همه چیز درباره قلعه هیمجی، بزرگترین قلعه ژاپن

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در شنبه 10 دسامبر 2022
Loading...

هیمجی! قلعه‌ای نفرین شده یا جاذبه تاریخی؟ هیمجی بنایی ست شگفت انگیز با ظاهری سفید و چشمگیر اما درونی پر از ماجراهای ترسناک و غافلگیر کننده، این بنا جز معدود جاذبه‌های تاریخی ژاپن است که وقوع بلایای طبیعی و تاریخی مانند سیل، زلزله و جنگ در آن اثر نداشته و تا به امروز به عنوان یکی از دوازده قلعه اصلی این کشور پا بر جا مانده و از گردشگران پذیرایی می‌کند. در اینجا درباره معماری چشم نواز و روح سرگردان در قلعه هیمجی بیشتر می‌خوانیم.

هیمجی بنایی قدیمی ست که عنوان بزرگترین و پربازدیدترین قلعه در تور ژاپن را به خود اختصاص داده است. این قلعه از زمان ساختش جنگ‌ها و بلایای طبیعی بسیاری را پشت سر گذاشته اما خوشبختانه هیچ آسیبی ندیده و روز به روز در میان گردشگران محبوب‌تر شده است. علاوه بر معماری شگفت انگیز قلعه، داستان  روح سرگردان نیز هیمجی را معروف‌تر و جذاب‌تر کرده است.

قلعه قدیمی هیمجی جاذبه گردشگری ژاپن / Himeji Castle

هیمجی به زبان ژاپنی «هیمجی جو» (Himeji- Jo) تلفظ شده و به دلیل بنای سفید رنگش به قلعه حواصیل سفید شهرت دارد. این قلعه قدیمی و بزرگ بیش از ۸۳ اتاق داشته و محل زندگی بسیاری از امپراتوران ژاپنی بوده است. نکته بسیار جالب اینکه ژاپنی‌ها این قلعه را بسیار خوش یمن می‌دانند چرا که پس از قرن‌ها از هر باد و بارانی در امان مانده و به گل سرسبد جاذبه های گردشگری ژاپن تبدیل شده است. بازدیدکنندگان می‌توانند با گشت و گذار در قلعه تاریخ تصویری و هر آنچه را که بر هیمجی گذشته از نزدیک مشاهده و لمس کنند. فصل بهار را می‌توان بهترین زمان برای بازدید از هیمجی دانست. در این فل شکوفه‌های صورتی رنگ گیلاس نمای سفید قلعه را بسیار زیبا و چشمگیرتر می‌کنند. در ادامه به شما خواهیم گفت که هیمجی دقیقا در کجا قرار دارد.

مکان قلعه قدیمی هیمجی

هیمجی ژاپن در شهر هیمجی و در منطقه‌ی «شوئوگو» (Hyogo) قرار گرفته است. این قلعه بر بلندی یک کوهستان و در بخش مرکزی شعر ساخته شده، موقعیت مکانی هیمجی باعث شده تا در تمام قسمت‌های شهر قابل مشاهده باشد.  اطراف قلعه را صدها درخت بلند احاطه کرده‌اند. از این رو در هر فصل از سال که به دیدن هیمجی بروید می‌توانید از دیدن مناظر طبیعی رنگارنگ لذت ببرید. البته بیشتر گردشگران با انتخاب فصل بهار با یک تیر دو نشان می‌زنند. یعنی هم از قلعه بازدید کرده و هم به تماشای شکوفه‌های معروف گیلاس در ژاپن می‌نشینند. نام هیمجی در سال ۱۹۹۳ به دلیل معماری منحصر به فرد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این افتخار قلعه را در میان گردشگران به اوج محبوبیت خود رساند. امروزه گردشگران در کنار دو شهر توکیو و کیوتو برای دیدن شهر هیمجی و قلعه معروف آن نیز برنامه ریزی می‌کنند.

تاریخچه قلعه قدیمی هیمجی

سال ۱۳۳۳ بود که حاکم هیمجی دستور ساخت قلعه را دراین شهر صادر کرد. هدف از ساخت قلعه داشتن سازه‌ای دفاعی در شهر بود. از این رو سلاح‌های پیشرفته، دیوارهای محکم و سیاه چاله‌ها را در بخش‌های مختلف آن می‌توان دید. پس از کامل شدم هیمجی حاکم شهر ایم قلعه را برای زندگی انتخاب و به آن نقل مکان کرد. معماری پیچیده و چشم انداز عالی باعث شده تا هیمجی در همان ابتدا مورد توجه حاکمان ژاپن قرار گیرد. از این رو بارها و بارها افراد مختلف برای فتح هیمجی به آن حمله کردند اما در نهایت مالکیت آن به «خاندان تاداسومی» (Tadasumi) رسید.

بعد از سال‌ها هیمجی از مالکیت خصوصی رها شده و به دولت ژاپن رسید. در طی جنگ‌های جهانی اول و دوم شهر هیمجی بارها مورد حملات موشکی قرار گرفت اما هیمجی توانست از جنگ‌ها نیز جان سالم به در برد. به همین دلیل مردم ژاپن این قلعه را بسیار خوش شانس و خوش یمن می‌دانند.

درباره معماری هیمجی

هیمجی در ژاپن با سنگ و چوب درست شده و معماری منحصربه فرد دارد. راهروهای قلعه در و دیوار چوبی داشته و با حصیرهای ژاپنی تزیین شده‌اند. در واقع شما یک معماری تمام ژاپنی را می‌توانید در هیمجی مشاهده کنید. این قلعه تاریخی ۶ طبقه دارد. در طبقه اول با ۵۵۴ متر مساحت حدود ۳۳۰ حصیر تاتامی ژاپنی به کار برده شده است. انواع سلاح دفاعی و ده‌ها تفنگ که بر روی دیوار نصب شده‌اند از دیگر تزیینات این طبقه هستند. با رفتن به طبقات بالاتر می‌توانید از دیدن تزیینات بیشتر لذت برده و چشم اندازی بی‌نظیر از شهر هیمجی را پیش روی خود داشته باشید

هیمجی در گذر جنگ ها

هیمجی تریخی پر فراز و نشیب داشته و جنگ‌های بسیاری پشت سر گذاشته است اما همانطور که در پاراگراف‌های قبل اشاره شد بسیار خوش یمن بوده و از تمام بلایا جان سالم به در برده، در ابتدا حاکم هیمجی در این قلعه سکونت داشته در همان زمان جنگ‌های بسیاری بر سر تصاحب هیمجی شده و در نهایت مالکیت آن به تاداسومی‌ها می‌رسد. در زمان اصلاحات میجی ژاپن دولت تصمیم می‌گیرد هیمجی را به تملک خود در آورد اما به دلیل مستحکم بودن دیوارها موفق نمی‌شود. هر چند که تاداسومی‌ها نیز بعد از مدتی مالکلیت قلعه را از دست می‌دهند. پس از سقوط سیستم هان شهرداری هیمجی قلعه را خریداری می‌کند. در زمان جنگ‌های جهانی اول و دوم هیمجی مجددا موردحملات موشکی قرار می‌گیرد و با خوش سانسی این دوره‌ها را نیز در سلامت کامل پشت سر می‌گذارد.

امروزه نیز همیجی به عنوان یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری ژاپن شناخته می‌شود.

داستان روح هیمجی

در انتهای داستان هیمجی به بخش هیجان انگیز آن یعنی روح سرگردان در قلعه می‌رسیم. این داستان به سال‌های ابتدایی ساخت قلعه برمی‌گردد. قضیه از این قرار است که اوکیکو بانوی خدمتکار قلعه بود که برای اربابی به نام “تسان آئویاما” کار می‌کرد. این بانو مسئول نگه داری از  بشسقاب طلا بود که ارزش بسیار زیادی برای تسان داشت. تا زمانی که تسان به اوکیکو علاقه مند شده و از او خواستگاری کرد اما بارها و بارها با جداب رد او مواجه شد. در نهایت تسان برای راضی کردن و ترساندن اوکیکو یکی از بشقاب‌ها را برداشته و او را به دزدی متهم کرد.

 در مقابل به اوکیکو گفت که در صورت راضی شدن به ازدواج از گم شدن بشقاب چشم پوشی خماهد کرد. اوکیکو نیز در نهایت با افتادن درون چاه خود کشی کرد و بدین ترتیب گفته می‌شود روح او همچنان در قصر حضور دارد. این داستان هیمجی را به قلعه‌ای اسرارآمیز برای گردشگران تبدیل کرده است.

سوالات متداول

چرا هیمجی تا این اندازه معروف شده است؟

قلعه هیمه‌جی (姫路城، Himejijō) با ظاهر زیبا و سفیدش به عنوان قلعه حواصیل سفید (Shirasagijo) نیز شناخته می‌شود، این بنا به دلیل داشتن معماری منحصربه‌فرد و داستان‌های افسانه‌ای معروف شده است

آیا بازدید از درون قلعه امکان پذیر است؟

پس از خرید بلیط (۱۰۰۰ین) از باجه بلیط فروشی که در نزدیکی دروازه ورودی قرار گرفته بازدیدکننگان می‌توانند از قسمت‌های داخلی قلعه دیدن کنند.

هیمجی در زبان ژاپنی به چه معناست؟

هیمجی شهری در مرکز ژاپن است که به عنوان مرکز نساجی پنبه نیز شناخته شده است.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید