غار نمکدان قشم، طولانی‌ترین غار نمکی در دنیا

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در شنبه 14 نوامبر 2020
Loading...

پسوند “ترین” همیشه ارزش بناها  و جاذبه‌های گردشگری را چند برابر می‌کند. وقتی که شما به دیدن طولانی‌ترین، بزرگترین یا مرتفع‌ترین بنای تاریخی و پدیده طبیعی می‌روید، چیزی را می‌بینید که در تمام دنیا بی‌همتاست. در این مطلب می‌خواهیم به دیدن یکی از منحصربه‌فردترین پدیده‌های جهان برویم. « غار نمکدان قشم » پدیده‌ی طبیعی که عنوان افتخارآمیز طولانی‌ترین غار نمکی دنیا را به خود اختصاص داده است.

تور قشم پر است از جاذبه‌های طبیعی که در دنیا منحصربه‌فرد هستند. یکی از این جاذبه‌های شگفت‌انگیز غار نمکدان قشم نام دارد. غاری که بهترین نمک‌ها از آن استخراج شده و وجود رگه‌های نمک در آن اشکالی حیرت‌آور را بر بدنه غار به وجود آورده است. در ادامه بیشتر با این غار زیبا و استثنایی آشنا می‌شویم. (خرید بلیط قشم)

درباره غار نمکدان قشم

دیدن اینکه زمین در میلیون‎ها سال قبل چگونه بوده و چه میراثی را برای انسان‌های امروزی به جای گذاشته است برای علاقه‌مندان به تاریخ بسیار جذاب و ارزشمند است. غار نمکدان قشم ما را به ۵۰۰ میلیون سال قبل برده و دستاوردهای ارزشمندی را برایمان به ارمغان می‌آورد.

این غار شگفت‌انگیز با ۶ کیلومتر طول طولانی‌ترین غار نمکی در جهان شناخته شده و نامش در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسیده است. آب نمکی که در کف غار جریان دارد مناظر بی‌بدیلی را خلق کرده و چکه‌های آبی که راه خود را از طریق دیوارهای غار به درون بازکرده‌اند اشکالی به راستی تماشایی را به نمایش می‌گذارند.

بخشی از نقاط غار نمکدان با بلورهای شیشه‌ای تزیین شده‌اند که تصویر قندیل‌ها را در خود انعکاس داده و با نگاه کردن به آن بی‌نظیرترین منظره از طبیعت پیش‌روی ما قرار خواهد گرفت. حوضچه طبیعی که در ورودی غار قرار دارد از دیگر دیدنی‌های این پدیده طبیعی می‌باشد. آبی که در درون غار جریان دارد د این مکان جمع شده و جالب اینکه در تمام سال جریان دارد.

اگر اهل غارنوردی هستید می‌توانید همراه با تجهیزات و راهنما از تمام بخش‌های غار بازدید کنید و اگر هم بازدید کلی از طولانی‌ترین غار نمکی دنیا را ترجیح می‌دهید، می‌توانید در یک مسیر نیم ساعته و با کمترین تجهیزات از بلورهای نمکی و اشکال اعجاب‌انگیز غار دیدن کنید.

غار نمکدان چگونه ایجاد شد؟

از فاصله دور که به غار نگاه کنید نمک‌های آن شبیه به کوهی پر از برف دیده می‌شود. اما این کوه نمکی سفید چگونه ایجاد شده است؟

واکنش‌های طبیعی و گذر زمان بهترین دلیل برای ایجاد این غار زیبا و منحصربه‌فرد هستند. کارشناسان بعد از انجام تحقیقات قدمت آن را به دوره کامبرین نسبت داده‌اند. لایه‌های نمک در غار ابتدا در سطوح نازک و بعدها و به مرور زمان بر اثر شناور شدن ضخیم‌تر شده و به شکل امروزی درآمده‌اند.

در بخشی از سطوح غار علاوه بر لایه‌های سفید لایه‌های رنگی قرمز نیز دیده‌ می‌شود. هر کدام از این لایه‌ها هزاران سال قدمت داشته و دارای ارزش جهانی هستند. در واقع این غار را می‌توان مجموعه‌ای از چندین لایه نمک دانست که صورت مخروطی شکل به خود گرفته‌اند.

از آنجایی که نمک‌های غار نمکدان قشم بسیار با ارزش هستند و هر کدام از قندیل‌ها قرن‌ها قدمت را بر دوش خود می‌کشند، پس هنگام بازدید از غار احتیاط کنید تا به طور ناخواسته باعث شکستگی و ریزش آن‌ها نشوید. همچنین می‌توانید نمک‌ درون غار را بچشید اما از بیرون آوردن نمک جدا خودداری کنید. چرا که ما با نمک‌هایی که به طور معمول به عنوان طعم‌دهنده استفاده می‌شوند روبرو نیستیم. نمک‌های این غار خاصیت درمانی داشته و در مصارف پزشکی کاربرد دارند.

غار نمکدان و خاصیت دارویی

نقطه به نقطه غار نمکدان دارای ارزشی بی‌نهایت است. درواقع وقتی در این غار قدم می‌زنیم تک تک بلورهای شیشه‌ای، قندیل‌ها و کوه‌های مخروطی شکلی را که می‌بینیم جزیی از میراث ملی ما هستند و باید قدرشان را بدانیم.

علاوه بر ارزش ملی و تاریخی، غار نمکدان به دلیل خاصیت درمانی که دارد در علم پزشکی نیز دارای اهمیت ویژه‌ای است. نمک‌های این غار از منیزیم تشکیل شده و پس از استخراج به صورت کپسول درآمده و مورد استفاده ورزشکاران فوق حرفه‌ای قرار می‌گیرند. استفاده در علم طب از دیگر خاصیت نمک‌های این غار می‌باشد. علاوه بر این تنفس در غار نمک برای افرادی که مشکل تنفسی دارند بسیار مفید است.

 نکته قابل توجه اینکه بازدید از غار نمکدان قشم رایگان است و از آنجایی که نیم ساعت اول مسیر احتیج به تجهیزات خاص ندارد، تمامی افراد می‌توانند از خاصیت درمانی آن جهت تنفس استفاده کنند.

غار نمکدان در کجا قرار دارد؟

غار نمکدان قشم در سال ۱۹۹۸ توسط گروه زمین شناسان جمهوری چک و با همکاری دانشگاه شیراز به طور کامل کشف شد. پس از این کشف مهم راهروهای غار برای بازدید عموم آماده شده و در حال حاضر افراد می‌توانند از این اثر طبیعی حیرت انگیز بازدید کنند.

غار نمکدان یکی از بخش‌های ژئو پارک قشم است و در فاصله ۹۰ کیلومتری از مرکز اصلی جزیره قرار گرفته. این غار تا ساحل دریا حدود ۲ کیلومتر فاصله دارد و بیشتر گردشگران ترجیح می‌دهند این فاصله‌ی ۲ کیلومتری از ساحل تا غار را پیاده‌روی کنند.

اگر مبدا شما برای رسیدن به غار نمک، جزیره قشم است باید در مسیر فرودگاه این جزیره (قسمت غربی) حرکت کرده و پس از ۶۰ کیلومتر وارد جاده سوشه شوید. سپس بعد از حدود ۲۰ کیلومتر با راهنمایی‌های تابلوهای جاده به دهانه غار می‌رسید.

بیشتر بخوانید …

اقامتگاه‌های بوم‌گردی قشم یا هتل؟

عجایب هفتگانه قشم را می‌شناسید؟

همه چیز درباره هزینه‌های تور قشم

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید