معرفی جشنواره گالونکان بالی

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در سه‌شنبه 14 مه 2024
Loading...

گالونکان یکی از مهم ترین جشنواره‌های مذهبی بالی است که ماهیت معنوی جزیره و میراث فرهنگی غنی مردم آن را به نمایش می‌گذارد. این مراسم مذهبی که قدمتی چند هزار ساله دارد، به مناسبت بازگشت ارواح اجداد برای دیدن خانه و خانواده‌شان برگزار می‌شود. ساکنان جزیره بالی با برپایی جشن و آماده کردن هدایا برای این استقبال باشکوه آماده می‌شوند! جشنواره گالونکان بالی همچنین نمادی از پیروزی دارما (خوب) بر آدارما (شر) است که منعکس کننده ارزش‌های معنوی عمیق ریشه‌دار در هندوئیسم بالی می‌باشد. می‌خواهید درباره این جشنواره جذاب بیشتر بدانید؟ تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

اهمیت و تاریخ جشنواره گالونکان بالی

در گالونکان، خدای آفرینش – آیدا سانگ هیانگ ویدی را گرامی می‌دارد. طبق اعتقاد بالیایی‌ها، این مراسم برای جشن پیروزی خیر در برابر بد یا دارما در برابر آدارما برگزار می‌شود. به گفته افسانه‌های محلی و آیین بودا جشنواره گالونکان نشان دهنده شکست مایادنوا، پادشاه بالی است! پادشاه بسیار قدرتمند و شکست ناپذیر که به رعایای خود اجازه نداد هندوئیسم را بپذیرند یا از آن پیروی کنند. سرانجام لرد ایندرا او را در نبرد خونین در تامپاکسرینگ، جیانیار شکست داد.

اعتقاد بر این است که پادشاه برای فرار از شکست ترفندهای زیادی از جمله تبدیل شدن به سنگ و مجسمه را انجام داد، اما خداوند در نهایت با تیر خود او را شکست داد. محلی که پادشاه مایادناوا در آن کشته شد اکنون محل معبد Tirta Empul است.

برای مشاهده قیمت و خرید تور اندونزی از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور اندونزی

رویدادهای جشنواره گالونکان بالی

گالونکان جشنی ۱۰ روزه است که مراسم‌ها یا آیین‌های آن را می‌توان به سه دسته پیش از شروع آیین اصلی، روز اصلی مراسم و پس از آن تقسیم بندی کرد:

آیین‌های پیش از آغاز مراسم اصلی

در بالی، جشن‌های گالونکان در روزها و دوره های مختلف برگزار می‌شوند. این جشنواره مهم و معروف حدود ۱۰ روز ادامه دارد. سه روز قبل از گالونکان، در روز Penyekeban، موز به عنوان پیشکش برای خدایان آماده می‌شود. Penyekeban به معنای واقعی کلمه به «روزی برای پوشاندن» ترجمه می‌شود، زیرا بالیایی‌ها موز سبز را در گلدان‌های سفالی می‌پوشانند تا سریع‌تر رسیده شود. روز بعد، کیک برنج سرخ شده پنیجان یا جاجا به عنوان نذری تهیه می‌شود. یک روز قبل از جشنواره، پنامپاهان (مرغ و خوک) قربانی شده تا برای یک جشن بزرگ آماده شوند. برخی از غذاهای سنتی که در این روز تهیه می‌شود ساتای و لوار و گوشت خوک هستند.

آیین‌های اجرا شده در طول برگزاری گالونکان

در طول جشنواره گالونکان بالی میله‌های آمبو، با برگ‌های نارگیل و دیگر مصنوعات، در خیابان‌های جزیره قرار داده می‌شوند. مردم محلی لباس‌های سنتی می پوشند و خانه‌ها و دروازه‌های خود را با آثار هنری سنتی تزئین می‌کنند. جشن‌های زیادی مانند جشن‌های کونینگان در معبدهای محلی برنامه ریزی می‌شود.

در این جشن‌ها تقدیم گل و غذا توسط مردان و زنان به معبد انجام می‌شود. همچنین اجراها و آیین‌های رقص سنتی در طول روز از دیگر برنامه‌های گالونکان می‌باشد. روز اصلی گالونگان و یک روز بعد از آن معمولاً به دیدار خانواده و بستگان اختصاص دارد. در طول جشنواره، یک مراسم محبوب Ngelawang یا دور کردن ارواح منفی برگزار می‌شود به این صورت که بارونگی انجام و از خانه‌ای به خانه‌ای دیگر می‌رود و پیشکش‌های پولی می‌دهد تا خانه را از شر هر بدی خلاص کند و خیر را بازگرداند.

بیشتر بخوانید

معرفی بهترین جاهای بالی برای غواصی

آیین بعد از گالونکان در بالی: کونینگان

اعتقاد بر این است که ارواح نیاکان در طول جشنواره گالونکان به دنیای زمینی برمی‌گردند و مردم محلی برای گرامیداشت این ارواح، آداب و رسوم مختلفی را برگزار می‌کنند. کونینگان که ۱۰ روز پس از روز گالونگان برگزار می‌شود. طبق اعتقاداتی که ریشه در آیین هندو دارد، کونینگان روزی است که ارواح نیاکانی که برای گالونکان به زمین آمده بودند به مکان‌های مقدس خود باز می گردند. مردم بالی در این روز نذورات ویژه‌ای از برنج زرد تهیه می‌کنند.

بهترین معابد برای مشاهده گالونکان در بالی

یکی از بهترین معابدی که در طول گالونکان در بالی ورد توجه قرار می‌گیرد، Pura Luhur Uluwatu است که یکی از بزرگترین معابد جزیره به شمار می‌رود. Pura Besaikh نیز یکی دیگر از معبدهای معروف است که مانند معبد Sanekan ه میزبان بسیاری از جشن‌ها، به ویژه جشنواره گالونکان می‌باشد.

جشنواره گالونکان یکی از جذابترین جشن‌های جزیره بالی است که حضور در آن اوغات بسیار خوشی را برایتان رقم خواهد زد. با شرکت در این جشنواره، فرهنگ بالی و باورهای آن‌ها را بیشتر درک کرده و می‌توانید این باورها را با مردم محلی جشن بگیرید.

اهمیت گالونکان در بالی

این جشنواره هر ۲۱۰ روز یکبار برگزار و به مدت ۱۰ روز ادامه دارد و در کونینگان که ارواح به بهشت باز می‌گردند، به اوج خود می‌رسد. در طول گالونکان، بالی به صحنه‌ای پر جنب و جوش از خیابان‌ها، خانه‌ها و معابد تزئین شده تبدیل می‌شود. میله‌های پنجور که از بامبو ساخته شده و با برگ‌ها، میوه‌ها و گل‌های نارگیل تزیین شده‌اند در جاده‌ها به‌صورت نمایشی نصب و منظره‌ای دیدنی و زیبا را که نماد رفاه و فضل زمین است به تصویر می‌کشند.

بیشتر بخوانید

راهنمای سفر به بالی ۲۰۲۴

آیین ‌و جشن‌های گالونکان

Galungan با آداب و رسوم مختلفی آغاز می‌شود که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به تهیه پیشکش و پنجور اشاره کرد. خانواده‌ها گرد هم می‌آیند تا «بانتن» یا هدایایی از برگ‌های نخل، گل و غذا بسازند که قرار است به خدایان و ارواح بازگشته تقدیم شود. این نذورات در زیارتگاه‌های خانوادگی، در ورودی خانه ها و معابد عمومی قرار می گیرند.

معابد، که کانون جشن‌ها هستند، با دعاهای جمعی، موسیقی و اجرای رقص زنده حال و هوایی خاص پیدا می‌کنند. بالیایی‌ها لباس سنتی می‌پوشند و هوا مملو از عطر عود و صداهای ارکسترهای گاملان می‌شود. این دوره نه تنها زمانی برای ادای عبادات مذهبی، بلکه زمانی است که خانواده‌ها گرد هم می‌آیند تا ایمان و میراث سنتی خود را جشن بگیرند. درواقع گالونکان را بهترین ایام برای متحد کردن خانواده‎ها می‌دانند.

جنبه‌های منحصر به فرد گالونکان برای گردشگران

برای گردشگران تور بالی، گالونکان بینشی منحصر به فرد از زندگی معنوی و فرهنگی بالی را ارائه می‌دهد. این جشنواره فرصتی را فراهم می‌کند تا شاهد ادای احترام مردم جزیره به شیوه‌های سنتی و روح جمعی حاکم بر هندوئیسم بالی باشیم. اغلب بازدیدکنندگان از زیبایی پنجور و هدایای خلاقانه و همچنین دست و دلبازی که بالیایی‌ها در اعمال فرهنگی و مذهبی خود به اشتراک می گذارند، شگفت زده می‌شوند.

در طول گالونگان، گردشگران می‌توانند انتظار دیدن مراسم و آیین‌هایی را داشته باشند که معمولاً در دیگر زمان‌های سال انجام نمی‌شوند. شرکت یا مشاهده تدارکات و جشن‌ها یک امتیاز است که درک عمیق‌تری از فرهنگ جزیره و اهمیت مذهب در زندگی روزمره مردم را ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید

هزینه سفر به جزیره بالی

نکاتی درباره شرکت جشنواره گالونکان بالی برای گردشگران

در حالی که گالونکان یک رویداد عمیقا مذهبی است، گردشگران از تماشای جشن‌ها و در برخی موارد شرکت در آنها استقبال می کنند. این نکته بسیار مهم است که بازدیدکنندگان با احترام و حساسیت نسبت به اهمیت فرهنگی و معنوی آیین‌ها در جشن‌ها حضور پیدا کنند. لباس پوشیدن متواضعانه هنگام شرکت در مراسم، درخواست اجازه قبل از عکاسی، و قدردانی از فرصتی که برای تماشای این لحظات وجود دارد، همه راه هایی هستند که گردشگران می‌توانند با احترام در جشنواره هندو شرکت کنند.

گالونگان گواهی بر سنت های فرهنگی پایدار بالی و ارادت مردم آن به اعتقادات معنوی خود است. برای کسانی که به اندازه کافی خوش شانس هستند که در این زمان فرخنده در جزیره باشند، گالونکان یک تجربه استثنایی و غنی را ارائه می‌دهد و ما  را به دیدن روح بالی دعوت می‌کند.

سخن پایانی

مردم بالی روز گالونکان را که یادآور پیروزی دارما بر آدهارم یا خیر بر شر است جشن می گیرند. از نظر اهمیت بعد از روز سکوت نایپی یا سال نو ساکا، این مراسم در درجه دوم قرار می‌گیرد. چون  بالیایی‌ها از یک سیستم تقویم ۲۱۰ روزه به نام پاووکون استفاده می کنند که به عنوان پایه ای برای مراسم روزانه، سالگرد معبد و تعطیلات در جزیره می‌باشد، گالونکان دو بار در سال میلادی برگزار می‌شود. چند روز مانده به جشن میله های بامبو تزئین شده با تزئینات برگ نارگیل جوان در خیابان های سراسر بالی دیده می‌شوند. اگر در این زمان در جزیره باشید، این صحنه شگفت زده‌تان می‌کند. تزیین خیابان‌ها معمولاً تا کونینگان ادامه می‌یابد.

سوالات متداول

.

چرا گالونکان باید جشن گرفته شود؟

جشن پیروزی خیر بر شر! گالونکان یک جشن بالیایی است که پیروزی دارما بر آدارما (پیروزی خیر بر شر) را جشن می گیرد. همچنین این زمانی را نشان می‌دهد که ارواح اجدادی متوفی به دیداز خویشاوندان زمینی خود می‌آیند.

گالونکان هر چند وقت یک بار برگزار می‌شود؟

جشنواره گالونگان بالی که توسط هندوهای جزیره جشن گرفته می شود، هر ۲۱۰ روز یک بار برگزار و به مدت ۱۰ روز ادامه دارد.

مردم در طول گالونکان چه کارهایی انجام می‌دهند؟

“Penjor” میله‌هایی با تزئینات ویژه با انحنای طبیعی در قله است که با برنج، میوه، برگ نارگیل و میوه نارگیل تزئین می‌شوند. مردم در طول روز، همه بهترین لباس‌های خود را می‌پوشند و سپس برای دعا و بردن هدایای تشریفاتی به معابد می‌روند.

بهترین معبد برای دیدن جشنواره گالونکان در بالی کجاست؟

مکان خاصی برای جشن گالونکان وجود ندارد زیرا این جشن پر شور در سراسر بالی برگزار خواهد شد. اما در مجموع معبد اولوواتو، معبد اولون داتو براتان و تانا لوت از بهترین مکان‌ها برای دین جشن گالونکان هستند.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید