مجسمه‌های غول‌پیکر چین کدام‌اند

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در پنج‌شنبه 6 جولای 2023
Loading...

کشور چین از شهرت بالایی به دلیل وجود میراث فرهنگی غنی، سلحشوری و روحیه جنگاوری مردم خود در جهان، برخوردار است. می‌توان یکی از جلوه‌های اعجاب‌برانگیز این فرهنگ را در مجسمه‌های غول‌پیکر چین مشاهده کرد. این یادبودها و آثار هنری، نه‌تنها ذهن و خیال انسان‌ها را درگیر خود می‌کنند، بلکه گواهی بر دستاوردهای هنری، فرهنگی و تاریخی چین هستند.

پیش از اماده شدن به سفر وو بستن چمدان های خود، می توانید اطلاعات جامعی در خصوص مکان های تاریخی و دیدنی چین بدست بیاورید؛ قطعا این اطلاعات در تصمیم شما برای رزرو تور چین تاثیر گذار خواهد بود.

ما در این مقاله قصد داریم تا به‌طور کامل در مورد مجسمه‌های غول‌پیکر چین بحث کرده و اهمیت، اعجاز معماری و زمینه فرهنگی و مذهبی آن‌ها را نشان دهیم. ما با بررسی دقیق‌تر جزئیات این مجسمه‌های استثنایی، درک عمیق‌تری را در مورد غنای آثار هنری و میراث فرهنگی چین ارائه می‌کنیم. پس تا پایان این مقاله، با ما همراه باشید.

مجسمه بزرگ بودا از Leshan

مجسمه بزرگ بودا، یکی از آثار هنری برجسته در شهر لشان واقع در استان سیچوان چین است. این مجسمه یکی از مجسمه‌های غول‌پیکر چین شناخته می‌شود و به یکی از جاذبه‌های گردشگری استان سیچوان تبدیل‌شده است. مجسمه بزرگ بودا، به‌عنوان میراث جهانی یونسکو، به ثبت رسیده است.

ارتفاع مجسمه بودا لشان، تقریباً ۷۱ متر (۲۳۳ فوت) است. این مجسمه به‌زحمت بر روی تخت سنگ قرمز در تلاقی با رودخانه‌های مینجیانگ، دادو و کینگی قرار گرفته است. این مجسمه به‌قدری بزرگ است که ارتفاع سر آن به‌تنهایی ۱۴٫۷ متر و عرض شانه‌های آن نیز ۲۸ متر است.

ساخت مجسمه بزرگ بودا به‌عنوان یکی از مجسمه‌های غول‌پیکر چین در سال ۷۱۳ در سلسله تانگ آغاز شد و به مدت ۹۰ سال، به طول انجامید. این پروژه توسط یک فرد راهب بودائی با نام هایتنگ آغاز شد و امیدوار بود تا وجود بودا موجب آرام شدن آب‌های خروشان رودخانه‌ها و حفاظت از ملوانان در برابر جریان‌های خطرناک شود. به باور بسیاری از افراد، مجسمه بزرگ بودا، جزو مهم‌ترین مجسمه‌های غول‌پیکر چین، محسوب می شود.

مجسمه تیان تان بودا

یکی دیگر از مجسمه‌های غول‌پیکر کشور چین، مجسمه تیان تان بودا واقع در روستای گونگ پینگ در جزیره لانتائو هنگ‌کنگ است. ارتفاع این مجسمه ۳۴ متر (۱۱۲ فوت) بوده و در ساخت آن از ۲۰۰ قطعه برنز با وزن ۲۵۰ تن استفاده شده است. بازدیدکنندگان از این مجسمه، باید از ۲۶۸ پله بالا بروند تا به پایه مجسمه که حدود ۴۸۲ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد، برسند. همچنین این مجسمه بر روی یک برجستگی قرار گرفته است و نواحی اطراف آن نیز بسیار جذاب و گیرا هستند.

ساخت این مجسمه از سال ۱۹۹۰ آغاز شده و در ۲۹ دسامبر سال ۱۹۹۳ مقارن با سالگرد روز بودا، به پایان رسیده است. سمت صورت این مجسمه برخلاف بسیاری از مجسمه‌های بودا، به سمت شمال است. این مجسمه، نماد توازن و هارمونی میان طبیعت، انسان و سرنوشت است. این مجسمه، رابطه بین انسان و دنیای معنوی را نشان می‌دهد.

بهترین زمان برای بازدید از مجسمه تیان تان بودا که یکی از مجسمه‌های غول‌پیکر چین محسوب می‌شود، از ابتدای سپتامبر تا اواسط دسامبر است که در این زمان، هوا مناسب و میزان رطوبت نیز اندک است.

مجسمه بودا گوان ین

مجسمه بودان گوان ین در نانشن، مجسمه الهه رحمت است. این مجسمه در معبد نانشن در سانیا در استان هینن در جمهوری خلق چین قرار گرفته است. ارتفاع مجسمه گوان ین ۱۰۸ متر (۳۵۴ فوت) است و یکی از مجسمه‌های غول‌پیکر چین، محسوب می‌شود. همچنین این مجسمه در سال ۲۰۲۳، به‌عنوان چهاردهمین مجسمه بلند دنیا شناخته شد. این مجسمه طی ۶ سال ساخته شد و در نهایت در روز ۷ فوریه سال ۲۰۰۵، به بهره‌برداری رسید. هزینه ساخت این مجسمه، ۹۷ میلیون دلار بوده است. این مجسمه بر روی یک ستونک با ارتفاع  30 متر قرار گرفته است و ارتفاع بدن این مجسمه به‌تنهایی، ۷۸ متر است.

مجسمه گوان ین چین، نمادی از بودی ساتوا گوان ین است. گوان ین الهه رحمت و حافظ کودکان است. امروزه ۱۵۰۰۰ گردشگر در هر روز، از این مجسمه بازدید می‌کنند. این مجسمه دارای سه صورت به سمت شرق، غرب و شمال است. چهره اول که مجموعه‌ای از کتاب احکام شرعی را بر دست دارد، نماد خرد و معرفت، چهره دوم که نیلوفر آبی دارد، نماد صلح و چهره سوم که تسبیح بر دست دارد، نماد شفقت و مهربانی است. این مجسمه با ۱۰۰ کیلوگرم طلا، ۱۲۰ قیراط الماس آفریقای جنوبی، هزاران یاقوت سرخ، یاقوت کبود، زمرد سبز، مرجان سرخ، فیروزه و گوهر و در نهایت با ۱۰۰ کیلوگرم سنگ سبز، آراسته شده است.

 بیشتر بخوانید …

۰ تا ۱۰۰ آشنایی با جاده ابریشم چین

مجسمه پادشاه یان و زوجه‌اش در باغ مجسمه‌های کوچک تراکوتا

مجسمه امپراتور یان و هانگ، یکی از مجسمه‌های غول‌پیکر چین است که در منطقه تماشایی رودخانه زرد در استان ژنگژو قرار گرفته است. ارتفاع کلی مجسمه ۱۰۶ متر و ارتفاع صورت ۵۱ متر است. این یادبود به‌صورت دو مجسمه کنار هم ساخته شده است که مجسمه بلندتر، امپراتور یان و مجسمه کوتاه‌تر، امپراتور هوانگ است. کل مجسمه از سنگ واقعی متعلق به رشته‌کوه‌های تایهانگ ساخته شده است. یک محراب و یادبود مربع شکل در زیر مجسمه قرار دارد.

این مجسمه شامل دو بخش است. بخش بالایی سر و سینه توسط یک سازه بتن مسلح، تحمل می‌شود. یکی از دو امپراتور، نیاکان بشریت و دیگری، الهه کشاورزی در چین است. هنگامی‌که روبروی این مجسمه قرار می‌گیرید، مشاهده خواهید که این مجسمه چه عظمتی در برابر شما دارد.

مشاهده قیمت تور چین

مجسمه بودای ژاده‌ی سرخ

معبد ژاده بودا در سال ۱۸۸۲ ساخته شد و در آن دو مجسمه بودا ژاده وجود دارد که از برمه به شانگهای وارد شده بودند. این مجسمه‌ها توسط چن جونپو، به‌عنوان ثروتمند چینی در برمه در طی سلطنت امپراتوری گوانگژو در سلسله کینگ فرستاده شدند. مجسمه بزرگ‌تر به طول دو متر و وزن سه تن است و بودا در حالت نشسته را نشان می‌دهد؛ مجسمه کوچک‌تر، یک بودا در حالت لم داده است. معبد اصلی تخریب شد و معبد جدید سال ۱۹۲۸ ساخته شد.

مجسمه سنگی سلطان شبح

مجسمه سنگی سلطان شبح، یکی از مجسمه‌های غول‌پیکر چین محسوب می‌شود که در استان چانگ کینگ، ساخته شده است. این مجسمه با سنگ حکاکی شده است و نشان‌دهنده یک پیکر فراطبیعی و  قدرتمند با نام سلطان شبح است.

سلطان شبح، یک کاراکتر افسانه‌ای در فرهنگ بومی چین محسوب می‌شود و به باور بسیاری، فرمانروای سرزمین مردگان است. این مجسمه نشان‌دهنده اساس و ماهیت سلطان شبح و قدرت و ماهیت غیرمادی آن است.

در این مجسمه، از تکنیک بسیار دقیقی جهت حکاکی این سنگ استفاده شده است و جزئیات پیچیده‌ای، لحاظ شده‌اند. بافت‌ها و نقش‌های برجسته سنگ، کیفیت بسیار بالایی دارند و می‌توان این مجسمه را یک اثر هنری واقعی دانست.

این مجسمه نه‌تنها یک اثر هنری بزرگ محسوب می‌شود، بلکه ارزش و اهمیت فرهنگی زیادی دارد. این مجسمه نشان‌دهنده افسانه و باورهای غنی مردم چین است و به‌عنوان نماد قدرت و معنویت، به شمار می‌آید. ارتفاع این مجسمه، ۱۳۸ متر و عرض آن ۲۱۷ متر است و می‌توان این مجسمه را از بیشتر بخش‌های شهر، مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید …

همه چیز درباره سال نوی چینی

تندیس بهار معبد بودا

تندیس بهار معبد بودا، مجسمه بزرگی است که در شهر لشان در استان هنان چین قرار دارد. این مجسمه با ارتفاع ۱۲۸ متر (۴۲۰ فوت) یکی از مجسمه‌های غول‌پیکر چین به شمار می‌آید.

این مجسمه بودای ویروکانا را به تصویر کشیده است که به باور بسیاری، تجسم مفهوم بودائی روشن ضمیری است. این مجسمه در سال ۲۰۰۸ با استفاده از برنز به‌عنوان مصالح اصلی آن، ساخته شد. ساخت این مجسمه، ۱۱ سال به طول انجامید و هزینه آن نیز ۵۵ میلیون دلار برآورد شده است. در ساخت این مجسمه از ۱۱۰۰ قطعه برنز و مس استفاده شده است و وزن آن ۱۰۰۰ تن است و از این حیث، جزو مجسمه‌های غول‌پیکر چین به شمار می‌آید.

تندیس بهار معبد بودا، بر روی یک تپه در ناحیه فوداشان قرار گرفته است و یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری این منطقه محسوب می‌شود. درون این مجسمه، چندین طبقه شامل موزه، سالن‌های نمایشگاه و صومعه بودائی، وجود دارند.

این مجسمه، نماد صلح و روشن  ضمیری است و محل زیارتی برای بودائیان محسوب می‌شود. همچنین گردشگران از سراسر جهان، برای دیدن این مجسمه، به چین می‌روند.

الهه طول عمر شاندونگ

الهه طول عمر که با نام پدر شوژینگ نیز شناخته می‌شود، یک الهه در فولکلور چینی و تائوئیسم محسوب می‌شود که مظهر زندگی طولانی، سلامت و شکوفایی است. شاندونگ، استانی در شرق چین است که میزبان تعداد زیادی از معابد برای پرستش الهه طول عمر است.

در فرهنگ چین، عمر دراز ارزش بالایی دارد و بسیاری از مردم به دنبال برکات و محافظت از الهه طول عمر برای یک زندگی طولانی و سالم هستند. الهه طول عمر، یک مرد مسن با ریش سفید است که یک هلو به دست دارد و نماد طول عمر و نامیرایی است.

بسیاری از مردم از معابد دیدن می‌کنند و الهه طول عمر را به‌ویژه در روز تولد وی یعنی روز نهم ماه دوم تقویم قمری چین، ستایش می‌کنند. به باور پیروان این آیین، ستایش الهه طول سبب افزایش عمر و دستیابی به زندگی سالم و پربرکت می‌شود.

این مجسمه سنگی، رکورد جهانی گینس را در اختیار دارد و با دارا بودن ارتفاع ۲۱۸ متر، سر این مجسمه، درون ابرها می‌رود. پس بی‌تردید، الهه طول عمر شاندونگ، یکی از مهم‌ترین مجسمه‌های غول‌پیکر چین است. این مجسمه سنگی توسط آکادمی مرکزی هنرهای زیبای چین به عنوان یکی از شاخص‌ترین آکادمی‌های هنری این کشور، طراحی شد.

بیشتر بخوانید …

همه چیز درباره شهر ممنوعه، اقامتگاه پادشاهان چین

مجسمه بودای بزرگ در لینگ شان

مجسمه بودای بزرگ در لینگ شان، یک مجسمه برنزی بزرگ در نزدیکی استان جیانگسو چین است. این مجسمه، یکی از بزرگ‌ترین و مطرح‌ترین مجسمه‌ها در جهان است که جذابیت گردشگری قابل‌توجهی دارد.

این مجسمه با ارتفاع ۸۸ متر (۲۸۹ فوت) ساخته شده است و یک ستونک ۹ متری اضافی نیز دارد، بنابراین می‌توان آن را جزو مجسمه‌های غول‌پیکر چین، دانست. این مجسمه در سال ۱۹۹۶ ساخته شد و ۷۰۰ کارگر به مدت ۳ سال، برای ساخت آن تلاش کردند. وزن برنز استفاده شده برای این مجسمه، ۷۰۰ تن است.

مجسمه بودای بزرگ در حالت ویروکانا بودائی قرار گرفته است که نشان‌دهنده آموزه‌ها و روشنگری‌های بودا است. در اطراف این مجسمه، باغ زیبایی قرار دارد که محیط آرامش‌بخش و زیبایی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. همچنین یک مجموعه صومعه وجود دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند آموزه‌های آیین بودا را فرا گرفته و در فعالیت‌های مذهبی شرکت کنند.

مجسمه بودای بزرگ در لینگ شان، نه‌تنها یک نماد مذهبی، بلکه یک نشانه فرهنگی در این ناحیه است. سالانه، میلیون‌ها نفر از گردشگران از سراسر جهان، به این محل مراجعه کرده و زیبایی و شکوه این مجسمه را ستایش می‌کنند. همچنین این محل، نقطه بسیار جذابی برای عکس‌برداری به‌ویژه در هنگام طلوع صبح و غروب خورشید در زمان تابش نور خورشید به مجسمه محسوب می‌شود.

سخن پایانی

مجسمه‌های غول‌پیکر چین، یکی از مهم‌ترین نمادهای فرهنگی این کشور محسوب می‌شود و طراحان، معماران و سازندگان این مجسمه‌ها، سابقه‌ای طولانی و درخشان در ساخت آثار هنری جذاب و حیرت‌انگیز دارند. مجسمه‌های غول‌پیکر چین، عموماً یادآور ارزش‌های فرهنگی، مذهبی یا تاریخی این کشور هستند و راهی برای افتخار و ستایش آیین‌ها و فرهنگ این کشور شناخته می‌شوند.

این مجسمه‌ها نه‌تنها ابعاد بسیار بزرگی دارند، بلکه دارای جزئیات دقیق و پیچیده ای هستند و مهارت‌های هنری مجسمه‌سازان و طراحان چینی را به نمایش گذاشته‌اند. مجسمه‌های غول‌پیکر چین، گردشگران بسیار زیادی را در هر سال جذب می‌کنند و به‌عنوان جاذبه‌های گردشگری مهم این کشور شناخته می‌شوند. در ساخت مجسمه‌های بزرگ، منابع و بودجه زیادی صرف می‌شود و از بهترین رویکردهای معمارانه و مهندسی استفاده می‌شود. همچنین این مجسمه‌های غول‌پیکر چین، راهی برای پیوند و غرور ملی محسوب می‌شوند و در برخی موارد، نمادهای قدرت و تأثیرگذاری سیاسی به شمار می‌آیند.

در آخر شاید برای شما جالب باشد بدانید برای سفر به چین نیاز هست اقدامات لارم برای ویزای توریستی  انجام دهید. در این خصوص آژآنس گردشگری ستاره ونک همراه شما خواهند بود. 

برای مشاهده قیمت و خرید تور چین از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور چین
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید