معرفی بهترین جاهای بالی برای غواصی

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در شنبه 11 مه 2024
Loading...

سایت‌های غواصی در بالی بسیار متنوع هستند. وجود صخره‌های مرجانی بسیار زیبا، موجودات دریایی کوچک منحصر به فردی که در اعماق آب زندگی می‌کنند، هزینه نسبتا کم غواصی و مهم‌تر از همه تعداد بالای سواحل، بالی را به بکرترین مقصد برای یک تور سافاری غواصی در دنیا تیدیل کرده‌اند! نوسا پنیدا یکی از نقاط مهم غواصی بالی است که غواصان را برای دیدن پرتوهای مانتا و جستجوی موجودات عجیب و غریب دور هم جمع می‌کند. از دیگر مناطق معروف برای غواصی در بالی، می‌توان به سواحل شمال شرقی که به خاطر دفن باقی مانده‌های کشتی شکسته لیبرتی USAT مشهور هستند اشاره کرد. در ادامه با بهترین سواحل برای غواصی در بالی آشنا می‌شویم.

غواصی در بالی

بالی جزیره‌ای کوچک در اندونزی و تنها جزیره در این کشور است که بیشترین تعداد هندوها را نسبت به مسلمانان دارد. بالی بیش از هر چیز به خاطر ساکنان خونگرم، غذاهای عالی، داشتن هتل‌های متنوع با قیمت مناسب و همچنین صنعت تخصصی موادی که با چوب ساج، طلا، نقره و بامبو ساز ساخته می‌شوند معروف است.

از جاذبه‌های گردشگری بالی می‌توان به دیدنی‌های طبیعی چشمگیر، معابد، رقص های سنتی، آتشفشان‌ها، شالیزارهای زیبای برنج، آبشارها و جاذبه های بی شمار دیگر می شود. اما زیباترین جاذبه‌های این جزیره را در اعماق آب‌های آن می‌توان دید! با یک غواصی هیجان انگیز می‌توانید تعداد زیادی از حیوانات بزرگ و کوچک از مولا مولا و پرتوهای مانتا گرفته تا گیاهان متنوع و اسب های دریایی کوتوله را پیدا کنید. اگر هم اهل عکاسی هستید، این فرصت را دارید که تصویرهای استثنایی را با لنز دوربینتان به ثبت برسانید.

برای مشاهده قیمت و خرید تور اندونزی از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور اندونزی

بهترین جاهای بالی برای غواصی؛ از استراحت تا سافاری در زیر آب

غواصی در بالی را می‌توان از بهترین تفریحات این جزیره دانست. شما می‌توانید با انتخاب هتل‌هایی که در نزدیکی سایت‌های غواصی قرار دارند در وقت صرفه جویی کرده و زمان بیشتر را به غواصی اختصاص دهید! حتی اگر هتل شنا با سایت‌های غواصی فاصله دارد باز هم جای نگرانی نیست، چرا که در این جزیره تورهای یکروزه بسیاری برای رساندن گردشگران به مکان‌های تخصصی غواصی برگزار می‌شود.

تولامبن (TULAMBEN)؛ غواصی در بالی با قیمت مناسب

تولامبن محل استقرار کشتی USAT Liberty  است که یکی از معروف‌ترین کشتی‌های غرق شده در جهان می‌باشد. درواقع در اینجا بیش از یک غواصی معمولی را تجربه می‌کنید! این سایت یک کشتی بسیار بزرگ است که در اعماق ۲۰ فوت (۶ متر) تا بیش از ۱۰۰ فوت (۳۰ متر) قرار گرفته و برای تمام غواصان با هر سطح توانایی مناسب است. غواصی در لیبرتی معمولاً از ساحل و با ورود بر روی سنگ‌ریزه‌های آتشفشانی و صخره‌ها آغاز می‌شود.

راهنماهای غواصی عادت دارند به غواصان در حمل دوربین یا تجهیزات کمک کنند و در صورت نیاز مشاوره‌های لازم را ارائه می‌دهند. در لیبرتی انتظار دیدن تنوع شگفت انگیزی از حیوانات بزرگ و کوچک از جمله ماهی بامپهد ساکن، جک‌ها و باراکودای بزرگ را داشته باشید.

پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه بتوانید شاهد زندگی و رفتار منحصر به فرد موجودات دریایی باشید، انجام چندین غواصی در لیبرتی غرق شده، از جمله غواصی “سپیده دم” و غواصی شبانه را برنامه ریزی کنید. همچنین سایت محبوب “Drop-Off” و “Seraya Secrets”  برای غواصی در بالی با قیمت مناسب در نزدیکی لیبرتی قرار دارند.

کاندیداسا (CANDIDASA)

کاندیداسا خانه جزایر گیلی بالی است: تپکونگ، میمپانگ و بیها در این مکان قرار دارند. در این صخره‌‌های کوچک حیات ماهی پربار را می‌توان دید و البته شانس دیدن مولا مولاهای گریزان هم وجود دارد.

در کاندیداسا نسبت به مکان‌های شلوغی مانند نوسا پنیدا، غواصان کمتری دیده می‌شوند. از آنجا که در این سایت رفتن به اعماق پایین‌تر ممکن است خطرناک باشد، غواصی در کاندیداسا به غواصان حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود. پس اگر آماتور هستید غواصی در بالی را در سایت‌های دیگر جزیره تجربه کنید.

بیشتر بخوانید

معرفی جاذبه های گردشگری بالی – اندونزی

امد و گیلی سلنگ (AMED AND GILI SELANG)

سایت امد و گیلی سلنگ در فاصله  30 دقیقه‌ای از  شرق تولامبن قرار دارد و به دلیل داشتن گزینه‌های غذاخوری متنوع برای اقامت گردشگران علاقه مند به غواصی پیشنهاد می‌شود. در امتداد جاده تولامبن به سلنگ، مکان های غواصی متعددی با گل، ماکرو، دیوارها و مرجان های زیبا وجود دارد. سلانگ یک سایت غواصی با جریان آب قوی است. به این ترتیب با وجود جریان‌های قوی که می‌تواند برای آماتوران غواصی در بالی خطرناک باشد، توصیه می‌کنیم که اگر غیر حرفه‌ای هستید از غواصی در سلنگ خودداری کنید مگر اینکه یک غواص قابل اعتماد، با تجربه و حرفه ای همراهیتان کند.

نوسا پنیدا (NUSA PENIDA)

Nusa Penida جزیره ای است که توسط مکان‌های غواصی فوق العاده مملو از مرجان‌های سالم و جریان‌های قوی احاطه شده است. حضور صخره‌های شیب دار پر از ماهی، لاک پشت و گاهی حیوانات دریایی بزرگتر این مکان را به پرطرفدارین مکان غواصی در بالی با قیمت مناسب تبدیل کرده‌اند.

مانتا پوینت قابل اطمینان ترین مکان برای غواصی با پرتوهای مانتا در نوسا پنیندا است. البته خلیج کریستال که یکی معروفترین سایتهای غواصی در بالی برای دیدم مولا مولاهای گریزان است در این مکان قرار دارد. پیش از شروع غواصی در این سایت، برای جلوگیری از هر گونه خطر احتمالی، به جلسات توجیهی راهنمایان توجه کنید.

پادانگ بای (PADANG BAI)

پادانگ بای یک روستای کوچک و عجیب است که در پایانه کشتی‌های منتهی به لومبوک قرار دارد. گردشگرانی که به دنبال اقامت در هتل‌های مجلل‌تر هستند می توانند پادانگ بای را انتخاب کنند. مکان‌های غواصی پادانگ بای برای همه سطوح مناسب است. در این مکان می‌توانید غواصی در بالی با قیمت مناسب را تجربه کرده و انواع ماهی‌های نادر را ببینید. به‌علاوه جزایر گیلی بالی و نوسا پنیدا با قایق‌های تندرو از پادانگ پای به راحتی در دسترس هستند.

بیشتر بخوانید

بهترین هتل های بالی | قیمت هتل های بالی

خلیج مخفی (SECRET BAY)

خلیج سیکرت که در گیلیمانوک و در کنار گذرگاه کشتی به جاوا قرار گرفته است، به دلیل غواصی در آب شهرت دارد. این یک سایت کم عمق است که اغلب در غواصی‌های طولانی تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. غواصان در این سایت می‌توانند انواع موجودات دریایی عجیب و غریب را ببینند.

از آنجا که آب‌های خلیج مخفی گل و لای دارد، در محوطه سایت دوش‌های آماده نصب شده‌اند تا غواصان بتوانند پیش از ورود به ماشین خودشان را تمیز کنند.

جزیره منجانگان (MENJANGAN ISLAND)

جزیره منجانگان، بخشی از پارک ملی غرب بالی است، که توسط قایق هایی که از Pemuteran، Sumberkima و Pejarakan حرکت می کنند جهت غواصی قابل دسترس می‌باشد. مکان‌های شلوغ غواصی دارای صخره‌های زیبا، ماهی فراوان و البته خیره‌کننده‌ترین دیوارهای مرجانی هستند.

افرادی که این مکان را برای غواصی در بالی انتخاب می‌کنند می‌توانند از آب گرم دائمی در طول سال، توپوگرافی دیدنی، موجودات نادر مانند صدف‌های برقی، اسب‌های دریایی کوتوله و حیوانات بزرگتر مانند کوسه‌های صخره ای و باراکوداها لذت ببرند.

حتی در زمانی که خارج از آب در حال استراحت هستید می‌توانید در ساحل ماسه‌ای سفید پیاده روی کرده، آهوها را در حال چرا تماشا کنید یا از مجسمه زیبای گانشا در معبد اصلی جزیره عکس بگیرید.

بیشتر بخوانید

بهترین فصل سفر به بالی

پموتران (PEMUTERAN)

پموتران، روستایی در خلیجی آرام و در کنار مسیر توریستی قرار گرفته و میزبان مکان‌های غواصی و پروژه‌های بازسازی مرجان‌ها است. همه مکان‌های غواصی در این مکان تنها با ده دقیقه قایق سواری در دسترس هستند. انواع مختلفی از شاخه‌های برهنه نادر، ماهی‌های شبح، پروانه‌های دریایی و تعداد زیادی از موجودات دریایی زیبا را با غواصی در پموتران می‌تواند دید. یک غواصی شبانه فرصتی عالی برای دیدن قورباغه ماهی‌ها و غیره را فراهم می‌کند.

بهترین زمان برای غواصی در بالی

شرایط برای غواصی در بالی در تمام طول سال عالی است، اما طبق تجربه بهترین زمان برای غواصی و بازدید از مارس تا اواسط ژوئن و سپتامبر تا نوامبر است. بالی در ماه‌های تابستان شلوغ می‌شود و با توجه به بارش باران در ماه‌های دسامبر تا فوریه ممکن است دید در برخی از مکان‌های غواصی به‌ویژه آن‌هایی که نزدیک رودخانه‌هایی هستند و به اقیانوس می‌ریزند را تحت تأثیر قرار دهد.

سایت‌های تولامبن و پموتران نسبت به سایر نقاط بالی باران کمتری دارند و معمولا بارش باران در جزیره منجانگان تاثیر منفی ایجاد نمی‌کند.

جولای و آگوست ماه‌های بادخیز در شمال غربی بالی هستند، بنابراین قایق‌سواری به جزیره منجانگان اغلب با دست اندازهای دریایی همراه است. اما جای نگرانی نست چرا که حتی در این زمان‌ها، همچنان مکان‌های شگفت انگیزی برای غواصی در بالی با قیمت مناسب وجود دارد.

آگوست تا سپتامبر فصل مناسب برای دیدن مولا مولا (آفتاب ماهی) در نوسا پنیدا هستند. از آنجا که در ماه‌های مارس تا مه و سپتامبر تا نوامبر گردگشران کمتری از بالی بازدید می‌کنند، غواصان عاشق سفر به  جزیره در این زمان‌ها به ویژه در ماه سپتامبر هستند.

چند نکته درباره زندگی زیرآّب و عکاسی بالی

بالی که در قلب مثلث مرجانی قرار گرفته، دارای تنوع زیستی دریایی چشمگیر  از ماهی‌های صخره ای، ماهی‌های دریایی، لاک پشت‌ها و مرجان‌ها می‌باشد. توپوگرافی متنوع زیر آب بالی شامل کف‌های کم عمق گل آلود، بسترهای علف‌های دریایی، صخره‌های مرجانی شیب دار و دیواره‌های مرجانی است که تا اعماق بیش از ۱۵۰ فوت (۵۰ متر) پایین می‌روند.

بالی یکی از مقاصد برتر دنیا برای دیدن مولا مولای معروف و اشعه مانتا است. این در حالی است که پرتوهای مانتا به طور مداوم در نوسا پنیدا دیده می‌شوند اما مولا مولاها گریزان‌تر هستند و غواصان برای دیدن آن‌ها باید کمی بیشتر تلاش کنند.

با انتخاب محل ایده آل غواصی در بالی و رفتن به اعماق مناسب می‌توانید موفق به دیدن حیوانات بزرگ‌تری مانند راس ناپلی، ماهی تن، کوسه‌های صخره‌ای، باراکودا بزرگ و تروالی غول‌پیکر شوید. تولامبن، پموتران، جزیره منجانگان و نوسا پنیدا مکان‌های عالی برای دیدن این حیوانات هستند.

بیشتر موجودات دریایی بزرگ اقیانوس هند  و آرام در بالی دیده شده‌اند. در مجموع می‌توان گفت که سایت‌های خوبی برای دیدن حیوانات دریایی نادر در تمام مناطق اصلی غواصی بالی وجود دارد.

در اینجا لیستی از برخی از حیوانات دریایی که احتمالاً می توانید در بالی ببینید آورده شده است:

کاسه ماهی
بسیاری از شاخه های برهنه نادر
اسب های دریایی
اختاپوس
ماهی ماندارین
قورباغه ماهی
گوست پیپ فیش
لب های شیرین
اشعه manta
کوسه های صخره ای
مولا ملا (آفتاب ماهی)
مارماهی ها
انواع میگو

شرایط غواصی در بالی

  • شرایط دمای آب: دمای آب در نوسا پنیدا و پادانگ بای می‌تواند تا ۱۶درجه سانتیگراد و در اطراف جزیره منجانگان تا ۳۱ درجه سانتیگراد می‌رسد. لباسی که باید بپوشید به محل غواصی و اینکه در چه زمانی از سال به بالی سفر کرده‌اید، بستگی دارد. بنابراین حتما از مسئولان سایت غواصی بخواهید که شما را راهنمایی کنند.
  • شرایط محدوده دید: معمولاً (۹-۲۱ متر)، گاهی اوقات (در نوسا پنیدا و جزیره منجانگان) بیشتر از ۳۰ متر
  • محدوده عمق: ۵ تا ۴۰ متر

مکان‌های غواصی در بالی به طور معمول در امتداد ساحل یا در امتداد یکی از جزایر کوچک‌تر نزدیک مانند Gilis – Tepekong، Mimpang و Biaha  یا جزیره Menjangan، Nusa Penida یا Nusa Lembongan قرار دارند. قایق‌های مخصوص که ۲ تا ۳ غواص را در خود جای می‌دهند و نیاز به وسایلی برای قرار دادن آن‌ها در آب دارند نسبت به قایق‌های تندرو متفاوت‌تر طراحی شده‌اند. برخی از این قایق‌ها می‌توانند ۸ تا ۱۲ غواص را حمل کنند. به طور کلی امکان غواصی عالی در سراسر سواحل شمالی و شرقی وجود دارد و همچنان می‌توان مکان‌های جدیدی را برای غواصی کشف کرد.

سخن پایانی

مناطق مختلف زیادی برای غواصی در بالی وجود دارد، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که یک سافاری غواصی را برای بازدید از همه آنها انتخاب کنید. برخی از بهترین نقاط غواصی در بالی در سواحل شرقی جزیره اصلی و در دو جزیره کوچک بالی به نام‌های Nusa Lembongan و Nusa Penida قرار دارند. سواحل شمال غربی بالی یعنی دو جزیره پموتران و منجانگان نیز ارزش دیدن دارد و برخی از بهترین غواصی‌ها در دیواره‌های دیدنی جزیره منجانگان انجام می‌شود. پس اگر تور بالی را به عنوان مقصد بعدی‌تان انتخاب کرده‌اید، خودتان را برای یک غواصی بکر آماده کنید.

سوالات متداول

.

کدام قسمت از بالی بهترین سایت برای غواصی را دارد؟

نوسا پنیدا یکی از نقاط مهم غواصی در بالی است که غواصان را برای دیدن پرتوهای مانتا و جستجوی مولا مولا جمع می‌کند. یکی دیگر از مناطق معروف برای غواصی در بالی، سواحل شمال شرقی است که به خاطر کشتی شکسته لیبرتی USAT مشهور است.

زیباترین مکان‌های دنیا برای غواصی  کدام است؟

مجمع الجزایر تواموتو، پلینزی فرانسه، جزایر راجا آمپات، اندونزی، مالدیو، آزور در پرتغال، توباگو، جزایر گالاپاگوس، جزایر کوکوس و کاستاریکا زیباترین سایت‌های غوتصی در دنیا را دارند.

غواصی در بالی را کجا یاد بگیریم؟

از مراکز غواصی در بالی می‌توان سانور، امد، تولامبن، نوسا لمبونگان، نوسا پنیدا، پموتران و پادانگ بای را نام برد.

بهترین دوره برای غواصی در بالی چه زمانی است؟

فصل خشک در بالی از آوریل تا اکتبر ادامه دارد، اما بهترین فصل غواصی از ماه می تا نوامبر، بهترین زمان برای دیدن Manta Rays آوریل و می و بهترین زمان یا فصل برای دیدن ماهی معروف مولا مولا (خورشید ماهی اقیانوسی) از آگوست تا اکتبر است.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید