ماچو پیچو، شهر گمشدهٔ اینکاها

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در سه‌شنبه 23 آگوست 2022
Loading...

اینکا، امپراطوری اسرارآمیز که زمانی بزرگترین و قدرتمندترین امپراتوری در آمریکای لاتین به شمار می‌آمد. بازمانده‌های این تمدن باشکوه را امروزه می‌توان در کشورهایی مانند پرو و اکوادور دید اما معروفترین آثار به جا مانده از اینکاها به نام ماچو پیچو در پرو جا خوش کرده و هر ساله میزبان صدها گردشگری ست که شیفته ماجراجویی در میان تمدن‌های اصیل باستانی هستند. قدم زدن در میان شهر گمشده اینکاها تجربه‌ای استثنایی ست که قطعا در هیچ کجای دیگر نظیر آن را نخواهید دید. شهر باستانی که نامش در میان عجایب هفتگانه جدید دیده می‌شود.

بازدید از آثار به جامانده از امپراتوری که زمانی تمام آمریکای لاتین را زیر سلطه خود داشته قطعا تجربه‌ای جذاب، چالش برانگیز و به یادماندنی خواهد بود. از این رو در این مطلب می‌خواهیم به دیدن ماچو پیچو معروف به شهر گمشده اینکاها برویم. شهری که در پرو قرار گرفته و شکوه امپراتوری اینکاها را به تصویر کشیده است.

درباره امپراتوری اینکاها

به گفته تاریخ شناسان اینکاها در اصل هندیانی بودند که در هزاره دوم به آمریکای جنوبی مهاجرت کرده و بخش عظیمی از این منطقه را در سیطره خود داشتند. این قوم در قرن دوازدهم میلادی و در کشور پرو حکومت خود را تاسیس کردند. مقر حکومت اینکاها در کوهستان بود و کم کم به سرخپوستان امریکای لاتین شهرت پیدا کردند. مدت زمان امپراتوری اینکاها را ۱۰۰ سال تخمین زده و در طی این مدت موفق شدند مناطق وسیعی از آمریکای لاتین شامل پرو، اکوادور، بولیوی، آرژانتین، شیلی و حتی کلمبیا را در سلطه خود داشته باشند. سرانجام حکومت قدرتمند اینکاها در سال ۱۵۳۲ و پس از حمله اسپانیایی‌ها به آمریکای لاتین برای همیشه سرنگون شده و به تاریخ پیوست. در حال حاضر نوادگان این قوم حدود ۴۵ درصد از جمعیت پرو را تشکیل داده و به زراعت مشغول هستند.

شهر گمشده ماچو پیچو

ماچو پیچو شهری اسرارآمیز است که در زمان حکومت اینکاها بر روی بلندی‌های پرو ساخته شد. این شهر باستانی به قدری عجیب است که بسیاری از نقاط آن همچنان برای باستان شناسان کشف نشده باقی مانده است. ماچوپیچو در سال ۱۴۵۰ تاسیس و در زمان خود بسیار باشکوه بوده است. هر چند که این شهر پس از سرنگونی اینکاها سال‌های زیادی به صورت ناشناخته باقی مانده بود اما در سال ۱۹۱۱ به لطف باستان شناس معروف «هیرام بینگهام» کشف وبعدها نامش در میان عجایب هفتگانه جدید دنیا به ثبت رسید.

شهر ماچوپیچو بر فراز قله‌های آند در پرو قرار گرفته و معماری عجیب آن نشان می‌دهد که این شهر بسیار زیبا نه برای زندگی عموم مردم بلکه محلی برای استراحت بزرگان و پادشاهان اینکا بوده است. وجود یک قصر بزرگ، چندین عبادتگاه و خانه‌های اطراف که شاید محل زندگی خدمتکاران بوده این ادعا را به واقعیت نزدیک می‌کند. با توجه به تعداد خانه‌ها و مساحت شهر ظرفیت ماچوپیچو را ۷۵۰ نفر تخمین می‌زنند؛ اما چه اتفاقی باعث شد تا شهری به این مهمی پس از شکست اینکاها از اسپانیایی‌ها تا مدت‌ها از دید تاریخ شناسان پنهان باشد؟ جواب را می‌توان در موقعیت جغرافیایی ماچوپیچو پیدا کرد. قرار گرفتن این شهر بر فراز قله دسترسی به آن را سخت کرده و احتمالا پس از تخلیه، شهر به دست فراموشی سپرده شده است.

ماچو پیچو عجایب هفتگانه

یکی از مواردی که شهر ماچو پیچو را تا این اندازه اسرارآمیز کرده شیوه معماری خاص و مصالح به کار برده شده در ساخت دیوارها و خانه‌های شهر است. جالب است که شهری به این زیبایی فقط و فقط با برش سنگ و بدون استفاده از هیچ ملاتی ساخته شده است. با این حال مرز بین دیوارها کمتر از یک میلیمتر است و این مهندسی دقیق در زمانی که هیچ ابزار پیشرفته‌ای وجود نداشته دانشمندان را شگفت‌زده کرده است. در نهایت این ویژگی‌های منحصر به فرد نام ماچوپیچو را در فهرست میراث جهانی یونسکو و یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیا به ثبت رسانده است.

ویرانه های تمدن اینکا در اکوادور

بدون شک ماچوپیچو مهمترین و باشکوه‌ترین آثار به جا مانده از امپراتوری اینکاها در آمریکای لاتین است؛ اما از آنجا که اینکاها بخش عظیمی از این منطقه را زیر سلطه خود داشتند می‌توان در سایر کشورها از جمله اکوادور نیز آثار به جا مانده از این امپراتوری را دید. اینگاپیرکا (Ingapirca)، آگوا بلانکا (Agua Blanca)، رومیکوچو (Rumicucho)، پوماپونگو (Pumapungo)، ویرانه‌های تودوس لوس سانتوس (Todos los santos) از نمونه آثار به جا مانده از اینکاها در کشور اکوادور هستند که بخش اصلی جاذبه‌های گردشگری در این کشور را تشکیل می‌دهند.

عجایب هفتگانه جدید

عجایب هفتگانه جدید طرحی ست که در راستای به روزرسانی و تکمیل عجایب هفتگانه جهان عنوان شد. در پی این طرح در تاریخ ۷ ژانویه ۲۰۰۷ نام ۷ اثر برگزیده به عنوان عجایب هفتگانه جدید اعلام شد که اسم شهر گمشده ماچوپیچو نیز در میان این لیست قرار دارد. در ادامه درباره این شهر و ۶ جاذبه دیگر بیشتر توضیح می‌دهیم:

  • چیچن ایتزا در مکزیک

چیچن ایزا اثر باستانی به جا مانده از تمدن مایاهاست که در مکزیک قرار گرفته در این مجموعه ارزشمند ساختمان‌های سنگی بسیار خارق‌العاده شامل قلعه اسپانیایی ال کاستیرو با پله‌های هرمی شکل که کتعلق به خدای آسمان‎ها بوده، معبد جنگجویان، محوطه بازی، چندین قصر بسیار باشکوه و چمندین معبد و سازه‌های ارزشمند دیگر را می‌توان دید.

  • مجسمه مسیح در برزیل

مجسمه ۱۲۵ فوتی که در ارتفاعات کوه Corcovado شهر ریودوژانیرو ساخته شده است از دیگر آثار ثبت شده در لیست عجایب هفتگانه دنیا می‌باشد. این مجسمه عظیم تصویر مسیح مقدس است که دست‌های خود را به نشانه پذیرش تمامی انسان‌های جهان گشوده و هر ساله میلیون‌ها بازدید کننده دارد. همچنین در کنار بازدید از این مجسمه باشکوه می‌توان از دیدن مناظر شگفت انگیز شهر Rio، خلیج کوه Sugarloaf و ساحل رودخانه های Copacabana و Ipanema لذت برد.

  • کولوسئوم در ایتالیا

مجموعه کلوسئوم بزرگترین آمفی تئاتر باستانی در دنیاست که در شهر رم قرار گرفته است. این آمفی تئاتر حدود ۵۰ هزار نفر ظرفیت داشته و دارای ۸۰ درب ورودی می‌باشد. کلوسئوم مکانی برای نبرد گلادیاتورها که زمانی نمایشی جذاب برای امپراتوران به شمار می‌رفته بوده و شاید بتوان گفت که وحشیانه‌ترین مبارزات تاریخ رم باستان را به خود دیده است.

  • دیوار بزرگ چین در چین

قدمت دیوار چین به قرن ۹ قبل از میلاد بازمی‌گردد. سازه‌ای ۷۰۰۰ کیلومتری که عنوان بلندترین دیوار دنیا را به خود اختصاص داده است. این دیوار در دوران مختلف امپراتوران چین جهت محافظت در برابر دشمنان ساخته و تکمیل شده است. بخشی از دیواری که اکنون بیشتر گردشگران از آن بازدید می‌کنند متعلق به سلسله مینگ (سال ۱۳۶۸ – سال ۱۶۴۴) می‌باشد.

  • ماچو پیچو در پرو

درباره شهر گمشده ماچوپیچو در کشور پرو نیز که در پاراگراف‌های قبل صحبت کردیم. این شهر تاریخی تا مدت‌ها ناشناخته باقی مانده بود اما پس از کشف شدن توسط باستان شناس آمریکایی چنان تاریخ شناسان را تحت تاثیر قرار داد که نامش در میان عجایب هفتگانه جدید جهان به ثبت رسید.

  • تاج محل در هند

تاج محل بنایی با شکوه و نماد عشق ابدی شاه جهان به همسر ایرانی خود ارجمند بانو بیگم است که در شهر آگرا قرار داد. این بنا با سنگ‌های مرمر ساخته شده و به لطف معماران خوش ذوق ایرانی طراحی منحصربه‌فرد دارد.

  • شهر باستانی پترا در اردن

پترا شهری اعجاب‌انگیز در ۲۲۶ کیلومتری اردن پایتخت عمان است. تمام قسمت‌های این شهر در میان تخته سنگ‌های صورتی رنگ تراشیده شده است. پترا پایتخت کشور نبطی‌ها بوده و بیشتر باستان شناسان آن را حلقهٔ اتصال بین تمدن سرزمین بین‌النهرین و سرزمین شام، شبه‌جزیره عربستان و مصر می‌دانند.

 

بیشتر بخوانید …

با ۱۰ مسیر برتر (Trekking) در جهان آشنا شوید

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید