قشم‌گردی یا رویاگردی؟

نوشته شده توسط : پونه مولایی در شنبه 25 مه 2019
Loading...

” ناشناخته‌ای بکر در آب‌های خلیج‌فارس”. اگر این توصیف را برای جزیره قشم به کار بریم، مطمئن باشید بدون اغراق است. جزیره‌ای که یکه و تنها در جنوب ایران می‌درخشد و برای خیلی از ماها، فقط یک جزیره معمولی ست که به دلیل هم‌جواری با جزیره کیش معروف شده است. اما در تور قشم، افسوس خواهید خورد که چقدر با این جزیره دیرآشنا شده‌اید.

 قشم همچون صندوقچه‌ای  اسرارآمیز از شگفت‌های طبیعی و انسانی است. توصیفات این جزیره به‌قدری زیباست که در دل یک متن نمی‌گنجد و باید آن را با چشم دید تا به زیبنده بودن آن پی‌ برد. تور قشم فرصت معنا کاوی از شکوه این جزیره است.

جزیره قشم

الحق و انصاف که جزایر هرمزگان در جنوب ایران گل کاشته‌اند. یک استان و چندین جزیره که لقب عروس خلیج‌فارس بودن، برازنده آن است.

بزرگ‌ترین جزیره هرمزگان یعنی قشم؛ هزاران هزار زیبایی را در خود جای‌داده است. طبیعت آن به‌خودی‌خود یک مبحث مفصل زمین‌شناسی و بوم‌شناسی ست و جغرافیایی انسانی آن فصلی از مهربانی و سخاوت است.

آداب و سنن مردم قشم

خوبی و مهمان‌نوازی جنوبی‌ها جای تعریف ندارد چون برهمگان کاملا مشهود است. مردمان جزیره قشم همسو با آب‌وهوای محل سکونت خود گرم و مهمان‌نواز می‌باشند.  قشمی‌ها با گویش بندری سخن می‌گویند اما زبان آن‌ها برای مسافران قابل‌فهم است.

در اینجا احساس بودن دیار خودتان را خواهید داشت و مردم به شما این‌قدر محبت می‌کنند که دل رفتن از جزیره را نداشته باشید.

غذاهای محلی قشم

سکونت کنار دریا مخصوصاً آب‌های آزاد، سفره غذای را با آبزیان دریایی بی‌نیاز می‌کند. مردم قشم وعده‌های غذایی خود را از خلیج‌فارس تأمین می‌کنند. انواع ماهیان و آبزیان که در شهرها گران و نایاب است اینجا به فور یافت می‌شود. تور قشم یک رژیم دریایی پروپیمان است.

در سفر به قشم غذاهای مانند زیبون، هواری ماهی، هواری چکو میگ، کاتوخ سور پیاز و برنج دیشو را حتماً امتحان کنید.

شگفتی‌های طبیعی قشم

شاید پرتکرارترین جمله گردشگران تور قشم هنگام گشت‌وگذار ” جلل خالق” باشد. به‌قدری در اینجا از دیدن پدیده‌ها مسحور می‌شوید که جز تحسین و تقدیر از خدای طبیعت، کلمات دیگری از دهانتان بیرون نمی‌آیید.

دنیای از شگفتی و ستایش در قامت جاذبه‌های آن نهفته است.

 

جنگل‌های حرا:

جنگل‌های مرموز حرا، رتبه یک، گردشگری جزیره قشم را دارد. درختان سرسبزی که فقط در یک بازه زمانی اجازه رؤیت شدنشان را به شما می‌دهند. صبح هنگام و با شروع جزر، رخ می‌نمایم و شبانگاه و در مد به خوابی عمیقی در زیرآب فرو می‌روند.

این جنگل‌ها مساحتی بالغ‌بر هفت هزار و ۵۰۰ هکتار را به خود اختصاص داده‌اند. حرا خانه انواع گوناگونی از آبزیان، پرندگان و دوزیستان می‌باشد. تنوع زیستی بالای جانوران این ناحیه بر اهمیت آن افزوده است.

برای دیدار این سبز خفته در آب فقط باید از راه‌آبی اقدام کنید و مسیر خشکی ندارد. در این مسیر حتماً با ناخدایان باتجربه و کار بلد هم‌سفر شوید تا در آبراهای مسیر گم نشوید.

جزیره ناز:

خنده‌ات طرح لطفی ست که دیدن دارد ناز معشوق دل‌آزار خریدن دارد (بهمن کاظمی)

جزیره ناز، بافاصله یک کیلومتری از سواحل قشم قرار دارد. جزیره‌ای خالی از سکنه که فقط برای ماهیگیری و تفریح کردن مناسب است.

اینجا شبیه به یک شوخی بامزه دریا و خشکی است. هنگام جزر ساحلی می‌شود و هنگام مد، دل به خلیج‌فارس می‌زند و ناپدید می‌شود. علت نام‌گذاری آن‌هم به همین دلیل است که گویی خلیج‌فارس منت آن را می‌کشد که به دریا بپیوندد اما جزیره با ناز کردن، از پیوستن به معشوق سرباز می‌زند.

شما حدود ۶ ساعت وقت دارید که با ماشین و یا قایق خود را به این جزیره برسانید. در سواحل آن پیاده‌روی کنید، با هزاران صدف و مرجانی که در ساحل نشسته‌اند عکس یادگاری بگیرید و یا به تفریحات آبی بپردازید. اما هنگام مد، فوراً از جزیره خارج شوید چون تمام آن را آب فرامی‌گیرید.

دره ستارگان:

وقتی خرافات و باورهای قدیمی جامع عمل می‌پوشاند و مکانی را تبدیل به قطب گردشگری می‌کند. 
در روستای برکه خلف قشم، شاهکاری از طبیعت خودنمایی می‌کند که اگر از آن در تور قشم بازدید نکنید، حتماً ضرر کرده‌اید. پدیده‌های طبیعی آن‌که درواقع یک ناحیه فرسایش یافته توسط آب‌های سطحی، رگبارهای فصلی و تندبادها است. بخشی از فلات آن در بخش شمالی هنوز دست‌نخورده باقی‌مانده است  که با  ارتفاع ۷ تا ۱۵ متری از کف دره قرار دارد و جنس آن ماسه‌سنگ و سیمان آهکی است. مخروط‌های نوک‌تیز، ستون‌های عظیم و دیواره‌های بلند آن در این دره قابل‌مشاهده می‌باشد.

اما مردم محلی اعتقاد دیگری نسبت به این پدیده‌ها دارند. اگر از زبان بومیان بخواهیم راز شکل‌گیری اینجا را بشنویم، خواهند گفت که: پس از فرود ستاره‌ای عظیم الجسته در این ناحیه و ضربه محکم آن، خاک با  شکل‌های متفاوتی از زمین بلند شده و در همان حالت خشک‌شده که این اشکال طبیعی به وجود آمده است. آن‌ها معتقدند شب‌هنگام از دره اصوات عجیبی شنیده می‌شود که به دلیل آمدوشد ارواح و اجنه از این مکان است. اما علت این صدا چیزی جز وزش باد از لابه‌لای دالان‌ها و ستون‌های دره نیست.

شگفتی دیگر این دره، آسمان صاف و پرستاره‌ است که در شب به‌راحتی قابل‌رؤیت است. اگر آرزویی دارید شب‌هنگام به ستاره‌ها بگوید.

 

برای رزرو تور قشم با همکاران بخش فروش ما در آژانس هواپیمایی ستاره ونک تماس بگیرید.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
پونه مولایی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید