سفر به یزد، زیباترین شهر خشتی دنیا

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در دوشنبه 2 مارس 2020
Loading...

ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم داده‌اند تا یزد را سرآمد شهرهای سنتی جهان کنند. شهری که با بازی ۴ عنصر اصلی طبیعت شکل گرفته و در اوج زیبایی همچنان با فروتنی بر روی میهمانانش لبخند میزند. در این مطلب می‌خواهیم با نوای باد در بادگیرها، پاکی آب در کاریزها، جاودانگی آتش در آتشکده‌ها و صمیمیت خاک در عمارت‌های خشتی همراه شده و سفری خاطره‌انگیز به شهر افسونگر یزد داشته باشیم.

شهر بادگیرها، شهر قنات‌ها، شهر شیرینی و … همه و همه القابی هستند که به یزد نسبت داده شده‌اند. قدم زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های خشتی، خوابیدن در زیر نورماه و ستاره‌هایی که از همیشه به زمین نزدیکترند، دیدن عمارت‌هایی که روح هنر و معماری اصیل ایرانی را در خود زنده نگاه داشته‌اند هر رهگذری را افسون کرده و با خود به هزاران سال قبل می‌برد. زمانی که کاروان‌ها از جاده ابریشم عبور کرده و اجناس رنگارنگ خود را در خیابان‌های خاکی یزد به فروش می‌رساندند. شاید همین حفظ اصالت فرهنگ و معماری یزد است که نام این شهر را به عنوان دومین شهر تاریخی دنیا در سازمان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسانده است.

اگر از یزد و فقط تعریف شنیده‌اید و عکس دیده‌اید بهتر است هر چه سریعتر دست به کار شده و تور یزد را به برنامه‌های سفر خود اضافه کنید. بی شک این سفر به یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای شما تبدیل خواهد شد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

جاذبه‌های گردشگری یزد

.

میدان امیر چخماق

میدان امیرچخماق یا به قول خود یزدی‌ها میرچخماق را می‌توان نماد شهر دانست. امیر جلال‌الدین چخماق حاکم وقت یزد در زمان تیموریان دستور ساخت این میدان را در مرکز شهر داد اما متاسفانه قبل از تمام شدن آن از دنیا رفت و همسرش فاطمه خاتون ساخت میدان را به پایان رسانده و آن را امیرچخماق نامید.

مسجد امیرچخماق با معماری بی‌نظیر و دو شبستان مخصوص برای تابستان و زمستان، آب انبار، مدرسه، کاروانسرا و بازار سنتی مجموعه تاریخی میدان امیر جخماق را تشکیل می‌دهند. شما می‌توانید هنگام بازدید از این مجموعه زیبا شیرینی‌های لذیذ یزدی را در بازار سنتی میدان تهیه کنید.

مسجد جامع یزد

مسجدی بسیار زیبا که بنای اولیه‌اش در دوران ساسانی گذاشته شد و به روایتی ساخت کامل آن یک قرن به طول انجامیده است. معماری اصیل ایرانی در گوشه گوشه مسجد مشهود بوده و آن را به یکی از زیباترین مساجد جهان تبدیل کرده است.  

یک ایوان مرتفع، دو شبستان، گنبد و یک صحن بزرگ قسمت‌های مختلف مسجد را تشکیل می‌دهند. این مسجد شش ورودی دارد و دیوارهای بیرونی آن با کاشی‌کاری‌های ظریف آبی تزیین شده‌اند. درون مسجد نیز کاشی کاری فوق‌العاده، معرق، گره چینی و نقش‌های اسلیمی منحصربه‌فرد را می‌توان دید. جالب ات بداند که مناره‌های مسجد با ارتفاع ۵۲ متر عنوان بلندترین مناره‌های دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.

باغ دولت آباد

بهشتی زیبا در دل کویر که با عطر گلهایش هر بیننده‌ای را مدهوش خود می‌کند. باغ دولت آباد با ۲۶۰ سال قدمت چنان زیبا و خارق‌العاده است که توانسته در میان فهرست میراث جهانی یونسکو جای گیرد. درختان سرو و انار، چندین فواره زیبا و عمارتی باشکوه، مجموعه باغ دولت آباد را تشکیل می‌دهند. عمارت موجود در باغ معماری بی‌نظیر دارد و بادگیرهایش عنوان بلندترین بادگیرهای دنیا را از آن خود کرده‌اند.

در این باغ می‌توانید در میان درختان سربه فلک کشیده قدم زده، گوش خود را به آواز زیبای پرندگان بسپارید و بعد از یک مدیتیشن طبیعی لذت‌بخش به کافه رستوران سنتی رفته و با غذاهای محلی یزدی از خودتان پذیرایی کنید.

آب انبار شش بادگیر

شهر یزد به دلیل قرارگرفتن در منطقه کویری بیش از ۷۵ آب انبار دارد. اما معماری متفاوت آب انبار شش باد گیر به آن شهرت جهانی داده است. قدمت این آب انبار به ۱۸۰ سال قبل و دوره قاجار بازمیگردد. بنا برای تنظیم جهت باد به شکل ۸ وجهی با شش بادگیر ساخته شده و حجمی بالغ بر ۲۰۰۰ مترمکعب دارد. جالب است بدانید که این آب انبار ۲ از خروجی متفاوت تشکیل شده که یکی در قسمت شمالی و دیگری در بخش جنوبی قرار گرفته‌اند. آب انبار شش بادگیر در مجموع ۵۵ پله دارد که در بین پله ۲۵ و ۲۶ یک هشتی آجری زیبا می‌توان دید.

ساباط و بادگیر

همانطور که گفتیم یزد به شهر بادگیرها ملقب شده است. بادگیرهایی که هوش و استعداد معماران ایرانی را به رخ جهانیان می‌کشند. برای اثبات این موضوع کافیست در زیر یکی از این بادگیرها نشسته و ببینید که قرن‌ها قبل در تابستان بدون هیچ وسلیه الکترونیکی چگونه از باد خنک لذت می‌بردند. یزدی‌ها هنوز هم این سیستم یشرفته هزارساله برای خنک کردن خود در فصل گرما استفاده می‌کنند. از آنجا که یزد معماری خشتی سنتی خود را حفظ کرده بادگیرها را می‌توانید در همه جای شهر ببینید.

آتشکده ورهرام

آتشی ۱۵۰۰ ساله که در خانه‌ای به جامانده از دوران پهلوی اول زنده است و همچنان می‌درخشد. آتشکده محل نگه‌داری آتش زرتشیان و محل عبادت پیروان این آیین می‌باشد. اما چیزی که آتشکده ورهرام را مشهور کرده وجود آتشی است که هزاران سال قبل توسط موبد زرتشتی به نام تیرانداز آذرگشسب نگه‌داری می‌شده، نسل به نسل گشته و اکنون پشت شیشه‌ای در ورهرام شعله‌ور است. این آتشکده همچنان محل عبادت زرتشتیان بوده و گردشگران نیز می‌توانند از موزه آن دیدن کرده و آتش مقدس را ببینند. البته عمارت آتشکده با معماری زیبا و محوطه سرسبز از جاذبه‌های دیگر مجموعه به شمار می‌روند.

خانه تهرانی‌ها

خانه‌ای ۲۵۰ ساله که متعلق به تاجر فرش ایرانی در شهر یزد بوده است. این خانه معماری خارق‌العاده دارد و از حیاط اصلی، عمارت کلاه فرنگی، یک تالار بزرگ، ۳ بادگیر، نارنجستان، سرداب، هشتی و بامی که نمایی زیبا از شهر یزد دارد تشکیل شده است.

خانه تهرانی سال‌های طولانی به عنوان کنسول‌گری اقتصادی کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می‌گرفته لست اما اکنون تغییر کاربری داده و به اولین موزه هتل در هر یزد تبدیل شده است.

بازار و حمام خان

قدمت بازار و حمام خان به عصر ناصرالدین شاه بازمی‌گردد. مجموعه‌ای بی‌نظیر که به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری یزد در سال ۱۳۸۲ به ثبت آثار ملی رسیده است.

این مجموعه زیبا طولانی‌ترین بازار یزد، حسینه، آب انبار و حمامی قدیمی با معماری خاص و جالب را در دل خود دارد. تمامی مصالح به کار رفته در ساخت بازار از گل و خشت می‌باشد اما چنان با تبحر و هوشمندی ساخته شده که بعد از گذشت ۲ قرن همچنان پابرجا است.

مطالب مرتبط

۱۰ شهر دیدنی ایران برای سفرهای نوروزی

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید