شهر زیرزمینی کاریز کیش، شاهکاری 2500 ساله

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در پنج‌شنبه 13 آگوست 2020
Loading...

وقتی هنر، طبیعت و معماری با هم تلفیق می‌شوند نتیجه آن بوجود آمدن شاهکاری می‌شود که با وجود گذشت ۲۵۰۰ سال از عمر آن همچنان در خلاقیت و معماری در دنیا منحصربه‌فرد است. این مکان شگفت‌انگیز در جزیره زیبای کیش قرار گرفته و همه آن را با نام شهر زیرزمینی کاریز می‌شناسیم. می‌خواهید درباره این پدیده اعجاب‌انگیز بیشتر بدانید؟

در دل جزیره‌ی کیش شهری شگفت‌انگیز وجود دارد که ده هزار متر مربع وسعت داشته و در عمق ۱۶ متری زمین قرار گرفته است. این شهر زیرزمینی، کاریز نام دارد و قدمت آن به ۲۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد. زمانی که معماران ایرانی در دنیا یکه تاز بوده و هنر و نبوغ آن‌ها را در گوشه گوشه کاریز می‌توان دید. شهر زیر زمینی کاریز در لیست برترین جاذبه‌های تور کیش قرار گرفته و هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری می‌باشد. (بلیط کیش)

تاریخچه شهر زیرزمینی کاریز کیش

شهر زیرزمینی کاریز از جاذبه‌های تاریخی جزیره زیبای کیش است. این شهر باستانی حدود ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و سن مرجان‌ها و صدف‌هایی که سقف کاریز را تشکیل داده‌اند بین ۲۷۰ تا ۵۷۰ سال تخمین زده شده است.

وجود تصفیه خانه‌ای طبیعی که در قرن‌های پنجم و ششم هجری آب ذخیره شده باران را به آب قابل آشامیدن تبدیل می‌کرده، هوایی که حتی در گرمای تابستان کیش هم خنکی خود را حفظ کرده و معماری که در آن از صدف و مرجان طبیعی استفاده شده شهر زیرزمینی کاریز کیش را چه از نظر تاریخی و چه از نظر زیبایی بصری به مکانی ارزشمند تبدیل کرده است.

شهر کاریز تا چندین دهه قبل مورد بی‌مهری گردشگران جزیره کیش قرار می‌گرفت و ارزش این گنج طبیعی با معماری‌های خارق‌العاده که نبوغ معماران ۲۵۰۰ سال پیش را در خود داشته به صورت کشف و نشده و پنهان باقی مانده بود. تا اینکه در سال ۱۳۷۸ و با همت شخصی بنام مهندس حاجی حسینی این گنج پنهان کشف شده و کلید مرمت و بازسازی آن زده شد. شهر کاریز پس از احیای دوباره جایگاه واقعی خود را پیدا کرده و اکنون علاوه بر ارزش تاریخی با داشتن بازارچه، موزه و رستوران سنتی رونقی دوباره پیدا کرده است.

جاذبه‌هایی که در شهر کاریز خواهیم دید

سقفی پوشیده شده از مرجان و صدف

سقف پوشیده شده از مرجان و صدف طبیعی زیباترین صحنه‌ای است که در شهر کاریز خواهد دید. این سقف عجیب و غریب که زمانی بستر آب دریا بوده مملو است از فسیل صدف و آبزیانی که بین ۵۳ تا ۵۷۰ میلیون سال سن دارند. در واقع شهر کاریز تنها بنا در جهان است که با صدف و مرجان‌های طبیعی ساخته شده. این سقف زیبا ۸ متر ارتفاع دارد و فسیل‌های آن به راحتی قابل مشاهده هستند. علاوه بر مرجان‌ها و فسیل‌ها، لاک پشتی با قدمت بیش از ۱۰۰ میلیون سال از دیگر جاذبه‌ای است که در این مکان خارق‌العاده خواهید دید.

تصفیه خانه آب طبیعی

این تصفیه خانه، آب قابل شرب را در میلیون‌ها سال قبل در اختیار مردم قرار می‌داد. در واقع آب تصفیه خانه از طریق باران‌های فصلی تامین شده، سپس توسط مرجان‌هایی که در طول مسیر قرار دارند تصویه شده و پس از ذخیره شدن در لایه گل مارن نهایتا در قنات جریان می‌یابد. جالب است بدانید که آب تصویه خانه در شهر کاریز در قرن‌های پنجم و ششم هجری به دلیل گوارا بودن در نزد تجار بسیار با ارزش بوده و به عنوان کالا فروخته  یا با کالاهای دیگر معاوضه می‌شده است. این تصویه خانه در حال حاضر از زیباترین مکان‌های شهر زیرزمینی کاریز کیش بوده و توجه بسیاری از گردشگران را به سوی خود جلب کرده است.

موزه خلیج فارس

موزه خلیج فارس داستان بوجود آمدن کاریز و جزیره کیش را با اسناد تاریخی زنده به تصویر می‌کشد.

در واقع این موزه جذاب را می‌توان شناسنامه جزیره کیش دانست. فسیل‌های دوره‌های مختلف زمین‌شناسی و تمامی آثاری که در مرمت و بررسی کاریز به دست آمده در موزه خلیج فارس نگه‌داری می‌شود. علاوه بر فسیل‌ها، نقشه‌های قدیمی خلیج فارس از دیگر بخش‌های مهم موزه هستند که به نمایش عمومی گذاشته شده‌اند.

بازارچه‌ای با بافت محلی که صنایع دستی مردم کیش در آن به فروش می‌رسد، محوطه‌ای که مخصوص طرح‌های زیبای حنا هستند، عکاسخانه با دکوراسیونی نوستالژیک و چندین کافه و رستوران که غذاها و نوشیدنی‌های محلی جنوبی را در منو خود دارند از دیگر جاذبه‌ها و تفریحاتی هستند که بازدید شما از کاریز را به لحظاتی خاطره‌انگیز تبدیل می‌کنند.

پایاب کاریز

پایاب‌های نوعی چاه کم عمق هستند که آب آشامیدنی ساکنین یک منطقه را تامین می‌کردند. در نزدیکی شهر زیر زمینی کاریز شش پایاب وجود دارد که قدمت هر کدام حدود ۸۰۰ سال تخمین زده شده است. یکی از این پایاب‌ها در کاریز قرارگرفته و همچنان پر آب است. این قسمت از شهر زیرزمینی کاریز کیش حال و هوای قرن‌ها قبل را زنده نگاه داشته و بهترین مکان برای کسانی است که به عکاسی نوستالژیک علاقه دارند.

آدرس و زمان بازدید

آدرس شهر زیرزمینی کاریز کیش: استان هرمزگان، جزیره کیش، بلوار میر مهنا، بین میدان المپیک و میدان فاور، شهر زیرزمینی کاریز.

ساعات بازدید از شهر کاریز: تمامی روزهای هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب

قیمت ورودی به شهر کاریز برای هر نفر ۴۰٫۰۰۰ تومان است.

مطالب مرتبط

سوغاتی‌های رنگارنگ جزیره کیش

ترفندهای خرید ارزان تور کیش

بهترین زمان سفر به کیش

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید