سفر به یونان سرزمین فلاسفه

نوشته شده توسط : پونه مولایی در یکشنبه 12 ژانویه 2020
Loading...

اگر عازم سفر به کشور یونان هستید، باید به شما تبریک بگویم! چون شما آدم خوش‌ذوق و سلیقه‌ای هستید که این مقصد را انتخاب کرده‌اید. یونان همچون نگینی پرفروغ سالیان سال است که می‌درخشد و از ابهت و عظمت آن ذره‌ای کم نشده است. اینجا هم برای داستان خوانی خوب است و هم برای خوش گذرانی.

به‌احتمال‌زیاد نام کشور یونان را بارها در بحث‌های فلسفی یا تاریخی به فور شنیده‌اید. این سرزمین میراث دار یونان باستان، امپراتوری بیزانس شرقی و مهد تمدن مغرب زمین است که از گذشته تاکنون عالمیان را شگفت‌زده کرده است.

سرزمینی در تلاقی سه قاره

یونان در پیوند جغرافیای سه قاره اروپا، آفریقا و آسیا قرار دارد که جنوب و شرق آن با دریا اژه احاطه‌شده و از  غرب به دریای یونان می‌رسد. این سرزمین دارای  حدود شش هزار جزیره است که فقط  ۲۲۷ عدد از آن‌ها قابل سکونت هستند. مابقی بعضاً خالی از سکنه هستند که توسط افراد ثروتمند خریداری‌شده و صرفاً برای تفریحات از آن استفاده می‌کنند. بزرگ‌ترین جزیره این کشور “کرت” نام دارد.

کرت علاوه بر آن‌که بزرگ‌ترین جزیره یونان تلقی می‌شود پنجمین جزیره بزرگ دریای مدیترانه هم است. جالب است بدانید کهن‌ترین تمدن اروپا در دل کرت به وجود آمده است اما بااین‌همه اطلاعات زیادی از آن در دسترس نیست.

آب‌وهوای مدیترانه‌ای این ناحیه به‌خوبی در فریب و جذب گردشگران سراسر جهان موفق بوده است. بیشتر روزهای سال هوا گرم و معتدل می‌باشد و شدت بارندگی و رطوبت بالا از دیگر خصایص جغرافیای این کشور است.

سرزمین الهه‌ها و خدایان

اینجا زادگاه فیلسوفان، معلم اول و بیش از هر چیز دیگری خدایان و الهه‌های زیبا و قدرتمند بسیاری ست که در تاریخ جهان هستی تأثیر شگفتی داشته‌اند. هومر ۸۰۰ سال پیش از میلاد مسیح دست‌به‌قلم شد و افسانه و واقعیت سرزمین یونان را نگاشت که امروزه به آن تمثیل می‌زنند و به ستایش آن روزگاران می‌پردازند. سیر تاریخی این دیار آن‌قدر آکندنه از وقایع و فراز و نشیب است که گفتن آن در یک متن نمی‌گنجد.

در ورای این تمدن کهن، آثار باستانی بی‌حدی در این کشور دیده می‌شود که علاقه‌مندان به سفرهای تاریخی را متحیر و مبهوت می‌کند.

شهرفرنگی از تمام جاذبه‌ها

به‌واسطه یدطولی فرهنگ و تمدن یونان، آثار باستانی و مراکز دیدنی آن وصف‌نشدنی است. این آثار فقط محدود به یک منطقه خاص نمی‌شود حتی در کوچه و پس‌کوچه‌های آتن هم‌ که قدم بزنید یک خرابی باشکوهی خواهید دید که هنوز هم پا برجاست.

آکروپولیس

آکروپولیس در زبان یونانی معادل یک منطقه مرتفع که بالاتر از سطح دریاست، تلقی می‌شود. آکروپولیس معادل یک دژ و قلعه است. مشهورترین آکروپولیس این کشور در آتن قرار دارد که معابد و سازه‌های تاریخی بسیاری دارد که حالا خرابه‌ای از آن‌ها باقی نمانده است.

این بنا همچنین دارای اهمیت فرهنگی بسیاری است. به‌طوری‌که هر چهار سال یک‌بار جشنواره‌ای به نام «پاناتنی آ» را آتنی‌ها برپا می‌کند که با بازی‌های المپیکی رقابت دارد.
مراسم به‌صورت دسته‌جمعی از آتن شروع شده و از آکروپولیس بالا می‌روند تا وارد پارتنون شوند.

کنوسوس

اگر گذرتان به جزیره کرت خورد، علاوه بر  لذت بردن از آب‌وهوای دلپذیر، گشت تاریخی را هم فراموش نکنید.

کنوسوس یکی از مناطق باستانی این جزیره است که خواستگاه آن به عصر برنز بازمی‌گردد و اهمیت تاریخی بسیاری دارد. درون محوطه کاخ‌های متعددی دیده می‌شود که مربوط به تمدن مینوسی و کرت هست و طرح کاخ کاملاً ارگانیک و بدون سازمان‌دهی اولیه است.

کورینتوس

کورینتوس یا کورنت نام شهری باستانی است که حدود ۸۰ کیلومتر و دورتر از آتن  جای دارد. تاریخ ساخت کورنت به عصر نوسنگی بازمی‌گردد و طبق افسانه‌ها به دست خدای خورشید ساخته‌شده است.

کورنت تقاطع رویدادهای مهم تاریخی بود که هم در جنگ تروآ، جنگ‌های ایران و یونان و لشکرکشی ژولیوس سزار به خود لرزیده است. آثار زیادی در شهر هنوز هم وجود دارد که برای یک گردش تاریخی دل‌چسب خواهد بود.

پارتنون

پارتنون نام نیایشگاهی است که در آکروپولیس یونان قرار دارد و ۱۵۰ متر از سطح دریا بالاتر است. پارتنون (معبد آتنا) از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین عبادتگاه‌هایی است که  برای ستایش آتنا (الهه محافظ آتن) ساخته شد.

 ساخت این معبد به ۴۳۸ سال پیش از میلاد برمی‌گردد که معماری آن بحث‌برانگیز بوده و در طراحی آن به‌عمد نسبت طلایی رعایت نشده است.

خروشان جزیره‌های مدیترانه‌ای

یکی دیگر از پارامترهای مهم که تور یونان را برای گردشگران بااهمیت کرده است، وجود جزیره‌های درخشان و تفریحات دریایی است.

جزیره رودس

یک جزیره سرسبز بر فراز تپه‌ها که در میان جزیره‌های وسیع این کشور قرار دارد.  دریای اژه به سواحل رودس می‌رسد و جنوب غربی آن‌هم مرز با سواحل آنتالیای ترکیه است.

جزیره اسکیاتوس

این جزیره به‌خودی‌خود یک موزه طبیعی به شمار می‌آید که حیات طبیعی آن دل گردشگران بسیاری را برده است. درختان سبز که ساحل زیبای آن را نقاشی کرده و یک فرصت خوب برای اوقات فراغت است.

البته در لابه‌لای این حیات طبیعی، بناهای تاریخی از قلعه و معبدهای گوناگون دیده می‌شود.

جزیره سانتورینی یونان

اینجا ازجمله مکان‌هایی است که حتی اگر نام آن را هم نشنیده باشید، دست‌کم عکس‌های کارت‌پستالی آن را بسیار دیده‌اید. جزیره‌ای بر فراز تپه‌های شیب دارد که خانه‌های رنگی آن محیطش را بیش‌ازاندازه رؤیایی کرده است.

سانتورینی در اثر فوران آتشقشان به وجود آمده است و مردم محلی بر روی آن روستای چشم‌نواز اویا را ساخته‌اند.

برای اطلاع از تور اروپا و یا تور نوروز آژانس هواپیمایی ستاره ونک با کارشناسان ما تماس بگیرید.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
پونه مولایی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید