری و شهرهای دیگر خریداری کرد. برخی از فروشگاه‌ها با اجاره دادن لباس مخصوص هانهتو، کار شرکت کنندگان را برای ملحق شدن به گروه‌های موسیقی و رقص راحت‌تر می‌کنند. هزینه اجاره یک دست کامل لباس هانهتو حدود ۴۰۰۰ ین است.

بیشتر بخوانید

تاناباتا (Tanabata) – جشن ستارگان در ژاپن

شرایط و مشخصات لباس‌های هانهتو

  • روی سر خود یک کلاه حصیری مثلثی با گل‌های مصنوعی رنگارنگ هاناگاسا بپوشید.
  • یک بند با رنگ‌های رنگ های روشن مانند قرمز و صورتی روی شانه خود ببندید.
  • دور کمرتان به بوسیله بند مخصوص شیگوکی و گاگاشیکو، یک ظرف حلبی برای نوشیدن آب و غیره داشته باشید.
  • یک کیمونوی ساده با پایه سفید که به نام یوکاتا شناخته می شود تهیه کنید.
  • سجاف کیمونو باید تا زانو جمع شود. زیر آن یک اکوشی صورتی یا آبی روشن بپوشید.
  • جوراب‌های سنتی سفید با پنجه دو پا بپوشید: یک قسمت برای انگشت شست پا و قسمت دیگر برای انگشتان دیگر.
  • صندل های زوری سنتی با نخ های حصیری بپوشید. بهتر است صندل‌ها را با پارچه ای به نام مامشیبوری به پاهای خود ببندید تا هنگام رقصیدن از پا در نیاید.

بیشتر بخوانید

معروف‌ترین فستیوال‌ کیوتو در ماه ژوئیه – گیون ماتسوری (Gion Matsuri)

رویدادهای جشنواره نبوتا

هر شب در طول جشنواره، شناورها برای رژه به خیابان‌های مرکز شهر آئوموری می‌روند، به جز آخرین روز (۷ آگست)، که رژه بعد از ظهر برگزار می‌شود. شناورها که توسط نیروی انسانی در امتداد خیابان‌ هدایت می‌شوند، به جلو و عقب رفته، می‌چرخند و برای جمعیت حرکات نمایشی اجرا می‌کنند. هر شناور توسط تیم‌هایی از نوازندگان تایکو، نوازندگان فلوت، نوازندگان سنج دستی و همچنین صدها رقصنده به نام هانهتو همراهی می‌شود. این رقصنده‌ها در حالی که رقصی را اجرا می‌کنند که  شبیه پرش به نظر می‌رسد، صفوف را با شعار “راسرا، راسرا” دنبال می‌کنند.

طول مسیر ۳ کیلومتری رژه، تعداد زیادی صندلی رایگان و همچنین صندلی‌های رزرو شده که از Ticket Pia و فروشگاه ها قابل خریداری هستند وجود دارد. بسیاری از افراد از اطراف شهر و البته خارج از ژاپن برای شرکت در رقص جشنواره نبوتا ماتسوری به آئوموری می‌آیند. تنها شرط لازمبرای پیوستن به گروه‌های رقص این است که لباس سنتی رقص هانتو را بپوشید که می توان آن را در مغازه های سراسر استان با قیمت حدود ۷۰۰۰ ین خریداری کرد یا از مغا زه های اجاره ای در اطراف شهر با حدود ۴۰۰۰ ین اجاره کرد.

ترتیب اجراهای رژه‌ها در طول برگزاری جشنواره نبوتا ماتسوری

در دو شب اول جشنواره نبوتا ماتسوری رژه‌ها تا حدودی کوچکتر هستند و تنها حدود دو سوم شناورهای فانوس در آن شرکت می کنند. با این حال، در شب های ۴ تا ۶ آگوست، رژه‌ها در نوسان است و هر چند دقیقه یک شناور ظاهر می‌شود. همه شناورها نیز در رژه بعد از ظهر در آخرین روز جشنواره نمایش داده می‌شوند. در نهایت با یک نمایش آتش بازی دو ساعته در امتداد اسکله، جشن را به پایان می‌رسانند.

رویدادهای مختلفی در طول جشنواره در Rassera Land در کنار ساختمان ASPM در امتداد اسکله شهر برگزار می‌شود. شناورهای جشنواره در طول روز در Rassera Land مستقر هستند و بازدیدکنندگان می‌توانند آنها را از نزدیک ببینند، عکس بگیرند و با برخی از طراحان و سازندگان ملاقات کنند. همچنین اجرای آواز و رقص در ASPM و  فروشندگانی که مواد غذایی و کالاهای مرتبط با جشنواره را می فروشند فضا را جذاب‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید

شهر جهنم ژاپن کجاست؟ | تاریخچه + آدرس و مشخصات

چگونه به عنوان یک بازدید کننده از جشنواره  نبوتا لذت ببریم؟

  • می‌توانید از قبل با پرداخت مبلغ تعیین شده، صندلی‌هایی که در طول مسیر قرار داده شده‌اند را رزرو کنید. البته تماشای رژه بدون رزرو صندلی هم امکان پذیر است اما در نظر داشته باشید که خیابان‌ها بسیار شلوغ هستند و از این رو ممکن است برای تماشای رژه با مشکل مواجه شوید.
  • لطفا صندلی‌های پولی را از قبل خریداری کنید. در غیر اینصورت اگر شانس بیاورید ممکن است در صورت وجود جای خالی در روز جشنواره بتوانید بلیط صندلی را بخرید.
  • اگر باران ببارد، جشنواره همچنان ادامه خواهد داشت و نبوتاها با ورقه‌های بزرگ وینیل پوشانده می‌شوند.
  • لطفاً در صورت بارش باران، بارانی بپوشید و از استفاده از چتر خودداری کنید چرا که چترها دید سایر بازدیدکنندگان را مسدود می‌کنند.

اطلاعات کلی جشنواره نبوتا ماتسوری

جشنواره نبوتا هر ساله از تاریخ ۲ تا ۷ آگوست برگزار می‌شود.  در ادامه اطلاعات کلی درباره جشنواره نبوتا ماتسوری را مرور می‌کنیم:

زمان برگزاری رویدادهای فستیوال

  • در اول آگوست ساعت ۱۸:۰۰ تا ۲۱:۰۰ جشنواره شب و ۱۹:۰۰ تا ۲۰:۴۰ جشنواره آتش بازی آساموشی اونسن برگزار می‌شود·
  • ۲ تا ۳ آگوست (شب): ۱۹:۱۰ تا ۲۱:۰ پارادای کودکان نبوتاهای بزرگ
  • ۴ تا ۶ آگوست (عصر): ۱۹:۱۰ الی ۲۱:۰۰ رژه نبوتاهای بزرگ
  • ۷ آگوست (روز/عصر): ۱۳:۰۰ الی ۱۵:۰۰ رژه نبوتاهای بزرگ / ساعت ۱۹:۰۰ رژه اقیانوس، جشنواره آتش بازی آئوموری

محل برگزاری

مرکز آموری شی

شماره تماس جهت رزرو صندلی

۰۱۷-۷۲۳-۷۲۱۱

هزینه شرکت در جشنواره

  • صندلی رزرو شده پولی به ازای هر نفر ۲۶۰۰ ین و بیشتر
  • فروش بلیت ها حدود یک ماه قبل از جشنواره آغاز می شود.
  • *صندلی های غیر از صندلی های رزرو شده رایگان هستند.

ایستگاه مترو نزدیک به محل برگزاری جشنواره

در فاصله چند قدمی ایستگاه JR Aomori

وب سایت رسمی جشنواره

http://www.nebuta.jp/foreign/english.html

مسیرهای دسترسی به محل برگزاری جشنواره نبوتا

مسیر رژه Nebuta Matsuri یک حلقه سه کیلومتری در اطراف مرکز Aomori است و پنج دقیقه پیاده روی از ایستگاه JR Aomori فاصله دارد. Rassera Land، جایی که شناورها مستقر هستند، در کنار ساختمان ASPM در امتداد اسکله، ده دقیقه پیاده روی از ایستگاه JR Aomori واقع شده است.

هتل‌های اطراف آئوموری

شما می‌توانید در روزهای برگزاری جشنواره نبوتا ماتسوری در هتل‌های آئوموری اقامت داشته باشید. در ادامه لیستی از معروفترین هتل‌ها را گردآوری کرده‌ایم:

  • هتل Daiwa Roynet Hotel Aomori با امتیاز ۸٫۷ از وب سایت بوکینگ
  • هتل Iroha Ryokan با امتیاز ۸٫۳ از وب سایت بوکینگ
  • هتل Yadoya Tsubaki با امتیاز ۸٫۳ از وب سایت بوکینگ
  • هتل Richmond Hotel Aomori با امتیاز ۸٫۲ از وب سایت بوکینگ
  • هتل Super Hotel Aomori با امتیاز ۸٫۲ از وب سایت بوکینگ

سخن پایانی

جشنواره نبوتا ماتسوری که نماد تابستان در آئوموری است، به عنوان یکی از مشهورترین جشنواره‌های ژاپن شناخته می‌شود که هزاران بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند. جاذبه اصلی فستیوال، شناورهای بزرگ، رنگارنگ و دراماتیک به شکل انسانی به نام نبوتا است که ۹ متر عرض، ۷ متر عمق و ۵ متر ارتفاع دارند که بیشتر آنها شبیه جنگ سالاران باستانی، شخصیت های تاریخی و شخصیت‌های کابوکی هستند. این شناورها در خیابان‌های Aomori رژه می‌روند و رقصندگان Haneto با موسیقی هیجان‌انگیز آن‌ها را همراهی می‌کنند. اگر در زمان برگزاری جشنواره در ژاپن هستید حتما در این فستیوال شاد و رنگی شرکت کنید.

سوالات متداول

.

در جشنواره نبوتا ماتسوری چه اتفاقاتی می‌افتد؟

هر ساله بیش از ۳ میلیون بازدید کننده از سراسر ژاپن و خارج از کشور با  تور ژاپن برای شرکت در فستیوال نبوتا ماتسوری به ژاپن می‌روند. در طول جشنواره، بیش از بیست نبوتا (فانوس‌های عظیم) بر اساس کابوکی یا داستان‌های افسانه‌ای همراه با موسیقی و رقص در شهر آئوموری رژه می‌روند.

چرا ژاپنی‌ها نبوتا را جشن می‌گیرند؟

تصور می‌شود که این جشنواره به عنوان راهی برای بیدار کردن مردم برای فصل برداشت پاییز آغاز شد. جشنواره‌های نبوتا در مکان‌های مختلف در منطقه توهوکو برگزار می‌شود، اما جشنواره آئوموری معروف‌ترین آنهاست. هر سال بیش از ۲٫۵ میلیون بازدید کننده برای شرکت در جشنواره به این شهر می‌آیند.

مدت زمان جشنواره نبوتا چقدر است؟

جشنواره نبوتا آئوموری یک جشنواره تابستانی است که هر سال از ۲ تا ۷ آگوست برگزار می‌شود و یکی از شگفت انگیزترین رویدادها در تمام توهوکو محسوب می‌شود. عروسک‌های غول پیکری که در شهر رژه می‌روند بسیار جذاب و باورنکردنی هستند، به همین دلیل است که سالانه حدود ۳ میلیون نفر یا بیشتر برای بازدید از آن‌ها به ژاپن می‌آیند.

نبوتا در ژاپنی به چه معناست؟

“نبوتا” به شناور یک جنگجوی شجاع اشاره دارد که در مرکز شهر حمل می‌شود، در حالی که رقصندگان با لباسی منحصر به فرد به نام haneto (ハネト)  در زمان خود با شعار Rasserā (ラッセラー) (کوتاه شده) می‌رقصند.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید